Loading...
dk

Boks til anhængertræk | Tesla Forum

koden
koden Jul 16 '20

Jeg har altid syntes den her var rigtig smart.

I læ for vinden og giver dermed ikke så meget vindmodstand som en tagboks.

Bilder jeg i hvert fald mig selv ind.

https://www.thule.com/da-dk/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-backup-_-900000

Må man smide den på sit anhængertræk på en model S?

Den viste boks er 147 cm bred.

Kunne godt tænke mig en der var 180 cm.

Findes det eller er der nogle regler for max. bredden?

MOS
MOS Jul 16 '20

Det skulle der ikke være noget i vejen for. Du må gerne fastgøre bagage på din krog, men ikke trække et påhængskøretøj. Vær opmærksom på, at man skal kunne se lygter og nummerplade, så det kræver nok en lygtebom m. ekstra nummerplade.

Det giver helt sikkert mindre vindmodstand, hvis boksen sidder i læ bag bilen, end hvis den sidder på taget.

Jeg ved ikke, om man kan få en 180 cm bred boks. Men rent juridisk burde det ikke være noget problem, hvis du bruger den omtalte lygtebom. Der er regler for, hvor langt bagagen må rage ud over siderne af bilen, men da bilen jo er 2 m bred, så er det ikke noget problem.

OBS: Det kan godt være, at boksen interfererer med ultralydsensorerne. Og den vil temmelig sikkert spærre for udsynet fra bakkameraet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 16 '20
bskaarup
bskaarup Jul 16 '20

Det kostede næsten ingenting på forbruget da Bjørn Nyland testede det https://www.youtube.com/watch?v=bb6e5f3W12A

Ice2EV
Ice2EV Jul 16 '20

Hej

Har lejet sådan en thuleboks til en juleferie efter en ICE, og jeg kiggede ikke på forbruget. MEN da det var en STC, så kunne bagklap ikke åbnes efter boksen var monteret. Er ikke sikker på der er samme issue på en sedan som en S eller en 3.

Der findes vist en version, muligvis af andet mærke, der kan tiltes, således bagklap er brugbar.

Ellers har man også muligheden for en poseagtig vandfast ting, som er lidt mere flexibel hvis man skulle have enkelte ting der er længere end eks en fast plastik boks.

nko
nko Jul 17 '20
Man skal være opmærksom på det maksimale kugletryk. For TM3LR er det 100 kg.
MikaelH
MikaelH Jul 17 '20
Citat fra nko Man skal være opmærksom på det maksimale kugletryk. For TM3LR er det 100 kg.

Det er kun for anhænger. Har du en boks på krogen som kun er understøttet af kuglen, så er det væsentligt lavere. Min hukommelse siger 55kg.  

nko
nko Jul 17 '20
> Det er kun for anhænger. Har du en boks på krogen som kun er understøttet af kuglen, så er det væsentligt lavere. Min hukommelse siger 55kg.

Det er ikke lige noget jeg kan finde i instruktionsbogen. Har du en henvisning?

De 100 kg kugletryk fremgår i øvrigt ikke af instruktionsbogen, men af “ overensstemmelsescertifikatet”, også kendt som COC-dokumentet (som kan fås hvor bilen blev købt hvis man er første ejer).
bskaarup
bskaarup Jul 17 '20
Citat fra nko Det er ikke lige noget jeg kan finde i instruktionsbogen. Har du en henvisning?

Det står i M3 instrukstionsbogen på side 83 under "Lastkapacitet - tilbehør" 

55 kg. Hvis der er 20" hjul og 5 passagerer i bilen så er det kun 20 kg.

MikaelH
MikaelH Jul 17 '20
Citat fra nko > Det er kun for anhænger. Har du en boks på krogen som kun er understøttet af kuglen, så er det væsentligt lavere. Min hukommelse siger 55kg.

Det er ikke lige noget jeg kan finde i instruktionsbogen. Har du en henvisning?

De 100 kg kugletryk fremgår i øvrigt ikke af instruktionsbogen, men af “ overensstemmelsescertifikatet”, også kendt som COC-dokumentet (som kan fås hvor bilen blev købt hvis man er første ejer).

De 100kg fremgik af en tidligere udgave af instruktionsbogen, men er fjernet i de nyeste udgaver. 
Nu fremgår der kun begrænsningen for kørsel med lasttilbehør som cykelholder og lign.  

Kiefer
Kiefer Jul 17 '20

Vi købte sådan en Thule box til anhængertrækket for en 10-12 år siden til vores årlige tur til Skagen, men brugte den kun en enkelt gang og siden har den stået på loftet...

Vi fandt ud af, det var nemmere med elbil blot at tage begge biler med derop :)

Problemet med vores er, at den ikke kan vippe, så det er ikke muligt at åbne bagsmækken uden at skulle afmontere den fra krogen. Man kunne dengang ikke få dem med vippefunktion, men det kan man vist i dag. 

Den er jo også kun god til at pakke dyner og andre lette ting i, hunden syntes ikke det var sjovt... aj just kidding :)

nko
nko Jul 17 '20
Det er da fuldstændig rigtigt. Jeg gik direkte efter kugletryk og overså afsnittet om lastekapacitet. Tak for at blive korrigeret :-)

For mindre end en måned siden skrev jeg til Tesla og spurgte til kugletrykket og fik følgende svar:

> Ved overensstemmelsescertifikatet forstås bilens COC-dokument, som danner grundlag for registreringen og leveres pr. opfordring med bilen i dag. Du er også velkommen til at få dette udleveret som første ejer, fra en af vores lokationer efter aftale.
>
> For din bil (<stelnr.>) kan jeg hertil læse at dens maksmiale kugletryk eller (”Technically permissible maximum static vertical mass at the coupling point”) er på 100kg.
Vildgut
Vildgut Oct 18 '20
Betyder det så at jeg sagtens kan smide sådan en her på min Model 3, Lr Awd... Og så må laste op til 50 kg som er det boksen må?

DeaconWP
DeaconWP Oct 19 '20

Vildgut: JA, det må du.

Vildgut
Vildgut Oct 20 '20
Citat fra DeaconWP

Vildgut: JA, det må du.

Hej Deacon, I en anden tråd blev jeg gjort opmærksom på den fantastisk manual til min bil(ja ved det godt, sådan noget bruger rigtige mænd ikke!;D) og der står faktisk at Max kugle tryk på 3'eren er "sølle" 55 kg. Så jeg kan knap have både cykelstativ og 2 elcykler med! Men har købt den der xt bagageboks...så kan jeg pakke Ca 25 kg kan jeg se...
DeaconWP
DeaconWP Oct 22 '20

Jeg læser altid maks kugle tryk som det der må være af tryk på kuglen, når der er tilkoblet en korrekt læsset trailer.

Der skal vægt balancen ligge inde omkring akslerne, med en lille overvægt foran, så der er mellem en minimums og maksimums vægt på kugle. Det giver en stabil kørsel.

Den kan sagtens bære mere som almindelig læsse rampe. Så jeg vil påstå. at man godt kan smide den kasse på, og fylde den op til dens maksimale laste evne, uden at man ødelægger hverken bile elelr køresegenskaber.

Vildgut
Vildgut Oct 23 '20
Hej Deacon, tak for input.

Så vil jeg ikke være helt så nervøs. Men tænker alligevel jeg kommer de "lette" ting der i.

Nu håber jeg bare jeg kan få lov at køre med autopilot på når det er bagpå. Med campletten ville den ikke lade mig køre i andet end trailer mode! 
Vildgut
Vildgut Oct 24 '20
Ved I om det gør noget man bare slår trailer mode fra selvom den der boks self er sluttet til bilen? For gør jeg det kan bilen umiddelbart godt køre med autopilot på, eneste minus er at sensorerne bagpå går lidt amok. 
bskaarup
bskaarup Oct 24 '20
Citat fra Vildgut Ved I om det gør noget man bare slår trailer mode fra

Det er jo det den orange campingvogn ikon bruges til. Se evt. manualens afsnit "Kørsel med anhænger og tilbehør" Bilen kan jo ikke mærke om det er en trailer eller cykelholder med lygtebom der er monteret.

DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '20

Citat fra Vildgut Ved I om det gør noget man bare slår trailer mode fra selvom den der boks self er sluttet til bilen? For gør jeg det kan bilen umiddelbart godt køre med autopilot på, eneste minus er at sensorerne bagpå går lidt amok. 

Jeg slår den altid fra, når jeg kører med holder.

Der har jeg ikke brug for den ekstra stabilitet fra den elektroniske undervogn. En af de ting trailer mode slår fra er automatisk hævning af undervognen ved programmerede bump. 

Og jeg elsker at kunne bruge AP funktionerne, uanset bilens / vogntogets setup.

Vildgut
Vildgut Oct 25 '20
Super. Jeg slog den også fra...bortset fra sensor bagtil lyste rød hele vejen kørte den fint,helt som normalt!  Sådan en boks k a n anbefales, man mærker den slet ikke. Forbrug ved 224 km var på 225 wh/km. Størstedelen var motorvej og gennemsnitsfart endte omkring de 100 km/timen.