Loading...
dk

Phantom breaking!! Kan ACC slåes fra? | Tesla Forum

MOS
MOS Aug 4
Citat fra rossoneris
Citat fra MOS

Den ene gang var på motorvejen med 130 km/h, hvor en idiot 2 biler længere fremme pludselig valgte at stoppe helt op i overhalingsbanen uden nogen grund. Sådanne idioter burde ikke have kørekort, for det er jo livsfarligt! Der reddede bilen mig fra et alvorligt sammenstød, da jeg ikke selv nåede at reagere før bilen bremsede meget hårdt. Den nåede at stoppe under ½ meter fra forankørende bil. Det var altså lige før, jeg skulle have rene underbukser på!

Ja lyder meget som en tesla ?? - siden den pludselig bremsede mit i det hele :)? 

LOL! Nej, det var det så ikke. Det var bare en idiot i en fossilbil. Husker ikke hvilket mærke, men sådan en "Brian-agtig" bil, der er sænket og med lidt for mange udstødningsrør, spoilere, skørter, bling-bling-fælge, tonede ruder, fartstriber m.m.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 4
baldur
baldur Aug 4

Tesla har lige udgivet deres kvartals "safety report". Den kan ikke bruges til ret meget, men man kan dog konkludere at Autopilot næppe skaber en masse uheld.

Nikolaj
Nikolaj Aug 4

Jeg har lige fået autopilot til min model 3 med hardware 2.5. Den foretager desværre også disse phantom breakings. Senest i dag på Holbækmotorvejens start ved Folehaven, hvor den bremsede hårdt ned før den første motorvejsbro. Her brugte den tydeligvis bremserne, da jeg efterfølgende forsøgte at replikere opbremsningen kun ved brug af regen, hvilket modsat gav en meget blid opbremsning. 

Jeg har også prøvet, at ACC systemet katastrofebremsede bilen fra 30 til 0 på under et sekund, da jeg lavede en tæt overhaling af en cykel, som dog netop var drejet af. En Audi bag mig nåede akkurat at stoppe, men kunne ligeså godt have braget op bag i. 

På landevej uden andre billister lige i røven, er det dog en fryd at benytte systemet. Så jeg håber, at de får løst disse problemer, så det også bliver godt at bruge på motorvej.

PeterE
PeterE Aug 4
Jeg hader at være ham den negative, beklager.  

Ghost opbremsningerne har været der de sidste 5 år så jeg vil ikke sætte næsen op efter et bug fix lige om hjørnet. Men vi fik da en pruttemaskine...
baldur
baldur Aug 5

Systemet er udviklede af amerikanere og de er bange for cyklister. Så derfor er Autopilot bange for cyklister.

Systemet lider lidt af langsom reaktionsevne. Det er som om den kører med en "framerate" på maksimalt 2 per sekund. Den synes også at opfatte verden i stilbilleder og forudser ikke at en krydsende trafikant i bevægelse vil være væk længe inden vi når derhen. Derfor bremser den for cykler og biler, der forlængst er videre.

Set med europæiske øjne så bruger de kræfterne tvivlsomt for tiden. I stedet for at have alle mand på at udvikle nogle FSD features til bykørsel, som alligevel ikke bliver lovliggjort her lige foreløbig, så burde de satse alt på at gøre den perfekt på motorvej, så de kan blive godkendt til level 3 kørsel.

MOS
MOS Aug 5
Citat fra baldur

Systemet lider lidt af langsom reaktionsevne. Det er som om den kører med en "framerate" på maksimalt 2 per sekund. Den synes også at opfatte verden i stilbilleder og forudser ikke at en krydsende trafikant i bevægelse vil være væk længe inden vi når derhen. Derfor bremser den for cykler og biler, der forlængst er videre.

Den opfattelse kan jeg sagtens følge dig i, for det er også min umiddelbare fornemmelse. Jeg har ikke konkret insiderviden i, hvordan algoritmerne fungerer. Men mit bedste gæt er, at den tager højde for worst case scenario, når den bremser for krydsende trafikanter. Worst case er, hvis den krydsende trafikant ikke fortsætter sin bevægelse, men af en eller anden grund pludselig stopper brat op lige foran dig; så skal Teslaen stadig kunne nå at stoppe. Ved godt at det er en hypotetisk situation, men det kunne blive aktuelt, hvis den krydsende trafikant f.eks. er nødt til at bremse pludseligt op for en fodgænger, der pludselig springer ud på vejen.

Hvis funktionen skal forbedres, tror jeg der skal indbygges noget mere intelligens. Teslaen skal bedre kunne overskue og tage højde for hele trafiksituationen (ikke kun den krydsende trafikant og Teslaen selv). Vi mennesker holder jo også øje med andre trafikanter og forhindringer rundt omkring og kan vurdere sandsynligheden for, at f.eks. fodgænger er på vej ud på kørebanen. Og vi kan vurdere, hvordan en anden trafikant sandsynligvis vil reagere på en tredje trafikants handlinger. Det er Teslas AP nok også ved at lære, men på en del punkter er den altså underlegen sammenlignet med den menneskelige intuition.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 5
RUNE2
RUNE2 Aug 5
Den nuværende, påpasselige AP-opførsel er passende, når det er et barn eller en fuld/påvirket/usikker person i trafikken. Men overfor almindelige, forudsigelige trafikanter, burde AP køre skarpere ved at antage, at de ikke er ude på at slå sig selv i hjel.

Gad vide om Tesla arbejder på at udregne graden af forudsigelighed blandt trafikanter - det burde være muligt ud fra objektive kriterier som størrelse, tidspunkt på døgnet, og kørselsmønster. 
MOS
MOS Aug 5
Citat fra RUNE2 Den nuværende, påpasselige AP-opførsel er passende, når det er et barn eller en fuld/påvirket/usikker person i trafikken. Men overfor almindelige, forudsigelige trafikanter, burde AP køre skarpere ved at antage, at de ikke er ude på at slå sig selv i hjel.   Gad vide om Tesla arbejder på at udregne graden af forudsigelighed blandt trafikanter - det burde være muligt ud fra objektive kriterier som størrelse, tidspunkt på døgnet, og kørselsmønster. 

Det er nok ikke en helt triviel opgave at udregne graden af forudsigelighed. Hvordan vurderer man f.eks. om en person er gammel eller går usikkert? Hvordan vurderer man, om en person er fuld, hvis vedkommende f.eks. går med en flaske i hånden (er det øl eller sodavand)? Hvordan vurderer man, om en lille person er et halvstort barn, der kan finde på at løbe ud på vejen eller om det er en dværg eller en fysisk lille, men voksen kvinde, der opfører sig forudsigeligt? Der er så mange små nuancer, som vi som mennesker lærer at medtage i en helhedsvurdering. Det er bestemt ikke nogen nem opgave at programmere ind i en Tesla AP. Der skal nok en ret avanceret form for kunstig intelligens (AI) til at kunne klare den slags opgaver med godt resultat.

baldur
baldur Aug 5

Man skal huske at Autopilot ikke er et menneske, så der vil være forskelle. Til køreundervisningen lærer man hvad man skal være særlig opmærksom på. Det siges at man kun kan være særlig opmærksom på 3-4 ting, så derfor får man fejl til teoriprøven, hvis man svarer ja til at være særlig opmærksom på de forkerte ting. Modsat så kan computeren være særlig opmærksom på det hele og den bliver aldrig distraheret. Til gengæld kommer den aldrig til at være ligeså god som os til at gennemskue situationer.

Jeg tror ikke det er et problem for Tesla at forbedre systemet med hensyn til unødige bremsninger for krydsende trafik. De er bare ikke fokuseret på det. De har travlt med at blive "feature complete" til FSD i byen, så at Elon Musk kan holde det han har lovet. Problemet er at de har defineret feature komplet som at alle funktionerne skal være der, men det behøver ikke fungere godt. Og er det ikke præcis det vi ser?

Jeg drømmer om at de starter en europæisk afdeling for FSD. Bare en håndfuld af de bedste talenter vi har, som så kan side og arbejde på det kedelige med få de basalle funktioner til at være perfekte i Europa. Så kan de i USA fortsætte med alle de sexy nye funktioner som stop for rødt lys etc.

husfeldt
husfeldt Aug 7
Jeg fornemmer at det her efter corona er blevet en del værre med ghost breaking. 
Jeg oplevede for første gang en hård opbremsning på motorvejen uden broer eller andre biler, marker på  begge sider.. (har p.t kørt knap 60000km).
Den bremsede også hårdt i et sving hvor en bus kørte i modsatte bane.. men det kan jeg måske lidt forstå..

Anyway... jeg synes stadig godt jeg kan benytte ACC, MEN man skal lære at kende og selv tage over de steder hvor man erfaringsmæssigt ved den ikke fungere hensigtsmæssigt.. jeg køreg nok 75% af tiden med ACC, men der er godt nok lang vej til at det bliver idiotsikkert og 100% trygt at køre med..

Problemet er selvfølgelig at Tesla vil for meget , andre biler med betydelig mere primitiv tilgang til lane assist og afstand tager ikke på samme måde hensyn til alle mulige situationer, og opfører sig således mere enkelt og forudseeligt.

Sider: « 1 2