Loading...
dk

Nem billig opladerløsning til hjemmet | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jul 23 '20
Det er selvfølgelig rigtigt, at det bør være sikkert hvis man holder sig til 6A. Den model brugte jeg i en hytte i Norge i vinter. Men som jeg husker det tog det et døgns tid at hælde 20% på (Long Range). Hvis man kan leve med det, bør det vist være i orden.
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jul 23 '20
MOS
MOS Jul 23 '20
Citat fra JKShark

Vil en effekt på 3 kW teoretisk lade bilen op på ca. 20 timer?

I grove træk, ja. 3 kW * 20 h = 60 kWh. Men man skal nok regne med et tab på ca. 0,5 kW, så hvis man lader med 3 kW, kommer der nok kun ca. 2,5 kW ned på batteriet. Så med tab lyder regnestykket 2,5 kW * 20 h = 50 kWh. Hvis du har et 55 kWh batteri, så burde det kunne lades næsten helt op på den tid.

Og 3,7 kW på ca. 15 timer?

Antager vi stadig et tab på 0,5 kW, så kommer der ca. 3,2 kW ned på batteriet. 3,2 kW * 15 h = 48 kWh. Det svarer igen til næsten en fuld opladning.

Jeg vil sjældent komme under 20% efter en dags brug, så hvis jeg skal lade fra 20%-90% og det tager 8-10 timer, så vil det være acceptabelt - realistisk?

Opladning fra 20% -> 90% svarer til 70% af 55 kWh = 38,5 kWh. Med 16 A vil du kunne lade med 3,7 kW, hvoraf ca. 3,2 kW kommer ned på batteriet. Tid for opladningen vil så være: 38,5 kWh/3,2 kW = 12 h. Med 13 A vil det tage over 15 h. Så nej, det er ikke realistisk.

Men du kan da overveje, om du godt kan nøjes med lidt mindre. Hvis da kan forudse, at du skal bruge meget strøm på bilen, så lad den evt. helt op til 100%. Hvis den en dag ikke når at lade op til 90%, inden du skal af sted, men f.eks. kun til 80%, så vil du måske komme hjem igen med kun 10% på batteriet i stedet for 20%. Hvis du så den efterfølgende nat kan lade lidt mere end 12 timer, vil du kunne indhente det tabte. Så overvej dit behov og om du har brug for en fuld opladning hjemme hver dag.

Det anbefales også at installere en separat HPFI-afbryder til elbilen, så elbilen ikke afbryder strømmen til hele huset, hvis noget går galt.

Har du en idé om hvor omfattende og dyrt det er?

159,- for selve relæet i Harald Nyborg. Plus arbejdsløn til montering.

Hvis du ikke installerer en ladeboks med indbygget DC-fejlstrømsafbryder, anbefales det at installere en RCD Type B fejlstrømsafbryder i eltavlen. Den beskytter mod, at en fejljævnstrøm bliver ført fra bilen tilbage i elnettet.

Har du en idé om hvor omfattende og dyrt det er?

Type B relæer er ret dyre. Regn med ca. 2000 kr. Det kan derfor ofte godt betale sig at investere i en ladeboks med indbygget Type B, selvom de er lidt dyrere, for så kan man spare udgiften til et separat Type B relæ.

Troede der fulgte en lader med bilen, som kan lade 11 kW? Men det gør der måske ikke?

Nej, den mobillader, der følger med bilen er kun 1-faset. Dvs. i praksis kan den kun lade med 3,7 kW. Hvis du har noget så eksotisk som en 1-faset 32 A elinstallation, så kan mobilladeren give 7,4 kW, men det er vist meget sjældent her i DK, da man normalt ikke må trække så høj strøm på kun 1 fase.

Bilen kan godt lade med 11 kW på 3 faser, men det kræver, at du har en 3-faset mobillader eller ladeboks.

JKShark
JKShark Jul 23 '20
Citat fra jonsiii

Nejnej, det skal tages helt fra før dit eksistrende fejlstrømsrelæ, da det er en ny fejlstrømskreds. Men det skal elektrikeren nok ordne.

Og du skal lave en adapter fra rød CEE til blå CEE.

Ahh. Mange tak : )
JKShark
JKShark Jul 23 '20
Citat fra baldur
Citat fra selsoe Det er ikke Eon/Clever der har fundet på det. Den medfølgende lader er tænkt som nødlader. Desuden er det ofte ulovligt at bruge. FDM har en artikel om det:
https://fdm.dk/...lade-elbil-sommerhus

Jeg mener ikke det er en god idé med hjemmelavede løsninger når det kommer til dens slags. Du har lige brugt 400k+ på en bil. Lad være med at spare på el-løsningen der skal lade den op og få installeret noget ordentligt grej af en autoriseret elektriker.

Det er på ingen måde ulovligt eller farligt og FDMs artikel samt Sikkerhedsstyrelsen gør da også begge opmærksom på at det er fint såfremt man holder sig til 6 ampere. Og på hvilken måde er det en hjemmelavet løsning? Jeg siger at du ikke behøver nogen løsning, bare brug den lader der følger med og sæt ladestrømmen til 6 ampere, done. Koster kr 0. Som minimum bør man teste om det ikke er fint nok inden man kaster tusinder af kroner ud af vinduet.

Sikkerhedsstyrelsen siger dog at der skal være minimum en gruppe per 50 kvm og at den gruppe der bruges til elbilen ikke tæller med. Men er det et reelt problem? JKShark har eksempelvis 6 grupper og jeg antager at han ikke har 300 kvm. Det er desuden sådan en "meh" regel for os der er brugere af installationen. 

Vores hus er 140 m2. 

Så hvis jeg bruger den medfølgende lader i en alm. stikkontakt (i vores carport), kan jeg lade hele natten, hvis jeg sætter ladestrømmen til 6A (og er det i bilen man laver den indstilling?). 

Og hvor mange kW får jeg ud af det? 2?
Ice2EV
Ice2EV Jul 23 '20

Du får 7 kmt på en 6 A stikkontakt. Har just de foregående 16 dage ladt sådan i Spanien. Dog ser det ud til vi kun har 222 volt til rådighed, så har du 236 som vi har hjemme, bliver det selvfølgelig nærmere 7,6 kmt.

 

Det går fint med den smule, hvis ikke man har større behov end 50-70 km om dagen, men komme man føst bagefter, så skal man altså ud i byen og finde en destinationcharger eller lignende for at komme med igen.

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 23 '20
Citat fra JKShark
Citat fra baldur
Citat fra selsoe Det er ikke Eon/Clever der har fundet på det. Den medfølgende lader er tænkt som nødlader. Desuden er det ofte ulovligt at bruge. FDM har en artikel om det:
https://fdm.dk/...lade-elbil-sommerhus

Jeg mener ikke det er en god idé med hjemmelavede løsninger når det kommer til dens slags. Du har lige brugt 400k+ på en bil. Lad være med at spare på el-løsningen der skal lade den op og få installeret noget ordentligt grej af en autoriseret elektriker.

Det er på ingen måde ulovligt eller farligt og FDMs artikel samt Sikkerhedsstyrelsen gør da også begge opmærksom på at det er fint såfremt man holder sig til 6 ampere. Og på hvilken måde er det en hjemmelavet løsning? Jeg siger at du ikke behøver nogen løsning, bare brug den lader der følger med og sæt ladestrømmen til 6 ampere, done. Koster kr 0. Som minimum bør man teste om det ikke er fint nok inden man kaster tusinder af kroner ud af vinduet.

Sikkerhedsstyrelsen siger dog at der skal være minimum en gruppe per 50 kvm og at den gruppe der bruges til elbilen ikke tæller med. Men er det et reelt problem? JKShark har eksempelvis 6 grupper og jeg antager at han ikke har 300 kvm. Det er desuden sådan en "meh" regel for os der er brugere af installationen. 

Vores hus er 140 m2. 

Så hvis jeg bruger den medfølgende lader i en alm. stikkontakt (i vores carport), kan jeg lade hele natten, hvis jeg sætter ladestrømmen til 6A (og er det i bilen man laver den indstilling?). 

Og hvor mange kW får jeg ud af det? 2?
Ja du sætter begrænsningen i bilen, minimum er 5 Amp

Ved 6 Amp får du 1,38W (6*230=1380)
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Jul 23 '20
MOS
MOS Jul 23 '20
Citat fra CaptainChaos Ved 6 Amp får du 1,38W (6*230=1380)

Sorry for at være pedant, men:

Enheden Ampere forkortes A, ikke Amp eller amps, som man nogle gange ser.

1,38 kW, ikke 1,38W (og husk mellemrum mellem talværdi og enheden). :->

 

De 1,38 kW er rigtignok den effekt, der trækkes fra stikkontakten, men noget af det går tabt. Hvis vi antager, at 0,4 kW går tabt, så er det kun ca. 1 kW, der kommer ned på batteriet. Jo langsommere, man lader, jo større %-vis andel går altså tabt, så det er forholdsvist ineffektivt og spild af energi (og penge) at lade så langsomt. Det er sikkert fint som nødløsning. Men til hverdagsbrug hjemme ville jeg klart få lavet en løsning, hvor man kan lade med 16 A svarende til 3,7 kW eller endnu bedre en løsning, hvor den lader på 3 faser med 11 kW.

jonsiii
jonsiii Jul 23 '20

Så meget spildes der slet ikke i en M3. Jeg lader med enten 6 A, 8 A eller 10 A på 3 faser og det følges fint ad. Selv i Belgien hvor jeg brugte 1 fase 6 A, kunne jeg bare gange ladetiden med 3 i forhold til derhjemme. Ladetabet vurderer jeg i alle tilfælde til at være ca. 10%.

RUNE2
RUNE2 Jul 23 '20
Enig i, at du skal droppe ideen om at genbruge tørretumbler-sikringen. En ny 4P 16A sikring koster godt 100 kr, og når du aligevel skal have elektrikeren ud, kan du ligesågodt lave det ordentligt, så du kan lade på 3 faser.

Du kan godt nøjes med det billige 5g2,5 kabel til laderen, hvis du sørger for, at det kan slippe af med varmen i hele kablets længde. Ikke noget med at køre det inde i en væg med rockwool på begge sider. Er der over 50 meter til laderen, kan du gå op i dimension eller køre kablet dobbelt for at reducere tabet.
Ice2EV
Ice2EV Jul 23 '20

Må jeg anbefale du får lagt 5x6 kabel ud eller lagt 5x2,5 i tomrør.

 

Fordi hvis du senere vælger en leverandør som eks EON/Clever etc. Så kræver de 5x6 er der ikke det, så er det nemt at skifte i et tomrør.

canel
canel Jul 23 '20

Citat fra RUNE2 Er der over 50 meter til laderen, kan du gå op i dimension eller køre kablet dobbelt for at reducere tabet.

det er ikke tilladt at lægge de kabler dobbelt. 16 mm2 er mindste kabel der må lægges dobbelt.

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 23 '20
JKShark
JKShark Jul 23 '20
Citat fra Ice2EV

Må jeg anbefale du får lagt 5x6 kabel ud eller lagt 5x2,5 i tomrør.

 

Fordi hvis du senere vælger en leverandør som eks EON/Clever etc. Så kræver de 5x6 er der ikke det, så er det nemt at skifte i et tomrør.

God idé. Tak for input :)
JKShark
JKShark Jul 23 '20
Citat fra MOS
Citat fra CaptainChaos Ved 6 Amp får du 1,38W (6*230=1380)

Sorry for at være pedant, men:

Enheden Ampere forkortes A, ikke Amp eller amps, som man nogle gange ser.

1,38 kW, ikke 1,38W (og husk mellemrum mellem talværdi og enheden). :->

 

De 1,38 kW er rigtignok den effekt, der trækkes fra stikkontakten, men noget af det går tabt. Hvis vi antager, at 0,4 kW går tabt, så er det kun ca. 1 kW, der kommer ned på batteriet. Jo langsommere, man lader, jo større %-vis andel går altså tabt, så det er forholdsvist ineffektivt og spild af energi (og penge) at lade så langsomt. Det er sikkert fint som nødløsning. Men til hverdagsbrug hjemme ville jeg klart få lavet en løsning, hvor man kan lade med 16 A svarende til 3,7 kW eller endnu bedre en løsning, hvor den lader på 3 faser med 11 kW.

Tak for de mange gode input. 

Kan jeg starte med denne opsætning og se om det dækker mit behov:

3x2,5 kabel fra tørretumblergruppen til et blåt CEE stik hvori den medfølgende lader sættes i?

Skal der både installeres separat HPFI-afbryder OG RCD fejlstrømsafbryder?

Kan du kort opsummere hvordan opsætningen så skal se ud?

Som du skriver:

“Det ser ud til, at installationen til tørretumbleren kun er 1 fase, 13 A. Det skulle være muligt at bruge den. Men det giver kun en effekt på 3 kW (ikke kWh!! kW er enhed for effekt, kWh er enheden for energi.). Du kan trække et 3G2,5mm² kabel direkte fra tavlen og ud til et blåt 16 A CEE-udtag.

Det anbefales også at installere en separat HPFI-afbryder til elbilen, så elbilen ikke afbryder strømmen til hele huset, hvis noget går galt.

Hvis du ikke installerer en ladeboks med indbygget DC-fejlstrømsafbryder, anbefales det at installere en RCD Type B fejlstrømsafbryder i eltavlen. Den beskytter mod, at en fejljævnstrøm bliver ført fra bilen tilbage i elnettet.”


MOS
MOS Jul 23 '20

@JKShark

I princippet kan du bare trække et kabel direkte fra tørretumbler gruppen og ud til et blåt 16 A blåt CEE-udtag. Det skulle virke og bilen kan sagtens lade på det.

Men hvis det skal være lovligt og helt fint i kanten, så skal du have RDC Type B relæ mellem tørretumbler gruppen og kablet videre ud til CEE-udtaget. Men det er dyrt, så det er fristende at springe det over, hvis det bare er til en midlertidig installation. Når du er i gang, så få også sat et HPFI relæ og en bilmåler op også, så er du godt kørende.

Jeg vil råde dig til at tage en snak med din elektriker, som bør vide præcis, hvordan det hele skal skrues sammen. Og spørg så, om ikke det kan lade sig gøre at få sat en dedikeret gruppe på 3x16 A op til elbilen samt et udtag med både rødt og blåt CEE-udtag. Det er nok ikke meget dyrere, hvis elektrikeren alligevel er i gang. Medmindre du skal have udvidet mastesikringen, for så koster det igen masser af knaster.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 23 '20
canel
canel Jul 23 '20

hvis mastesikringen er et problem, er det også bedre at fordele forbruget på flere faser=3.
og så er der også mulighed for at fordele forbruget hen over døgnet, når der kan lades med højere effekt, 4-11 kW.
dine muligheder bliver mange flere hvis int. er forberedt til 11 kW, og så kan du bruge din UMC til at begynde med og se hvor langt du når. med det opsæt får du så også 3,7 kW.
er det ikke nok, er det let at tilslutte en væglader på 11 kW

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 23 '20
JKShark
JKShark Jul 23 '20
Citat fra MOS

@JKShark

I princippet kan du bare trække et kabel direkte fra tørretumbler gruppen og ud til et blåt 16 A blåt CEE-udtag. Det skulle virke og bilen kan sagtens lade på det.

Men hvis det skal være lovligt og helt fint i kanten, så skal du have RDC Type B relæ mellem tørretumbler gruppen og kablet videre ud til CEE-udtaget. Men det er dyrt, så det er fristende at springe det over, hvis det bare er til en midlertidig installation. Når du er i gang, så få også sat et HPFI relæ og en bilmåler op også, så er du godt kørende.

Jeg vil råde dig til at tage en snak med din elektriker, som bør vide præcis, hvordan det hele skal skrues sammen. Og spørg så, om ikke det kan lade sig gøre at få sat en dedikeret gruppe på 3x16 A op til elbilen samt et udtag med både rødt og blåt CEE-udtag. Det er nok ikke meget dyrere, hvis elektrikeren alligevel er i gang. Medmindre du skal have udvidet mastesikringen, for så koster det igen masser af knaster.

Smukt! Det vil jeg gøre. 

Hvis opsætningen bliver 3 faser med 16A, så skal jeg også købe et nyt ladekabel for at kunne lade med 11 kW? Ved brug af det medfølgende kabel kan jeg kun lade med 3,7 kW, ik?
canel
canel Jul 23 '20


 

Citat fra JKShark   Hvis opsætningen bliver 3 faser med 16A, så skal jeg også købe et nyt ladekabel for at kunne lade med 11 kW? Ved brug af det medfølgende kabel kan jeg kun lade med 3,7 kW, ik?

jo det er rigtigt. men mange vægladere er med fast kabel og type 2 stik, som passer lige i vognen.
jeg vil fraråde løst kabel til egen lader, med mindre at laderen ikke er på privat grund.
min hænger i hjørnet af garagen, og det er rutine at sætte den i bilen efter brug.
dette gør vi også selvom den ikke har brug for ladning.
for så kan vi ændre ladeforhold via tlf. når et uventet behov kommer, uden at skulle ud til bilen.
normalt lader vi til mindst 50% og sætter % op ved behov.
jeg har en 22 kW lader, men lader sjældent over 8 A.
 

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 23 '20
baldur
baldur Jul 23 '20

Hvis man vælger at betale for en elektriker, så vil det være dumt ikke at få det lavet optimalt fra starten. Det er ret enkelt. Der skal bruges et type B relæ og en ny 3 faset 16A gruppe. Eventuelt en bimåler. Et 2,5 kvadrat kabel med 5 ledere ud til et rødt CEE stik.

Hvis du vil starte med den medfølgende lader køber du en rød til blå CEE adapter der koster omkring 100 kr. Bemærk i øvrigt at det blå CEE kabel ikke længere medfølger men skal købes hos Tesla. Med denne løsning er det sikkert at lade med 16A = 3,7 kW.

Hvis du senere vil opgradere til en 11 kW lader kan denne tilsluttes med rødt CEE eller du kan fjerne CEE stikket og montere strømmen direkte i laderen.

Til dem der vil spare type B relæet: lad være. Enten er man ligeglad med reglerne og kører på det relæ der i forvejen - der er ikke noget ulovligt i at opsætte et blåt eller rødt CEE stik i garagen, så det gør elektrikeren gerne. Du kan bare lade være med at sige at formålet er at lade en elbil. Eller også er man ikke ligeglad og gør det ordentligt, så det også virker for gæster eller den næste ejer af huset, som ikke ved at du har været billig med dine relæer.

Til info så er risikoen ved at køre uden type B at der kommer jævnstrøm (DC) tilbage fra bilen, hvilket som regel er harmløst i sig selv, men det mætter dit type A relæ så det holder op med at fungere. Et mættet relæ slår ikke fra hvis du kommer galt afsted og får stød.

Jeg vil tro at type B var lovkrav hvis ikke de var så dyre.

alexkotsc
alexkotsc Jul 23 '20

Har nu ladet hjemme i garagen på alm. 230 V udtag med 13 A de sidste par måneder, ja kablerne er blevet varme men ikke overdrevet. Måske er det fordi at der er i huset er et kombineret rød CEE + 230 V vægudtag, hvor jeg bare haft UMC sat til 230 V stikket. (Har lavet adapter fra rød CEE til blå CEE, men tidligere ejer var så smarte at placere en bordplade under vægudtaget, så jeg kan ikke få adapteren i... D'oh.

Fruen var bekymret så nu har vi sat ladeeffekten ned til 6 A, men er det virkeligt nødvendigt når som sagt er sådan et kombineret vægudtag på "vaskemaskine"-gruppen? 

Udtaget minder meget om dette; https://www.harald-nyborg.dk/produkt/cee-kombineret-vaegudtag-400v

Forummets indlæg er redigeret af alexkotsc Jul 23 '20
MOS
MOS Jul 24 '20

@alexkotsc

Hvis det er magen til det udtag, du linker til, så burde der ikke være noget i vejen for at trække 16 A, da det netop er rated til 16 A. Men det kommer naturligvis an på resten af installationen, der sidder før udtaget. Hvis der er kabler eller samlinger, der ikke er egnede til 16 A, så skal der skrues ned efter svageste led metoden.

Sider: « 1 2 3 4 »