Få nu lavet der rigtig og ikke disse hjemmebryggede løsninger, en elbil skal have sin helt egen gruppe i eltavlen hvis den kører på kraft, den angivne gruppe 7 kører også vaske tørretumbler og opvaskemaskine, så den må ikke bruges, jo hvis du skruer ned til 6 AMP. Kablet er sikkert også kun 1,5 kvadrat, derfor har de angivet 13 AMP.
Helt enig med @Johannelund her. Hvis du begynder at bruge den blå pigtail, så skal du også huske at skrue ned til max 13 A. Bilen husker det heldigvis fra gang til gang pr. lokation. Og du skal samtidig finde ud af hvilken dims du deler belasning med. Det er noget rod.
Og det kan endda i nogen tilfælde, hvor det ikke vil være nok bare at gå ned til 6 A. Jeg er nu i svigerfamiliens sommerhus, og jeg har nu fået taget mig sammen til at finde ud af hvad der sidder på de enkelte sikringsgrupper. Stikkontakten i carporten sidder på "Lys1", og den ville en håbefuld elbilist jo nok bruge. Desværre sidder der også følgende på "Lys1": Varmepumpen i stuen, alle køkkenstikkontakter (kaffemaskine + elkeddel), køkkenlamper, hele stuen, alle udendørsstikkontakter, badeværelset (hårtørrer), værkstedet (kompressor) og vaskemaskinen. Hvis alt kørte samtidig ville det nok kræve +40 A, men samtidighedsfaktoren og sikringstræghed redder dagen. Sjovt nok har man kørt et nyt kabel ud til badeværelset, værkstedet og garagen, da det blev tilbygget for 15 år siden, men der blev ikke oprettet en ny lys-gruppe. Det kunne ellers ha hjulpet lidt på fordelingen.
Til gengæld er der ført 3x16 A ud til varmtvandsbeholderen, der står i værkstedet. Men beholderen er kun på 1 fase, så jeg har faktisk 2 ledige faser til rådighed. Det kunne jo godt give mulighed for et blåt CEE-stik i carporten.
Så ja, jeg kan godt forstå reglerne er som de er, da det er for besværligt at lave alle undtagelserne. Egen RCD, egen gruppe, kabel i eet stræk, færdig. ;)