Loading...
dk

Nem billig opladerløsning til hjemmet | Tesla Forum

RUNE2
RUNE2 Jul 26
Model 3 kan ikke bruge mere end 16A. Hverken på én fase eller på tre faser.
Model 3 kan lade på 1 fase AC med op til 48A.
https://m.youtube.com/watch?v=npRCP810z5c

UMC gen 2 understøtter op til 32A med rigtig grisehale
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jul 26
baldur
baldur Jul 26
@rune2 det er i USA hvor flere faser normalt ikke er tilgængelige. Derfor har bilen et andet ladesystem der. I Europa er der tre 16A ladere i bilen, én til hver fase. Det har ikke noget med UMC at gøre, du kan bare sætte den til en 22 kW lader ude i byen og konstatere at den ikke lader med mere end 11 kW. Eller du kan tage forbi nogen der har Tesla Wall connector sat til 32A. Vi har fire af dem i firmaet og jeg kan garantere at bilen kun lader med 11 kW.
canel
canel Jul 26

Citat fra baldur bilen kun lader med 11 kW.

I har begge ret, fordi i snakker om 2 forskellige ting: A og kW
laderen er en sammenbygning af 3 ladere, 1 til hver fase.
det betyder at hver 1/3 lader omsætter 16A fra 1 fase til DC, som er lig med 3*16 A = 48 A
de 3 ladere er ligeglade med om strømmen kommer fra 1 eller 3 forskellige faser.
derfor kan man parralelforbinde i UMC pigtail, så 1 fase fra CEE stik forbindes til 2 ladere, og derfor lade med 32 A.
snakker vi kW er hver 1/3 lader på 16 A, så hvis spændingen er på 232 V er det  3700 W eller 3,7 kW og * 3 = 11 kW
så 48 A og 11 kW er rigtigt

baldur
baldur Jul 26
En dansk TM3 trækker ikke 32A på en fase ligemeget hvad. Det er testet i City2 hvor der en defekt fase på en 32A lader. Det får den ikke til lige at omkonfigurere og trække det manglende fra en af de andre faser. Den UMC pigtail der linkes til laver ikke noget mærkeligt i den sammenhæng. Den er til at model S kan trække op til 22A og de gamle Model S med dual charger kan trække 32A. På en model 3 får du kun 16A ud af det.
baldur
baldur Jul 26
En amerikansk TM3 har de tre 16A ladere tilsluttet samme fase. Der er kun 1 fase i et amerikansk type 1 stik og det samme gælder Teslas amerikanske proprietære stik. Derfor lader en amerikansk TM3 med 3x16 = 48A men kun én fase. En amerikansk TM3 er ikke i stand til at lade på tre faser.I Europa er de tre ladere sat til hver sin fase. Derfor lader en europæisk TM3 med max 16A men på op til 3 faser samtidig. Det giver det samme i kW ved 240V men der er større tab i den amerikanske løsning.
canel
canel Jul 26

ok jeg var ikke præcis nok.
det kan ikke lade sig gøre med en 1faset UMC som leveret med TM3.
men tag en 3 faset UMC og sæt rødt CEE stik på og det registrerer 16 A ok ladning.
så monterer du en adapter til us 1 faset stik som følger: jord til jord, nul til nul og fasen til fase 1 og 2 og 3.
bilen ved ikke at det er en 1 faset inst. så den forsøger at lade med 16 A på hver fase, og det bliver 48 A.
men i bilen viser den 16/16 A fordi det måles som 3 faset ladning.
på samme måde med et 1 faset 32 A stik (Norge) jord til jord, nul til nul, fasen til fase 1 og 2 eller 1 og 3.
så vil bilen lade med 32 A men vise 10/16 A fordi der mangler 1 fase.
ved 32 A viser den 7 kW og ved 48 A viser den 11 kW

giver det mening?

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 26
baldur
baldur Jul 27
Canel det vil muligvis virke men er hamrende ulovligt og også pointløst i Danmark. For ikke at nævne det farlige i at bilen og muligvis brugeren tror der lades med 16A men i virkeligheden er du i gang med at koge kablet med 48A. Husk at P = R × I^2.
PeterE
PeterE Jul 27
Og ud fra alle disse velmenende indlæg, og den klarhed og forvirring de skaber, så håber jeg virkelig at de fleste ringer til en autoriseret elektriker... 

(jaja, jeg ved godt at nogle af jer kan selv og det har jeg 100% respekt for)
baldur
baldur Jul 27
Det ændrer ikke på at det er ulovligt og farligt. Der er desuden ingen anvendelse af "opfindelsen" i Danmark. Det der oprindeligt blev hævdet var at M3 kan trække 48A som standard og som dokumentation blev der linket til en amerikansk youtube video. Men det er i USA hvor de til gengæld ikke kan bruge 3 faser. Amerikanerne kan ikke snyde bilen ved at kortslutte nogle faser da der simpelthen kun er 1 fase i stikket. Der blev også linket til en 32A pigtail som Tesla sælger og den har ikke kortsluttede faser. Med den vil din M3 kun lade med 16A selvom pigtailen muliggør at du kan tilslutte laderen til et 32A CEE stik.
jonsiii
jonsiii Jul 27
Citat fra Johannelund Få nu lavet der rigtig og ikke disse hjemmebryggede løsninger, en elbil skal have sin helt egen gruppe i eltavlen hvis den kører på kraft, den angivne gruppe 7 kører også vaske tørretumbler og opvaskemaskine, så den må ikke bruges, jo hvis du skruer ned til 6 AMP. Kablet er sikkert også kun 1,5 kvadrat, derfor har de angivet 13 AMP.

Helt enig med @Johannelund her. Hvis du begynder at bruge den blå pigtail, så skal du også huske at skrue ned til max 13 A. Bilen husker det heldigvis fra gang til gang pr. lokation. Og du skal samtidig finde ud af hvilken dims du deler belasning med. Det er noget rod.

Og det kan endda i nogen tilfælde, hvor det ikke vil være nok bare at gå ned til 6 A. Jeg er nu i svigerfamiliens sommerhus, og jeg har nu fået taget mig sammen til at finde ud af hvad der sidder på de enkelte sikringsgrupper. Stikkontakten i carporten sidder på "Lys1", og den ville en håbefuld elbilist jo nok bruge. Desværre sidder der også følgende på "Lys1": Varmepumpen i stuen, alle køkkenstikkontakter (kaffemaskine + elkeddel), køkkenlamper, hele stuen, alle udendørsstikkontakter, badeværelset (hårtørrer), værkstedet (kompressor) og vaskemaskinen. Hvis alt kørte samtidig ville det nok kræve +40 A, men samtidighedsfaktoren og sikringstræghed redder dagen. Sjovt nok har man kørt et nyt kabel ud til badeværelset, værkstedet og garagen, da det blev tilbygget for 15 år siden, men der blev ikke oprettet en ny lys-gruppe. Det kunne ellers ha hjulpet lidt på fordelingen.

Til gengæld er der ført 3x16 A ud til varmtvandsbeholderen, der står i værkstedet. Men beholderen er kun på 1 fase, så jeg har faktisk 2 ledige faser til rådighed. Det kunne jo godt give mulighed for et blåt CEE-stik i carporten.

Så ja, jeg kan godt forstå reglerne er som de er, da det er for besværligt at lave alle undtagelserne. Egen RCD, egen gruppe, kabel i eet stræk, færdig. ;)

canel
canel Jul 27

Citat fra baldur Canel det vil muligvis virke men er hamrende ulovligt og også pointløst i Danmark. For ikke at nævne det farlige i at bilen og muligvis brugeren tror der lades med 16A men i virkeligheden er du i gang med at koge kablet med 48A. Husk at P = R × I^2.

du har ret i at det ikke er lovligt. er selv elektriker
men det var heller ikke pointen. men om det kunne lade sig gøre.
de 48 A var nævnt med USA stik som er 1 faset. så den kunne bruges i USA, 
jeg vil fraråde at gøre det, for selvom der kun går 16 A i hver fase, så går der 48 A i nul lederen, som derfor er overbelastet. derfor kræver det en udskiftning af nul lederen med kraftigere ledning i lader og bil. så glem det.
ved 3 faset ladning i dk. går der 16 A i hver fase, men ingenting i nul lederen. 
så hvis i skal derover til usa, så få en adapter til supercharge, eller kør på 1 fase med 3,7 kW.

Forummets indlæg er redigeret af canel Jul 27
RUNE2
RUNE2 Jul 28
@baldur
Europæiske M3 kan skam godt lade med 32A enkeltfase. 
Her er en franskmand
, der lader sin M3 med CCS enkeltfase 32A.
https://m.youtube.com/watch?v=UoEsviDVsxQ

Det fremgår ligeledes på diverse norske og engelske (uk) ladeguides, at dette kan lade sig gøre.
Det er jo ikke alle steder i Europa, at 3-fase 400V er udbredt.

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jul 28
mbk
mbk Jul 28

@canel

Kig ind i enden af stykket på medfølgende lader, kun fase 1 er ført gennem type 2 stykket. Med stor blå adaptor kan den lade med 32A på 1 fase, det står også at det er 32A max bag på medfølgende UMC til Model 3. Jeg har selv ladet med 32A på 1 fase med type 2 kabel.

mbk
mbk Jul 28

@canel

På den træfasede UMC der kobler den vist netop samme fase ind på flere ledere i CCS stikket, nul lederen er også markant tykkere:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5929

baldur
baldur Jul 28
@mbk er det noget Tesla har fundet på eller er det en del af CCS type 2 standarden? Hvad sker der hvis man bruger den på en bil fra en anden fabrikant?
canel
canel Jul 28

@mbk

ok, hvis nul lederen kan bære 32 A, både i lader og i bilen, så sker der ikke noget ved at lægge 1 fase fra stik til 2 faser i UMC.
ledningerne i tesla med type 2 stik, er designet til at bære strømmen fra supercharges.
andre biler ved jeg ikke nok om.

mbk
mbk Jul 28

@canel

Du blander  lidt Model 3 sammen med Model S.

Model S har et modificeret Type 2 stik med dybere pins til DC ladning, men Model 3 har et CCS stik, går ud fra at Model 3 har helt standard Type 2 pins da der er dedikerede DC pins.

Når det er sagt, så kan Model 3 lade 32A på bare en fase, og du kan sikkert sagtens ligge den samme fase over flere pins hvis du vil, men ikke med den lader som medfølger Model 3, da den:

Har ikke tre faset Type 2 stik, der er simpelt hen ikke ledere ført gennem kablet og heller ikke i stikket (fase 2 og 3 er plastik) end til en fase.

baldur
baldur Jul 28
Så vi antager at når en europæisk model 3 skal lade med 32A så må der internt være et relæ der kortslutter faserne, så de to ladere der normalt er forbundet til L2 og L3 i stedet bliver sat til L1?
Sider: « 1 2 3 4