Loading...
dk

Maximum battery charge level reduced. | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Aug 25

Så er Tessa hjemvendt fra Spanien, nyvasket og en god uge før forventet levering med SOS.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 25

Godt at høre :-)

Dieselosaurus
Dieselosaurus Aug 26
Citat fra HemligNemlig: Så er Tessa hjemvendt fra Spanien, nyvasket og en god uge før forventet levering med SOS.

Tillykke med det. Jeg er spændt på om det var en enlig svane eller om vi kommer til at opleve mange af den slags historier i takt med flåden ældes.

Jeg læste på Bilbasens anmeldelse af Model X som brugtbil at HV batteri problemer tit kunne klares med en udskiftning af et enkelt modul (hvilket økonomisk skulle være mere spiseligt end et helt batteri). Det lader dog ikke til at være tilfældet i din situation. 

Er der nogle her på forum som har fulgt batteri-issues mere tæt og har en overordnet ide om hyppighed og hvor tit det kræver en total udskiftning?

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Aug 26
P85DK
P85DK Aug 26

Jo, det er præcis det der er sket her. Tesla har bare forberedt sig hjemmefra og allerede skiftet et defekt modul på en anden batteripakke, så de kunne hjælpe HemligNemlig endnu hurtigere end hvis de skulle skifte modulet på det batteri der sad i bilen.

Så der er IKKE tale om en total udskiftning

KimT
KimT Aug 26

Mener at have læst (WK057) at man ikke "bare" kan skifte et modul ud. De skulle være ballanceret/tilpasset hinanden. Så den/de modul man sætter i skal matche de eksisterende. Så det er nok en udskiftning der tager lidt tid.

Har bla. fået at vide at i Kona'en skulle man kunne pille en enkelt "pouch" ud hvis den er defekt.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 26
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 26
De skifter mig bekendt altid hele batteripakken. Årsagen til ventetiden er ifølge tesla at den først skal bestilles hjem fra Holland hvilket typisk tager en uges tid
P85DK
P85DK Aug 26

ja, men det batteri du har fået sat i kommer fra en anden bil med defekt og så det modul der har været defekt blevet udskiftet. Dit batteri bliver så sendt til Holland og får skiftet det defekte batteri og kommer så i en anden bil. Hvorfor? fordi det er hurtigst, nemmest og billigst for kunden og Tesla at gøre det centralt end på hvert service center.

Så det er stadig kun et modul der er skiftet, bare på den mest optimale måde :-)

HemligNemlig
HemligNemlig Aug 26

Det jeg fik forklaret af Tesla i Barcelona var følgende, om det er korrekt aner jeg ikke.

Man får ikke et nyt batteri men et renoveret.
Dvs. at mit batteri havde en dårlig celle eller modul men at man ikke skifter dette på stedet.
De fortalte at Holland udlæser alle data fra min bils batteri og bygger et komplet batteri op bestående af moduler der matcher km, slid, degradering osv så jeg får et der er tilsvarende eller lidt bedre.
De sendte de så til Barcelona der sætter det i min bil.
De sender så mit komplette defekte batteri til Holland som så kan finde den defekte celle udskifte den og vente på at skulle bygge et nyt batteri op med mine moduler til næste kunde.

Dog sagde de at alle stik, ledninger, elektronik osv der sidder på batteriet bliver udskiftet til helt nyt.

Giver det mening? 

TSLA
TSLA Aug 26

Ja, giver rigtig god mening. Min egen erfaring! De holder sig inden for rammerne af deres 8 års garanti på den mest effektive måde (cost og logistik) uden at du får et bedre batteri.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 26
Mit renoverede batteri har en øget kapacitet på 1,2 kWh i forhold til det gamle og lader ca. 5-6 km mere ved typical rate nu.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Aug 26
HemligNemlig
HemligNemlig Oct 26

Lige en update!

Da Tesla i Spanien havde skiftet batteriet kunne jeg se de opladede den så det kunne holde til transporten med SOS hjem, de afbrød den ved ca 369km og jeg kunne normalt oplade till 375km så tænkte det var helt fint.

Jeg har så rent faktisk ikke haft behov for at lade den mere end 80% i det daglige så jeg har ikke efterprøvet en opladning til 100%

I dag skal jeg så til Jylland og satte min eon lader til at oplade bilen som jeg plejer kl 01:00 men til 100%

Jeg lod mærke til at på appen så skrev den 336km men mener at kunne huske at @ICE2EV netop har observeret dette men at bilen vist nok som jeg husker det ladede mere end appen siger.

Nu her til morgen er jeg dog mega forbavset over at se at der ved 100% vises 326 tilbage!
Skal den lige lades et par gange til 100% eller hvad pokker er der sket?
Hvor mange % degration er det tesla garanterer den ikke kommer under i garanti perioden og er der nogen der kan sige mig hvad min ligger på nu da jeg ikke kan huske tallet fra ny.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Oct 26
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 26
Tesla garanterer at det udskiftede batteri som minimum har samme kapacitet som det gamle.
Ice2EV
Ice2EV Oct 26

Nu er det en TMS du har, og min erfaring er fra TM3.

Men prøv når du lander med varmt batteri og lav SoC i Jylland, at se hvad den siger den vil lade til ved 100%.

Erfarer at hvis man stiller vores med 50 km kl 18, og lader den stå og blive kold til scheduled charging kl 24, så kan man være heldig og få 325 km udlæst den vil lade til ved 100%. Men kigger man kl 18 efter 300 km varmt batteri, så kan vores vise 525 km. 

Udleder deraf at det meget er et spørgsmål om temperatur på batteriet just på "kigge" tidspunktet.

Så ved jeg ikke om ScanMyT3sla justerer for temperatur. Har just hentet APP, men har ikke fået købt en OBD dinge endnu.

HemligNemlig
HemligNemlig Oct 26
@gustavfar, det er jeg helt med på det er degraderingsgarantien jeg mente.

Allerede i indkørslen advarede den mig om at køre under 115km/t fir at nå mit mål 265km længere fremme!
Plejer altid at kunne nå til Randers hjemmefra, i dag skal jeg dig kun til Århus.
Inden broen stod den i rød på GPS at jeg ikke kunne nå frem men underligt nok ville den ikke selv finde en ny vej. Først på Fyn efter at have stoppet ruten flere gange ville den have mig forbi Hedensted.
App siger stadig 333km ved 100% og varmt batteri det er jo helt sygt.
Eneste jeg ved er at jeg for nyligt har lagt fw 2020.40.3 efter batteriet er skiftet.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Oct 26
Mener det er 70%, dvs den skal et stykke under 300km for at det gør sig gældende, men er det overhovedet relevant her? Det der er relevant er vel om du kan bevise antal km før batteriskift og efter batteriskift, da de ifølge loven forpligter sig til at sætte en ny pakke i med minimum samme kapacitet som den gamle<br />
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Oct 26
HemligNemlig
HemligNemlig Oct 26
Jeg har billeder og video fra før i forbindelse med charge gate
HemligNemlig
HemligNemlig Oct 26
Og så er det jo fedt at man på trods af kæmpe drop i range gratis kan tanke på suc med varmt batteri med hele 50kw Zzzzzzz
TSLA
TSLA Oct 26

Har også fået skiftet batteri under garanti men til samme range. Men har stadig problemer med ladningen (SUC) og er derfor en del af lade gruppen der laver gruppe søgsmål. Regner med at du også er med?

HemligNemlig
HemligNemlig Oct 29
Tesla anbefalede at køre den til 0% og lade igen til 100% så den kan kalibrere, resultatet er blot at den er kommet endnu længere ned i range.
MOS
MOS Oct 30
Citat fra Gustavsfar1 Mener det er 70%, dvs den skal et stykke under 300km for at det gør sig gældende, men er det overhovedet relevant her? Det der er relevant er vel om du kan bevise antal km før batteriskift og efter batteriskift, da de ifølge loven forpligter sig til at sætte en ny pakke i med minimum samme kapacitet som den gamle<br />

Nej, det er ikke km rækkevidde, der garanteres. Batterikapacitet måles i kWh, så det er den værdi, der er relevant i denne sammenhæng. Rækkevidden er elastik i metermål og skaber oftest forvirring, fordi de fleste ikke forstår fuldt ud, hvordan denne værdi er beregnet (inkl. undertegnede!). Så hvis km rækkevidde ikke passer med, hvad du synes, den burde vise, så glem alt om km, men kig i stedet på kapaciteten i kWh. 

Sider: « 1 2 3 4 5 »