Det lovgivningsmakværk er jo noget som Tesla tjener rigtig mange penge på, når de sælger Co2 kreditter til andre bilfabrikanter. Det holder trods alt hånden under deres underskud...
/Martin
Det lovgivningsmakværk er jo noget som Tesla tjener rigtig mange penge på, når de sælger Co2 kreditter til andre bilfabrikanter. Det holder trods alt hånden under deres underskud...
/Martin
5,3% af det samlede salg er rene elbiler - pæn stigning!
ÅTD salg:
2509 Model 3
1937 BMW 3'ere
1844 VW Passat
Dejligt at der bliver solgt Tesla’er. Jeg synes desværre, Tesla er gået lidt ned på design og features på det seneste, måske spiller det en rolle for salget i forhold til hvad det kunne have været. Det afhænger selvfølgelig også af, hvad der findes af konkurrence. For mig betyder det i hvert fald, at der ikke er en ny Tesla til mig i øjeblikket, hvor jeg vil have ny bil. Det er rigtig ærgerligt, for jeg ville gerne støtte Tesla for at være first mover og for at have leveret min mest fantastiske bil ever. Teslas indsats og risikovillighed har jo haft kæmpe betydning for den omstilling til elbiler, vi ser komme nu.
Design er vel delvis en smagssag, men så alligevel…
Roadsteren var fed, men jo heller ikke Teslas design.
Model S var smuk og virkelig velproportioneret, hvis man lige ser bort fra den forfærdelige nose cone. Den designfejl blev rettet med facelift. Jeg har fået den nye snude sat på min 2015 P85D og fået den opgraderet til Ludicrous, og den er stadig efter min smag en utroligt smuk, lækker og velkørende bil, som jeg er meget glad for. Dens kæmpestore ulempe i 2015 var den manglende trækkrog. Fuldkommen ubegribeligt har den nuværende Model S stadig ikke trækkrog. Jeg køber ikke en ny bil uden trækkrog. Og Gud hjælpe mig om de ikke også har fjernet muligheden for det fantastiske soltag. Jeg vil ikke købe en bil uden soltag. Jeg bruger det hele tiden. Og jeg kan se, at alle os gamle Tesla S ejere også nyder det åbne tag, så snart vejrguderne giver os chancen. At lædersæder er erstattet med kunstlæder, er ikke noget der ligefrem trækker op. Ikke en deal breaker for mig. Men jeg ville foretrække enten stof eller ægte læder.
Model X er en fin bil, velkørende, har anhængertræk. Men tossede bagdøre, som blokerer for mulighed for soltag og tagbagage. Tænker dog nærmest, at Tesla ville have sparet soltaget væk uanset, selv hvis den havde haft ordentlige bagdøre (jeg ville gerne betale ekstra for at bytte de sikkert dyre falkevinger ud med et soltag, hvis ellers bilen havde været smuk). Model X er efter min smag decideret grim. Alene af den grund kan jeg ikke købe den, uanset hvor god den er.
Model 3 er en rigtig fin bil, men ser lidt mærkelig ud. Ikke grim, men lidt bedstemor And agtig og disproportioneret fortil. På størrelse med en BMW 3, Mercedes C og Audi A4. Disse er smukke og potente, og man har lyst til at vise dem frem. En Model 3 er hverken smuk eller potent. Model 3 fås heller ikke med soltag. Trækkrog fås kun på den langsomme model (og jeg vil helst have den hurtige). Og så er der ikke varme i rattet. Jeg køber ikke en ny bil uden varme i rattet, hvordan kan de dog udelade den mulighed??? At der mangler førerdisplay, begrunder Elon med, at bilen stort set er selvkørende, så hvad skal man med det? Jeg kan kun sige: jeg vil selv styre min bil, og jeg vil have at bilen tilgodeser mig som fører og ikke en abstrakt fremtidig idé om selvkørende biler.
Den kommende Model Y er heller ikke nogen skønhed. Og intet tyder på at den får hverken soltag eller varme i rattet.
Så nu har jeg (i mangel af en brugbar Tesla) bestilt en Audi E tron. En virkelig tung og sløv bil med kort rækkevidde sammenlignet med en Tesla. Hver eneste lille feature, som Tesla’er har som standard, koster 5-15.000 kroner ekstra i en Audi (cadeau til Tesla for ikke at hoppe på den idé). Men Audien kan dog køre og er efter min smag velproportioneret, veldesignet, lækker indeni, og den kan bestilles med de features en bil skal have, inklusive trækkrog, soltag og ratvarme.
Men jeg ville klart have foretrukket en ny Tesla med de features, hvis den fandtes.
Hvorfor mener du de ville have underskud uden?Det lovgivningsmakværk er jo noget som Tesla tjener rigtig mange penge på, når de sælger Co2 kreditter til andre bilfabrikanter. Det holder trods alt hånden under deres underskud...
/Martin
@edge: Jeg er langt hen af vejen enig med dig i din vurdering af design og features på Tesla. Og også af din vurdering af Tesla 'som first mover og for at have leveret min mest fantastiske bil ever'.
MEN når du fortsætter med 'Teslas indsats og risikovillighed har jo haft kæmpe betydning for den omstilling til elbiler, vi ser komme nu', glemmer du at vi er en lang række entusiaster, der i de sidste 5-10 år har støttet og købt Tesla og følt os som first movere ift. at advokere for elbiler generelt og Tesla især, men som nu føler os røvrendt. Vi der købte Tesla'er fra 2013 - 2016(?) har nu fået et ordentlig hak i tuden i form af forringelser af det produkt de solgte os. De har oven i købet brugt den feature som de promoverede og som vi anså som fantastisk og enestående ift. at give nye forbedringer til vores biler - OTA - uden samtykke. Men det har jo så vist sig at de brugte den til at dække over deres egne design fejl og forringe vores biler og værdi. Så selvom Tesla har været first mover på elbil fronten har de vist sig med en meget gammel og anløben moral når det gælder om at tage ansvar for deres egne produkter og design fejl.
Derfor har jeg det meget svært med at anbefale Tesla til de folk der spørger mig om råd som first mover. Ikke pga produktet, men pga forretnings moralen. En moral jeg ikke har oplevet hos de mange andre biler jeg har har haft - Volvo, Audi, Citroen.
Design er jo mange ting - du fokuserer på det visuelle design, mens jeg har fokuseret på det tekniske design - eller rettere manglen på samme.
Det er bestemt ikke alt der er rosenrødt ved Tesla, men de andre har også deres problemer. Denne ETron ejer poppede op i min YouTube feed i går: https://youtu.be/Rin-4HRFj4c
Det er interessant, Tesla fejler på byggekvaliteten, men der er næste ingen indlæg på hverken dette forum eller Tesla Motor Club forum om tekniske fejl på model 3 (udtaler mig ikke om de lidt ældre model S og X).Det er bestemt ikke alt der er rosenrødt ved Tesla, men de andre har også deres problemer. Denne ETron ejer poppede op i min YouTube feed i går: https://youtu.be/Rin-4HRFj4c
edge: Jeg kunne have skrevet det du skriver ordret. Er så enig.
Synes dog ikke længere at X er grim, men de der døre ...hmm..
Men en Etron vil jeg dog heller ikke eje.
Vil rigtig gerne køre EL men jeg kan ikke se andet end nuværende model S og det er vel også godt nok.
Sjovt jeg vil give penge for at slippe for et soltag og varme i rattet har jeg aldrig haft og aldrig savnet. Man kan jo forvarme bilen om nødvendigt.
På min liste over største mangler ved Tesla står der sådan noget som støjisolering og adaptiv matrix lys (bilen blænder ned i zoner for de modkørende).
Jeg synes interiør i min model 3 (hvidt interiør) er stilren og skærmen generer ikke det mindste. Det er vrøvl at det skulle have noget at gøre med den selvkørende funktion. Der er i øvrigt andre biler end Tesla der har speedometer med mere i center. Hvis man skal sige noget, så er det at blinklyset kan være irriterende da armene ikke fysisk låser (man skal blinke til modsat side for at slå det fra igen). Der kunne også med fordel have været fysisk betjening af viskefunktionen på rattet (ud over one-shot visk).
Der har ikke været nogle væsentlige fejl ved min bil, så det er fint nok set herfra. Men kan godt se at i Model S/X ejere er i en ulykkelig situation der ikke bliver håndteret acceptabelt af Tesla. Jeg har tre kollegaer med nye Tesla og de har hellere ikke haft fejl. En har dog haft et uheld så bilen skulle repareres og der fungerer det ikke godt nok med at skaffe reservedele.
@Baldur Dit blinklys er enten i stykker eller også benytter du kun komfort blink.
Jeg ved det fordi vores gjorde noget lignende til en start. Opdagede at når man blinkede ud på motorvejen, så fortsatte den med at blinke i en uendeligehed også selvom man kun benyttede komfortblink. Med mindre man manuelt blinkede til den anden side. Armen blev skiftet på garantien indenfor de første 3 uger.(havde egentlig glemt det lille hak i glansen)
Det er bestemt ikke alt der er rosenrødt ved Tesla, men de andre har også deres problemer. Denne ETron ejer poppede op i min YouTube feed i går: https://youtu.be/Rin-4HRFj4c
Så prøv at se part 1...... Det er dylme nicht vorsprung durch technik!
"Dit blinklys er enten i stykker eller også benytter du kun komfort blink"
Nej det er ikke spor i stykker. Jeg laver bare jævnligt fejl i betjeningen, selv efter at have brugt det dagligt i 1,5 år. Det må betyde at der enten er noget galt med mig eller noget galt med instrumentet. Jeg hælder til det sidste ;-)
@baldur
Det lyder altså mærkeligt. Blinklyset skal fungere således:
Et lille dap op eller ned på stilken = komfortblink (ca. 3 blink hvorefter den automatisk stopper med at blinke).
Et lidt større skub op eller ned på stilken = normalt blink, hvor stilken låses i den position, du har skubbet den, og den fortsætter med at blinke, indtil du drejer rattet tilbage (efter et sving) eller du skubber stilken tilbage på plads igen.
Det er i hvert fald sådan, det fungerer i min Model S og alle andre biler, jeg har kørt. Så jeg antager, at det også må gælde for Model 3. Hvis din bil gør noget andet, så prøv evt. en anden Model 3 for at se, om det ikke er din bil, den er gal med.
@MOS sådan virker den ikke på Model 3. Der er en modstand midt på trykket. Trykker du kun lidt, så får du komfort. Trykker du mere og forbi modstanden, så får du kontinuerligt blink til du har drejet.
Hvis man ikke går op i accelerationstider, så er Kia vist et godt bud kontra model 3
Ja... Eller køreegenskaber.... Eller software.... Eller hvor meget den må have på krogen. :DHvis man ikke går op i accelerationstider, så er Kia vist et godt bud kontra model 3
Hvis man ikke går op i accelerationstider, så er Kia vist et godt bud kontra model 3