Loading...
dk

CrossClimate+ vs. de andre helårs (Wh/km)? | Tesla Forum

jth
jth Aug 25 '20
Påstår du at Ekstrabladet bedriver mangelfuld journalistik?
baldur
baldur Aug 25 '20
Citat fra jth Påstår du at Ekstrabladet bedriver mangelfuld journalistik?

EkstraBladet referer en artikel fra FDM: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-08-helaarsdaek-paa-glatis-baade-sommer-vinter

Men FDM har aldrig været specielt neutrale når det kommer til dæk. Der tages slet ikke stilling til dæks egenskaber ved forskellige temperaturer eller hvilke dæk der er bedst i det typiske vintervej i Danmark.

Tager vi udgangspunkt i CrossClimate+ og følgende udtalelse fra FDM:

"Alligevel kan helårsdæk stadig være en god og sikker løsning for dig. Men det kræver, at du kan lade bilen stå de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk".

Ok så siger vi det, men så skal hr. bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen, lade hans bil på vinterdæk stå når vejen er våd lidt over frysepunktet? Forskellen er ligeså stor.

HrMogensen
HrMogensen Aug 25 '20
Jeg overvejer faktisk at droppe mit FDM abonnement. Deres blad er fyldt med for mig mere og mere irrelevant info - utallige test af benzinbiler der INTET nyskabende bringer. 
Dette her er bare det samme - man skal vel ikke kunne google sig klogere på et øjeblik? 

Der eneste der holder mig lidt er at deres vejhjælp til bil+mc er forholdsvis billig så jeg reelt kun betaler lidt mere for at være medlem.

Jeg har benyttet deres grundige check af bil ifm køb er par gange og her sparer man jo en smule. Det samme ift. mc kurser - er dog 4 år siden sidst... 
MikaelH
MikaelH Aug 25 '20
Citat fra baldur

"Alligevel kan helårsdæk stadig være en god og sikker løsning for dig. Men det kræver, at du kan lade bilen stå de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk".

Ok så siger vi det, men så skal hr. bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen, lade hans bil på vinterdæk stå når vejen er våd lidt over frysepunktet? Forskellen er ligeså stor.

Dykker du specifikt ned i CC+, så står der faktisk:
"Det er kun ved kørsel i høj sne, at det kniber for dette dæk, der ellers imponerer med godt greb på både våd vej, tør vej og på is. Men sneegenskaberne, der akkurat ligger over grænsen til to stjerner, trækker det samlede resultat ned til en tredjeplads i testen. 

Kan bruges året rundt med få undtagelser."

Så med CC+ kræver det kun at du lader bilen stå de dage hvor der er høj sne på vejene. Det er en ret væsentlig forskel. 

PL
PL Aug 25 '20
Citat fra baldur

Spot on! Selvfølgelig er et helårsdæk ikke lige så godt som de to ekstremer for hhv. vinter- og sommerdæk. Men det er heller ikke der, vi kører 90% af tiden (i hvert fald om vinteren).

Hvis man vil køre rigtig sikkert når der er tyk sne skal man jo vælge et nordisk vinterdæk i stedet for det, FDM anbefaler, men det er jo så endnu dårligere på tør og våd asfalt.

Nikola
Nikola Aug 25 '20

Har kørt på CC+ i knap 3 år (i ICE). 

De kører ganske udmærket under alle de forhold jeg har prøvet, inkl. en smule sne, men det er ikke meget vi har af det efterhånden og har aldrig været i nærheden af at overveje at lade bilen stå. Synes at de har godt greb, men mangler selvfølgelig de sidste marginaler i forhold til de bedste "årstids" dæk- På våd vej kan man godt få dem til/over skridgrænsen ved lidt frisk kørsel... 

FDM artikel virker lidt skarpvinklet, som om man gerne vil understrege at helårsdæk er et "usikkert" valg. Samtidig synes jeg at man savner nogle mere håndfaste referencer til test af de sommer/vinterdæk, de nævner. At de sammenligner ringeste Y med bedste X giver ingen mening.... 

Ps.
Efter knap 100.000km var mønsterdybde ca. 3-4 mm, så god slidstyrke. Men det er pendlerkørsel på landevej, med jævn fart, så det er nok de færreste der når ligeså mange km... 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Aug 25 '20
HrMogensen
HrMogensen Aug 25 '20

Citat fra Nikola

De kører ganske udmærket under alle de forhold jeg har prøvet, inkl. en smule sne, men det er ikke meget vi har af det efterhånden og har aldrig været i nærheden af at overveje at lade bilen stå. Synes at de har godt greb, men mangler selvfølgelig de sidste marginaler i forhold til de bedste "årstids" dæk- På våd vej kan man godt få dem til/over skridgrænsen ved lidt frisk kørsel... 

FDM artikel virker lidt skarpvinklet, som om man gerne vil understrege at helårsdæk er et "usikkert" valg. Samtidig synes jeg at man savner nogle mere håndfaste referencer til test af de sommer/vinterdæk, de nævner. At de sammenligner ringeste Y med bedste X giver ingen mening.... 

Ps.
Efter knap 100.000km var mønsterdybde ca. 3-4 mm, så god slidstyrke. Men det er pendlerkørsel på landevej, med jævn fart, så det er nok de færreste der når ligeså mange km... 

Når du nu pendler løs med jævn fart hvad opnår du så normalt af w/km? Her tænker jeg selvfølgelig på en dag med gennemsnitstemperatur (ikke for varmt eller koldt). Kan du let komme omkring de 150-160 w/km med 90% fast hastighed og den sjældne sjove acceleration? 

TorbenS
TorbenS Aug 25 '20

Hvis I kan lidt tysk er her link til dæktest fra ADAC i Tyskland som svarer FDM 
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/

Nikola
Nikola Aug 26 '20

Citat fra HrMogensen

Citat fra Nikola

.......

Når du nu pendler løs med jævn fart hvad opnår du så normalt af w/km?........

Forbruget måles desværre i Km/L, men arbejder på at det overgår til w/km ;-) 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Aug 26 '20
MikaelH
MikaelH Aug 26 '20
Citat fra Nikola

På våd vej kan man godt få dem til/over skridgrænsen ved lidt frisk kørsel... 

Det er ret nemt at få en Model 3 til at skride lidt ud med røven i vådt fører på CC+. 
Traction control stopper det dog ret hurtigt :) 

jramskov
jramskov Aug 26 '20
Citat fra MikaelH
Citat fra Nikola

Det er ret nemt at få en Model 3 til at skride lidt ud med røven i vådt fører på CC+. 

Så må man vel gå ud fra at det er endnu nemmere hvis man kører med vinterdæk? 

HrMogensen
HrMogensen Aug 26 '20
Citat fra jramskov
Citat fra MikaelH
Citat fra Nikola

Så må man vel gå ud fra at det er endnu nemmere hvis man kører med vinterdæk? 

Ja CC+ burde vel være bedre end de fleste til netop regn? 
MikaelH
MikaelH Aug 26 '20

Nu er det vel også et sommerdæk du skal sammenligne med i denne årstid. Havde jeg kørt på standard dækket (Michelin Pilotsport 4), så er jeg ret sikker på at bilen ville stå bedre fast på en våd/fugtig vej i disse temperaturer. 

Modsat vil det helt sikkert have været lettere at skride ud på et vinterdæk. Men det er også uforsvarligt at køre på vinterdæk om sommeren i en "performance" bil som Model 3. 

Skal måske lige nævnes at jeg kører i en LR RWD. 

jramskov
jramskov Aug 26 '20

Jeg snakkede selvfølgelig om vinter perioden. Diskussionen har gået på om CC+ var et bedre alternativ som vinterdæk i DK i stedet for et sæt reellet vinterdæk.

makrellen
makrellen Aug 26 '20

Jeg har kørt med CC+ siden oktober sidste år (så næsten et år) på min SR+. Så her er mine erfaringer indtil nu:

• Generelt står dækkene rigtigt godt fast om sommeren - både på tør og våd vej. Jeg har ikke kunnet mærke forskel i forhold til de Michelin Pilot sport der sad på før.
  • Om vinteren (primært is og underafkølet vej) står de også godt fast. Helt generelt har min SR+ stået mindst lige så godt fast som den bil jeg havde før med forhjulstræk og vinterdæk. Det er dog meget begrænset hvor meget den har kørt i sne.
  • Specielt i overgangen fra sommer til vinter (og omvendt) har de vist deres styrke hvor man tit ender med at køre med de forkerte dæk i nogle dage hvis vejret skifter.
  • De første 500 km var der noget støj fra dækkene (lidt ligesom når man blander en stak kort). Det forsvandt dog hurtigt. Jeg tænker det er pga. den måde som lamellerne er lavet på.
  • Jeg har kørt 25.000 km til dato hvoraf de 10.000 km var med Michelin Pilot sport - resten med CC+. Med MPS lå mit gennemsnit på 170 W/km - med CC+ ligger det på 185 W/km men det skal siges at MPS var fra forår til efterår og derfra CC+ (vinter, forår, sommer).
MOS
MOS Aug 26 '20
Citat fra makrellen
  • Jeg har kørt 25.000 km til dato hvoraf de 10.000 km var med Michelin Pilot sport - resten med CC+. Med MPS lå mit gennemsnit på 170 W/km - med CC+ ligger det på 185 W/km men det skal siges at MPS var fra forår til efterår og derfra CC+ (vinter, forår, sommer).

Dvs. korrigeret for årstider, så er forbruget nok tæt på at være det samme for de to dæk, men måske stadig med et lille merforbrug med CC+.

MikaelH
MikaelH Aug 26 '20

Det bedste bud jeg har på merforbruget på CC+ er referenceforbruget i ABRP. Det er angivet til 160wh/km ved 110km/t. Jeg kørte en kortere teststrækning på motorvejen med 110km/h frem og tilbage for at udelukke vindforhold. Det var en sommerdag, så ude temperaturen har vel matchet rimeligt med temperaturen i kabinen. 

Her fik jeg et forbrug på 168wh/km. Altså ca. 5% højere. 

Zyp
Zyp Oct 9 '20

Jeg har fået CC+ som helårsdæk på 19" 245
Hvis man læser FDM testen, så er de altså samlet ligeså gode som hhv. gode sommer og vinterdæk. Især hvis man tænker over det. Bremselængden på tør vej er lidt dårligere end de bedste sommerdæk, men på våd vej er den markant bedre end de bedste sommerdæk. Så hvad betyder det så i forhold til at være "bedst" - og det samme gælder om vinteren, ligesom der står i de andre indlæg.
Jeg har ikke så mange km i dem endnu og heller ikke med andre, da bilen er ny. Men jeg syntes at de støjer en del og jeg har også et forbrug på 235 hw/km ved motorvej 140 km/t. Det virker af ret meget. Jeg ved dog ikke om det primært er pga. 19" og ingen aerocaps. Og jeg nåede heller ikke at se forbruget inden jeg skiftede. Men det forbrugstal er i nærheden af min gamle S som også køre på 19"
Hvis man ser på dæk rating efter den der europæiske rating, så har dækket sammen rating i hhv. støj og forbrug som Pilot Sport 4.

Kiefer
Kiefer Oct 9 '20

Men holder de så også lige så lang tid samlet set som et sæt sommer/vinterdæk?
Eller koster den type dæk det halve af de andre?

Eller skal man alligevel ud og købe nye i samme tidssamme som hvis man skiftede halvårligt?

/Martin

Nikola
Nikola Oct 9 '20

Citat fra Kiefer

Men holder de så også lige så lang tid samlet set som et sæt sommer/vinterdæk?
Eller koster den type dæk det halve af de andre?

Eller skal man alligevel ud og købe nye i samme tidssamme som hvis man skiftede halvårligt?

Har som skrevet kørt over 100.000 km på et sæt CC+ og har stadig 3-4 mm mønster, så de kan vel køre yderligere mindst 2-30.000 km. Så slidstyrken er i den rigtig gode ende og bedre end, hvad jeg har oplevet på tidligere sommer/vinterdæk (har dog også kørt omkring 100.000 km på disse). (men kører nok også væsentlig længere på et sæt dæk end den gennemsnitlige bilist)

Så dæk prisen er formentlig ca. den samme, til gengæld sparer man jo så skift/ekstra fælge....   

Sider: « 1 2 3 »