Loading...
dk

CrossClimate+ vs. de andre helårs (Wh/km)? | Tesla Forum

MOS
MOS Sep 24 '21
Citat fra P85DK

Folk overkompenserer typisk med ved baghjulsudskridning og anden gang de kontrastyrer så er bilen sidelæns.

Hvad er lige sandsynligheden for, at det sker i en Tesla? Den er jo ret stabil, 4-hjulstrukket, har ESP osv.

Havde det været i en ældre Skoda 105 med hækmotor, så var det måske en anden sag...

P85DK
P85DK Sep 24 '21

Med slidte dæk på baghjulene? Nok større end hvis de ikke var slidte ;-)

ESP hjælper helt klart, men der er stadig mange som formår at køre galt i en moderne bil, også i en Tesla.

cth
cth Sep 24 '21

Ja nogen kører stadig galt i en Tesla.

Men næppe på grund af om de slidte dæk sidder foran eller bag.

Jeg ved godt det er upopulært at skrive, men jeg kørte altså på sommerdæk sidste vinter.

De nuværende pilot 4 som bilen blev udleveret med i december 2020.

Men det gjorde jeg altså og der var en del sne i vinters, hvis i kan huske det.

Det gik fantastisk godt og oplevede intet farligt i det.

derfor køber jeg nu også helårsdæk til min S (som min ICE i øvrigt har kørt på i 4 år).

Det er ikke nogen anbefaling om at køre på sommerdæk om vinteren!!!!

Lad være med det. Men i en bil med alle de de hjælpemidler man har i dag, så kan man til nød.

Man har uden tvivl længere bremselængde... men vejgreb er altså ikke så ringe som nogen påstår.

Jeg har i gamle dage før kørt på sommerdæk en enkelt vinter og jeg kan godt huske hvor elendigt det var.

Men det var også en baghjulstrukken 320i

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 24 '21
P85DK
P85DK Sep 24 '21

Det er altså noget andet at tale om at køre med helt nye sommerdæk om vinteren end at køre med slidte dæk (måske også om vinteren?)

Men I skal selvfølgelig gøre hvad I mener er bedst, jeg gav udelukkende dækmanden ret og vil selv, teoretisk, vælge at have de mest slidte dæk bagpå. Men nu skifter jeg altid alle dæk på samme tid.

cth
cth Sep 24 '21

Du har ret.. 2 forskellige ting.

Så tilbage på sporet... 

Der har siden det kom frem, været mange meninger om de slidte skal sidde foran eller bag.

Tror det er lidt fluek........

webercarbmann
webercarbmann Sep 24 '21

Selv nye sommerdæk om vinteren i en TMS er tåbeligt! Jeg antager at en TM3 opfører sig nogenlunde på samme  måde.  Jeg kender en fyr fra der ikke kører så meget, at vinterdæk var nødvendigt til hans TMS.  Efter en 360 graders rundtur på vej til Sjællands Odde, ændrede vedkommende opfattelse.  Der skete ikke noget, da bilen efter turen rundt om sin egen akse begyndte at køre ligeud igen, men der skulle vist friske underbukser til….. Mere held end forstand.  Det er absolut fjollet at fedte med dæk og rigtige vinterdæk er efter min opfattelse det bedste. Hvad spares der ved helårsdæk i forhold til den første skade på grund af bare lidt dårligere vejgreb i forhold til vinterdæk? Læg dertil at helårsdækkene er ret kostbare. 

MOS
MOS Sep 24 '21
Citat fra P85DK

(...) jeg gav udelukkende dækmanden ret og vil selv, teoretisk, vælge at have de mest slidte dæk bagpå.

Altså, du mener selv det modsatte af dækmanden, men giver ham alligevel ret? Kan du uddybe?

CaptainChaos
CaptainChaos Sep 25 '21
Citat fra webercarbmann

Selv nye sommerdæk om vinteren i en TMS er tåbeligt! Jeg antager at en TM3 opfører sig nogenlunde på samme  måde.  Jeg kender en fyr fra der ikke kører så meget, at vinterdæk var nødvendigt til hans TMS.  Efter en 360 graders rundtur på vej til Sjællands Odde, ændrede vedkommende opfattelse.  Der skete ikke noget, da bilen efter turen rundt om sin egen akse begyndte at køre ligeud igen, men der skulle vist friske underbukser til….. Mere held end forstand.  Det er absolut fjollet at fedte med dæk og rigtige vinterdæk er efter min opfattelse det bedste. Hvad spares der ved helårsdæk i forhold til den første skade på grund af bare lidt dårligere vejgreb i forhold til vinterdæk? Læg dertil at helårsdækkene er ret kostbare. 

Da vejret hvor jeg bor og kører (primært Nordsjælland) har været med milde vinte og nærmest ingen sne på vejene de sidste 4-5 år, vil jeg mene det er mere forsvarligt at kører med helårs dæk i vintermånederne da man mere 98% af tiden vil man have meget bedre vejgreb på et helårs dæk end på et vinterdæk. 
P85DK
P85DK Sep 25 '21
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

(...) jeg gav udelukkende dækmanden ret og vil selv, teoretisk, vælge at have de mest slidte dæk bagpå.

Altså, du mener selv det modsatte af dækmanden, men giver ham alligevel ret? Kan du uddybe?

Du ville have de nye dæk foran og dækmanden ville have de nye dæk bagpå? Så jeg er enig med dækmanden eller er vi ude i noget 'jeg ved, at du ved, at jeg ved, at du ved, at jeg ved, at dækmanden har en tyk datter?'

MOS
MOS Sep 25 '21

@P85DK

Du gør mig forvirret! Kan du ikke bare skrive, hvor du synes, de bedste dæk skal sidde og hvorfor?

P85DK
P85DK Sep 25 '21

:-) Dækmanden og jeg vil begge have de nye dæk bagpå - det troede jeg var tydeligt ud fra http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7244?page=4#post-119205

Det andet var bare en typo

Cubic
Cubic Oct 20 '21

Når nu snakken falder på helårsdæk :)

Jeg er ret "forvirret", for jeg tænkte, at jeg måske kan triller igennem vinteren på mine sommerdæk, og spare de 15 ish tusind kr, men det tror jeg ikke at jeg tør / ønsker.

Men hvad skal jeg så, et sæt vinterdæk, eller et sæt helårsdæk (kun til vinterkørsel), eller skal jeg som alternativ i de 2-3 måneder, hvor temperaturen er lav, købe et billig sæt vinterdæk ( Kina herkomst ). Hvad gør i andre ?

Det nemmeste, eller rettere det sikreste valg er at købe bedste (læs dyreste) sæt med vinterdæk, men er det ikke lidt at skyde..... i ved hvad jeg mener ;), til 20,000 kr, vs budget løsningen til 10,000kr i de 2 måneder man virkelig har brug for det?

Jeg har også overvejet helt at skifte mine sommerdæk med 16,000 km på bagen ud med helårsdæk.

Håber at få en spændene dialog og input, med lidt "nørderi" omkring dækvalg, hvor man tænker økonomi og fornuft ind i.

Jeg ser også nogle skræmme kampanger omkring Øst dæk ( asiatiske mærker ) , er det reelle billede, eller er det den "sammenspiste" lobby, der laver det samme, som man gjorde mod Elon Musk og Tesla, hvor man kaldet Tesla for en døgnflue, der var væk igen inden for nogle få måneder, kun for at skumme fløden, for egen vindings skyld.

Bare en tanke :)

Ha` en fed dag :)

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Oct 20 '21
cth
cth Oct 20 '21

Hej Cubic

Generelt ville jeg holde mig til kendte dæk mærker og ikke købe de billige... 

Med hensyn til den generelle diskussion om sommerdæk,helårs eller vinter er moin holdning følgende og sådan set en gentagelse af tidligere skrevet.

Lyder som om du også kørte på sommerdæk sidste vinter?

Det gjorde jeg selv efter at have hentet min nye bil i december.

Der var meget sne i vinters og jeg havde ingen problemer med at komme frem eller bremse.

Var meget overrasket over hvor godt fast bilen stod fast. Om det er 4 hjuls trækket eller spritnye somerdæk ved jeg ikke.

Kræver dog at man kører efter forholdende hvilket det altid gør uanset dæktype og kræver nok at man ikke skal køre langt.

Så det var vel lidt svar på dit spørgsmål om at køre på sommerdæk hen over vinteren :-)

Men generelt vil jeg sige at vinterdæk faktisk er dårligt i mange af de danske vintre med mere regn end sne.

Jeg er fuldt ud klar over at vinterdæk står bedre fast i glat føre og skal heller ikke anbefale at køre på sommerdæk om vinteren og slet ikke hvis man skal til Norge eller andre sne lande. I snelande skal dæk være M+S mærkede i vinterperioden.

De nye typer helårsdæk som jeg i flere år har haft på min ICE ville jeg ikke tøve med at bruge om vinteren i både DK,Norge eller andre lande. De er jo M+S mærkede i dag.

Bare sørg for at have snekæder med, uanset dæktype du har på din bil.

For vinterdæk har også en grænse for snekørsel.

Jeg vil selv bruge helårsdæk fremover.

At man så kun slider sine dæk halvt betyder jo bare at man har sine vinterdæk i alt for mange år.

Så hellere få nye dæk hvert 2-4 år, når man vælger helårsdæk. Så får man også nyeste teknologi.

Samtidig slipper du for at jonglere rundt med tunge fælge og ekstra fælge o.s.v.

FDM har i 2020 testet helårsdæk mod vinterdæk.

Bremselængde var 44 mod 39 meter på isglat vej. Det kan jeg personligt godt acceptere.

men hvis du kører på helårsdæk og dermed skifter dæk oftere, så vil jeg tro man kan ende med at have bedre dæk på end dem der kør med 6 år gamle vinterdæk.

Hvis du er til livrem og seler, så bør du købe de bedste vinterdæk til vinter, sørge for at skifte dem længe før de er slidt ned o.s.v. Men hvem gør det?

Hvis du cykler uden cykelhjelm, vil jeg tro du fik mere ud af at tage cykelhjelm på end at gå så meget op i dæk :-)

Så ja jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner denne store forkærlighed for vinterdæk. men dæk producenter og specielt dækcentrene elsker at vi stadig holder fast i vinterdæk. Det er en gigant forretning.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 20 '21
PL
PL Oct 20 '21
Quote from selsoe
Desuden sikrer vinterdæk ikke kun bedre greb (og bedre effektivitet) på sne, men også på kolde og våde veje.

Det synes jeg er svært at genkende i tests. Fx denne, hvor samtlige helårsdæk med undtagelse katastrofen fra Star Performer gør det bedre end reference-vinterdækket på våd og tør vej. Bemærk, at tests på både tørre og våde veje er udført ved lav temperatur, for våde veje dog også ved høj temperatur.

https:///...Season-Tyre-Test.htm

Selv køber jeg helårsdæk i stedet for vinterdæk næste gang, men beholder sommerdæk til om sommeren. Havde jeg jævnligt kørt til Norge/Sverige havde jeg nok holdt fast i vinterdæk.

cth
cth Oct 20 '21

Hej PL

Hvad får du ud af at skifte dine helårs til sommerdæk?

Mindre støj, bedre greb eller noget andet.

kan godt huske de gamle helårsdæk som støjede.

Men CC+ på min ICE synes jeg er lydløse.

Men nu er det en gammel ICE, så kan ikke sammenlignes med en tesla :-)

jramskov
jramskov Oct 20 '21

Som jeg har forstået det er helårsdæk, f.eks. Cross Climate, blevet meget bedre end de tidligere var og dermed faktisk et ret godt valg til dansk vinterklima med våde og fedtede veje. Der har jeg da set tests der viser at gode helårsdæk faktisk klarer sig lige så godt eller bedre end vinterdæk. Det giver vel god mening at vælge dæk efter det vejr vi har det meste af tiden fremfor et dæk der er lidt bedre de ganske få gange der er sne på vejene? 
Det er selvfølgelig noget andet hvis man kører rundt i Norge eller lignende.

PL
PL Oct 20 '21
Quote from cth

Hej PL

Hvad får du ud af at skifte dine helårs til sommerdæk?

Mindre støj, bedre greb eller noget andet.

Bedre greb, særlig ved høje temperaturer. I den test, jeg linker til, er reference-sommerdækket bedst ved tør vej selv ved lave temperaturer, og i den våde bremsetest er sommerdækket bedst ved 15C. 

Og bedre køreegenskaber også, se fx Dry Handling i testen.

Støj tror jeg svinger lige så meget fra dæk til dæk som det gør med dæktype.

I øvrigt er jeg helt enig i det, jramskov skriver i indlægget lige før dette.

Forummets indlæg er redigeret af PL Oct 20 '21
cth
cth Oct 20 '21

Grundlæggende også enig med jramskov bortset fra at jeg ikke har problemer med at køre på skiferie med CC+ dæk på.

Kan man overføre 205 dæktest til 245 dæk af samme type?

Måske opfører de sig væsentlig anderledes i andre str.?

I øvrigt har jeg også prøvet den omvendte verden. I min gamle S kørte jeg en sommer på vinterdæk.

Ok ved skarpe sving manøvrer kunne jeg godt mærke det, men ved alm. kørsel var der ikke mere støj eller noget andet i forhold til sommerhjul. I begge tilfælde kørte jeg på anerkendte mærker.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 20 '21
ankjaers
ankjaers Oct 21 '21

Jeg kan allerede mærke forskel på mine PS4 dæk har mindre greb de kolde + våde morgener, eller regnvejret igår eftermiddags. 

Jeg syntes hurtigt man kan blive afsporet med at putte dæk i kasser som "vinterdæk", "helårs" og "sommerdæk". Skulle jeg købe dæk til vintermånederne idag ville jeg købe noget som lå imellem vinterdæk og helårsdæk. Jeg bor i en større by, og kører ikke på landeveje i hverdagen. 

​Jeg var heldig at kunne købe et sæt org 18' til min M3 med premium vinterdæk til god pris sidste efterår. Men de virker lidt overkill til den danske vinter hvor det primært at greb på is. Og ikke køre i kombination af is og sne.

cth
cth Oct 22 '21

Jeg mærker ikke nogen ændring med mine Michelin PS4 sommerdæk i det her vejr.

Har lige kørt København - Hjørring - København, samt div. småture i det nordjyske, i alle mulige temp. fra +3 gtrader og op, samt masser af vand.

Har du rigtigt lufttryk i ?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »