Hej Cubic
Generelt ville jeg holde mig til kendte dæk mærker og ikke købe de billige...
Med hensyn til den generelle diskussion om sommerdæk,helårs eller vinter er moin holdning følgende og sådan set en gentagelse af tidligere skrevet.
Lyder som om du også kørte på sommerdæk sidste vinter?
Det gjorde jeg selv efter at have hentet min nye bil i december.
Der var meget sne i vinters og jeg havde ingen problemer med at komme frem eller bremse.
Var meget overrasket over hvor godt fast bilen stod fast. Om det er 4 hjuls trækket eller spritnye somerdæk ved jeg ikke.
Kræver dog at man kører efter forholdende hvilket det altid gør uanset dæktype og kræver nok at man ikke skal køre langt.
Så det var vel lidt svar på dit spørgsmål om at køre på sommerdæk hen over vinteren :-)
Men generelt vil jeg sige at vinterdæk faktisk er dårligt i mange af de danske vintre med mere regn end sne.
Jeg er fuldt ud klar over at vinterdæk står bedre fast i glat føre og skal heller ikke anbefale at køre på sommerdæk om vinteren og slet ikke hvis man skal til Norge eller andre sne lande. I snelande skal dæk være M+S mærkede i vinterperioden.
De nye typer helårsdæk som jeg i flere år har haft på min ICE ville jeg ikke tøve med at bruge om vinteren i både DK,Norge eller andre lande. De er jo M+S mærkede i dag.
Bare sørg for at have snekæder med, uanset dæktype du har på din bil.
For vinterdæk har også en grænse for snekørsel.
Jeg vil selv bruge helårsdæk fremover.
At man så kun slider sine dæk halvt betyder jo bare at man har sine vinterdæk i alt for mange år.
Så hellere få nye dæk hvert 2-4 år, når man vælger helårsdæk. Så får man også nyeste teknologi.
Samtidig slipper du for at jonglere rundt med tunge fælge og ekstra fælge o.s.v.
FDM har i 2020 testet helårsdæk mod vinterdæk.
Bremselængde var 44 mod 39 meter på isglat vej. Det kan jeg personligt godt acceptere.
men hvis du kører på helårsdæk og dermed skifter dæk oftere, så vil jeg tro man kan ende med at have bedre dæk på end dem der kør med 6 år gamle vinterdæk.
Hvis du er til livrem og seler, så bør du købe de bedste vinterdæk til vinter, sørge for at skifte dem længe før de er slidt ned o.s.v. Men hvem gør det?
Hvis du cykler uden cykelhjelm, vil jeg tro du fik mere ud af at tage cykelhjelm på end at gå så meget op i dæk :-)
Så ja jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner denne store forkærlighed for vinterdæk. men dæk producenter og specielt dækcentrene elsker at vi stadig holder fast i vinterdæk. Det er en gigant forretning.