Loading...
dk

CrossClimate+ vs. de andre helårs (Wh/km)? | Tesla Forum

cth
cth Oct 22

Jeg mærker ikke nogen ændring med mine Michelin PS4 sommerdæk i det her vejr.

Har lige kørt København - Hjørring - København, samt div. småture i det nordjyske, i alle mulige temp. fra +3 gtrader og op, samt masser af vand.

Har du rigtigt lufttryk i ?

jramskov
jramskov Oct 25
Citat fra cth

Kan man overføre 205 dæktest til 245 dæk af samme type?

Nej, det kan man ikke så vidt jeg husker. Er ret sikker på at jeg har set/hørt det nævnt flere i i forbindelse med dæktest fra FDM.

ankjaers
ankjaers Oct 25

Citat fra cth

Jeg mærker ikke nogen ændring med mine Michelin PS4 sommerdæk i det her vejr.

Har lige kørt København - Hjørring - København, samt div. småture i det nordjyske, i alle mulige temp. fra +3 gtrader og op, samt masser af vand.

Har du rigtigt lufttryk i ?

Jeg havde 43psi her til morges.  

HrMogensen
HrMogensen Nov 18
Citat fra cth

Grundlæggende også enig med jramskov bortset fra at jeg ikke har problemer med at køre på skiferie med CC+ dæk på.

Kan man overføre 205 dæktest til 245 dæk af samme type?

Måske opfører de sig væsentlig anderledes i andre str.?

I øvrigt har jeg også prøvet den omvendte verden. I min gamle S kørte jeg en sommer på vinterdæk.

Ok ved skarpe sving manøvrer kunne jeg godt mærke det, men ved alm. kørsel var der ikke mere støj eller noget andet i forhold til sommerhjul. I begge tilfælde kørte jeg på anerkendte mærker.

Som jeg har forstået det så er CC+ en hybrid mellem er helårsdæk og et vinterdæk. Hermed er de bedre til sne end de fleste andre helårsdæk. 

Sne egenskaber tillægger jeg dog mindre. Årsagen til mig valg er at CC er perfekt til den danske vinter. De er sublime til våde veje + når temperaturen nærmer sig nul så gider jeg da ikke køre som en usikker oldemor fordi jeg ville spare vinterdækkene væk på en bil til over 400.000,-… ja undskyld det er bare min holdning :)

Jeg har så også “kun” givet fuld pris for CC. Fælgene blev købt brugt til kun 2.600,- og fejlede intet udover et bitte nøk på en enkelt. 

Jeg har CC SUV på fordi jeg gik ned i bredde til 225/45-R19 (model 3). Passere bedre til de vinterfælge jeg fandt og passer mindre koldt vejrs tab med ellers øgede w/km. 
CC+ fandtes ikke i min størrelse men SUV udgaven har blot lidt hårdere sidevægge. Teoretisk passer det vel fint til en tung elbil.

Jeg oplever dem som fremragende. Måske støjer de mere men vejene er oftest også våde på denne tid så svært at sammenligne.
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Nov 18
PeterE
PeterE Nov 18

Jeg skal bare lige forstå det, du vil ikke spare vinterdækkene og endte derfor med Michelin CC+? 

Uanset hvad, så er CrossClimate et kompromis - og ikke 100% på højde med de bedste sommerdæk eller 100% på højde med de bedste vinterdæk. Når det er sagt, så har vi også sat CC+ 2 på vores anden el-bil og dækkene virker gode. Så ja, et ret solidt alternativ til at skifte hjul 'hele tiden' :)

Cubic
Cubic Nov 19

Efter min info. , så er CC+ et bedre dæk end vinterdæk, og sommerdæk ;) ( lidt for sjovt )

Hvad er det bedst vinterdæk ?? er det generelt eller specifikt ??

Til det Danske / mellemeuropæiske klima er CC+ bedre. 

Et dæk er mega komplex, og er tiltænkt noget specifikt, feks et helårsdæk som CC+ er ikke bedre end et sommerdæk, på en sommerdag i Spanien, men kan godt være det en septemberdag i Danmark.

Ligeledes er et vinterdæk et bedre dæk end CC+ på nordpolen, nord Norge etc, men i dk, syd England, Tyskland, et CC+ et bedre valg, pga. egenskaben = kold våd vej, som er nøgle ordet, på vores brede grader, nøgleordet er sne og is i nord Norge.

Så det er en uenighed, man aldrig bliver enige om. :)

Så jeg tænker at Peter`s præferencer, er kold våd vej.

Jeg har selv sommerdæk, til den dejlige sommer i Dk, og helårsdæk til den klamme våde danske vinter, uden ret meget sne, men kold våd vejbane.

PeterE
PeterE Nov 19

Det er en stribe ok gode pointer, og jo netop derfor at fx Motor tester dæk under - vistnok - 'nordiske forhold'. Og ja, det er kæmpe forskel på om man bruge sin bil til fx skiferien på sne eller ej. Bare som et eksempel, selvom jeg med mit kendskab til CC+ 2 godt turde tage dem med ud i sneen, med et par snowsox bagi.

Cubic
Cubic Nov 19
Citat fra PeterE

Det er en stribe ok gode pointer, og jo netop derfor at fx Motor tester dæk under - vistnok - 'nordiske forhold'. Og ja, det er kæmpe forskel på om man bruge sin bil til fx skiferien på sne eller ej. Bare som et eksempel, selvom jeg med mit kendskab til CC+ 2 godt turde tage dem med ud i sneen, med et par snowsox bagi.

Jeg tror at du kan glemme Sokkerne ;), for de CC+ er bedre en de budget vinterdæk der er på marked i dag.

Her er et godt eksempel:

https://www.tyrereviews.com/...helin-X-Ice-Snow.htm

HrMogensen
HrMogensen Nov 20

Citat fra PeterE

Jeg skal bare lige forstå det, du vil ikke spare vinterdækkene og endte derfor med Michelin CC+? 

Uanset hvad, så er CrossClimate et kompromis - og ikke 100% på højde med de bedste sommerdæk eller 100% på højde med de bedste vinterdæk. Når det er sagt, så har vi også sat CC+ 2 på vores anden el-bil og dækkene virker gode. Så ja, et ret solidt alternativ til at skifte hjul 'hele tiden' :)

Jeg mener absolut ikke det er et kompromis - ellers havde jeg aldrig gjort det. Valget er taget fordi CC i nærmest alt andet end meget dyb sne er langt størstedelen af vinterdæk overlegen. De er, efter min mening, et langt bedre "vinterdæk" til danske forhold. Det er ikke noget jeg gætter på da der er reelle tests der indikerer det. Bedre på våd vej end vinterdæk, bedre under kolde temperaturer (glat eller ej) end sommerdæk... Den danske vinter er kold og våd.

Kompromis ville være at kun køre med CC fordi man kun kører med et sæt (men bedst mulige) dæk. Om sommeren kører jeg med Tesla's originalmontering på 19" sportsfælgene (Hankook S1 Evo3). Føles da som det bedste sommerdæk jeg har kørt med, men det skyldes til dels nok også bilens øvrige egenskaber. Når de, måske i løbet af kommende sæson vurderes for slidte, så skal der sommer Michelin på...

Jeg tror ikke at jeg ville køre med CC om sommeren. De bliver for bløde når det rigtig bliver varmt og det gør det jo i den grad i lille DK.

Link til en lidt ældre brugersammenligning af dæk til Model 3.

https://external-preview.redd.it/_URa2uqxe811VNfGTA4YHyUE21wgu9lS8onAsABB_Qo.png?auto=webp&s=a13d904bdc620478c09dfd78e76bcd82ed46cc3a

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Nov 20
Ice2EV
Ice2EV Nov 20

@HrMogensen Heads up på Michelin sommer sutter. Er på andet sæt der har rest sig med hæl og tå. Til 5K for et sæt, er det ønskværdigt at de går bare lidt længere end 20.000 km før man alvorligt overvejer om man kan holde den støj ud mere.

Første sæt holdt 45.000 km, så blev de helt og aldeles skrottet med 4,5 mm tilbage. Støjen var ikke til at holde ud, og slet ikke hvis man skulle have en ICE makker med, som sang om hvor lidt hans vogn støjede!

Næste gang prøver vi Dunlop. Fik lignede størrelse på ICE'en i foråret og dem har jeg været yderst tilfredse med. Første gang i 5 år jeg har været rimelig glad for at køre i den(blev først min da fruen annekterede raketten).

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 20
HrMogensen
HrMogensen Nov 20
Tak for tippet!

Ville vælge Michelin fordi de plejer at holde til mange flere km + de altid er omkring toppen i dæktests.
Men ja støj betyder pludselig mere ned en elbil… 
cth
cth Nov 22

@Ice2EV  hvis dete r pilot 4 du mener så har jeg samme problem. Sådan nogle l.... dæk.

men derfor ville jeg ikke fravælge Michelin. Tror kun det er pilot 4 der har problem.

har altid kørt på michelin og det har altid været støjsvagt og langtidsholdbart

Ice2EV
Ice2EV Nov 22

Det er Pilot Sport 4 med skumindlæg.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 22
Ice2EV
Ice2EV Dec 2

Er det idag vi skal genstarte vinter/sommer/helårs diskus.

Har skubbet de første 7 med sommerdæk fri siden igår. Plus en på helårsdæk.

Den ene var en Porsche med 4x4, kunne ikke flytte sig en mm, og det kunne jo ikke passe med 4x4......men det kan det på brede sutter og sommerdæk.

Det har også været lidt vildt i AAL området det seneste døgn. Naboen brugte 4 timer hjem fra Nørresundby, plejer at tage 18 minutter.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 2
PL
PL Dec 2

Hvis du også er stødt på folk på helårsdæk med problemer vil det i hvert fald være interessant :-) Selv her sydpå er sommerdæk ikke så smart i dag.

Har du haft anledning til at prøve Slip Start i Tesla'en i de nordjyske forhold?

Ice2EV
Ice2EV Dec 2

@PL desværre holdt vi os inde i aftes, og fruen annekterer konsekvent raketten.

MEN jeg kunne måske snige mig afsted i den i aften. Vejene er dog ved at være om ikke rene, så farbare, sålænge det ikke er en lille bitte bivej.

Mistænker hende med helårsdækkene havde lavet en mavelanding.

cth
cth Dec 2

Nu bor jeg i stor kbh. men har set billeder af nordjylland.

Snedriver er ikke for nogen dæk.

Jeg vil sige man nok uanset dæktype burde være blevet hjemme...

Så i øvrigt en taycan i siden af folehave motorvej forleden (før sneen).

Så lidt henkastet ud.

Nok løbet tør for strøm.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 2
jramskov
jramskov Dec 2

Hører gerne fra folk med Michelin Cross Climate hvordan de har klaret det i dag?

PeterE
PeterE Dec 3

Vi fik kun 10 cm (liggende) og dem klarede CrossClimate fint på vores nummer to bil. Og ja, jeg synes at min egen med 'rigtige' vinterdæk og 4-hjulstræk havde bedre fat. Men det er nok pga 4WD.

Nikola
Nikola Dec 3

Har jo tidligere talt pænt om CC i denne tråd og det gælder stadig, ville ikke have nogen problemer med at anbefale dem, vinter eller sommer, heller ikke i sne som pt.

Der er kommet en opdateret version, CC 2, test her: https://www.tyrereviews.com/...n-Tyre-Test.htm ;

Sider: « 1 2 3 4 5 6