Loading...
dk

Den der lyd... | Tesla Forum

gronkjaer
gronkjaer Dec 28 '15

Min hyletone stiger i pitch i forhold til accelleration og fart, så derfor har jeg ikke aircon mistænkt ? Med mindre vinden kommer ind i en aircon blæser med højere fart, således blæser roterer hurtigere, men det tror jeg selv er lidt langt ude..

Forummets indlæg er redigeret af gronkjaer Dec 28 '15
Niels
Niels Dec 29 '15
alle elektriske invertere med frekvens omformere hviner når de belastes med 1200-1500 ampere. det er helt normalt din tesla har en svag 'futurisk' lyd under acceleration. det skyldes simpelhen de magnet felter som opstår rundt om elektronikken og motorens ledninger.
en transformator brummer også med 50 hz når den køre.
en tesla har en frekvens omformer med højere frekvens, og desværre ligger dens optimale arbejdsområde i det hørbare område...

Det som de norske ejere har oplevet og fået skiftet DU på, er lyde som også er der mens der ikke accelereres - her skal kun være vind og dækstøj og ingen nævneværdige lyde fra motor og gear.
enkelte har også haft støjgener som kun kom når aircon var tændt, dette skyldes at pumpen hviler op ad nogle rør og kan nemt fikses af tesla service center - det er et bulletin på hcad de skal gøre.

det anbefales ikke at få pillet mere end højst nødvendigt i jeres biler. nu mere der skrues på værksteder nu større chance er der for fremtidige fejl...gælder både for en ice og en ev, hold bilens motor rum mest mulig originalt/urørt og du har en bil som køre i mange år.
så snart man begynder at 'pille' er der ting som ikke lige bliver samlet som på fabrik, og det opdages desværre ofte først mange år efter.

gronkjaer
gronkjaer Dec 29 '15

Skal på en længere tur idag, så må jeg se om det kun er i accelerationer den kører i det højere frekvensområde, syntes bare i går, da jeg kørte en 10 km. tur, at det var hele tiden tiden, at den havde lyden, og det havde den bestemt ikke for 1 uge siden, måske det bare noget jeg bilder mig ind, eller er for lydfølsom?, men som sagt skal køre 400 km idag, så er jeg ihvertfald sikker på hvad er op eller ned. Prøver også lige at slukke for aircon for at tjekke om det skulle have lidt at sige.. Og ja Niels jeg er fuldkommen enig i, at jo mere mekanikere skruer i bilen jo større er muligheden for at de ikke får sat tingene sammen igen, på samme måde som fra fabrikken.

gronkjaer
gronkjaer Dec 29 '15

Nå, er så lige kommet hjem fra den 400 km tur, og fuldstændig ør i hovedet af den højfrekvente lyd. Hvis jeg skruer op for anlægget kan jeg næsten ikke høre det, men det kan jo heller ikke være meningen. Det er en Dual motor og det kommer fra forreste motor, kan slet ikke høre motoren bagi, havde godt nok hørt, at man godt kunne høre motoren i en D model, men den skal da vel ikke hvine hele tiden. Det lyder lidt som tinitus konstant, og lyden stiger eller falder i frekvens, alt efter hvilken hastighed, man bevæger sig med. øv øv... Håber da ikke i andre med dual motor oplever det samme, for jeg mener da ikke det er sådan den skal køre/lyde? Jeg troede da, at hvis man feks kørte 80 kmt. konstant fart, så kunne man kun høre dæk/vindstøj ? Har ringet ind til Tesla Aarhus, og de havde ikke oplevet det før sagde de?, men pigen derinde ville tage en log fra bilen og se om der var nogle fejl. Så må vi se hvad de vender tilbage med. Hvis det bare er sådan den lyder, så tror jeg dælme jeg har lavet et fejlkøb, men mener ikke den lød sådan de første dage. Kan problemet evt. isoleres væk? Byd endelig ind. Fra en lidt frustreret Tesla ejer..

Forummets indlæg er redigeret af gronkjaer Dec 29 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 29 '15

Kører du med range mode on? Har hørt at det på awd i nogle tilfælde kan gøre en forskel hvis den står på off.

T3S7A
T3S7A Dec 29 '15

Kan oplyse at i alle Nissan Leaf kan man også hører denne høj frekvenslyd. Nogle mennesker hører den bedre end andre. Jeg var ved at blive sindssyg i vores Leaf, altid at skulle have musik tændt. Så jeg var vildt lykkelig over det ikke kunne høres i vores gl. model Tesla.

Det er normalt for motoren at give disse højfrekvenslyde. Fordelen ved at have motoren kun bag i, er jo at man kører væk fra lyden, samt at motoren er meget længere væk fra en. Hvis man optager frekvenslyde helt omme bag i en gl. model Tesla, vil man også kunne høre samme lyd. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 29 '15
gronkjaer
gronkjaer Dec 29 '15

Jeg kørte med range mode off, og prøvede at par gange med 80 kmt at sætte den på on, og da tog tonen til i styrke..

Supercharged
Supercharged Dec 30 '15
Samme her. Lige omkring 70-80 km/t og kun med range mode on.
Thor
Thor Dec 30 '15

AWD 70D her, og jeg har ikke den lyd som du snakker om. Hvis den er så høj, at du er nødt til at skrue op for anlægget, så ville jeg klart køre forbi Tesla. Ingen gang min kæreste har lagt mærke til en. Min kammerat, som også har en 70D, har heller ikke denne lyd.

Range mode er ikke slået til.

T3S7A
T3S7A Dec 30 '15

Thor, det er langt fra alle mennesker som kan høre så høj en frekvens lyd, så kan sagtens være den er i din bil, men du bare ikke kan hører lyden. 

Thor
Thor Dec 30 '15

Og i kombination af at jeg er hørehæmmet, og derved har høreapparater, så er det nok rimelig sandsynligt. ;) Men kæresten har heller ikke lagt mærke til det.

Men min kammerats bil "hviner" lidt når han accelerere. Hvis lyden ligefrem forstyrrer Gronkjaer ved alle hastigheder, så tror jeg ikke den skal være der. Uden at vide noget som helst om det dog.

T3S7A
T3S7A Dec 30 '15

Det er en høj frekvens lyd som genereres i motoren. Det kan ikke undgås. Nogle er mere generet af det end andre, det afhænger hvor god en hørelse man har. Du kan jo evt. prøve en anden Tesla D for at sammenligne. Men typisk er man mest opmærksom på det i ens egen bil :-)  

Kristian70k
Kristian70k Dec 30 '15

Snak med Tesla, det er kun dem der kan skifte den, og bestemme om det er eller ikke er en fejl.. Men ja i en ret lydløs bil kan man høre meget forskelligt.. 

Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Dec 30 '15
gronkjaer
gronkjaer Dec 30 '15

Ja jeg må en tur ind forbi en dag, jeg kommer på de kanter.. Problemet er bare at de ikke har mekanikere i weekenden, og i hverdagen har jeg sjældent tid.. Men nu må vi se.. Nogen der erfaring i at støjdæmpe yderligere ved den forreste motor, måske det kunne være en løsning?

gronkjaer
gronkjaer Jan 2 '16

Dette er lyden der kommer fra min bil..  

https://www.dropbox.com/s/h7elc22x6at0ykf/Ny%20optagelse.m4a?dl=0

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 2 '16

Det lyder umiddelbart ikke som det skal. Har dog ikke selv AWD. Måske nogle med D kan be- eller afkræfte om de har samme lyd. 

TeslaFreak
TeslaFreak Jan 2 '16

Min 70D med 2500 km lyder ikke sådan

Tryl
Tryl Jan 2 '16
Jeg har kørt 3000 km i min 70D og har ikke bemærket lyden. I dag var jeg på langtur fra Sønderjylland til Randers og retur. Da SuC i Randers gik i stykker midt under opladning måtte jeg liste hjem med range mode ON. På den sidste del af turen bemærkede jeg den højfrekvente lyd. Nu har jeg lige været på en kort tur med range mode OFF som jeg plejer, og nu er lyden væk igen.
Jeg håber i poster jeres svar fra Tesla i tråden her. Jeg er også interesseret i at høre deres svar.
uffe55
uffe55 Jan 2 '16

Den lyd har jeg også i min 90D med 2500 km på klokken. Det er svært at vudere på optagelsen hvor højt det er men min gamle mor på 89 brokkede sig ret meget over den larm min nye bil lavede men hun har også høreapparat ! Lyden er vel meget naturlig for en hurtigroterende elmotor så det er vel ikke noget de skifter på det grundlag andet end at det kan være irriterende at høre på hvis det er for højt. Det går i øvrigt væk hvis man skifter til range mode off.

Kiefer
Kiefer Jan 2 '16

den lyd, lyder rigtig meget magen til den hyletone jeg har haft i min tidligere bil et par gange. Teslas måde at fixe dette på, er at skifte Drive Unit. så forbi Tesla med bilen, få dem til at optage lyden og analysere den, og derefter vurdere om ikke DU skal skiftes.

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »