Loading...
dk

LucidAir til DK | Tesla Forum

koden
koden Sep 17 '20

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE12417950/amerikansk-lucid-air-kan-nu-bestilles-i-danmark/

muligvis låst artikel men det vigtige står herunder

Lucid Air kommer med elmotorer på henholdsvis 620 hk, 800 hk og 1.080 hk, mens rækkevidderne bliver meget lange. De er på 653 km i den mindste kendte version og på hele 826 km i den, der kører længst. Værdierne er dog efter den amerikanske EPA-standard, og vi afventer nu de europæiske WLTP-tal. En mindre fjerde model er også planlagt.

Den foreløbig kendte batteripakke er på gigantiske 113 kWh og med lademulighed på op til 300 kW styret af et 900-volts-system – mod 400 i Tesla og 800 i Porsche Taycan. Derfor skulle elbilen være ret rap til at oplade. Det betyder, at en Lucid Air vil kunne oplader med cirka 32 km i minuttet, hvilket omsat svarer til 480 km på 20 minutter.

Producenten har endnu ikke meldt priserne ud. Men i USA starter grundmodellen Air fra omkring 500.000 kr., mens den dyreste, Dream Edition, ligger i 1,0 mio. kr. Hvad priserne vil ende på efter danske afgifter, er dog uvist for modellerne, som skal kunne leveres i slutningen af 2021 eller starten af 2022.

P85DK
P85DK Sep 17 '20

Så må man håbe de er bedre til at overholde deres deadlines end Tesla. Lyder usandsynligt at vi kommer til at se den på danske veje før 2023. JP glemmer også lige at fortælle at Lucid AIr ikke har nogen europæisk fabrik, så det er fuld told udover moms og afgift på de amerikanske priser - og den sidste lille detalje. Den billigste Lucid Air kommer vist først i USA i 2022/2023, så der går nok yderligere tid før den kommer udenfor USA.

Bliver interessant om det er en Porsche prisliste med et uendeligt hav af tilvalgsmuligheder eller om det bliver Tesla style med mulighed for 3 tilvalgskryds.

Kiefer
Kiefer Sep 17 '20

P85DK: Det er meget normalt i USA at man køber tilvalg i form af pakker, mens det est er her i Europa, at man hellere vil have det hele á la carte. 

Det gælder ikke kun Tesla, men også alle de andre. Så jeg gætter på Lucis Air bliver på niveau medTesla hvad det angår.

For mig at se, så er Lucid der hvor Tesla var i 2012. Så der går nok en rum tid inden vi begynder at se deres biler i større stil. både herhjemme og i USA. 

/Martin

P85DK
P85DK Sep 17 '20

Jo jo, jeg ved da godt at amerikanske fabrikanter benytter sig af pakker mere end europæiske fabrikanter, men Tesla er unik i at der faktisk kun er 5 farver, hvilke hjul og om du vil tilkøbe varm luft til 50k som valgmuligheder - selv for amerikanske fabrikanter er det meget meget sparsomt.

Lucid Air virker som om de søger et lidt mere premium marked og med betydeligt flere kombinationsmuligheder. Om det så kun er pakker, så vil mit gæt være at der er en del flere pakker og til nogle mere europæiske priser.

Min pointe er nok mere at man skal forvente en pris på 1,8 - 2,2 for en Lucid Air på gaden i DK når de første kommer

PeterE
PeterE Sep 17 '20

Det bliver spændende, jeg vil nu tro at de sigter efter et nedre prispunkt som er tæt på Taycans eller lige deromkring, dvs omkring en million for den mest skrabede. Men lad os se :) Den billigste Taycan koster omkring 100k usd - og Lucid Air skulle starte ved 80k. 

P85DK
P85DK Sep 17 '20

Lucid Air til $80.000 er Lucid's $35.000 Model 3. De har ikke engang annonceret specs på den 'billige' model endnu, kun prisen :-)

Lige nu siger de at starter levering i Q2 2021 af de to dyreste modeller og i Q4 af $100k modellen og 2022 uden specs til $80.

Så klog af at være kunde hos Tesla, så vil jeg tillade mig at sige at vi skal tage priser, lanceringstidspunkt og tidspunkt for mulig dansk levering med et gran salt

Men interiøret kunne Tesla lære meget af :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 17 '20