Loading...
dk

Kan Model 3 SR - falde i pris? (35.000kr) | Tesla Forum

Model3
Model3 Sep 25 '20

Skal nedenstående (hvis det bliver vedtaget af regeringen)  betyde at en Model 3 Standard.  f.eks.  falde 35.000 kr i pris??? 

https:///...e-priserne-paa-biler

»En omlægning af registreringsafgiften vil betyde, at elbilerne i gennemsnit vil blive ca. 35.000 kr. billigere,« fremgår det af dokumentet.

Regeringen vil samtidig aflyse de afgiftsstigninger, der stod til at træde i kraft ved årsskiftet, for elbiler til under 400.000 kr. I dag er registreringsafgiften på elbiler 20 pct., mens den stod til at stige til 65 pct. i 2021, og det afblæser regeringen ved at indføre »et markant bundfradrag, hvorfor de mindre elbiler fortsat vil være fritaget for afgifter«.

KimT
KimT Sep 25 '20

Nu er det jo ikke noget der er vedtaget endnu, men nej det betyder at biler under ca. 400.000,- ikke stiger i pris. På dem er der jo ingen afgift i forvejen. Så den eneste måde de skulle kunne falde i pris på var hvis de indførte tilskud. Og det tvivler jeg stærkt på at den corona ramte statskasse (op janteloven) tillader.

Men hvis de ændre på fradrag m.m. kan det være at grænsen på 400.000,- stiger (det er som sådan ikke en grænse på 400.000,- - det der er afgørende er "km/l" som en elbil er målt til. For de "tørstige" er fradraget mindre, dvs. grænsen ligger under 400.000,-, fradraget er så vidt jeg husker 7.000,- pr. km bilen kører over 16km/l)

FDM har lavet denne oversigt i går, så jeg ved ikke hvor besparelse på gns 35.000,- kommer fra - er det ift stigning til 65% https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2020-09-ny-bilplan-vil-frede-mindre-elbiler

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 25 '20
Model3
Model3 Sep 25 '20

Ok,  mange tak for info Kim,   god fredag. 

JanKN
JanKN Sep 25 '20
Citat fra Model3

Skal nedenstående (hvis det bliver vedtaget af regeringen)  betyde at en Model 3 Standard.  f.eks.  falde 35.000 kr i pris??? 

https:///...e-priserne-paa-biler

»En omlægning af registreringsafgiften vil betyde, at elbilerne i gennemsnit vil blive ca. 35.000 kr. billigere,« fremgår det af dokumentet.

Regeringen vil samtidig aflyse de afgiftsstigninger, der stod til at træde i kraft ved årsskiftet, for elbiler til under 400.000 kr. I dag er registreringsafgiften på elbiler 20 pct., mens den stod til at stige til 65 pct. i 2021, og det afblæser regeringen ved at indføre »et markant bundfradrag, hvorfor de mindre elbiler fortsat vil være fritaget for afgifter«.

Den billigste tesla stiger ikke i pris. Desværre vil long range stige en del: 

https:///...0-000-kroner-dyrere/

Det er ret uambistisøt og model Y vil også blive alt for dyr.  Forstår ikke den hetz mod tesla fra regeringen, tror de vil blive hårdt udfordret af støttepartier. 

Men ja, lad hamstringen af model 3 long range begynde.. 

KimT
KimT Sep 25 '20

Der er ingen der kender prisen på Y endnu. Elon har sagt at de regner med at den bliver billigere at producere i Berlin (bl.a pga. "mega casting"). Han siger jo direkte at den model Y der skal produceres i Berlin ikke bliver den samme som den der bliver produceret i dag i US.

PeterE
PeterE Sep 25 '20

Hold nu op, det er ingen hetz imod Telsa. Der er - endnu en gang - en anden tilgang til dyrere biler. Kald det bare misundelse og accepter at der bare er flere stemmer i de billigste biler end i de dyreste. Og gælder jo alle dyrere biler, og ikke kun Tesla. Den Taycan jeg går og drømmer om bliver også væsentligt dyrere.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 25 '20
ElPeter
ElPeter Sep 25 '20

Forhåbentligt vil prisen fra Teslas side falde når produktionen i Berlin begynder. De sparer 10% told samt transporten fra CA. Dertil kommer de øvrige effektiviseringer de laver i produktionen.

Model3
Model3 Sep 25 '20

ElPeter33 minutter siden

Forhåbentligt vil prisen fra Teslas side falde når produktionen i Berlin begynder. De sparer 10% told samt transporten fra CA. Dertil kommer de øvrige effektiviseringer de laver i produktionen.

spørgsmålet er så om man skal vente?  Jeg kunne nemlig godt tænke mig at købe en model 3 standard i år...   men mon ikke der går et par år før det med en produktion i Bernlin bliver til virkelighed? 

Forummets indlæg er redigeret af Model3 Sep 25 '20
KimT
KimT Sep 25 '20

Nu er det mening at det i første omgang kun er Y der skal produceres i Berlin, 3 kommer første senere. Så det er måske lidt lang tid at vente.

jonsiii
jonsiii Sep 25 '20

Ja det er lidt et dilemma. Har en 3'er uden krog, og 4 unger + frue, så mangler et sæde. Argh, havde tænkt mig at vente til Y'eren kom (forhåbentlig med 7 sæder og krog) og så skifte der. Nu bliver jeg næsten tvunget til at bytte til en 3'er MED krog, da Y'eren ikke kommer før sent 2021. Og til hvad pris? 600k?

Eller også rive sig nu, og få bestilt den 7-sæders X'er, så kan hele familien være der + jeg sparer et skift fra 3 til Y. Det er møgdyrt, men så skal jeg heller ikke skifte bil de næste 10 år.

Øv.

voersaa
voersaa Sep 25 '20
Citat fra jonsiii

Ja det er lidt et dilemma. Har en 3'er uden krog, og 4 unger + frue, så mangler et sæde. Argh, havde tænkt mig at vente til Y'eren kom (forhåbentlig med 7 sæder og krog) og så skifte der. Nu bliver jeg næsten tvunget til at bytte til en 3'er MED krog, da Y'eren ikke kommer før sent 2021. Og til hvad pris? 600k?

Eller også rive sig nu, og få bestilt den 7-sæders X'er, så kan hele familien være der + jeg sparer et skift fra 3 til Y. Det er møgdyrt, men så skal jeg heller ikke skifte bil de næste 10 år.

Øv.

Mange ubekendte med den Y'er, leveringstidspunkt, plads til ekstra sæder og pris. 600k+ er nok ikke et helt forkert bud hvis regeringen får de nye afgifter igennem.  De ekstra sæder har jeg altid opfattet som en nødløsning til en gang imellem når der er nogle ekstra passagere og ikke til hver gang familien skal på tur. 

I længden tror jeg at X'eren vil være den bedre løsning, børnene vokser jo også. Dette dog skrevet med det meget store forbehold at jeg aldrig har kørt en X.  

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Sep 25 '20
hjjagd
hjjagd Sep 28 '20

Flere på denne tråd synes at overse at formelt ikke er tale om et nyt forslag om stigende afgifter - tværtimod. Hvis ikke der ændres noget fortsætter de allerede gældende regler jo, og det betyder en stigning i afgiften fra 20 til 65 % af den afgift der betales for en fossilbil pr 1. januar.  Det vil sige det forslag der ligger nu, vil sikre en lavere pris på mange elbiler, end den pris der ellers vil gælde næste år. 

JanKN
JanKN Sep 28 '20
Citat fra hjjagd

Flere på denne tråd synes at overse at formelt ikke er tale om et nyt forslag om stigende afgifter - tværtimod. Hvis ikke der ændres noget fortsætter de allerede gældende regler jo, og det betyder en stigning i afgiften fra 20 til 65 % af den afgift der betales for en fossilbil pr 1. januar.  Det vil sige det forslag der ligger nu, vil sikre en lavere pris på mange elbiler, end den pris der ellers vil gælde næste år. 

Det er jo ikke decideret forkert det du skriver. Men med alt den snak om grøn omstilling på denne regering, er der jo nok ikke nogen der havde forventet, de kunne finde på at lade den nuværende ordning løbe videre. 

Men positivt de billige elbiler ikke umiddelbart stiger i værdi. Jeg synes dog stadig, at de forsinker det lidt for meget, da der er alt for få el-biler under 400.000, som er værd at købe pt. Om nogle år, kunne det give mere mening, men det her vil sætte en lille stopper på el-bil salget i et par år.  

voersaa
voersaa Sep 29 '20
Citat fra JanKN
Citat fra hjjagd

Det er jo ikke decideret forkert det du skriver. Men med alt den snak om grøn omstilling på denne regering, er der jo nok ikke nogen der havde forventet, de kunne finde på at lade den nuværende ordning løbe videre. 

Men positivt de billige elbiler ikke umiddelbart stiger i værdi. Jeg synes dog stadig, at de forsinker det lidt for meget, da der er alt for få el-biler under 400.000, som er værd at købe pt. Om nogle år, kunne det give mere mening, men det her vil sætte en lille stopper på el-bil salget i et par år.  

Desværre tror jeg ikke at det bliver en lille opbremsning af salget men man kan håber at f.eks. ID3 stadig vil sælge pænt. De billge elbiler er simpelthen alt for dyre, og i mange tilfælde dårlige, sammenlignet med deres ICE modstykker. 

Kiefer
Kiefer Sep 29 '20

selsoe: Jeg kunne ikke være mere enig. Vi så det i 2016 og vi vil se det i 2021 hvis ikke det nuværende forslag bliver lavet helt om.

KimT
KimT Sep 29 '20

Læste et sted at IT systemet ikke kan følge med mere - det er for komplekst at lave ændringer / teste. Så det er nu det nok ville være en ide at starte forfra. Men det kommer nok ikke til at ske lige inden udgangen af året. OG det vil nok også bare resultere i endnu et fejlslagen offentligt IT projekt.......

MOS
MOS Sep 29 '20

Jeg er helt enig med jeres kommentarer. Elbilsalget kommer til at gå i stå igen ligesom i 2016, hvis ikke der bliver lavet helt om på det. Og som KimT foreslår, så burde systemet laves helt om. Det behøver egentlig ikke at være så kompliceret. Start f.eks. med en registreringsafgift, der er i kroner er ligefrem proportional med CO2-udledningen. Evt. en tilsvarende afgift proportional med udledningen af andre miljøskadelige udledninger, såsom NOx, SO2, partikler m.m. Derudover fradrag for sikkerhedsudstyr. Mere kompliceret behøver det ikke at være. Emissionsfrie biler bliver dermed afgiftsfrie og andre biler bliver afgiftsbelagt proportionalt med deres skadevirkning på miljøet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 29 '20
Nikola
Nikola Sep 29 '20

Hvis man kigger på hvem der fører debatten om reg afgift, så er miljø-/klima-ministeren jo nærmest usynlig. Det er i stedet finansordførere mfl. der står forrest. Så det kunne jo indikere at det i højere grad handler om økonomi/skatteindtægter end om den grønne dagsorden.

"Hvordan kan vi se grønne ud, samtidig med at vi sikrer flest mulig penge i reg afgift".. Danskerne er jo alligevel vant til at blive flåede når der skal købes biler.. (muligvis bare mig der har nej-hatten på/tænker som en kriminel...) ;-)

Nikola
Nikola Sep 29 '20
Citat fra selsoe

Det handler vist bare om at at bilafgifter hører ind under skatteministeriet og ikke klimaministeriet.

Det er jo korrekt. Men tror at man skal være forsigtig med at slå det hen med "handler vist bare om"....

Det handler om synsvinkel. Alle organisationer har et hovedfokus, som overskygger andre elementer. Klimaministeriet vil have fokus på klimadelen og så medtage økonomi, som en nødvendig del af "projektet". Tror godt man kan regne med at skatte/finansministeriet i højere grad har fokus på bundlinjen og så derfra kigger på, hvad man mener er muligt/nødvendigt for den grønne dagsorden.....   

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Sep 29 '20
Danbra56
Danbra56 Sep 29 '20

Vi ville skifte vores Audi Q7 ud med med en model Y LR men som der ser ud nu bliver den alt for dyr..       Vi har som mange andre brug for at trække trailer, desværre er der kun endnu dyrere alternativer der må køre med over 1500 kg på krogen. Jeg kan ikke lige se hvordan man skal få råd til en elbil når der skal trækkes trailer, men så langt er der ingen der tænker. Derfor må vi holde fast i diselbrænderen på ubestemt tid endnu..

Sider: 1 2 3 »