Loading...
dk

Brugt Model S til 5 mdrs roadtrip | Tesla Forum

jeppekruse
jeppekruse Oct 20 '20

Hej,

Jeg skal have min familie med på roadtrip i Europa fra marts til august 2021 (ruten afhænger selvfølgelig af, hvor der er åbne grænser til den tid). Det SKAL være i en elbil og jeg overvejer en brugt Model S (max 100.000km) til formålet pga kombinationen af god bagageplads, fornuftig rækkevidde og adgang til supercharger netværket. Jeg er rimelig lunken på biler generelt og kommer ikke rigtig op at køre (sorry) over udstyr, køreegenskaber el lign, jeg ser det mest som et transportmiddel der skal fungere og ikke være alt for dyrt at holde gående.

Tænker at have bilen et års tid og så sælge den igen.

Hvad vil I råde mig til her? Er det overhovedet en god ide at vælge en brugt Model S til mit projekt? Er der for stor risiko for at jeg kommer til at spilde tiden på at lede efter Tesla-værksteder i Sydeuropa?

Forummets indlæg er redigeret af jeppekruse Oct 20 '20
KimT
KimT Oct 20 '20

"Spilde tiden på at lede efter SuC" - bilens navigation er optimeret til at navigere via SuC netværket. Når du angiver Barcelona som destination, skal den nok fortælle dig hvor du skal lade, og hvor lang tid du skal lade for at komme videre til næste lader.

Ellers kik efter en som har fået opgraderet til CCS via adapter - ellers koster opdateringen kun 2.450,-, og så har du adgang til alle CCS ladere - men det er selvfølgelig opladning for egen regning så.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 20 '20
MOS
MOS Oct 20 '20

@jeppekruse

Mener du spilde tid på Tesla-værksteder eller supercharger, som KimT nævner?

Hvis du mener værksteder, så er der rigtignok langt mellem Teslas værksteder. Forhåbentlig er en nyere Model S dog så pålidelig, at du ikke får brug for noget værksted. Hvis du alligevel skal have skiftet dæk eller andet trivielt, så kan ethvert uautoriseret værksted hjælpe dig.

Hvis du mener supercharger, så kan det måske være en god idé med CCS-opgradering, som KimT nævner. Afhængigt af om I skal steder hen, hvor der mangler Tesla superchargere, så kan det være en stor hjælp, hvis I i stedet kan lade på f.eks. 50 kW DC-ladere, som findes næsten overalt. Med 11 kW AC-ladere går det simpelthen for langsomt til et roadtrip, men de kan jo fint bruges som supplement, hvor man lader bilen op, mens man tager en overnatning.

Overvej, hvor lang rækkevidde I har brug for mellem opladninger og køb bil med tilstrækkeligt stort batteri. Stort batteri lader også hurtigere på SuC. Vær også opmærksom på, at de fleste Model S 70 og 85 er ramt af #chargegate, dvs. de har fået sat ladehastigheden ned ved en softwareopdatering sidste år. Det kan du læse meget mere om i andre tråde her på teslaforum. Jeg ville nok gå uden om en bil, der er ramt af #chargegate. Det sikre valg er nok at gå efter en med 100 kWh batteri.

Gå efter 19" hjul. De har bedre komfort, lavere støjniveau og lavere rullemodstand = lavere forbrug = længere rækkevidde.

Du kan også overveje en Model 3 LR, hvis pladsen ikke bliver for knap. Den lader møghurtigt, har god rækkevidde og så har den CCS som standard. Gå efter 18" aero hjul.

De fleste Model 3 har dog ikke gratis SuC, så alene af den grund er det måske bedst med en Model S, hvis I skal køre langt. Vær opmærksom på, om den Model S, du har kig på, har gratis SuC. De fleste nyere Model S har det ikke, mens de fleste ældre Model S har.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20 '20
PeterE
PeterE Oct 20 '20

Det kan nemt lade sig gøre, jeg ville ikke være bekymret for selve turen. 

Vær dog opmærksom på at ladetiden på brugte Model S ikke er fantastiske på nogen måde. Det skal du måske prøve af før afgang. Og så ville jeg nok være mest optaget af værditab/afskrivning på bilen. Du skal nok forvente - og det er mit bedste estimat - at du kan købe en bruge Model S til omkring 400.000, og hvis du kører et år og omkring 30000 km i den, så vil du kunne få 330-340.000 for den efterfølgende. Til gengæld vil opladning allerede være betalt på de fleste Model S. 

jeppekruse
jeppekruse Oct 20 '20

Tak for svarene. Det er en god ide med CCS-opgraderingen.

Med spildtid mente jeg værksteder - altså om bilen er driftsikker nok og (forhåbentlig) ikke skal på værksted undervejs.

Om det tager 15-20 minutter mere at oplade... det betyder ikke så meget.

P85DK
P85DK Oct 20 '20

Det er selvfølgelig et spørgsmål om økonomi, men hvis jeg var dig så ville jeg købe en ny Model S Long Range til lige under 700.000. Du vil have mindre ting der kan gå galt, hvis ting går galt så hjælper Tesla da alt er under garanti og stiller bil til rådighed mens noget eventuelt skal laves, du lader betydeligt hurtigere, du har betydeligt længere rækkevidde og selv med pænt mange kilometer på tælleren så vil du kunne sælge til en ganske pæn pris efter et år, da det er en eftertragtet model.

MOS
MOS Oct 20 '20

Forresten, med en brugt Model S er det nok også værd at gå efter en, der har fået skiftet eMMC-chippen i MCU'en til en mere holdbar en af slagsen. Hvis eMMC-chippen står af (og det gør den før eller siden, hvilket man også kan læse meget om i andre tråde), så står man tilbage med en sort skærm og i værste fald en bil, der er ubrugelig. En rigtig træls situation, hvis man er på roadtrip.

PeterE
PeterE Oct 20 '20

Du kunne også kontakte Tesla, og hører om de ikke vil låne dig en bil til turen. Et forsøg værd - hvis du ikke lige har 700.000 liggende.

Nikola
Nikola Oct 20 '20

Du er tilsyneladende mere eller mindre ligeglad med biler/udstyr etc. Men det skal være en elbil. Hvorfor?

Når det primære formål med indkøb af bil er en længere rundrejse og derudover kort ejer tid, ville jeg overveje en diesel (eller måske langtidsleje i Tyskland?)......

HrMogensen
HrMogensen Oct 20 '20
Hatten af for at det skal være en elbil :)
Når nu turen først er i det nye år er det så ikke muligt at få fat på en Model Y? Eller kommer den reelt først til salg i DK når den produceres i Berlin? Den må vel være næææsten ligeså rummelig og praktisk som en S’er?
Har en model 3 så vil afholde mig fra at kommentere på Model S (der er mange herinde der har ejet en i snart flere år).