Loading...
dk

Fornuftig salgspris på M3 SR+ | Tesla Forum

MOS
MOS Nov 25 '20

@Frisco

Bare fordi prisen på et produkt stiger, bliver det ikke nødvendigvis mere attraktivt.

Tag f.eks. en liter mælk fra Arla. Hvis prisen stiger til 15 kr., så bliver mælken ikke mere attraktiv. Folk vil ikke give 15 kr. for en liter mælk. Så finder man bare noget andet mælk, man kan købe i stedet.

Det er lidt det samme med elbiler. Sidst i 2015 var der også en del, der spekulerede i, at brugtpriserne ville stige efter, at der kom afgifter på. Men nej, markedet for elbiler stoppede bare, fordi folk syntes, prisen blev for høj. Der er ikke meget, der tyder på, det vil blive anderledes denne gang.

Man kan dog håbe på, at politikerne har lært noget siden sidst...

Fsch
Fsch Nov 25 '20
Citat fra MOS

@Frisco

Bare fordi prisen på et produkt stiger, bliver det ikke nødvendigvis mere attraktivt.

Tag f.eks. en liter mælk fra Arla. Hvis prisen stiger til 15 kr., så bliver mælken ikke mere attraktiv. Folk vil ikke give 15 kr. for en liter mælk. Så finder man bare noget andet mælk, man kan købe i stedet.

Det er lidt det samme med elbiler. Sidst i 2015 var der også en del, der spekulerede i, at brugtpriserne ville stige efter, at der kom afgifter på. Men nej, markedet for elbiler stoppede bare, fordi folk syntes, prisen blev for høj. Der er ikke meget, der tyder på, det vil blive anderledes denne gang.

Man kan dog håbe på, at politikerne har lært noget siden sidst...

Hvis de absolut insistere på at afgiften skal stige nu, så kunne de som minimum frede biler under 500.000 kr. Da det er nu der virkelig kommer biler der kan bruges af familier, men disse biler kommer med de nuværende afgifter til at ligge 400.000 kr. - 500.000 kr. Personligt synes jeg dog at der ikke burde være afgift på købet af en bil, men på brugen. Uanset pris er enhver elbil der erstatter en fossilbil jo et skridt i den rigtige retning, derfor giver det heller ikke mening at beskatte elbiler ud fra indkøbsprisen. 

Kiefer
Kiefer Nov 26 '20

Frisco: Det var der også mange der troede en brugt Model S ville blive mere værd efter den 1.1.2016. Men sådan gik det ikke. Bilsalget gik i stedet helt i stå og der blev praktisk taget ikke solgt en eneste Tesla det år. 

Hvis jeg kan købe en Mercedes E-klasse til 600.000 hvorfor skulle jeg så give over en million for en tilsvarende Tesla Model S?

Selv ikke med besparelser på brændstof kan man holde merprisen hjemme med de afgifter regeringen har foreslået. Det er jo helt håbløst og vil fuldstændig ødelægge salget af elbiler, igen.

/Martin

baldur
baldur Nov 26 '20

I lande med "normal" afgift på biler, som Tyskland og Sverige, er elbilen måske nok dyrere men du betaler ikke 150% af merprisen oveni. Det danske system fejler fordi man ønsker at beskatte luksus men i stedet kommer til at beskattige batterierne.

Frisco
Frisco Nov 29 '20

Tak for jeres betragtninger! En af mine venner, som jeg ellers anerkender for at være rimelig skarp på økonomi, mener at jeg kommer til at tage et større værditab i 2021 end jeg ellers ville, hvis afgiften stiger til næste år. Det kan jeg bare ikke se visdommen i..

Nikola
Nikola Nov 29 '20
@Frisco: du vil næppe oplevet øget værditab pga. hævet afgift.
Så skulle det eks. være fordi man lavede ændringer der betød at elbiler/Tesla var et dødt marked i dk og det sker ikke, men man laver måske bump på vejen....

Stiger afgifterne, vil du alt andet lige opleve lavere værditab, ved køb inden. Markedet vil formentlig tage et dyk (og mange har sikkert også fremskyndet et elbilkøb til 2020) så forvent lavere efterspørgsel efter Nytår.
Men skulle undre mig, hvis ikke der var nogen i 2021, der stadig gerne vil have en eks. en brugt TM3 (evt. ikke nåede køb i 2020), trods evt. øget afgift. Så jeg ville forvente en svag stigning i brugtpris, ved stigende afgift (stigning er nok forkert, måske nærmere en stagnering...).....
Men ikke så store stigninger at man skal investere alene af den grund, så kan man hurtigt blive skuffet (i 2015 var der folk der brændte nallerne på spekulative indkøb af S) Men hvis man skal have bilen uanset, kunne man måske være heldig og få lidt lavere afskrivning....
Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 29 '20
Frisco
Frisco Nov 29 '20

@Nikola: enig - det beskriver også min forståelse 

jth
jth Nov 29 '20
Jeg tror egentlig priserne falder:
- lavere efterspørgsel pga de fleste har købt i år
- lavere efterspørgsel pga usikkerheden omkring elbiler
- hvis der er folk som (fejlagtigt) har spekulerer i afgiftsstigningerne så vil der være mange næsten-nye biler på markedet som alt andet lige vil presse priserne på 1 år gamle biler
Sider: « 1 2