Loading...
dk

Model Y. Forbrugere utilfredse | Tesla Forum

koden
koden Nov 24 '20

https://finans.dk/tech/ECE12578900/ny-tesla-model-faar-hoevl-af-forbrugerne/

Så måske man skal vente til der er styr på det.

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 24 '20
jramskov
jramskov Nov 24 '20

Der går nok også mindst et halvt år inden de kommer her, de skal jo lige være færdig med Giga Berlin. De siger desuden at bilerne der produceres i Kina er i bedre kvalitet, man kan da håbe det samme er tilfældet med de kommende biler fra Giga Berlin.

Ice2EV
Ice2EV Nov 24 '20

Tænker brugeren kan være meget utilfreds med at bagklap ikke kan lukke. Det er ikke specielt brugbart med åbenbagklap i 14 dage.

Han kan endda være utilfreds med er er et hår eller støv i lakken, men det indvirker ikke på brugen af bilen. Der kan ejeren køre i den til der er tid til udbedring.

Man kunne forvente der ville være en form for forskel i, hvorledes forskellige problemer vægtes i sådanne undersøgelser.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 24 '20
MOS
MOS Nov 24 '20
Citat fra Ice2EV

Man kunne forvente der ville være en form for forskel i, hvorledes forskellige problemer vægtes i sådanne undersøgelser.

Det skal du ikke regne med. Toppakningen ryger (udgift 20.000,-) = 1 fejl. Et støvfnug i lakken på et ikke umiddelbart synligt sted = 1 fejl. Og det er også derfor, denne type undersøgelser ikke er det stykke papir værd, de er skrevet på.

Tilsvarende findes der undersøgelser, der registrerer antallet af klager over fejl og mangler. En klage kunne f.eks. gå på, at den knap, der skal bruges til at åbne ladeporten, sidder i toppen af skærmen, når brugeren i stedet synes, det ville være bedre, at knappen sad i bunden af skærmen. Eller at brugeren ikke kan finde ud af at bruge automatisk vognbaneskift, fordi han ikke har forstået, at man skal holde ved rattet, når AP er aktiveret.

Man kunne fortsætte i det uendelige, men mange af disse "fejl & mangler" er ganske enkelt features, som brugeren enten ikke kan lide eller ikke kan finde ud af at bruge. En Tesla er en tablet computer på hjul og er med sin avancerede software og det meste af betjeningen via touchskærmen meget anderledes end de fleste andre biler på markedet. Det er derfor også naturligt, at der er mange småting, features og bugs, som forskellige brugere ikke kan finde ud af eller er utilfreds med.

Undersøgelserne skal altså tages med et ton salt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 24 '20
Kiefer
Kiefer Nov 24 '20

Men det ændrer sådan set ikke ved at brugere så måske opfatter deres computers UI som værende en fejl at knappen er placeret forkert i følge en måske subjektiv mening. 

Consumer Report er jo ikke kun en sammentælling af fejl på Tester, det gælder jo alle amerikanske biler. Og her bonger Model YU så lidt mere ud end f.eks. Model S, X og 3. Jeg synes tit der er mange der prøver at nedgøre de fejl folk oplever på en Tesla som værende ligegyldige. Siden brugerne opgiver dem som fejl, er de jo ikke ligegyldige for dem.

Og fejl som lak med hår og snavs. Det er jo ganske simpelt et kvalitetsproblem fra Teslas side, der ikke kontrollerer bilerne godt nok, eller også er de blot ligeglade inden de sender dem ud til kunderne.

MOS
MOS Nov 24 '20

Forskellen på antal "fejl" mellem Model Y og så Model S, X og 3 kan måske til dels forklares med forskelle i brugerne og deres subjektive opfattelse af bilen.

Model S og X køberne har typisk været first movers/early adopters, der ofte er tech nørder, har stor viden om IT og er hjemmevant med betjening af sådant. De er måske også ofte mere forstående/tolerante ift. fejl & mangler, da de generelt går mere op i teknologien end panel gaps og støvfnug i lakken.

Gruppen af Model 3 købere indeholder nok en del af samme type som for Model S og X, men da prisen er lavere, er der tale om et væsentligt bredere segment, der også overlapper almindelige folk, der ikke har så meget forstand på teknik. Disse vil nok oftere have problemer med at betjene alle bilens tekniske funktioner, ligesom de nok ikke i samme omfang er forstående eller tolerante overfor småfejl. De vil bare have en (el)bil, der virker. Jeg husker, at Model 3 i starten fik en del kritik pga. kvaliteten, men det er ligesom blevet bedre med tiden, så Tesla har nok i mellemtiden forbedret samlekvaliteten betydeligt.

Nu, hvor Model Y er kommet ud på enkelte markeder, er det lidt samme historie igen. Den har måske lidt børnesygdomme. Og så er den demografiske sammensætning af brugerne måske lidt anderledes end for Model 3. Et forsigtigt gæt er, at Model Y i lidt højere grad appellerer til de lidt ældre, som sætter pris på bilens praktiske design, stor bagsmæk og højere siddehøjde, så det er nemmere at stige ind og ud af bilen. Ellers er bilerne jo meget ens. De lidt ældre er måske heller ikke helt så hjemmevant med betjening af IT, hvilket igen kan have påvirket antallet af klager.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 24 '20
Kiefer
Kiefer Nov 24 '20

"De lidt ældre er måske heller ikke helt så hjemmevant med betjening af IT, hvilket igen kan have påvirket antallet af klager."

Jeg er ikke helt enig med dig i at det måske fortrinsvis er ældre der køber en høj SUV i USA. Alle i USA køber SUV'ere. Det er uden tvivl USAs meste solgt biltype, hvis man ser bort fra en Ford F150 pick-up truck som er den mest solgte bilmodel. 

​Markedet for stationcars i USA er jo fuldstændig forsvundet de sidste 10 år og helt overtaget af SUV markedet. Hvis Tesla skal have success på den lange bane i USA er det super vigtigt for dem at de får success med en SUV der kan tiltrække alle grupper. Her skal de jo f.eks. konkurrere med ford Explorer i "soccer mom" segmentet.

En Tesla Model Y er jo også prismæssigt sat meget lig netop en Ford Explorer. Og husk på, man kan endnu ikke helt sammenligne SUV markedet i Europa med SUV markedet i USA. Her er vi jo kun lige startet på SUV'erne til folket. 

Mon ikke Tesla Model 3 forsvinder fra markedet i USA når først de begynder at rulle Model Y helt ud, der er nok en årsag til at VW ID.3 aldrig vil blive solgt derovre. Der er ikke mange der køber små biler derovre. så kan den måske få lov at leve videre på fabrikkerne i Kina og Tyskland.

Det jeg frygter lidt, er at fabrikken i Fremont er historien om Toyota om igen. De lukkede den jo netop i sin tid på grund af manglende kvalitet i samlingen af bilerne, og hvis rygterne taler sandt, og bilerne er af bedre kvalitet når de er lavet i Kina, er det jo et ledelsesproblem på fabrikken i Californien.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 24 '20
MOS
MOS Nov 24 '20
Citat fra Kiefer

Jeg er ikke helt enig med dig i at det måske fortrinsvis er ældre der køber en høj SUV i USA. Alle i USA køber SUV'ere. Det er uden tvivl USAs meste solgt biltype, hvis man ser bort fra en Ford F150 pick-up truck som er den mest solgte bilmodel.

Nu skrev jeg jo heller ikke, at det fortrinsvist er ældre, der køber en høj SUV i USA. Jeg skrev, at Model Y i lidt højere grad appellerer til de lidt ældre (end Model 3).

Jeg er godt klar over, at det er alle slags folk i USA, der køber SUV'ere. Men det er måske netop pointen, fordi det jo tilsvarende ikke er alle slags folk, der køber en Model 3. Det afgørende er ikke, om alle gør dit eller dat, men om der er en kvalitativ forskel i (dele af) gruppernes sammensætning, som kan forklare forskellene i antal klager.

Hvis vi lidt forenklet antager, at unge tech-nørder ikke klager over teknik, men at gamle, alm. mennesker klager over teknik, så vil der være stor forskel i antallet af klager mellem Model 3 og Model Y, hvis vi samtidig antager, at Model 3 fortrinsvis ejes af unge tech-nørder og Model Y appellerer til en mere blandet målgruppe, der også indeholder en del ældre.

koden
koden Nov 24 '20

Jeg synes det er lidt skræmmende at den model som skulle være lyspunktet i kvalitet, er ringere eller lig end de forgående.

Når man så lægger deres kundeservice til, så ved jeg snart ikke....

Closely-watched Tesla now sits second from the bottom among all 26 ranked brands. It was pulled lower by the newly-introduced Model Y SUV, which has well below average reliability and thus cannot be Recommended by CR. The Model Y had some build quality issues with body hardware and paint. Many owners reported misaligned body panels that had to be fixed and mismatched paint. One owner reported dust, debris, and even human hair stuck in the paint. Only the Model 3 sedan is reliable and CR-Recommended. Tesla’s S dropped to below average reliability and is no longer Recommended, and the Model X remains subpar.

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 24 '20
jramskov
jramskov Nov 24 '20

Der er i mine øjne ingen tvivl om at Tesla savner fokus på kvalitetssikring og deres service afdeling. De har udrettet så meget, men mangler lige det sidste og det er vildt ærgerligt. Én ting jeg overhovedet ikke forstår, det er at de ikke tjekker bilerne forholdsvist grundigt for fejl inden de udleverer bilerne til kunderne. Det ville give dem mange nemme plus point.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 24 '20
Og så er det tilmed billigere i kroner og øre og i omdømme at gøre tingene ordentligt første gang.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 24 '20
Kiefer
Kiefer Nov 25 '20

jramskov: Hvis de skulle kontrollere bilerne grundigt for fejl inden udlevering, kunne de jo ikke udlevere nogen biler :)

Det kvalitetsproblem har jo eksisteret siden dag et, men mange bliver jo ved med at undskylde dem med at de er nye på markedet. Men hvor længe skal man være ny før man ikke er det, nu har de leveret biler siden 2009 og siden 2013 i Danmark. 

jramskov
jramskov Nov 25 '20

@Kiefer ROFL

Bilen er en brugsgenstand for mig/os, så jeg vil ikke sige at jeg gennemgik bilen med tættekam da vi modtog vores i marts 2019, men vi har ikke haft nogen problemer med den. "Panel gaps" er der sikkert lidt af rundt omkring, men ikke noget vildt som jeg har bemærket. Vi har kørt >42.000km og der er ingen raslelyde eller lignende...endnu ;) 

Mange af de indlæg jeg ser handler om småting og hvorfor ikke fikse dem inden udlevering i stedet for at bilen skal tilbage til servicecenteret igen kort tid efter? 

Jeg synes det er rigtig dårlig stil at udlevere biler der ikke er i orden og hvis det er større fejl, som man også ser jævnligt - så kan man kun ryste på hovedet og tænke hvorfor pokker de har fornuftig tjek af bilerne inden de forlader fabrikken.