Loading...
dk

Ny mobil lader / UMC - Hvad kan I anbefale? Noget til salg? | Tesla Forum

jonaslau
jonaslau Dec 20 '20

Jeg har en Model S, hvor min mobile lader (UMC) desværre er gået i stykker. 

Den lyser rødt inden den tilkobles uagtet om jeg kobler den til 230 eller 400volt (har begge adaptere). Har forsøgt at trykke på reset, men tror kablet er gået i stykker. Kunne selvfølgelig være rart at teste dette 100%, hvis nogen har en UMC i overskud man kan låne til test. 

Men jeg søger en ny mobil lader. På arbejdet har jeg et 3-faset 16A stik. Jeg plejer kunne lade med ca. 50 km/time. Det betyder vel jeg skal lede efter et 11kw kabel - er det ikke korrekt?

Nogen der et til salg eller kan anbefale nogle alternativer til Teslas UMC?

bskaarup
bskaarup Dec 20 '20

Et alternativ kunne være Metron kabel: https://eauto.si/metron-shop/product/pc05t-3x16a-3-phase/

Elektronikken er indbygget i stikkene så der er ingen boks og det har en "Tesla-knap". Man kan tilvælge indbygget RCD og valgfri kabellængde.

jonaslau
jonaslau Dec 22 '20

kan 1. gen af UMC lade med mere en 16A?

CanEl
CanEl Dec 22 '20

max 16A
kablet kan heller ikke bære mere.
type 2 stikket kan bære meget mere, men det hjælper jo ikke her.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 22 '20
MOS
MOS Dec 22 '20

1. gen. UMC kan lade med max. 3*16 A, altså 16 A på 3 faser = 11 kW.

Den nye UMC kan kun lade på én fase, men til gengæld op til 32 A, hvis resten af installationen vel at mærke understøtter det, hvilket er sjældent. På mystisk vis kan den så fordele de 32 A på faserne, så Teslaens onboard charger faktisk kan modtage det, selvom den egentlig ikke er rated til 32 A. Spørg mig ikke hvordan. Men jeg har har hørt fra pålidelig kilde (en Model 3-ejer), at han med succes har ladet sin Model 3 med 32 A på én fase vha. den nye UMC.

Kiefer
Kiefer Dec 22 '20

Er det egentlig tilladt at brug 32A 1-fase i Danmark?

NOELON
NOELON Dec 22 '20

Den gamle Roadster kunne lade med op til 64A på en fase, da der ikke var noget europæisk udgave af laderne. Jeg brugte mig almindelige 3 fasede røde CEE med 32A på 3 faser, men i realiteten blev kun 1 fase brugt.

jhan
jhan Dec 28 '20

Hej. Jeg kender et par Teslaejere der har købt denne model. Muligvis lægges der ca. Kr. 600 på i told og moms.

https://zencar.en.alibaba.com/product/1600153369841-218363405/380V_16A_32A_3phase_mini_EV_Charging_station_EV_Car_charger_22kw.html?spm=a2700.shop_pl.41413.38.68843ac77pwXlh

MOS
MOS Jan 11 '21

Min Tesla Mobile Charger (gen. 1) er desværre også lige stået af. Den har været sat til bilen og ligget ude i kraftig regn/slud. Da jeg kom ud til bilen, var der desværre ikke kommet noget strøm på og laderen lå og blinkede rødt 11 gange.

Senere prøvede jeg igen, hvor den i stedet flimrede rødt og grønt som et juletræ med ADHD.

Jeg ved ikke, om der kan være trængt vand ind i elektronikken, men den skulle altså være IP44 godkendt. Så jeg prøvede at tørre den på radiatoren i håb om at vække den til live igen. Har også prøvet at resette den med den lille røde knap på bagsiden - uden held. Det virker som om, den blinker med lidt tilfældige fejlkoder, når jeg sætter den til et rødt CEE-stik. 3 røde blink, 4 røde blink, 1 rødt blink og nogle gange lyser den kortvarigt grønt, men går så over til at blinke rødt.

Jeg gætter på, den er død og ikke står til at redde. Man kan tilsyneladende heller ikke skille den ad, da den er støbt sammen.

Jeg har prøvet at lade med en lånt 2. gen. mobile charger på samme CEE-stik + en adapter. Den lader fint, men naturligvis kun på én fase.

Er der nogen, der har et godt bud på, hvad der kan være galt? Tesla siger, den burde være regntæt, men at de skulle være sarte ift. slag. Jeg har dog ikke udsat den for slag, tabt den på jorden eller lign. Er der andre, der har erfaringer med defekt UMC, evt. pga. regn.?

Jeg er lidt loren ved at købe samme lader igen, hvis den nu har et generelt problem med ikke at kunne tåle regn. Jeg har p.t. ikke mulighed for at opsætte ladeboks, så en mobillader er eneste mulighed for hjemmeladning. Jeg vil gerne have en 3-faset for at få max. ladehastighed. Jeg har set de forslag til mobilladere/kabler i denne tråd, men er der nogen, der har andre gode forslag?

CanEl
CanEl Jan 11 '21

@mos

hvad med at bygge den selv.
der skal ikke mange stumper til, og du har jo allerede kabel med stik i begge ender.
automatsikringen er ikke nødvendig men en god ide. så 3 komponenter.
jeg har så også monteret elmåler i min box, men det er heller ikke nødvendigt.

MOS
MOS Jan 11 '21

Efter lidt research på nettet er denne lader fra EVSE vist noget af det bedste til prisen, jeg har kunnet finde. Er der nogen, der har erfaringer med den?

Dec14
Dec14 Jan 12 '21

@MOS

Oplevede det samme som dig, men heldigvis inden bilen blev 4 år gammel. Mange søforklaringer fra Tesla for at undgå at erstatte den - bl.a at den ikke måtte bruges i regnvejr. I sidste ende kom de til lommerne.

Den nye vi fik lavede jeg et regntæt skjold til da den ofte bruges udenfor.

Jeg synes umiddelbart alt ser fint ud på den UMC du har fundet. 4 års garanti er da en rigtig god ting.

Micmex
Micmex Jan 12 '21

Jeg har denne (samme som jhan ovenfor, men købt i DK): 

https://ecocharging.dk/produkt/zencar-transportabel-lader-6-16a-type-2-op-til-11kw/

den virker perfekt, og til en god pris.

Forummets indlæg er redigeret af Micmex Jan 12 '21
cth
cth Jan 12 '21

https://ecocharging.dk/produkt/zencar-transportabel-lader-6-16a-type-2-op-til-11kw/

Det må være den selvom over 3000 stadig virker som mange penge for et kabel med en boks.

Hvad er det dyre i sådan en?

Er den default med 16 amp CEE stik og så kan man så vælge de andre typer f.eks. 32 amp CEE stik?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 12 '21
Micmex
Micmex Jan 12 '21

Der må jo være noget elektronik i boksen, med nedenstående specifikationer.

• Indbygget DC-beskyttelse.
  • Temperatursikring i stikket.
  • Indikator for jordfejl.
  • Timerfunktion.
  • LCD skærm hvor bla. Amp, kW forbrug og tid for ladning kan aflæses.
  • Laderen kan lade med 6A ,8A,10A,12A eller 16A. (1 eller 3 faser)

Forummets indlæg er redigeret af Micmex Jan 12 '21
cth
cth Jan 12 '21

ok.. ja må jo bare være dyrt... det er DC B relæ jo i sig selv, så hvorfor ikke også i sådan en.

tror jeg køber en.

Kiefer
Kiefer Jan 12 '21

Jeg har netop haft snakket med Hansen om deres lader til elbiler. Den er magen til den man kan købe på Aliexpress og vist magen til den jeg blev vist, en fra Facebook sælger importeret fra kina som "privatkøb".

Men THansen skriver at der er et RCD Type A DC beskyttelse ind bygget. Jeg spurgte hvad de mente, og de undersøgte internt, og svaret var: Det ved vi ikke"... Så man må nok tage udgangspunkt i at der IKKE er RCD Typer B DC beskyttelse indbygget :)

Jeg spurgte dem om der er Type A eller Type B RCD, og svaret jeg fik var, at de ikke kunne se det nogen steder hvad der er i den, så de kunne ikke hjælpe med et svar...

Som jeg har læst sikkerhedsstyrelsens krav, er det at man i dag skal have et RCD Type B i sin installation hvis man sætter en lader op i dag.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 12 '21
Ice2EV
Ice2EV Jan 12 '21

Er det også et krav til en UMC, for det er da en UMC der kigges på, er det ikke?

At den så ligger/sidder fast i garagen, er vel en helt anden sag, som ikke kommer nogen ved.

Kiefer
Kiefer Jan 12 '21

Jeg har ikke kunnet finde ud af om det skeles til om det er det ene eller om det er det andet, eller om Sikkerhedsstyrelsen blot betragter dem som same/same.

Nu ved jeg godt vi kommer lidt på et sidespor, men sad lige og kiggede paragraffer :)

Jeg stødte over denne:
BEK nr 473 af 08/05/2018
"9 a. På alle offentligt tilgængelige ladestandere skal der på klar og synlig måde oplyses om prisen for opladning.«"

Hvor mange gør lige det...

cth
cth Jan 12 '21

Thansen har faktisk en hjemmelader... men der er da vist ikke B relæ indbygget vel?

Igen springer jeg vist lidt væk fra mobil lader

https:///...4141454/pn-234141453

Thansen henviser til sikkerhedsstyrelsen hvor jeg i øvrigt ikke kan finde noget om det så omtalte og dyre B relæ

https:///...r/opladning-el-biler

Sider: 1 2 3 »