Loading...
dk

KM/l. sammenligning EL / ICE | Tesla Forum

cth
cth Jan 5

Det her bliver meget lavpraktisk og er egentlig også for at få en bedre udregning på banen fra en af jer andre.

Men jeg vil tro i også bliver spurgt om hvor langt på literen elbilen kører kontra ICE.

Jeg gør i hvert fald.

Min egen helt simple udregning er følgende:

Når jeg lader 3 kWh får jeg 18 km rækkevidde på tælleren.

De 18 km kan jeg ved 90 km/t få til at række tæt på 18 km ved nuværende temp.

Mit eget forbrug ligger nok nærmere på reelle 14 km.

D.v.s. når jeg har kørt 14 km reel afstand har det kostet mig 3 kWh hvilket kan fås ned til 3 kr. med den rigtige refusionsordning.

Min ICE bil ligger også på 14 km/l ved alm. brug, men koster ca. 10 kr. for det samme.

(den står opgivet til næsten 20 på literen, men det holder bare ikke i virkligheden)

Det er en VW 1.4 tsi motor, men ikke premiumbil.

Altså en 3 dobling.

Så med store træskolængder er det vel ok at sige at min Tesla kører ca. 45 km/l i forhold til alm. BENZIN familiebiler og endnu mere i forhold til f.eks. en audi A6 som egentlig er den rigtige sammenligning.

Jeg har udeladt diesel fordi den form for motor er afskrevet i mit liv, selvom jeg ved den kører længere og nok kunne køre 17 km/l. :-)

KimT
KimT Jan 5

Problemet er bare at når du ikke lige holder hjemme og suger strøm, men er nød til at bevæge dig ud til en af vandhullerne ude på prærien. Tja så bliver du røvrendt godt og grundtdigt, med mindre du er medlem af den helt rigtige klub. For så skal du regne med at prisen på strøm er hvad der svare til 20-30kr/l, og så hænger regnestykke ikke sammen mere.

Og det er her at Hr. og Fru Danmark ikke kan følge med mere, eller forstå hvad der sker.

cth
cth Jan 5

Der skulle have stået Tesla i min linje 2 og ikke elbilen.

Jeg lader kun hjemme og evt. på supercharger.

Den var gratis før men 2,6kr. nu..

Min beregning er baseret på hjemmeladning generelt.

For nogen er det ikke muligt af den ene eller anden årsag og jeg kommer jo også til at lade i mit sommerhus og hos bekendte til noget nær 2 kr. kWh.

Jeg har i de 5 år jeg har kørt tesla aldrig ladet ved EON eller clever ud over den ene gang på autobahn hvor vi missede en lader og havde 0 strøm.. :-)

mener jeg har lavet beregning så konservativt, så jeg ikke favoriserer teslaen.

Jeg burde jo have sammenlignet med en Audi A6 med voldsom motor.

Så taler vi jo om 80 km/l :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 5
MOS
MOS Jan 5

Det er lidt noget vrøvl at omregne et elforbrug til en pris for derefter at omregne til et km/L forbrug. Men fint nok, hvis det er det, folk kan forstå.

Hvis folk spørger, hvor meget en elbil bruger, ville jeg nok som udgangspunkt holde mig til Wh/km. Folk må altså også lære de nye enheder, der følger med omstillingen til elbiler. Hvis det er ikke-elbils-nørder, der ikke ved hvad en kWh er, så kan man evt. oversætte til, hvad elforbruget koster i kroner at køre 1 km.

Kiefer
Kiefer Jan 5

Jeg plejer blot at sige at med diverse el-ordninger og rabatter så betaler jeg ca. 5 øre/km i forbrug for at køre rundt i bilen. Det kan de fleste diesel og benzin-ejere forstå.

Eller når man efter sommerferien snakker med kollegaer der også har været på kør-selv ferie og forklarer dem at vi kørte til "whateverland" og har betalt samlet set ca. 25 kroner for opladning af bilen på alle 3-4000km... Det plejer de også at kunne forstå :)

Det sjovest er nu stadig at snakke med kollegaer når man er kørt fra Jylland til københavnerkontoret, og forklaret dem prisen for turen og man så kan se de står og tænker: "giver han så lidt og vi får 3,52 kroner/km i kørepenge" :)

En >2015 Model S er præ COVID19 bare det absolut billigste køretøj for en kørende konsulent at trille rundt i...
Nu står den så blot i garagen og er en udgift...

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 5
cth
cth Jan 5

MOS:

Jeg er enig..

Men det er jo det folk kender.

Hvis de kendte Wh/km af deres ICE var det bedre.

Men det tror jeg ikke de gør.

Kiefer:

tak den er nem at forstå, selvom jeg nok ikke kan komme på 5 øre km.

Må være dine gratis SuC ladninger der trækker den derned?

Nok nærmere 25 øre for mig.

Ja den med km penge og elbils skeptiske kollegaer er god :-)

jramskov
jramskov Jan 5
Citat fra Kiefer

Jeg plejer blot at sige at med diverse el-ordninger og rabatter så betaler jeg ca. 5 øre/km i forbrug for at køre rundt i bilen. Det kan de fleste diesel og benzin-ejere forstå.

Det lyder lavt, gætter på du skifter abonnement hver 6. måned.

Eller når man efter sommerferien snakker med kollegaer der også har været på kør-selv ferie og forklarer dem at vi kørte til "whateverland" og har betalt samlet set ca. 25 kroner for opladning af bilen på alle 3-4000km... Det plejer de også at kunne forstå :)

Ja, lige der er fri opladning nice. Det er lidt dyrere for os uden :) 

Det sjovest er nu stadig at snakke med kollegaer når man er kørt fra Jylland til københavnerkontoret, og forklaret dem prisen for turen og man så kan se de står og tænker: "giver han så lidt og vi får 3,52 kroner/km i kørepenge" :)

Vi har EON til 579kr/mdr. - konen kører Aarhus - Herning en gang om ugen. Har ikke regnet på det, men det er vist en fin km pris :)

MOS
MOS Jan 5
Citat fra cth

MOS:

Jeg er enig..

Men det er jo det folk kender.

Hvis de kendte Wh/km af deres ICE var det bedre.

Men det tror jeg ikke de gør.

Jeg ved godt, at det folk kender, er det, de plejer at bruge. Og det er liter. Det giver bare ikke mening at regne i liter på en elbil. Ligesom det heller ikke giver mening at regne sit mobilabonnement i liter.

Nu er jeg måske mere teknisk anlagt end de fleste, så det påvirker naturligvis min holdning. Men jeg mener faktisk, at folk bør lære de nye enheder, der hører til elbiler, så vi ikke skal blive med at regne i liter. Vi måler og vejer jo heller ikke i pund, sten, tommellængder, alen, fødder og træskolængder, når vi har noget så smart og SI-standardiseret som kg og m. Det har de fleste efterhånden lært.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 5
Kiefer
Kiefer Jan 5

jramsov: Jeps, skifter hver 6. måned lige pt er det OK der er billigste for mit vedkommende, om 4 måneder er det nok nogle andre :)

Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogen der kan sørge for at skifte, udover de så tager en eller anden uhyrlig kommision for at gøre arbejdet så besparelsen alligevel forsvinder, så lige pt. er det en kalenderalarm der gør arbejdet.

Vi overlevede også EON og deres all inklusive, men de prøver 2 abb. for 2 biler, måske forståeligt nok, så det har aldrig rigtig kunnet svare sig da vores Model X primært er konebil der ikke kører over 30km om dagen i snit. 

cth
cth Jan 5

MOS:

Som sagt enig.. men der går tid før vi er der. Jeg er der ikke engang selv endnu trods elbils ejer gennem mange år.

Men ellers kan jeg ikke se problemet, da det er en udgift pr. km vi skal have udregnet.

sammenligning med mobil og liter dur ikke rigtigt for mobiler har aldrig kørt på liter.

Det har og gør biler.

Kiefer:

Model X som konebil...blæret :-)

Jeg bruger også skift hver 6 mdr. så jeg giver ikke 1 kr. men nok nærmere 80 øre pr. kWh.

jramskov
jramskov Jan 5

@Kiefer: Gad vide hvor lang tid elselskaberne bliver ved med de tilbud. 

Tænker det er fair nok at kræve ekstra betaling hvis man har flere biler. Vi har kun én bil og med cirka 30k km årligt kan det fint betale sig at give 579kr/mdr for fri opladning. Dertil er det også fint at have 24/7 support på ladeboksen. 

KimT
KimT Jan 5

Eon tager kun 200,- ekstra for en bil (Clever forlanger et ekstra ab.).

Pga. mange km i kombi med all-inclusive (flere penge retur end el koster) har min pris også være nede på 5øre/km, men da Kona'en kom, er der flyttet km fra Tesla til Kona som bruger mindre strøm, og ikke kan forvarmes m.m. uden den sidder i stikkontakten. Og det betyder at prisen er gået op. Og spicelt siden corona har betydet at man ikke kører så meget mere

Kiefer
Kiefer Jan 6

jramskov: Det må heller ikke anses som kritik af at de ville have ekstra, blot at det for vores vedkommende så ikke kunne betale sig med abonnementer. 

Jeg har ingen anelse om hvor længe de bliver ved, men indtil videre topper Aura og Vindstød for mit vedkommende hvor jeg har været "ny kunde" flest gange i løbet af de sidste år :)

KimT: Da vi kiggede tilbage i 2016 da vi fik bil nummer to, ville EON også have dobbelt abb. 

PeterE
PeterE Jan 6
Citat fra cth

MOS:

Som sagt enig.. men der går tid før vi er der. Jeg er der ikke engang selv endnu trods elbils ejer gennem mange år.

Men ellers kan jeg ikke se problemet, da det er en udgift pr. km vi skal have udregnet.

sammenligning med mobil og liter dur ikke rigtigt for mobiler har aldrig kørt på liter.

Det har og gør biler.

Kiefer:

Model X som konebil...blæret :-)

Jeg bruger også skift hver 6 mdr. så jeg giver ikke 1 kr. men nok nærmere 80 øre pr. kWh.

'da det er en udgift pr. km vi skal have udregnet.' 

Hvorfor er det egentlig at vi - skal - det? Bilen er købt, og så må du opgøre din omkostninger efterfølgende. Længere er den vel ikke. Det regnestykke er ret nemt når installationen er på plads, og alle beslutninger er taget. Men vi har hver vores setup og vores egne variable, så der findes ikke en sandhed.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 6
Hanssing
Hanssing Jan 6

Det giver faktisk fint mening at omregne til Km/liter.

Brændværdien af 1 liter benzin er ca. 9kWh/l, Diesel er 10kW/l

Bruger man 200Wh/km så er det ækvivalent til 9/0.2 km/l = 45km/l benzin.

Bruger man 200Wh/km så er det ækvivalent til 10/0.2 km/l = 50km/l diesel.

Økonomisk ja, så er det ca. 20øre/km ved process-afgifts løfte hjemmeladning á 1kr/kWh.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6

Når man i forvejen ved hvor mange kWh der er i en liter benz/diesel.

Så virker det alternativt at opfinde en liter ud af nogen kWh strøm, som ikke har noget med hverken benz/diesel liter at gøre.

Det mest logiske er vel at benz og diesel omlægges til betaling for kWh istedet for liter, eller i det mindste opgøres til hvad tankningen svarer til i kWh.

Almindelig dødelige har jo ikke skyggen af ide om energifrådset der foregår. Tank en liter og hæld den igennem en ICE, og man kommer 14 km frem, det er hvad folket ved om det.

MOS
MOS Jan 6

Enig med Ice2EV. Skal man endelig omregne noget, så skal man ikke omregne fra kWh til liter, men omvendt.

Strøm til en elbil har intet med liter at gøre, eftersom liter er en volumenenhed. Strømmen fylder som sådan ikke noget i praksis, selvom batteriet da optager lidt plads i bunden af bilen uanset om det er ladet op eller ej.

Omvendt, så indeholder benzin/diesel en vis mængde brændværdi. Denne energimængde kan udtrykkes i kWh, som netop er en energienhed. Det vil til en vis grad give mening. I praksis er det dog væsentligt nemmere at måle volumen end energiindholdet i benzinen, når man står ved pumpen.

P85DK
P85DK Jan 6

Så nu vil I starte en ny offentlig IT skandale - hvor mange milliarder tror I ikke det vil koste at ændre SKAT's systemer fra km/l til km/kWh. For de samme penge kan elbiler være afgiftsfritaget i 14 år!!

PeterE
PeterE Jan 6
Citat fra P85DK

Så nu vil I starte en ny offentlig IT skandale - hvor mange milliarder tror I ikke det vil koste at ændre SKAT's systemer fra km/l til km/kWh. For de samme penge kan elbiler være afgiftsfritaget i 14 år!!

+1  

MOS
MOS Jan 6

@P85DK

Rolig nu! Det er bare en omregningsfaktor. Gjort rigtigt, kan det programmeres på én enkelt programlinje.

Sider: 1 2 »