90 km/h på motorvej i slipstrømmen bag en lastbil samt 60-80 km/h på mindre landeveje.
Tror ikke jeg ville kunne holde til at have så god tid ;-)
90 km/h på motorvej i slipstrømmen bag en lastbil samt 60-80 km/h på mindre landeveje.
Tror ikke jeg ville kunne holde til at have så god tid ;-)
Min oplevelse er nu at WLTP holder i temp. som i dag på 8 grader ved 90 km/t uden at køre bag lastbil.

Hjem til Valby et par timer senere var med godt 120 i snit på motorvejen. Mener jeg lå lige omkring 190.
Et gennemsnitsforbrug på 120, når man ligger og kører 190 på motorvejen må nok siges at være imponerende! ;-)
Hjem til Valby et par timer senere var med godt 120 i snit på motorvejen. Mener jeg lå lige omkring 190.Et gennemsnitsforbrug på 120, når man ligger og kører 190 på motorvejen må nok siges at være imponerende! ;-)
Du lyder som min gamle fysiklære... Husk enhederne husk enhederne :-)
mange incl. mig selv har eller har haft svært ved at forstå betegnelserne for strøm.
Men de 190 er vel Wh pr km.
Lå i går selv på 200 Wh på en 90 km strækning der inkluderede motorvejen syd for køge med over 130 km/t + lidt mere :-)
egentlig ok tilfreds med 200 Wh
Jeg er bestemt også tilfreds, men jeg glæder mig da til sommer hvor jeg kan prøve at lege en lille Tesla Limbo - how low can you go...
Der hjælper varmepumpen i min 2021 nok ikke særligt meget, men bliver stadig sjovt.
Hvis jeg får tid en dag kunne det også være sjovt at køre rundt i Kbh centrum i nogle timer og se hvad det giver. Syntes de fleste har fokus på hvad den giver på landevej og motorvej, men ikke så meget ved ren bykørsel med massere af trafiklys osv.
Min erfaring med bykørsel med masser af trafiklys m.m. er, at forbruget typisk bliver højere end ved landevejskørsel, trods gennemsnitsfarten som regel er noget lavere i bytrafik. Men det kommer naturligvis meget an på, hvor ofte og hvordan man tager farten af ved lyskrydsene. Kan man lade den trille eller nøjes med regen, eller skal man op og stå på bremsepedalen og spilde en masse kinetisk energi? Kørsel på en stor indfaldsvej med 60 km/h og grøn bølge kan være ganske økonomisk, mens mange sving på små byveje, pludselige stop for rødt osv. kan trække forbruget op.
Landevejskørsel kan tilsvarende være stille og rolig søndagskørsel med 40-60 km/h og uden at bruge bremsepedalen ved sving, eller det kan være inspireret rallykørsel, som nok vil påvirke forbruget. Ved lidt højere hastigheder betyder det også meget, hvis man kan ligge i læ bag ved en stor kassevogn, lastbil el.lign.
Men typisk oplever jeg, at alm. landevejskørsel giver lavest forbrug, alm. bykørsel giver lidt højere forbrug og alm. motorvejskørsel giver det højeste forbrug. Kørestil, hastighed, øvrig trafik, antal sving, lyskryds m.m. vil naturligvis påvirke resultatet.
I øvrigt fantastisk hvor langt man kommer på en opladning i 18 grader og medvind som i dag...
Vinteren er slut :-)