Loading...
dk

Over 4% drain pr nat | Tesla Forum

Danbra56
Danbra56 Jan 24 '21

@spaceX. Jeg har et identisk problem. Se mit indlæg i model X uden for kategori, patienten skal til undersøgelse om 14 dage hos Tesla doktoren håber de har noget imod væknings feber. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 24 '21
Det er nok russerne eller kinøjserne der har har hacket bilen og bruger den til at mine bitcoin :-)
Nej spøg til side det er da træls med så stort et tab. Burde ligge på ca. 1% i døgnet her i vinterhalvåret hvilket er “normalt”
webercarbmann
webercarbmann Jan 24 '21

@Gustavfar1 - mine bitcoins med en MCU1?   Ho ho ho....:)

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 25 '21
Ja ok men er det ikke noget med at computerkraften er 40x større for m3 :-)
SpaceX
SpaceX Jan 26 '21


Jeg har været hos Tesla flere gange og nævnt det, men det skete samtidigt med at 12V batteriet fejlede (efter knap 3 måneder) og Tesla mente 12 V var årsagen.

Jeg er spændt på hvad de siger til din bil.

I det sidste døgn mistede bilen 5 %, alt er slået fra, Always connected fra, Energy save til. High Voltage  køle-varme pumpen kører en næsten hele tiden.  

Quote from Danbra56

@spaceX. Jeg har et identisk problem. Se mit indlæg i model X uden for kategori, patienten skal til undersøgelse om 14 dage hos Tesla doktoren håber de har noget imod væknings feber. 

T3S7A
T3S7A Jan 26 '21

Har aldrig fattet at det er lykkes Tesla at bilde folk ind, at det er ok, at bilen bruger en masse strøm når den står stille. Tesla er den eneste bil som gør det. Alle andre Elbiler, taber stort set intet. Har haft Leaf, Kona, Ioniq, I pace mm. Og nogle gange har de stået stille i flere dage - Uden at miste så meget som en km eller %. Ufattelig at Tesla ikke kan gøre, så man kan vælge at bilen skal være lukket helt ned, til ingen forbrug. Ville jo være super, når man eks. i disse tider ikke skal bruge den ret meget. 
Men der er mere fokus på prutte lyde, spil og pis og papir - og folk æder det råt. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 26 '21
Hov, hov, hov :-)
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 26 '21
henrik2802
henrik2802 Sep 4 '22
Afladning på 4-5 % om dagen gælder også for min model 3 LR. Efter 2 uger i lufthavnen er der afladet ca. 300 km om sommeren. Det var lidt en overraskelse. Tesla lovede ca. 1 % ved køb og burde holdes op mod deres løfter. Sentry mode off, always on er off, har aldrig brugt anden app end Tesla. Har mistanke til installation af trækkrogen (Westfalia) som dog ikke er isat.
Forummets indlæg er redigeret af henrik2802 Sep 6 '22
jth
jth Sep 4 '22
Slå sentry mode fra og slå diverse apps fra
Nikola
Nikola Sep 4 '22

Præcis.
Deaktiver Sentry eller andet der holder den vågen (og lad være med at gå ind på app), så mister den stort set intet.
Har flere gange oplevet et tab på 0-1% ved stilstand i 1-2 uger

cth
cth Sep 4 '22
Citat fra Nikola

Præcis.
Deaktiver Sentry eller andet der holder den vågen (og lad være med at gå ind på app), så mister den stort set intet.
Har flere gange oplevet et tab på 0-1% ved stilstand i 1-2 uger

Enig. Om det kommer an på bilens alder / version ved jeg dog ikke. 

Cubic
Cubic Sep 4 '22

Hvis du er i tvivl om det er bilen eller noget andet, så lad være med at bruge appen og ændre din adgangskode til din konto, så er du sikker på at det ikke er nogle andre apps der tilgår din bil.

 

Det er meget muligt at man ikke bruger diverse apps mere, eller har dem installeret mere, men hvis du har angivet dine data i en app, ligger det sikkert stadig aktiv online ved en tjeneste som altid kan tilgå din bil online. Hvis man har testet nogle apps, er det en god ide at ændre koden, da der også kan være flere apps som "kalder" på din bil, og det koster strøm.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Sep 4 '22
Ice2EV
Ice2EV Sep 4 '22

Havde lidt samme oplevelse da vi var 4 dage på Island i Juli.

Smed bilen med rigeligt strøm til at kunne køre hjem fra Billund, eller i det mindste nøjes med et splash and dash i Haveslev.

 

Stor var overraskelsen da vi kom ud til bilen og den havde 120 km tilbage på pakken. 

Men Sentry var også slået til og jeg havde ikke bedt den gå i dvale. Havde dog ikke kigge på appen overhovedet de 4 dage.

jth
jth Sep 4 '22
Sentry holder bilen aktiv. På min 3 bruger det 5% i døgnet.

Med sentry slået fra har jeg holdt en uge i lufthavnen med tab på 1-2%.
PeterE
PeterE Sep 5 '22
Kunne vi overveje at tale om ‘drain’, som strøm der bare forsvinder ud i det blå og ‘forbrug’ som den strøm der benyttes til kameraer og lign i sentry mode? Bare en vanvittig ide :)
MOS
MOS Sep 5 '22

Der er ikke noget strøm, der bare forsvinder ud i det blå. Det ville stride mod termodynamikkens første hovedsætning. Alt er forbrug af den ene eller anden art (enten bilens computer, pumper, køleanlæg, klimatisering, tilsluttet ekstraudstyr (f.eks. dashcam osv.). Undtagelsen er, hvis du decideret kortslutter batteriet, så "forsvinder" strømmen og bliver til varme i batteriet. Og ja, hvis du lader et batteri stå meget længe (her taler vi år), så vil kemien stille og roligt degenerere, dvs. molekylstrukturen går langsomt i stykker og så forsvinder strømmen naturligvis også i takt dermed. Men det er vel ikke det, vi taler om?

 

Jeg tror, de fleste, der oplever et meget stort tomgangsforbrug/phantom drain, er dem, der enten har Sentry slået til, eller en anden app, der jævnligt pinger bilen og dermed holder den vågen. Eller fordi de af nysgerrighed eller nervøsitet hele tiden selv vækker bilen unødigt for at tjekke, hvor meget den har brugt siden sidst - og så bliver det en selvopfyldende profeti.

Der er nok også nogle, der lader bilen stå en dag eller to og så ekstrapolerer på det tab, de kan se. Det er desværre heller ikke særligt repræsentativt for tabet over en længere periode (f.eks. 14 dages ferie, hvor bilen bare står parkeret uforstyrret i lufthavnen). Dette skyldes, at bilen bruger mest (phantom drain) lige efter kørsel, da det tager et stykke tid, før den falder i dvale. Derudover falder hvilespændingen på batteriet i takt med at det køler af, så man kan godt opleve, at visningen i displayet afspejler et tilsyneladende tab, når batteriet er blevet koldt, hvilket typisk tager 6-12 timer. Det er en af årsagerne til, at der tilsyneladende er et stort phantom drain det første døgns tid. Energien er dog ikke forsvundet, da den samme energi kommer til syne igen, når batteriet atter varmes op. Det opdager man bare sjældent, da batteriet normalt varmes, mens man kører og samtidig bruger energien. Eller man bruger energi til at forvarme batteriet og så er den jo ligesom også brugt.

 

Mystikken består nok mest i, at mange ikke ved, hvad bilen præcist bruger energi på. Det ville måske være godt med en informativ app, der kunne vise det i detaljer for ligesom at afmystificerer det. Hvis appen så bare ikke i sig selv også resulterede i phantom drain... :-/

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 5 '22
Cubic
Cubic Sep 6 '22

Yups, det kunne være fedt hvis Tesla implementere dette i appen, for Tesla kan se hvad der sker, eller rettere de kan se hvad der sker i bilen, og at der tilgår noget til bilen, ikke hvad der tilgår bilen.

Når de nu kan se det, ville det være en god feature at have i appen.

kzil
kzil Nov 21 '22

Åbenbart helt normalt, men det kommer bag på mig hver vinter :-) Man skal altså lige hælde lidt ekstra på tanken, hvis man overnatter et sted uden opladning. Ca. 5% over 12 timer ved en udetemperatur omkring -2,5ºC. Dertil yderligere 3% på defrost/precondition før jeg tog afsted.

Jeg bruger Teslafi, men har tjekket: Bilen får lov at sove – ingen wake-ups i samfulde 12,5 timer. Sentry ikke slået til.

MOS
MOS Nov 21 '22

Jeg har lagt mærke til, at tabet som regel er størst, hvis batteriet har været varmt og så køler meget ned i løbet af natten. Jeg tror, en del af de "tabte" kWh stadig ligger latent i batteriet og kommer tilbage i takt med at det bliver varmet op igen. Det oplever man bare ikke, da det jo også koster energi at varme batteriet op.

kzil
kzil Nov 21 '22
Citat fra MOS

Jeg har lagt mærke til, at tabet som regel er størst, hvis batteriet har været varmt og så køler meget ned i løbet af natten. Jeg tror, en del af de "tabte" kWh stadig ligger latent i batteriet og kommer tilbage i takt med at det bliver varmet op igen. Det oplever man bare ikke, da det jo også koster energi at varme batteriet op.

Jeg tror du er spot on 

Sider: « 1 2 3 »