Loading...
dk

Ny aftale blandt lade operatører. | Tesla Forum

webercarbmann

https:///...tvaerk-til-danskerne

Umiddelbart en god nyhed. 

P85DK
P85DK Feb 5

Intet om hvordan der sikres ordentlige priser for alle hos alle?

PeterE
PeterE Feb 5

Det er der sjov nok ikke så meget om, mere om gennemsigtigheden: 

UDFORDRING: Prisen på opladning er ikke tydelig. Der bliver opgivet forkerte priser på app. Og det er svært at gennemskue prisstrukturen mellem forskellige abonnementer. Problematisk fordi lademarkedet dermed ikke er transparant, hvilket skaber usikkerhed og myter, og kan hæmme konkurrencen.

BRANCHEN: Branchen forpligter sig til: - at tillade roaming via én app, jf. ovenfor, hvormed forbrugeren altid vil være oplyst om prisen på den forbrugsafregnet opladning. Ans: operatørerne - at informere på den enkelte ladestander om, hvordan man finder priser, eksempelvis henvisning til apps mm. - at bakke op om neutrale parter, som laver prisportaler, som informerer om de forskellige priser, fx på FDM’s hjemmeside

PeterE
PeterE Feb 5

Så vi er da på vej, men det er godt nok ikke med ret store skridt. Lidt konkurrence på lade-priserne er nok sundt. Lige nu er der vist blot konkurrence på abonnementerne. 

Kiefer
Kiefer Feb 5

Der findes en bekendtgørelse tilbage fra 2018 som siger, man skal tydeligt skrive prisen for opladning på standeren. Jeg tror endnu jeg har tilgode at se en eneste udbyder overholde den regel...

MOS
MOS Feb 5

Ja, der er stadig meget lang vej fra de godt skjulte og uigennemskuelige priser på el fra ladestandere, og så til de metehøje, lysende prisskilte, der er ved tankstationer. Jeg synes egentlig, der burde være krav om noget tilsvarende på ladestationer. Det er en fin service, at/hvis man allerede ude på vejen på lang afstand kan se prisen, så man i god til kan beslutte sig for, om det er her, man vil holde ind og tanke/lade op.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 5
Ice2EV
Ice2EV Feb 5

Fedt initiativ med "roaming aftale". Vi er på rettte vej.

Der mangler som der oplyses en gennemsigtig pris.

However, jeg tager mig selv i at være ligeglad med om de 3 ladninger om året koster mig 2,60 eller 4,50 kr/kWt.

Var på sommerhus udflugt og ladede et par gange hos Tesla, fint nok; Middelfart var en skuffelse, men det var nok ventet.

på vejen hjem manglede vi 25 km i at nå hjem, så da ungerne var sultne, så tænkte jeg vi springer da på en 50kW EON lader på en rasteplads. Den var optaget af en taxa, så jeg nappede en AC som giver 4 km på den tid det tog konen og ungerne at hente franske hotdogs. Altså totalt ubrugeligt, hvem i hede hule he...e har bildt EON ind det er smart med AC 43 kW, som de fleste kun kan udnytte 11 kW eller mindre.

Ved Haveslev nappede vi 6 minutter. Tænkte jeg ville betale ti EON og nappe en sunday til dessert.(intro har ikke 150 kW lader med i pakken, til gengæld koster den kun 579 om måneden) men den var optaget af en LEAF og en ID3. Så det blev Tesla.

Så Tesla havde planlagt lader ved Esbjerg lufthavn, om det er mega smart må de lokale vurdere. Men i min verden så ville jeg foretrække 100X 3,7 kW ladere, idet man må formode de fleste der vil lade i en lufthavn er væk mere end 10 minutter. Som regel dagevis.

TSLA
TSLA Feb 5

@IceEV: Helt enig i din bemærkning om ladere i lufthavnen. Parkerede for nogle år siden i Gaardemoen i Oslo 10 dage for en US tur. Der havde de netop 100+ ladepladser med blåt CEE stik til langsom lader (husker ikke Kw). Men fungerede perfekt til en længere tur.

jramskov
jramskov Feb 6

Ja, I lufthavnen kunne det såmen være 1kW per lader...

selsoe
selsoe Feb 7

Jeg spurgte faktisk en fra Esbjerg Kommune der stolt præsenterede lynladeren på LinkedIn, om præcis dette:

Kiefer
Kiefer Feb 7

Netop, hvis man så lavede en røvfuld udtag på blot 2KW til "mormor" opladning så ville det jo være ligegyldigt om man holdt der i 1 eller 2 uger. 

Det er nok lige så meget den investering der skal til

Lad os tage eksemplet med f.eks. en easee  lader. Den har indbygget software til loadbalancering og opkrævning. Der kan være 2 ladebokse på en stander, så det er vel i omegnen af 15.000 pr ladesæt. Og med gravearbejdet kan det vel gøres til 5000 pr. ladeboks også. Så det er 25.000 kroner pr sæt. Gange med 50, så er det en udgift til lufthavnen på 1.25 mill. 

Jeg tænker ikke i disse COVID19-tider en lufthavn er synderlig interesser i at poste et millionbeløb i den slags lige pt...

Ice2EV
Ice2EV Feb 7

Med lidt snilde kunne man nøjes med almindelig shucko kontakt.

Det bør ikke koste en brøkdel at sætte op.

Faktisk kunne jeg godt være interesseret i at sponsere 200 stik i en tilfældig lufthavn, eks AAL, CPH eller Billund, imod at jeg må charge 3,5 kr/kWt de næste 30 år. Startes og sluttes med Dankort.

Det er nok ikke så god en forretning idag, men om 5+ år, når der er flere elbiler, så vil der holde 200 hver uge og lade 40-60 timer til 3,5 kr.

Så inkaseres der 1,5 mill om året de sidste 20-25 år af den aftale.

Så betyder det at man kunne gå på tidlig pension om 5 år.

MOS
MOS Feb 7

Mht. ladetid, så burde en alm. mormor-stikkontakt være mere end tilstrækkelig. Det betyder jo ikke noget, om bilen er ladet op på 3, 6, 12, 24 eller 48 timer, hvis man alligevel er bortrejst i en uge.

Problemet er blot, at de almindelige stikkontakter ikke er dimensioneret til høj, vedvarende belastning, så man bør nok begrænse ladestrømmen til 6 A for en sikkerheds skyld - måske lidt mere.

Men hvad sker der så, hvis Hr. og Fru Jensen kommer og sætter deres elbil til opladning med deres mormorlader, som tilfældigvis er indstillet til 13 eller 16 A? Så ryger sikringen nok kort tid efter de har forladt bilen. Eller installationen smelter. Der skal altså forsikres med f.eks. 6 A sikringer. Og folk skal så forstå, at de ikke bare kan sætte den til opladning uden videre, men at de skal huske at indstille deres lader eller bilen til at trække max. 6 A. Murphys lov siger, at det nok skal gå galt...

At begrænse ladestrømmen leveret fra kontakten kan naturligvis også gøres automatisk fra elinstallationens side, men så er vi jo ude i noget styringselektronik, som minder om det, der sidder i en almindelig ladeboks. Og hele pointen med at bruge mormor-stikkontakter var jo at spare penge på dyre installationer.

Der er også et sikkerhedsmæssigt aspekt i det. Jeg er ikke sikker på, at det overhovedet er lovligt for en lufthavn at stille mormor-stikkontakter til rådighed som permanent løsning mhp. opladning af elbiler. Der findes jo også regler om DC-fejlstrømsrelæer (RCD Type B) m.m.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg, at man nok må gribe til den lidt dyrere løsning og sætte en ordentlig røvfuld 3,7 kW ladebokse op. Gerne kombineret med noget dynamisk load sharing.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 7
TSLA
TSLA Feb 7

I lufthavnen i Oslo var der sikring ved hvert udtag og tydelig skiltning med max 6 Amp. Der er jo også mange udtag ved camping pladser. Så forstår ikke at problemet skulle være så kompliceret at implementere.

P85DK
P85DK Feb 7

Scan din parkeringsreservation eller flybillet, så har lufthavnen en komplet oversigt over hvilke biler der står tilsluttet hvor og kan optimere og fordele efter behov og belastning så alle har en bil som opladt når de henter den.

CaptainChaos
CaptainChaos Feb 7
Tesla wall connector ville være smart i lufthavne (når gen 3 kommer til EU). 16 bokse kan tale samme (trådløst) og dele belastningen, på den måde er der ikke de store krav til installationen. Men kræver nok stadig RCD type B foran hver boks :(

Jeg ved ikke om andre ladere har samme load sharing?
P85DK
P85DK Feb 7
Citat fra CaptainChaos Tesla wall connector ville være smart i lufthavne (når gen 3 kommer til EU). 16 bokse kan tale samme (trådløst) og dele belastningen, på den måde er der ikke de store krav til installationen. Men kræver nok stadig RCD type B foran hver boks :(   Jeg ved ikke om andre ladere har samme load sharing?

Tesla Wall Charger har loadsharing fra Gen1, så de har haft mange år til at sætte den løsning op, endda har de kunne få boksene gratis fra Tesla ... 

Har faktisk lidt svært ved at se fordelen ved Gen 3 over Gen 1. Gen 3 kan kun lade med op til 11,5kW, mens Gen 1 kan lade med 22kW

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 7
CaptainChaos
CaptainChaos Feb 7
Citat fra P85DK
Citat fra CaptainChaos Tesla wall connector ville være smart i lufthavne (når gen 3 kommer til EU). 16 bokse kan tale samme (trådløst) og dele belastningen, på den måde er der ikke de store krav til installationen. Men kræver nok stadig RCD type B foran hver boks :(   Jeg ved ikke om andre ladere har samme load sharing?

Tesla Wall Charger har loadsharing fra Gen1, så de har haft mange år til at sætte den løsning op, endda har de kunne få boksene gratis fra Tesla ... 

Har faktisk lidt svært ved at se fordelen ved Gen 3 over Gen 1. Gen 3 kan kun lade med op til 11,5kW, mens Gen 1 kan lade med 22kW

Tesla wall connector gen 1 har ikke load sharing

Tesla wall connector gen 2 har load sharing og kan maks lade med op til 22 kW (EU) og kan dele loadet mellem 4 bokse, alle 4 bokse skal forbindes med kabel mellem hinanden til kommunikation

Tesla wall connector gen 3 har load sharing og kan maks lade med 48 A (11kW men der er ikke kommet en EU version) load sharing op til 16 bokse og kommunikationen foregår trådløst, så installation er simplere.
ankjaers
ankjaers Feb 8

Lynladere her og nu giver god mening. Hvis man ankommer med lav procent er det lige at give bilen 5-10 minutter. Så er der til sentry mode hele ferien. Langt de fleste er jo kun væk 5-14 dage. På sigt ville det give mere mening med 1-2kw opladning. Betaler gerne lidt ekstra for ikke at skulle tænke på at oplade på vej hjem fra lufthavnen. Men det forudsætter der allerede er opladning på +150kw. 

P85DK
P85DK Feb 8

Lynladere i en lufthavn giver ingen mening

@CaptainChaos - så lærte jeg noget nyt igen. Men mener stadig at kablet forbindelse mellem ladestanderne er mere service venligt end WiFI, da du ønsker oppetid på tæt på 100. Installations tid kontra stabilitet er ikke et svært valg i sådanne installationer.

Sider: 1 2 »