Loading...
dk

Tesla & bitcoin | Tesla Forum

Bianco
Bianco Feb 12

Hvis du investerer dine danske kr. i Euro, så spiller du imod nationalbanken... Vi har fastkurs politik med Euro.

MOS
MOS Feb 12

Det er jeg klar over. Men nu legede jeg også bare djævlens advokat. Al handel med valuta, om det så er DKK, EUR, USD, BTC osv. må vel beskattes på samme måde, eller hvad? Hvis man må veksle sine danske penge til EUR, tage på ferie og så købe mad for pengene på en restaurant og betale sit hotel, efter at EUR er steget i kurs, uden at blive beskattet af gevinsten. Så må man vel også veksle sine danske penge til BTC og så købe en Tesla for dem, efter at de er steget i kurs, uden at blive beskattet af gevinsten. Men måske har jeg (mis)forstået noget forkert?

Ice2EV
Ice2EV Feb 12

Der er forskel på om det er petitesser eller om det er lukrativt.

EUR petitesser.

BTC kan være ligeså lukrativt som økonomisk ruin.

MOS
MOS Feb 12

OK. Jeg føler, at min A-indkomst er petitesser. Slipper jeg så også for at betale indkomstskat? ;->

Hvis ikke, så definér "petitesser".

Ice2EV
Ice2EV Feb 12

petitesse: øre/kr

lukrativ: tusinde/millioner/milliarder i +/-

MOS
MOS Feb 12
Citat fra Ice2EV

Så må man jo sælge sine BTC i mindre portioner, hvor man kun tjener 999,99 kr ad gangen ;-)

Men er du nu sikker på, at den holder i Skattebasseankenævnet?

jth
jth Feb 12

Citat fra MOS

Det er jeg klar over. Men nu legede jeg også bare djævlens advokat. Al handel med valuta, om det så er DKK, EUR, USD, BTC osv. må vel beskattes på samme måde, eller hvad? Hvis man må veksle sine danske penge til EUR, tage på ferie og så købe mad for pengene på en restaurant og betale sit hotel, efter at EUR er steget i kurs, uden at blive beskattet af gevinsten. Så må man vel også veksle sine danske penge til BTC og så købe en Tesla for dem, efter at de er steget i kurs, uden at blive beskattet af gevinsten. Men måske har jeg (mis)forstået noget forkert?

Nu bor vi i Danmark og betaler skat i DKK, så derfor er der naturligvis ingen valutagevinster at hente DKK-vs-DKK. Det må være ret indlysende. 

Alle andre valutagevinster er som udgangspunkt skattepligtige. Normalt er du skattepligtig i det øjeblik beløbet hæves fra din konto. Hvis dine BTC er steget 9x og du køber en Tesla Model S Plaid+ til 1.4M så bliver du beskattet af 90% * 1.4M DKK. 

Hvis du har hævet 10000 russiske rubler til en ferie, og har 5000 rubler med hjem igen og kursen er steget siden du tog afsted, så er du som udgangspunkt skattepligtig af gevinsten. I praksis spiser bankens gebyrer dine gevinst og desuden har skat en bagatelgrænse, så du slipper her. 

Det er lige meget hvilken valuta du har tjent på, så er det skattepligtig. Selve beskatningen er dog forskellig mellem BTC og normale valutaer, da SKAT ikke anser BTC for at være en valuta men derimod et spekulationsobjekt.  

Forummets indlæg er redigeret af jth Feb 12
jth
jth Feb 12

Citat fra MOS
Citat fra Ice2EV

Så må man jo sælge sine BTC i mindre portioner, hvor man kun tjener 999,99 kr ad gangen ;-)

Men er du nu sikker på, at den holder i Skattebasseankenævnet?

Hvis du realiserer 999,99kr om året, så kan du sikkert slippe for skat, men det vil så tage 1000 år at realisere en gevinst på 1M kr.  

MOS
MOS Feb 12

Hvis man så kan finde 1000 naboer, der vil være med til at fordele gevinsten, så kan det klares her og nu.

cth
cth Feb 12

Man kan nok godt få lov at beholde sin valuta gevinst på nogle feriepenge.

Men jeg tvivler på at det gælder køb/salg af valuta over bagatelgrænsen.

MOS
MOS Feb 12

Men hvad nu hvis vi siger, at jeg har brugt BTC på min ferie og jeg har et meget grandiost forhold til "bagateller" og "petitesser"? Det virker som om, at det er nogle meget uldne begreber, som kan være svære eller nærmest umulige at håndhæve.

Er der nogle, der ved, om SKAT faktisk har nogle skarpe regler, der præcist afgrænser, hvad der er skattepligtigt?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 12
jth
jth Feb 12

Citat fra MOS

Men hvad nu hvis vi siger, at jeg har brugt BTC på min ferie og jeg har et meget grandiost forhold til "bagateller" og "petitesser"? Det virker som om, at det er nogle meget uldne begreber, som kan være svære eller nærmest umulige at håndhæve.

Er der nogle, der ved, om SKAT faktisk har nogle skarpe regler, der præcist afgrænser, hvad der er skattepligtigt?

For valutagevinster er bagatelgrænsen 2000kr, men da skat ikke anser BTC som værende en valuta, så er der næppe en bagatelgrænse.  

MOS
MOS Feb 12
Citat fra jth

For valutagevinster er bagatelgrænsen 2000kr, men da skat ikke anser BTC som værende en valuta, så er der næppe en bagatelgrænse.  

Hvis ikke det er en valuta, hvad er det så? Er det en obligation? En råvare? En aktie? En fast ejendom? Eller hvad? 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 12
jth
jth Feb 12
De anser det som spekulation. Læs mere her https://skat.dk/skat.aspx?oid=8953
Ice2EV
Ice2EV Feb 12

@MOS Du er simpelthen for underholdende.  :-))

MOS
MOS Feb 12

@jth

Tak for opklaringen.

@Ice2EV

Slut for underholdningen. Fredagen er slut.

Sider: « 1 2 3 4