@Ice2EV
Jeg har også haft svært ved at forstå negative renter. Min hjerne bliver helt rundtosset. For hvad forhindrer egentlig én i at hæve sin formue i banken og gå hjem og gemme pengene under madrassen? Det er da en bedre investering, end at gemme dem i banken til negativ rente.
Men hvis tilstrækkeligt mange faktisk gjorde det, så ville bankerne nok ret hurtigt løbe tør for kontanter. Vil der så ikke bare blive trykt flere pengesedler, hvilket så igen er med til at øge inflationen?
Så er der naturligvis også risikoen for indbrud og tyveri. Man kunne godt forestille sig, at indbrudstyv blev et ret lukrativt erhverv, hvis alle gemte deres penge under madrassen. Måske man som level 2 indbrudstyv skulle overveje et indbrud hos en indbrudstyv, for mon ikke også de gemmer deres penge under madrassen. ;-) Og inden folk begynder at advare mod denne idé, fordi der muligvis også findes level 3 indbrudstyve, så vil jeg skynde mig at nævne, at jeg naturligvis aldrig kunne finde på at gemme mine penge under madrassen. De ryger under hovedpuden i stedet, så der ikke er nogen, der finder dem. :D
Nej - bare fordi banken trykker flere sedler, bliver der ikke inflation. :) Pengene findes i forvejen.
Det er lidt sjovt hvor irrationelt vi fungerer. Reelt er den negative forrentning af penge i banken ca. -2,3% (1,5% inflation + 0,7% negativ rente) Det er som om folk glemmer, at selv hvis man slipper for at betale negativ rente, så spiser inflationen af værdien. Det samme gør dig gældende med glæd - bare med omvendt fortegn. Reelt er det gratis at låne afdragsfrit med renteudgift på ca 1,5% efter skattefordel. :)