Loading...
dk

To elbiler på adressen - og hvad så med opladningen? | Tesla Forum

PeterE
PeterE Mar 19 '21

Hjælp, 

Jeg skal bruge lidt sparring. Vi har netop købt el-bil nummer to, og jeg er stadigvæk ok tilfreds med min Model S. 

Model S kører 35000 km om året, og jeg har en all incl aftale og boks fra EON

Den nye kører 10000 km om året, 35kwh batteri

Skal jeg have en aftale mere med EON? De kan oplade på samme ladeboks på forskellige tidspunkter. Men med 10000 km/år skal det på ingen måde være en all incl aftale.  

Ideer? Og - på forhånd tak!

(og ja, min kreative bror kom selvfølgelig med ideen om at maxe EON abonnementet helt ud - og oplade den nye vha Teslaen 12v stik, en omformer og et mormorkabel...)

MOS
MOS Mar 19 '21
Citat fra PeterE

(og ja, min kreative bror kom selvfølgelig med ideen om at maxe EON abonnementet helt ud - og oplade den nye vha Teslaen 12v stik, en omformer og et mormorkabel...)

Det vil nok være nemmere at oplade den nye vha. regen, mens den bliver trukket efter Teslaen med et slæbetov ;-) 

webercarbmann
webercarbmann Mar 19 '21
Quote from PeterE

Hjælp, 

Jeg skal bruge lidt sparring. Vi har netop købt el-bil nummer to, og jeg er stadigvæk ok tilfreds med min Model S. 

Model S kører 35000 km om året, og jeg har en all incl aftale og boks fra EON

Den nye kører 10000 km om året, 35kwh batteri

Skal jeg have en aftale mere med EON? De kan oplade på samme ladeboks på forskellige tidspunkter. Men med 10000 km/år skal det på ingen måde være en all incl aftale.  

Ideer? Og - på forhånd tak!

(og ja, min kreative bror kom selvfølgelig med ideen om at maxe EON abonnementet helt ud - og oplade den nye vha Teslaen 12v stik, en omformer og et mormorkabel...)

Har Eon ikke stadig "2 biler på samme lader til 929/mdr" ?   

webercarbmann
webercarbmann Mar 19 '21

Hmm.  

https:///...me-og-pa-farten.html

Som jeg læser det kan du bare sætte to biler til boksen.  

 

PeterE
PeterE Mar 19 '21

Tak! Jeg må have fat i EON. Og ja, så bliver det nok med besværet af to ladebrikker hjemme, hvor jeg idag bruger nul - forbi ladeboksen bare er låst op permanent.

MOS
MOS Mar 19 '21

Det fremgår ikke særlig tydeligt, hvad prisen er, hvis man har 2 elbiler. Hvis det er den samme pris, hvad så hvis man har 10 elbiler?

Men ring dog til E.ON og spørg. De må da kunne give dig et tilbud.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 19 '21
Nikola
Nikola Mar 19 '21

EON har ændret deres aftaler, så All Inclusive findes ikke mere. I det hele taget har jeg svært ved at se ideen i deres hjemme abo. nu (15 k i oprettelse og kun "alm." refusion derhjemme). Kører man mange km og lader man næsten udelukkende ude, kan deres abo give god mening.

Men måske du kan tilknytte et Home Lite abo. til dit nuværende? 79,- / mdr med 1,12,- / kWh refusion.... 

webercarbmann
webercarbmann Mar 19 '21

??  Er de i gang med at afvikle sig selv? Det er da godt at jeg fik dem fyret i tide. 

Jeg er ret sikker på at du kan påberåbe dig "god tro"  når de skriver Citat:

"Hvis du har to elbiler, kan du selvfølgelig lade dem begge op derhjemme på din egen ladeboks med dit Home abonnement" 

Sæt du bare den nye ellert til boksen.  

 

KimT
KimT Mar 19 '21

VI har 2 biler og har 2 ab. til Eon. Eon tilbyder den billigste løsning til 2 biler. Vi betaler 929,- pr. måned, inkl ekstra ladebrik.

VI har ikke noget problem med at vi kun har en boks. Tesla'en lader færdig i løbet af aftenen, og så bliver stikket sat over i Kona'en (som kun kan lade med 3,7kWh, og derfor tager 5-6 timer på en alm. dag).

Så med den lille merpris der er hos Eon for bil nr. 2, er der ingen grund til at at "all-inclusive" kan ikke lønne sig.

Hos os steg strømforbruget faktisk ikke det store med elbil nr. 2. Tidligere kørte vi alt det vi kunne i Tesla'en for at minimere kørslen i dieslen. Men da den blev skiftet ud, faldt kørslen i Tesla'en, og kørslen i Kona'en steg. Kona'en har et bedre forbrug (og har bedre regen når den er kold, og varmer ikke batteriet så aggresivt når det er koldt). Det er altså lettere at køre rundt i byen/parkere med den lille bil.

webercarbmann
webercarbmann Mar 19 '21

@KimT   Det var også den ordning vi var på men jeg tror ikke at Eon tilbyder den mere til nye kunder.  Den er fjernet fra deres hjemmeside.  

MOS
MOS Mar 19 '21

Måske fordi de nu i stedet har tilladt to biler at lade på den samme ladeboks og samme abonnement, jævnfør citatet?

selsoe
selsoe Mar 19 '21

Af nysgerrighed: Hvilken bil har I købt som nr 2? 

PeterE
PeterE Mar 19 '21

En Mini Cooper SE 

(fin og meget velkørende, meget lille batteri - og noget meget andet end Tesla...) 

Nikola
Nikola Mar 19 '21
Citat fra webercarbmann

??  Er de i gang med at afvikle sig selv? Det er da godt at jeg fik dem fyret i tide. 

Jeg er ret sikker på at du kan påberåbe dig "god tro"  når de skriver Citat:

"Hvis du har to elbiler, kan du selvfølgelig lade dem begge op derhjemme på din egen ladeboks med dit Home abonnement" 

Sæt du bare den nye ellert til boksen.  

Det citat er rettet mod de nye abo. hvor du betaler for forbrug derhjemme og får refusion. 

Med det gamle abo. (som trådstarter har) skal man købe et tillægs abo. til bil nr. to.   

PeterE
PeterE Mar 20 '21
Tak for alle svarene - nu ved jeg hvad jeg gør :)
Ice2EV
Ice2EV Mar 22 '21

@Nikola hvordan er det gamle og nye abonnement forskelligt med du betaler forbrug hjemme og får refusion?

Det gør de da begge. Forskellen ligger vel kun i at EON ikke refundere de 2,28 mere men kun 1,12 og så at du får en dummebøde på 15k til at tilmelde dig.

Skal jeg have skiftet ICE'en til nr2 el, så tvivler jeg på det bliver EON der kommer i spil.

Nikola
Nikola Mar 22 '21
Citat fra Ice2EV

@Nikola hvordan er det gamle og nye abonnement forskelligt med du betaler forbrug hjemme og får refusion?

Det gør de da begge. Forskellen ligger vel kun i at EON ikke refundere de 2,28 mere men kun 1,12 og så at du får en dummebøde på 15k til at tilmelde dig.

"Dummebøden", kombineret med "alm. refusion er også en ret stor forskel? 

Før gav man lidt over 700,-/mdr (de første købere mindre) , og oprettelse (8-9K?) og havde så "gratis" strøm både hjemme og ude, op til 750 kWh (endda med overskud på den hjemlige strøm, så måske reelt 5-600,-/mdr)

Nu giver man så 79/159/649,-/mdr og oprettelse på 15k, for fri el ude (ved de 649,-), men får kun "alm" refusion derhjemme.  

Lader man primært hjemme kan det ikke betale sig at give 15k i oprettelse plus abo. med alm. refusion. Dette fås billigere ved bla. Evse.dk / zapp mfl. 

Lader man stort set kun ude, kan EON hjemmelader ikke betale sig. Så kan man bare købe et Drive Free abo. Koster også 649,-/mdr og så er der fri el ude.   

Lader man primært ude, men vil man også have mulighed for hjemmeladning kan det stadig bedst betale sig at købe et Drive Free til udeladning og så kan man overveje om man bare skal bruge mobilladeren derhjemme (ved meget lidt ladning) Alternativt kan man igen købe/leje en lader med abo. fra Evse/Zapp mfl.  

Ice2EV
Ice2EV Mar 22 '21

Begge abonnementer benytter altså strøm leveret af anden leverandør og refunderet af EON.

 

Eneste fordel jeg ser ved EON, det er at man er fri for at skulle aflæse en bimåler manuelt. Det vil jeg godt give lidt for på månedsbasis. Det er så uhyggeligt billligt at køre el, at de håndøre gider jeg ikke slåes om.

 

Hidtil har vi kørt 78.500 km på 23 måneder og 10 dage. Det har kostet i hjemmeladning ca 6600-7000 kr. Så har vi været udenbys lidt, men det er altså sjældent, måske for 4-4500 kr. Så ialt ca 11.000 kr for de km. I den tidligere ICE(der nu er kone/min bil) ville vi mindst skulle have haft 6500 liter benz, og så snakker vi samlet omkring 65.000 kr. 

Forskellen er til at tage fat i.

MOS
MOS Mar 22 '21
Citat fra Ice2EV

Eneste fordel jeg ser ved EON, det er at man er fri for at skulle aflæse en bimåler manuelt. Det vil jeg godt give lidt for på månedsbasis.

De fleste firmaer med refusionsordning kræver kun aflæsning hvert halve år. Og flere af dem kan fjernaflæse i dag, hvis man har en boks, der understøtter det. Så manuel aflæsning en gang om måneden er slet ikke nødvendigt.

Nikola
Nikola Mar 22 '21
Citat fra Ice2EV

Eneste fordel jeg ser ved EON, det er at man er fri for at skulle aflæse en bimåler manuelt.

Synes bare at EON nye "hjemme" produkter bliver klemt imellem konkurrenterne.

Lader du stort set kun derhjemme, er der andre leverandører der er billigere.

Kører du rigtig mange km og lader måske også en del ude, er Clever langt billigere. 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Mar 22 '21
Sider: 1 2 »