Loading...
dk

Tesla 3 anmeldelse i FDM Motor | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Nikola
Nikola Apr 10 '21
Citat fra CaptainChaos
Citat fra kleine100
....som giver en betydelig højere datahastighed. Deres design og teknologi er tidligere blevet sammenlignet med det man ser i de nye F-35 kampfly, eller andet avanceret militær udstyr. 
......  MCU'en på min 1 år gamle Model 3 er allerede så langsom at de fleste "ekstra" features er næsten ubrugelige (tænker på YouTube, Netflix, spil, browser)   Hvad jeg mener med ubrugelig er at det tager 30-60 sekunder at starte en video der tager 2 minutter. Eller 15 sekunder for at starte browseren og 10-30 sekunder for siden om at loadet. Når jeg kan tage min telefon op af lommen og se hvad jeg skal på 20 sekunder.

Mig bekendt er grundstammen af den elektroniske del af F-35 mere end et årti gammel. og som P85 skriver er elektronik ofte ikke sidste skrig inden for militært grej. Mil spec. giver mere mening når man vil beskrive sin nye "rugged" version, da evnen til at modstå uvenligt miljø/hårde påvirkninger etc. er en egenskab som naturligvis er vigtig, for mil. grej der helst skal virke altid, uanset forholdene...   

Som CC skriver er det heller ikke altid at datahastigheden imponerer i en Tesla. Eks. hvis man er ved at afslutte ladning og har set Netflix. Det tager en evighed at lukke NF ned og starte bil hjemmeskærm, har ikke taget tid, men vil skyde på at det tager op mod 30-40 sek. nogen gange.
Når den så (endelig) er skiftet til bil hjemmeskærmen, virker det som den stadig hænger lidt i starten. Prøv at starte en navigation op umiddelbart efter nedlukning af NF, så er der ikke meget saft og kraft i elektronikken...
Forstå mig ret, der er rigtig mange ting der virker fint. Men også stadig mulighed for forbedringer.... ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Apr 10 '21
kleine100
kleine100 Apr 10 '21
Citat fra Nikola
Citat fra CaptainChaos
Citat fra kleine100
....som giver en betydelig højere datahastighed. Deres design og teknologi er tidligere blevet sammenlignet med det man ser i de nye F-35 kampfly, eller andet avanceret militær udstyr. 
......  MCU'en på min 1 år gamle Model 3 er allerede så langsom at de fleste "ekstra" features er næsten ubrugelige (tænker på YouTube, Netflix, spil, browser)   Hvad jeg mener med ubrugelig er at det tager 30-60 sekunder at starte en video der tager 2 minutter. Eller 15 sekunder for at starte browseren og 10-30 sekunder for siden om at loadet. Når jeg kan tage min telefon op af lommen og se hvad jeg skal på 20 sekunder.

Mig bekendt er grundstammen af den elektroniske del af F-35 mere end et årti gammel. og som P85 skriver er elektronik ofte ikke sidste skrig inden for militært grej. Mil spec. giver mere mening når man vil beskrive sin nye "rugged" version, da evnen til at modstå uvenligt miljø/hårde påvirkninger etc. er en egenskab som naturligvis er vigtig, for mil. grej der helst skal virke altid, uanset forholdene...   

Som CC skriver er det heller ikke altid at datahastigheden imponerer i en Tesla. Eks. hvis man er ved at afslutte ladning og har set Netflix. Det tager en evighed at lukke NF ned og starte bil hjemmeskærm, har ikke taget tid, men vil skyde på at det tager op mod 30-40 sek. nogen gange.
Når den så (endelig) er skiftet til bil hjemmeskærmen, virker det som den stadig hænger lidt i starten. Prøv at starte en navigation op umiddelbart efter nedlukning af NF, så er der ikke meget saft og kraft i elektronikken...
Forstå mig ret, der er rigtig mange ting der virker fint. Men også stadig mulighed for forbedringer.... ;-)

Avanceret teknologi anvendt i kommercielt udstyr er ikke udviklet samme år som det bliver lanceret (kun som prototyper). Det er min erfaring, at der ofte +5år TtM (ofte endda mere). Det vil være naivt at tro at man sender et fly i luften, med en teknologi der blevet opfundet inden for de sidste par år. 
Som jeg har forstået anvender Tesla de samme design principper til deres AP som ved avanceret militært udstyr. Dvs komponent tæthed som giver højere datahastighed m.m. 

MCU’en er en enhed (gadget) for sig, og om den er mindre god en andre mærker, ved jeg, som jeg også skrev tidligere, ikke noget om. Men jeg vil give dig ret i, at set tager tid at afbryde Netflix...hvis man da er så heldig at få til at virke i første omgang :-)

CHR2020
CHR2020 Apr 10 '21
Jeg er af den opfattelse at spil, media og video afvikles af en anden processor end resten af bilens køre relateret esystemer. Prøv at se under yderligere info om bilen, her står der at infotainment systemet er en Intel Atom processor. Ikke den nyeste eller hurtigste type. 
P85DK
P85DK Apr 10 '21

@kleine - jeg har godt hørt sammenligning med F35, men er ikke sikker at ham der sammenlignede den med F35 reelt har set elektronikken i en F35.

Hvis du vil have datakraft så bruger du en mainframe der kan give dig flest FLOPS pr. dollar. Selvfølgelig sætter du ikke en mainframe i en bil, men du kan få meget mere datakraft ved at gå meget lidt op i størrelse. Igen at tale komponent tæthed er relevant i en bærbar og i en mobiltelefon hvor realestate er begrænset - realestate er på ingen måde begrænset i en bil, så de kunne nemt få noget endnu kraftigere til billigere penge.

Det er som sagt ikke så meget kraften på deres HW jeg er imponeret over, men jeg har respekt for at de har valgt at deres SW og HW skal udvikles specifikt til hinanden.

Hvis Tesla havde mere fokus på V2V ville jeg mene at de har fat i noget, men at få bilen til køre af sig selv er lidt - and then what?

Og jeg kan blandt andet nævne én producent der elsker at sende decideret prototyper ud på markedet - TESLA :-)

Og MCU'en er decideret pinlig for Tesla, så hvis de virkelig ville noget, så var det den de havde udviklet deres eget motherboard og chipset til.

Men det her viser jo nok hvor langt Tesla har igen med at få bilerne til at køre af sig selv. Selv i TBC tunnelen i Las Vegas er der chauffør i bilerne og det er begrænset hvor meget bilen kan komme på afveje dernede.

https://electrek.co/2021/04/09/elon-musk-boring-company-las-vegas-loop-proves-quite-boring-first-rides-no-autopilot/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 10 '21
jramskov
jramskov Apr 10 '21
Er der ikke noget med at man kan spille Cyberpunk 2077 i den 2021 udgaven af Model S og X?
P85DK
P85DK Apr 10 '21
Citat fra jramskov Er der ikke noget med at man kan spille Cyberpunk 2077 i den 2021 udgaven af Model S og X?

Hvorfor f..... sælger de en sløv MCU 2 som opgradering

Men så igen, det er vist stadig kun et Elon tweet som dokumentation for at det kan lade sig gøre ;-)

CHR2020
CHR2020 Apr 11 '21
Måske man skal lade diskussionen ligge om decideret regnekraft, ikke sikker på nogen her på forummet reelt ved noget om hardwaren i Tesla og specielt ikke kontra andre bilmærker. 

En ting er dog sikkert, det er fascinerende at se FSD beta i aktion i USA. Computeren formår at navigere/ manøvrere rundt i forholdsvis kompleks og tæt trafik, så noget regnekraft må den have og det er der ingen andre serie produceret biler som kan i dag. Hvis man er i tvivl om kompleksiteten som computeren skal behandle, så ligger der et ton af video analyse af FSD på YouTube. Input fra 8 kameraer, 12 ultralydssensor og radar, som computeren skal beregne +30x sekundet skulle være en bedrift uanset regnekraft eller ej. 

Iøvrigt er HW3 udviklet til i 2017, så den er ikke helt ny længere. 
Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Apr 11 '21
jramskov
jramskov Apr 11 '21
Det er en seperat CPU der håndterer de selvkørende funktioner.
Sider: « 1 2 3