Loading...
dk

Hjemme ladeløsning (mobillader) med refusion | Tesla Forum

Nikola
Nikola Apr 6

Har indtil videre kørt på abo. med udeladning, men skal nu have lavet noget ladeløsning derhjemme, med refusion. Har i forvejen rødt cee stik i garagen, så tænker på en løsning, hvor jeg bare kan sætte laderen i cee stikket, hvilket sparer installation.

Overvejer at købe/få et abo. med en Ratio mobil lader: https://www.ratio.nl/...oups/g+c+a+view ;

Ikke så meget pga. mobiliteten, men mere pga. størrelsen, hvor den vil passe perfekt, til en montering imellem portene i garagen, hvilket en større boks ikke kan. 

Er der noget der taler imod dette?
Er en mobillader ringere, har ringere holdbarhed i forhold til en "stor" boks?
Andet man skal være opmærksom på? 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Apr 6
Emilsteen
Emilsteen Apr 6
Citat fra Nikola

Har indtil videre kørt på abo. med udeladning, men skal nu have lavet noget ladeløsning derhjemme, med refusion. Har i forvejen rødt cee stik i garagen, så tænker på en løsning, hvor jeg bare kan sætte laderen i cee stikket, hvilket sparer installation.

Overvejer at købe/få et abo. med en Ratio mobil lader: https://www.ratio.nl/...oups/g+c+a+view ;

Ikke så meget pga. mobiliteten, men mere pga. størrelsen, hvor den vil passe perfekt, til en montering imellem portene i garagen, hvilket en større boks ikke kan. 

Er der noget der taler imod dette?
Er en mobillader ringere, har ringere holdbarhed i forhold til en "stor" boks?
Andet man skal være opmærksom på? 

Jeg ved ikke så meget om teknikken i boksen eller holdbarheden deraf, men jeg har selv den konkrete boks derhjemme, hvor den hænger udenfor, i læ. Har fungeret upåklageligt so far. Den har kun meldt én fejlkode, og det var en af de nætter med minus 20 graders frost, hvor den slog fra. Men skulle bare hives ud og ind igen og så spillede det. Og så er den fin at have med i sommerhus osv sammen med sine adaptere :-)

MOS
MOS Apr 6
Citat fra Emilsteen

minus 20 graders frost

Mener du minus 20 kuldegraders frost under frysepunktet? ;-) 

bskaarup
bskaarup Apr 6

Tænker ikke der vil være problemer. Du kommer til at savne "Tesla-knapppen" som f.eks. https://www.ratio.nl/...groups/g+c+a+nr+view har.

Emilsteen
Emilsteen Apr 6
Citat fra MOS
Citat fra Emilsteen

minus 20 graders frost

Mener du minus 20 kuldegraders frost under frysepunktet? ;-) 

Det var rigtig koldt, så det var nok noget i nærheden deraf ;)

T3S7A
T3S7A Apr 7

Mobillader kan vel ikke bruges til refusion, da den jo kan flyttes til andre steder hvor der ikke er betalt afgift mm. 

Eks. På ferie til Italien, hvor den også tæller. Med på Job, hvor der ikke er betalt afgift eller moms af el, hvor den også tæller. Osv

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Apr 7
MOS
MOS Apr 7

Det kan man vel også med en ikke-mobil ladeboks, der har CEE-stik. Den er naturligvis lidt større, men kan sagtens ligge i bagagerummet alligevel - sandsynligvis også i frunken eller kælderen bagi. Jeg ved, der er nogle, der bruger denne løsning og tager boksen med i sommerhuset. Det skulle være godkendt.

Løsningen kan nemt misbruges, hvis man absolut vil, men mon ikke der lægges op til, at man stoler på folk og at folk kun lader lovligt/kræver refusion for det, der er refunderbart?

Hvis man endelig vil snyde, så kan man jo også bare køre en masse strøm igennem en tæller, der giver refusion og lede den tilbage igen til et punkt før tælleren. Så kan den samme strøm i princippet sendes uendeligt mange gange igennem tælleren (minus tab). Egentlig er der kun strøm brugt til opladning af elbiler, der lovligt kan refunderes, men her kan der også snydes. Man kan jo oplade elbil 1 og så bruge V2V-teknologi til at oplade elbil 2 fra elbil 1 via mobillladeren. Cybertruck får sandsynligvis et kraftstikudtag, som sikkert også kan bruges til bl.a. opladning af andre elbiler.

Jo mere, jeg tænker over det, jo mere bliver jeg overbevist om, at hele systemet med elafgift og refusionsordning er temmelig åndssvagt. Ikke sådan at refusionsordningen skal afskaffes. Man burde i stedet afskaffe elafgiften. Det er det logiske at gøre, da alle forbrugere således kommer til at betale det samme og der bliver ikke nogen incitamenter til at snyde ved at omgås åndsvage regler.

Man kunne så i stedet indføre en CO2-afgift, der opkræves ved selve kilden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 7
T3S7A
T3S7A Apr 7

Forskellen er jo at en ladeboks, er meget større, og er typisk fast monteret. 

En mobil lader, har man jo ikke andet. Man har jo ikke 2 mobil lader.. Så den vil man jo tage med over alt. Jeg tager altid min mobil tesla lader med, og lader alle steder på ferie, campingpladser osv. Kan da være jeg skal anskaffe mig en mobil med refusion, lyder da til at være en super ordning. Tror jeg ikke på kan være godkendt. 

MOS
MOS Apr 7
Citat fra T3S7A

Forskellen er jo at en ladeboks, er meget større, og er typisk fast monteret. 

Jeg er ret sikker på, at lovgivningen mht. refusionsordningen ikke stiller krav om fysisk størrelse af ladeudstyret. 

T3S7A
T3S7A Apr 7

Sikkert ikke. Men at det fast monteres er vel et krav. 

Ved en ladeboks, har man vel en mobillader, eller mormor lader man bruger når man er ude. 

Hvis man kun har en mobil lader, kan man jo ikke bruge andet ude.? 

Men fedt. Så tjener jeg jo penge på at alle denne sommer :-)

cth
cth Apr 7

Hvis man skal have refusion skal det vaære en fast installation.

Om man kan bruge et CEE stik ved jeg ikke.

Men hvis tælleren sidder i laderen kan man vel godt.

Hvis tæller sidder i tavlen (på den forkerte side af CEE stik) bliver den selvfølgelig ikke godkendt.

bskaarup
bskaarup Apr 7
Citat fra cth

Men hvis tælleren sidder i laderen kan man vel godt.

"The Power Box is equipped with an integrated kWh meter." 

Dette firma tilbyder løsningen med mobil boks: https://zappmobility.dk/product/ratio-power-box-kob/

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Apr 7
jonsiii
jonsiii Apr 7

Jeg har selv en fast Ratio-boks med CEE-stik ved EVSE. Det er dog meningen at den skal være fast, og den er også skruet på væggen. Du kan da evt. prøve at skrive til EVSE?

https://www.evse.dk/abonnementsbetingelser

Hov, de har også fået en sød lille boks, og endda med mulighed for refusion. Måleren skal sidde i tavlen.

https://www.evse.dk/kopi-af-kopi-af-ratio-3-7-kw

Den fylder ikke meget:

https://shop.go-e.co/go-eCharger-HOME-11-kW-A_1

Dimension 15 x 25 x 9 cm.

Nikola
Nikola Apr 7

Tak for svarene.
Lyder som om man godt kan overveje en mobillader. 

Et andet spørgsmål:
Der er en bruger herinde, der selv søgte refusion, gennem firma.  Nogen der kan huske hvem det er?

Bianco
Bianco Apr 7

Det er vi vist flere der gøre...  http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7475?page=1#post-111337

Bianco
Bianco Apr 8

Sådan søger du selv elafgiftsrefusion - How to få tilbagebetalt elafgift brugt til ladning af elbil.

Mit firma fakturer mig 100,- per år for at stille en ladeboks til rådighed på min privat adresse. firmaet har nemlig betalt hele udgiften til indkøb og montering af ladeboks (helt uafhængigt af nedenstående).

Jeg aflæser elmåleren (dedikeret til ladeboksen) og informerer firma om f.x 1.000 kWh forbrugt til elbil siden sidste måling. Firma skriver 1.000 x 0,895 kr ex moms (satsen skifter hvert år) på momsafregning med skat, under elafgift udlæg (= til firmas fordel) og betaler derfor 895,- mindre til skat. Firma udbetaler derefter 895,- plus moms = 1.118,75 kr til mig.

Dokumentation er på tro og love, men jeg tager nu billede af elmåleren ved aflæsning.

I praksis: Det at søge refusionen består i at skrive et kr. beløb ind i feltet "Afgifter" på momsangivelsen. Så hvis du har indberettet din egen moms før, så kan du.

Derudover skal du selvfølgelig have det ind i dit regnskab. Til det formål har jeg oprettet private-mig som kunde i mit firma, og lave halvårligt en kreditnota hvor jeg krediterer 0,895 kr ex. moms per forbrugt kWh og vedhæfter et billede af den dedikerede elmåler.   Udbetal beløbet inkl. moms til private-mig - Succes :-)

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Apr 8
bskaarup
bskaarup Apr 8

Jeg har spurgt Ratio om laderen med Tesla knap er en mulighed. Her er svaret:

Thank you for your email. Yes, it's possble for us to make a Powerbox with Tesla-Button.  

Met vriendelijke groeten / Best regards / mit freundlichen Grüssen/ Saludos cordiales/ Cordialement,  

Loek van der Lit

1482328638015_logoelecklein.layout.JPG

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Apr 8
Nikola
Nikola Apr 14

Løfter lige denne engang. 

Har spurgt mig lidt for, angående mobillader og får forskellige svar.

Nogen mener at man ikke kan søge refusion for en mobillader, da den er "mobil" (men det er alle ladere i princippet, det er kun et spørgsmål om, hvor besværligt det er at tage dem med).
Andre mener ikke at det er et problem at søge refusion for en mobillader, man skal bare stå inde for at den strøm der er løbet igennem laderen, har været belagt med afgift.

Nogen der kan henvise til reglerne/har helt styr på dem? Har hængt i tlf. kø ved Skat for at spørge, men løb tør for tålmodighed.....

joen
joen Apr 14

Hej Nikola

Prøv at ring til zappmobility.dk, måske de kan hjælpe dig.

Hilsen Jørn Nørgaard

MOS
MOS Apr 14

Og husk at skrive om resultatet her. Vi er flere, der spændt læser med...

Sider: 1 2 3 »