Loading...
dk

Langtur + er der nogen der har pillet ved BMS på model 3? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Apr 17 '21

Hej Folkens.

Dagens udflugt startede med 99% på pakken.

Hjemmefra, omkring AAL samle Rugby spillere op. Sætte af i Odense og videre til Tune t/r

Kort før broen sagde predictor 0% ved Slagelse(den havde været 1-2-1% længe), så turde jeg sgu ikke chance den over broen, så jeg stoppede ved Cleon ved Knudshoved. 

Der var 50 km tilbage på pakken, fyldte godt op til ca 330km, kørte Tune og satte den store datter af.

Tilbage mod Odense og Rugby. Ramte Ionity Nyborg med 17 km tilbage.

Modtog 65 kWt, svarende til fra 17-402 km på 33 minutter. (Den kommer jeg tilbage til)

på vejen hjem fra Odense, skulle de 2 rugbyspillere på toilettet, og der smed jeg den på en 50kW lader, medens de var på toilet og vi købte en is. Fik 44 km på den tid det tog.

Kom hjem med 16 km tilbage på pakken. Men holdt heller ikke 120-130 kmt, nærmere 135-140.

Altså

Start470 kørt til 50

ladt til 330, kørt til 17

Ladt til 402 og kørt flad igen til 16km.

Reel km 813 km. Kørte kl 08:00, og hjemme kl 18:30. Ladt samlet 63 minutter og kigget Rugby i 1,5 time.

Men da jeg var på Ionity for Laaang tid siden der fik jeg efter kørsel fra AAL- Nyborg:

start på 27 km, endte på 430 km = 403 ladte km på ialt 23 minutter.................. 

Hvorfor er det faldet til 385 km på 33 minutter?

Her der der kørt fra AAL til Tune og tilbage til Nyborg. Samme Ionitylader. længere stræk.

Den har kun holdt stille 4 minutter for at sætte rugby spillere af, 4 minutter for at sætte datter af og medens den ladede.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 18 '21
jth
jth Apr 18 '21
Der kan være andre forskelle. Batteri temperatur, SC, etc.
Jeg har også nogle gange oplevet at ladeeffekten (på SoC) kortvarigt falder for derefter at stige. igen af ukendte årsager.

Hvis du gerne vil nørde med den slags så køb en ODB adapter og scan my Tesla.
Så kan du sammenligne værdier helt eksakt end bare “jeg kørte samme tur på et ukendt tidspunkt og den ladede langsommere”
Forummets indlæg er redigeret af jth Apr 18 '21
Ice2EV
Ice2EV Apr 18 '21

Har lige tjekket billederne fra første ladning.

Der var 3 grader og der var kørt 292 km i et stræk, tørre veje begrænset vind.

Igår var der 11 grader og der var kørt ca 530 km, tørre veje og let vind imod, med 2 gange 4 minutter stop+ 1 ladestop med 137 kW i peak.

jth
jth Apr 18 '21
Det er utrolig svært at sammenligne når turene er forskellige og under forskellige forhold.

Derudover ændrer Tesla også indimellem på omregningsfaktoren mellem kW og “antal km”, så vi skal kende kW ladet i stedet for antal km ladet.

Som sagt: hvis du er bekymret så anskaf Scan My Tesla og log detaljerede ladekurver så du kan sammenligne. Du kan også my TeslaFi eller lignende til at logge ladekurven
Kiefer
Kiefer Apr 19 '21

Det er blot Tesla der ændrer dine indstillinger efter forgodtbefindende for bedre at passe på dit batteri, det skal du blot være glad for ;)

/Martin

Ice2EV
Ice2EV Apr 19 '21

@Kiefer. Ved godt du har humor, men det var just det jeg tænkte, om model 3 er næste chargegate.

Nu har jeg ikke alverden tiltro til VW, men hvorfor er det deres forskellige mærker kører med max 125 kW ladning? Hyundai/Kia er vel noget af det samme?

Mercedes EQC kommer med 200 kW ladning max, men det er så også et 110 kWt batteri og ikke et 75 kWt.

Er Tesla for frisk med ladning? Er det en fordel at Tesla lader det være op til ejeren om han vil udnytte max, eller som Mercedes der levere en EQA med 7-8 kW oveni Netto brugsbatteriet.

Tænker for den almindelige bruger, så vil Mercedes' tilgang være bedst. Men folk der gider sætte sig ind i ladning, så er det måske rart selv, at kunne vælge de 2-3 gange om året man skal på langtur, at udnytte max pakke. Resten af tiden går med 80%.

MOS
MOS Apr 19 '21

Jeg er tilhænger af, at jeg selv har valgmuligheden. Men jeg er nok også mere tekniknørd end gennemsnittet.

Jeg vil gerne kunne vælge at lade op til 100%. Men jeg gør det kun meget sjældent, fordi jeg ved, at det ikke er så godt for batteriet.

Jeg vil også gerne kunne vælge at lade hurtigt på SuC. Hvis Tesla gav mig valgmuligheden, ville jeg sikkert nøjes med at lade halvhurtigt i mange tilfælde - netop for at skåne batteriet.

Men nogle gange har man bare brug for max. rækkevidde og/eller ladehastighed.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 19 '21
Kiefer
Kiefer Apr 19 '21

Jeg tænker også at Mercedes med deres EQS i Tyskland henvender sig til +60 segmentet, som hverken har viden om, eller interesserer sig for hvordan teknologien virker. De vil bare have en bil der lades op og ikke så meget andet bøvl. Ikke noget med husk at lade til X-% og huske at forvarme hvis du kører mere end Y-km og hvis vejret siger T-grader... Alt for meget bøvl. Derfor Mercedes nok har taget konsekvensen og sagt, du lader med 200KW indtil bilen er "100" % opladet  som så er 108KW på et 120KW batteri.

Det er nok her Teslas store problem er, bilen er lavet til nørder af nørder, og de prøver så at styre hvordan nørder bruger bilen ;)

Ice2EV
Ice2EV May 8 '21

Har været en runde i landet idag.

Fra AAl kl 06:30 med 99%, til Århus for at nappe færgen til Sjælland.

Videre til Hellerup for barnedåb.

Ankom Hellerup med 24 %, nappede lige 15-20 kWh på en 50'er ved  Gentofte CK, der ar 40 minutter til kirke ceremonien.. Så vi kunne køre direkte til færgen hjem.

Der opstod en ekstra tur Hellerup-Ishøj, samt en opsamling i Ishøj til aften. Så manglede der lige 50 km for at nå færgen. Jamen der er en 50'er i kælderen under bilka.......... Der var bare en der havde smidt en hvid model 3, som ladede 21 kWh på 1 time og 4 minutter, vi holdt der i 45 minutter på den der AC 11 kW lader, og fik lige nøjagtig 14 minutter på 50'eren som kun gav 37. Og nåede ikke færgen.

Den hvide sugede fra 83-100% og stoppede(men kabel sidder jo fast), og endelig trippede ejeren op med en indkøbsvogn med lidt grøntsager.

Så det blev via Slagelse og Randers hjemover til AAL.

fik 146 kW på Slagelse og 125 kW på Randers.(der holdt vi dog kun i 10 minutter.)

Men batteriet blev ualmindelig varmt idag, der var sauna i kabinen, måtte sætte aircon ned til 19 grader, plejer at stå på 22.

Mindes ikke batteriet er oplevet så varmt før, hverken på enkelte langture eller flere dages flyvende lavt i 12-14 timer i streg(bortset fra ladning)

Ja den preconditioned til begge chargers, men var jo i Tune 813 km for 3-4 uger siden, der var den ikke varm på samme måde.

PS: Bemærker efter de seneste laaaaangture, at skyderen på Tesla APP "opladning) pludselig kan skubbes helt til 480 km istedet for de sædvanlige 465-472 km for en 100% opladning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 9 '21
MOS
MOS May 9 '21

@Ice2EV

Der er 119 km fra Aalborg til Aarhus og 118 km fra Odden til Hellerup. Det giver 237 km, hvor du har brugt 75% af batteriet, hvilket svarer til en rækkevidde på 316 km på et fuldt opladet batteri. Er det ikke en long range, du har? Javist, der er motorvej det meste af vejen, men alligevel. Til gengæld har det været godt vejr og endda medvind en del af vejen. Jeg undrer mig bare over den korte rækkevidde. Jeg ved godt, at alle ikke kører så økonomisk som jeg, men selv hvis jeg kører motorvej og følger hastighedsgrænsen i min S 85D, så kører den ca. 400 km på en opladning under de betingelser. Og jeg troede da, at en Model 3 LR har væsentlig længere rækkevidde end min gamle øse.

Du skriver så, at du nappede 20 kWh i Gentofte. 24% + 20 kWh giver ca. 52% på batteriet. Er det ikke nok til at nå til færgen, selv med en omvej på ca. 10 km via Gentofte og Ishøj? Har lidt svært ved at se, hvorfor du mener, den pludselig mangler 50 km til at nå færgen. Hvis der er 129 km (inkl. omvej), mener du så, den kun skulle kunne køre 79 km på 52%? Eller hvorfor skulle du lade en hel time ekstra?

Jeg tænker, at du ville have nået færgen, hvis du blot havde lagt dig med 90 km/h efter en lastbil. Selve køreturen havde nok taget 10 min. ekstra, men du havde ikke behøvet at spilde en hel time på slow charging.

Jeg synes, der er noget, der ikke helt stemmer. Eller har jeg misforstået noget?

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 9 '21
Ice2EV
Ice2EV May 9 '21

@Mos

På trods af jeg havde bestilt afgang kl 06 for at nå færgen med rar hastighed 120 kmt, så kom vi først ud af døren06:30, og den fik lidt havre 135-140.

På Sjællands siden var der omkørsel pga vejarbejde. Det er stadig en kort distance. 

Datteren havde aftalt at besøge kæresten, og er lidt lyd følsom, så da der var "mange" gæster i et lille rækkehus til barnedåben, så ville hun gerne ned til ham, fordi hende hoved var overbelastet. så jeg svingede lige til Ishøj, om der kun er 10 km, ved jeg ikke, men bilen sagde 28 minutter hver vej, via Helsingør/Rødby motorvejen. Tror nærmere det er 28-30 km hver vej.

Så fik Svigermoderen er humør anfald, og datteren skulle med hjem i går istedet for med farmor og farfar hjem idag. 

Så istedet for at sætte hende af i Ishøj og så til færgen, så skulle jeg lige til ishøj og tilbage til Hellerup og så til Ishøj igen.

Ifølge Raketten ville der mangle 10% i at nå færgen. Og så vidste den jo ikke der var vejarbejde. Så da der kun var 3 minuter i overskud til at nå færgen og omvejen ikke taget i betragtning, så var valget syd om.

Den gav 54 kmt på 11 kW laderen, og 156 kmt på 50'eren. Men opdagede til sidst at den steg i ladning, da jeg slukkede aircon og rullede vinduerne ned istedet, Det er bare ikke så lækkert i en parkeringskælder. Der foretrækker jeg i det mindste at luften er suget igennem et filter.

Ren motorvej skal man ikke i en 2019 LR forvente meget over 320-330 km på fuld ladning og 5-12 grader samt tørre veje, heller ikke selv om man nøjes med 120 kmt. 

Men sprøgsmålet om hvorfor batteriet oplevedes meget varmere end ellers. Datteren(den anden) spurgte er der gulvvarme i den her bil?

PeterDahl
PeterDahl May 9 '21
Det passer med ca 30 km fra Gentofte til Ishøj...

Lyder til at Tesla godt kan se at rubbe neglende og få lavet den Super Charge ved Holbæk snart :)

Men ellers syntes jeg også 316 lyder lidt lavt, må få prøvet det lidt mere af på min egen snart. Jeg gik med en våd drøm om at køre til Linkøbing til sommer uden at lade på vejen :-O 462 km... Det er nok liige optimistisk nok i en 2021 LR.
Ice2EV
Ice2EV May 9 '21

@PeterDahl. Tænker hastigheden er lavere i Sverige, er det ikke hovedsagligt 90 kmt. Så tror jeg godt du kan.

Har selv trillet 454,5 km og haft 36-45 km tilbage på batteriet, afhængig af hvilken måler man kiggede på, med ren landevej og motortrafik vej 18 grader og godt vejr. Men med 8.-10 stop af varierende varighed fra 20 minutter til 4 timer.

Har fornemmelsen af at batteriet bliver sløvt ved langtids små ladning, og vågner op til dåd ved noget langturs massage. Ligger normalt og lader 200-270 til 400 på daglig basis.

Og Ja Holbæk ville have været super med et splash and dash, 10 minutter. Så kunne vi altid have nappet det samme i Randers eller Haverslev.

jpx
jpx May 9 '21
Citat fra MOS

@Ice2EV

Der er 119 km fra Aalborg til Aarhus og 118 km fra Odden til Hellerup. Det giver 237 km, hvor du har brugt 75% af batteriet, hvilket svarer til en rækkevidde på 316 km på et fuldt opladet 

A Better route planner siger man kommer frem med 26%, så det er vel ret godt ramt. 

Min erfaring fra en Århus->Kbh t/r er, at rækkevidden er omkring de 330 km, også hvis man holder sig til fartgrænserne -- det var i påsken med ca 7C.

MOS
MOS May 9 '21

@Ice2EV

De 10 km var, hvor meget turen bliver længere, hvis man lige skal et smut forbi Gentofte og Ishøj på vejen til færgen. Jeg havde ikke regnet med flere frem-og-tilbage-ture.

Og ja, en SuC ved Holbæk havde nok været fedt på den tur. Alternativet er nok, at man altid sætter bilen til at lade, mens den står parkeret. Ved ikke lige, om du havde mulighed for at sætte den til en lader et sted i nærheden, mens I var derovre.

Jeg har lige prøvet i dag at tjekke mit forbrug. På vej til arbejde havde jeg mest motorvej (både 110 og 130 km/h) og lidt landevej, hvor jeg kørte fartgrænsen de fleste steder og lidt langsommere (dvs. efter forholdene) på landevejen. Gennemsnitsforbruget blev 187 Wh/km, så det bliver vel tæt på eller lige over 400 km på en fuld opladning. Men der var også rigtig fint vejr og nærmest rekordhøje temperaturer. Senere i dag kørte jeg ca. 5 timers bytrafik (noget af tiden i regnvejr, men stadig varmt) med et snit på ca. 155 Wh/km, hvilket svarer til ca. 500 km på en fuld opladning. Ved ikke lige, hvordan du kan tømme batteriet så hurtigt. Kører du på halvflade dæk og uden aero-kapsler?

Ice2EV
Ice2EV May 10 '21

@MOS klart uden aero her om sommeren. Men der er pumpet til 42+ psi, dvs de går til 46 psi når de er varme. Så de er sådan i den høje ende af 4,2 ved kolde.

Jeg kører med familien, og der skal ikke meget fod til før fruen kommenterer derpå. Så er det for husfredens skyld vigtigere at køre på den pæne side af frisk.

Jeg ved ikke hvordan du gør, men jeg har haft enkelte ture på 130 Wh/km, men snittet over 84000 km er vist omring 188 Wh/km. Må tjekke i morgen.

MOS
MOS May 10 '21
Citat fra Ice2EV

@MOS klart uden aero her om sommeren.

Den forfængelighed koster jo så et par timers ekstra opladning/bøvl/misset færge/omvej via Fyn. Der er jo en grund til, at Model 3 er født med aero-kapsler.

Jeg ved ikke hvordan du gør (...)

Jeg kører også med dæktryk i den høje ende. Og så kører jeg på Landsail dæk, der har lav rullemodstand.

Men det vigtigste er nok, at jeg er meget bevidst om at spare energi ved min kørestil.

Det betyder, at jeg ofte (men ikke altid) kører roligt, men altid forudseende i trafikken, så jeg minimerer pludselige opbremsninger og så vidt muligt opsamler energi ved regen. Ofte bruger jeg også at sætte i frigear og lade den rulle, hvis jeg kun skal tage farten lidt af over et langt stykke eller jeg ruller ned ad bakke. Jeg undgår yoyo-kørsel; jeg har lagt mærke til, at mange andre gasser utålmodigt op, kommer lidt for tæt på forankørende, bremser lidt, gasser lidt op igen osv. Det er spild af energi og man kommer jo ikke hurtigere frem, men fremprovokerer blot stress og farlige trafiksituationer. Så bør man i stedet vente, til der faktisk er plads til at overhale og SÅ kan man komme derudad.

Derudover finder jeg typisk et stort, kasseformet køretøj, der kører ca. samme fart som mig (±10 km/h) at lægge mig i slipstrømmen af. Det sparer også en del.

I bytrafik, hvis der er rødt lys længere fremme vil jeg f.eks. (afhængigt af om trafiksituationen tillader det) regen ned til ca. 30 km/h, sætte i frigear og lade den rulle, så jeg ankommer lige, når lyset skifter til grønt, så jeg kan få en flyvende start med minimalt energiforbrug. Det kan naturligvis være svært at time præcist hver gang, men med øvelse lykkes det faktisk ofte.

Derudover kører jeg oftest med A/C slukket, medmindre der virkelig er brug for det. For varm kabine om sommeren kan ofte afhjælpes ved at parkere i skyggen og/eller køre med nedrullede vinduer den første kilometer.

Jeg sparer på kabinevarmen og bruger i stedet rat- og sædevarme, der er langt mere energieffektive.

Jeg har købt en sort bil, fordi den bliver mere varm end en lys bil - specielt, når den står parkeret i solen. Det kan man udnytte til at spare på kabineopvarmning, især om vinteren og til dels i forårs- og efterårsmånederne. Om sommeren, hvor den bliver for varm, parkerer jeg så vidt muligt i skyggen.

Det er nok mange bække små, ikke bare en enkelt ting, der gør, at mit forbrug er lavt.

Men det vigtigste trick, hvis man kun skal gøre én enkelt ting, er nok at sætte farten ned fra 140 til 130 km/h på motorvejen. Det er specielt ved høj fart, en elbil bruger meget energi. Ved at tage det lidt mere roligt, kommer der også færre opbremsninger og der bliver generelt mindre stress og mere overskud til at tænke lidt mere økonomisk og bruge alle de andre tricks.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 10 '21
Nikola
Nikola May 10 '21
Citat fra MOS                                                                                                                            ....  Jeg har købt en sort bil, fordi den bliver mere varm end en lys bil -

Man undrer sig nogen gange over, om det er en bil eller et fysikforsøg du har købt ;-)

Mere seriøst: Jeg har også nogen gange leget med at lægge mig bag en større varevogn eller lign. på motorvejen, for at se hvor meget man kan reducere energiforbruget. Men synes ofte at man har fornemmelsen af at biler er ved at blive sandblæst? Har ikke oplevet stenslag, men man har en fornemmelse af at det sker om et øjeblik?  

MOS
MOS May 10 '21
Citat fra Nikola
Citat fra MOS                                                                                                                            ....  Jeg har købt en sort bil, fordi den bliver mere varm end en lys bil -

Man undrer sig nogen gange over, om det er en bil eller et fysikforsøg du har købt ;-)

Der ramte du sømmet lige på hovedet! Bare lige for at forsvare mit ret bekostelige fysikforsøg, så har det da den sideeffekt, at det også kan bruges som transportmiddel. Man er vel lidt nørd. ;-)

Ice2EV
Ice2EV May 10 '21

Hovedsagligt kører jeg pænt, og det er rart at kunne køre langt, når det er påkrævet. Men jeg har ikke købt en raket, for at komme sidst over krydset eller ligge bag en snegl og vente på der er mere en 1 km fri til en overhaling. Så får den altså det kniv der er påkrævet!  ;-)

Så kan jeg heller ikke lide at ligge bag et skrummel og ikke have udsyn. Kører med afstand 4 for at begrænse stenslag, og kører oftere med adaptiv og AP end uden. FInder langt tryk til hastighedsgrænsen, istedet for aktuel fart formidabel. Det er sat.. innovativt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 10 '21