Loading...
dk

Opsætning af stil til tesla | Tesla Forum

erecords
erecords Nov 30 '14
Kære forum, pø tirsdag har jeg elektriker oppe i sommerhuset og jeg vil gerne have ham til at sætte et stik op til den 'lille nye'.

Kan nogen fortælle hvad jeg nøjagtig skal bede ham om?

(Stiktype / sikring etc)?

Er ikke ude i en special løsning men bare basic?

Pft. Troels
FrederikC
FrederikC Nov 30 '14
Køleskab + tesla på samme kabel/gruppe? Det er nok ikke at anbefale, hvis kompressor køre vil sikringen nok gå. Tesla'en bruger alle 16a med mindre du skruer ned.
Genild
Genild Nov 30 '14
Nu er det jo i almindelighed skønt med stor tillid til den resterende befolkning, men fra tid til anden er det nu også godt ikke direkte at lokke dem i fordærv.
Derfor ville jeg nu nok bede den lokale el-pusher om at sætte en særskilt gruppe op til forsyningen i carporten, på den måde får man også muligheden for at afbryde samme forsyning ved kilden i den tid, hvor man alligevel ikke selv skal gøre brug af forskningen derude.
Så undgår man at alle landevejen farende svende slutter deres microbølgeovn eller elektriske popcornmaskine til stikket og "låner" lidt strøm.
Hvad angår det lille udekøleskab tror jeg ikke at det får nogen indflydelse, for den effekt det trækker oveni er minimal i forhold selv automatsikringers tolerance overfor overforbrug. Almindelige gammeldags sikringer kan faktisk trække næsten det dobbelte amperestørrelse i forhold til deres nominelle værdi før de stryger.
Comeback
Comeback Nov 30 '14

hej @Troels 

Du beder ham sætte et 16A 400V CE stik op, og første gang du lader sætter du den lille nye til kun at benytte 10A, (i bilen) så er der ikke nogle problemer i sommerhuset, den vil herefter huske at det udtag kun benytter 10A :)  

ca. 10A = 30km/timen 

DeaconWP
DeaconWP Nov 30 '14

Ja, god ide Comeback. Og er der råd til det, er det en god ide at sætte det stik til sin egen sikringsgruppe, så der kan slukkes for den, inde på sikringsgruppen i el tavlen. Det forhindrer utilsigtet brug, når der ikke er nogen hjemme.

Sættes der en ekstra gruppe op på de 16 amp, kan han sikkert lade med 16 ampere, for så har elektrikeren sikkert godkendt, at den må give 16 A, samtidigt med andet forbrug.

Så alt i alt en kombination af dit og Genilds indlæg.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 30 '14
Kiefer
Kiefer Nov 30 '14

Jeg har haft tørretumbler, vaskemaskine og Tesla (sat til 13A) til at lade på samme gruppe, ikke det mest fornuftige, men det kunne sagtens lade sig gøre. 

I dag sidder Tesla dog på sin egen gruppe i byggestrømstavlen og resten af "huset" deler en 32A sikring.

IT udstyr tager en 13A gruppe for sig selv, og jeg har endnu ikke oplevet at nogen af automatsikringerne har været sprunget på nogen af grupperne endnu. Jeg mener at vores totale afsikring i vejen er på 25A i øjeblikket, jeg har endnu ikke fået bestilt "ladestanderløsning" fra elselskabet på yderligere 32A.

erecords: Jeg ville få elektrikeren til at lave en særskilt gruppe på enten 16 eller 32A alt efter behovet, formodentlig vil du bare bruge den medfølgende adapter deroppe, så burde et 16A CEE udtage være alt rigeligt. 

Du skal jo så bare være opmærksom på at der er strøm nok ind til sommerhuset hvis I også bruger det om vinteren med øget strømforbrug i forhold til sommer.

/Martin