Loading...
dk

Hvornår skal elbiler have udvendig lyd? | Tesla Forum

cth
cth Apr 20

Frygtelige lyde som nogle af elbilerne kører rundt med.

Har dog aldrig set et tesla med "fodgænger" lyd.

Taycan lyder rimeligt, men stadig ikke min smag.

Synes det tager lidt af porsche hypen når den kommer trillende med lyd på.

Ice2EV
Ice2EV Apr 20

Modeller der godkendes efter 1/7 2019 skal have lyd.

Tesla er ikke kommet med en ny model siden. Når model Y kommer, bliver det med lyd.

Det er en fodslæbende foranstaltning, for man kan sagtens høre en elbil køre på dæklyden.

MOS
MOS Apr 20

Det egentlige spørgsmål er: Hvordan deaktiverer man lyden og kan man slippe godt fra det? Vil der være bødestraf for det og vil den kunne gå igennem syn? Det vil virkelig være tragikomisk, hvis synshallerne skal sikre, at luftforureningen er tilstrækkelig lav, men støjforureningen er tilstrækkelig høj.

Jeg ville faktisk foretrække, at der i stedet var en feature, hvor en mand løb foran bilen med et hvidt flag, for at advare om, at her kommer en el-bil! Men jeg er ikke sikker på, om det vil blive godkendt ;)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 20
P85DK
P85DK Apr 20

Mon det ikke om et par år er erstattet af lys? Den nye Audi A6 e-tron kan bestilles med deres seneste Digital Matrix LED som ville kunne projektere lys nogle meter frem så eventuelle fodgængere ville blive advaret.

MOS
MOS Apr 20

Det hjælper ikke rigtigt, hvis man er blind.

PeterE
PeterE Apr 20

Jeg er - eller rettere var - heller ikke ret vild med at skulle have lyd på. Husk nu er det vist kun er lyd når bilen kører under 25kmt. Giver det mening? Giver det mening når vi forsøger at bekæmpe støjforurening? Næh, måske ikke - men så talte jeg med en blind, og så giver det pludselig mening. Og nej, man hører ikke en elbil som kommer trillende med 20kmt igennem de små gader bagved Islands Brygge - og der kommer jeg tit til at overraske børn og andre som ikke aner at et 2+ tons køretøj er lige bagved dem. 

Vi har lyd på vores nummer 2 elbil, og så er det altså heller ikke værre. 

P85DK
P85DK Apr 20
Citat fra MOS

Det hjælper mindst lige så meget som lyd hjælper en døv og jeg tror der er flere døve end blinde ;-)

@PeterE - ja, det er ikke en gene for den der kører bilen, men det er altså underligt at stå i Covid-19 test køen og de eneste biler der siger noget når de triller forbi er gamle diesel hakkere (og BMW diesel biler), AMG'ere, RS'ere og elbiler. Alle 'normale' biler triller forbi uden lyd.

MOS
MOS Apr 20
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Det hjælper mindst lige så meget som lyd hjælper en døv og jeg tror der er flere døve end blinde ;-)

Døve kan stadig orientere sig vha. synssansen og se en (næsten) lydløs bil. Det er alligevel de færreste biler, der er usynlige. Det er lidt sværere for blinde udelukkende at orientere sig vha. høresansen og at høre en (næsten) lydløs bil.

Når det er sagt, så mener jeg stadig, at kunstig lyd på elbiler er fjollet. Skulle man så ikke også have kunstig lyd på lydsvage benzinbiler, løbehjul, cykler, kondiløbere osv.? F.eks. krav om en tøjklemme, der rasler i cykelegerne, bjælder om anklerne på alle fodgængere osv. Måske kunne man også stille krav om kunstig røg/lugt, så der også er noget for dem, der både er døve og blinde. ;->

Mig bekendt har det indtil videre ikke givet de helt store problemer med lydløse trafikanter, så længe man er opmærksomme på hinanden - og det gælder naturligvis begge veje.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 20
ankjaers
ankjaers Apr 20

Jeg ser frem til at give et nummer Rick Astley 

Nikola
Nikola Apr 20

Virker lidt som historien om dengang automobilet kom frem og der skulle gå en mand foran med at flag for at advare folk og fæ ;-)

De situationer jeg har oplevet med manglende "lyd-orientering" både med el og ICE, har i øvrigt været med personer, der har medbragt egen høj lyd i ørerne og derfor ikke hører biler/andet uanset motorlyd eller ej

MOS
MOS Apr 20

@Nikola

Åh ja, det vil nok være mere relevant at forbyde høretelefoner o.lign. i trafikken.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 20

Det får mig til at tænke på da automobilen blev introduceret i sin tid. Da havde man en mand gående foran bilen til skræk og advarsel. Det gør man så vidt jeg ved ikke længere... mon ikke  blot det er en midlertidig og reel unødvendig foranstaltning på sigt?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Apr 20
PeterE
PeterE Apr 20

Jeg tror at AVAS er kommet for at blive, og jeg har det personligt helt fint med det - på de bløde trafikanters vegne :)

Datoerne er forøvrigt her: 

To aid this problem, a new Commission Delegated Regulation (EU) 2017/1576 mandates that all new types of electric and hybrid cars to be fitted with a new safety device as from 1 July 2019, the acoustic vehicle alerting system (AVAS).

The device will automatically generate a sound from the start of the car up to the speed of approximately 20 km/h, and during reversing. The sound-emitting device will be obligatory in all new e-cars as of 1 July 2021.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 20
Bianco
Bianco Apr 20

Jeg er helt med på at sikkerheden skal være i top, meeeeeen...

Den med de bippende biler er ren symbolpolitik - Der var et dokumentarprogram som jeg desværre ikke kan huske nærmere om, som måtte opgive at finde en eneste undersøgelse af om lydløse biler er et reelt problem.

Intuitivt er det godt for blinde - indtil man lige overvejer om det i praksis vil have den omvendte effekt, at bilister passer mindre på, fordi de ved bilen bipper. Eller fodgængere kikker sig mindre for, fordi de tror de kan høre bilerne.

ABS hjalp f.eks. ikke på den reele bremselængde, for folk begyndte at bremse senere. (ABS gjorde så en stor forskel fordi man nu kan styre OG bremse.)

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 20

Det handler vel blot om at ændre adfærdsmønster for de bløde trafikanter i byerne. Det er ikke nok længere at krydse gaden uden at se sig grundigt for og man skal bruge både ører og øjne. For de blinde er det self en anden sag. Her må der kunne findes en teknologisk løsning. Det giver jo ingen mening med al den larm når man netop har løst støjgeneproblemet i byerne med elbiler.

PeterE
PeterE Apr 21

Indtil vi har en medium-tech løsning (kun at advare de der beder om det, fx blinde) på plads, så må vi jo nøjes med denne low-tech løsning med den udvendige lyd. De gode synspunkter står i kø. 

En sejr for blinde og svagtseende

Det er specielt blinde og svagtseende, der længe har efterspurgt regler for motorstøj hos elbiler for at føle sig mere sikre i trafikken. Og derfor er der glæde at spore hos Dansk Blindesamfund i dag.

- Vi er meget glade for, at der nu kommer lyd på elbiler. Når man er blind, så bruger man ørerne meget i trafikken. Det kan være mere end svært at høre en elbil i den almindelige trafik, og vi kan nemt tro, at der er fri bane, og så kommer der en lydløs bil, og vi bliver kørt ned. Derfor hilser vi lyd på elbiler meget velkommen, fortæller Torkild Olesen, der er landsformand i Dansk Blindesamfund.

'Unødvendigt krav'

Men det krav er slet ikke nødvendigt, mener de hos foreningen af Danske Elbilister.

Én af de store fordele ved elbiler er nemlig, at de er lydløse, fortæller formand for foreningen, Anna Hilden, og uddyber:

- Det er lidt trist. Elbilerne giver jo os en chance for at få et mere stille bymiljø, og det er lidt trist, hvis alle nye køretøjer skal køre rundt og sige elektroniske lyde. Så bliver det ligesom at være i en børnehave fyldt med elektronisk legetøj, siger hun.

Hun understreger dog, at hun sagtens kan forstå bekymringen fra blinde og svagtseende, men der findes andre løsninger på problemet.

- I stedet burde man udnytte de sensorsystemer, der i forvejen er i de fleste biler, der advarer, når køretøjer kommer for tæt på et eller andet. Det kan være en fodgænger, en mur eller andet, så begynder det at larme inde i bilen, og den mekanisme kunne man lige så godt sætte til at larme uden for bilen, forklarer Anna Hilden.

MOS
MOS Apr 21

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor de i Dansk Blindesamfund er særligt glade for larm på elbiler. Cykler larmer da heller ikke. Og mig bekendt har der aldrig været noget krav fra dem om, at cykler skal larme.

Ice2EV
Ice2EV Apr 21

Naboen havde en mitzu hybrid tingest..... som sagde suuuuuuum når den kørte på el.

Det var meget begrænset det støjniveau. Nærmest uvirkeligt, måske lidt månebase alpha(fuck jeg er gammel)

PeterE
PeterE Apr 21
Citat fra MOS

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor de i Dansk Blindesamfund er særligt glade for larm på elbiler. Cykler larmer da heller ikke. Og mig bekendt har der aldrig været noget krav fra dem om, at cykler skal larme.

Tal med en blind @MOS, så vil det - på det her område - åbne op for en anden forståelse af de bløde trafikanter. Måske. De ønsker faktisk på ingen måde larm, de vil faktisk bare gerne over vejen i et stykke. Cykle slår ikke helt så hårdt. 

Sider: 1 2 3 »