Loading...
dk

Ladning på arbejdspladsen | Tesla Forum

DerHansi
DerHansi Dec 10 '14

@PeterJ : Jeg håber dæleme du kun valgte at citere de relevante dele, ellers ..... Nårh, spøg til side : Når du får sådan et svævende svar fra SKAT, så er det min erfaring at så er det bare at klø på :-). Du skal sammenligne mit opstillede scenarie med følgende : I den lokale Føtex har de valgt at brand'e sig med en grøn profil. Derfor lader de opføre x antal ladestationer tilknyttet p-pladser, forbeholdt EL-biler. Pladserne er dermed tilgængelige for alle EL-biler, uanset ansættelsesforhold, hvilket selvsagt ikke udløser skattepligt, såfremt en ansat tilfældigvis kvalificerer sig. I dit tilfælde ville jeg hæfte mig ved formuleringen

Det er svært at svare klart på, men man kan jo søge at argumentere for en reklameværdi for virksomheden"

Det gør jeg - og sover roligt om natten

Den eneste knast jeg kan komme i tanke om, som følge af mit mangeårige virke som finansiel rådgiver, er såfremt pladsen okkuperes konstant af firmaets ejers køretøj. Men selv der vil der være en skelnen mellem hvorvidt firmaet er personligt ejet - eller i selskbasform.

Jeg ser frem til føljeton'ens videre forløb. Det er jo nærmest en slags julekalender :-)

Hookmaker
Hookmaker Dec 11 '14

@derHansi, Julekalender - haha, den var sgu lige efter din sædvanlig gode humor...;-)

PeterJ
PeterJ Jan 15 '15

Så fik jeg svar fra skat som følger her:

"Hvis man får gratis opladning af sin el-bil på arbejdspladsen, så vil denne el jo efterfølgende blive brugt til private aktiviteter. Derfor vil dette gode være omfattet skattepligtigt jf. ligningslovens §16, stk.3. Men er omfattet af bundgrænsen på 1.100(2015 niveau). Så hvis man oplader sin el-bil for mere end 1.100 kr., bliver man skattepligtig af hele beløbet.

Umiddelbart vil en offentlig opladning, ikke ændre på ovenstående svar.

Jeg vil gøre opmærksom på, at dette svar på kun er vejledende, så hvis du ønsker at svar du kan støtte ret på, skal du anmode om et bindende svar."

Konklusionen må vel være, at man kan tanke løs for de første 1.100 kr, hvorefter man skal betale den fulde pris på 2,20kr(evt. -1 kr) / kWh.

Hookmaker
Hookmaker Jan 15 '15

...eller mere, afhængig af virksomhed. Store industrivirksomheder som der hvor jeg arbejder betaler væsentligt under 1 kr pr Kwh...;-) 

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 15 '15

Nu tænker jeg bare lige højt.

Hvad så hvis man får al den strøm af et firma, som man ikke er ansat i?

Ansættelsesforholdet ændre vel ikke noget i denne sammenhæng?

Det firma jeg tænker på skulle levere den strøm, er selv følgelig Tesla og deres SuC.

Spørgsmålet er så om man er kommet ud af dette, ved at indskrive et eller andet sted, at brug af SuC er inkluderet i bilens pris?

Ap
Ap Jan 15 '15
Blot en tanke, jeg har mulighed for strøm fra lygtepæl der står lige uden for mit vindue. Altså det stik man bruger til julepynt, det passer med at lyset bliver tændt når bilen er hjemme om aften og natten. Er det tyveri når stikket sidder uden lås ? Det er vel en offentligt lader ik?
FrederikC
FrederikC Jan 15 '15
Citat fra Ap Blot en tanke, jeg har mulighed for strøm fra lygtepæl der står lige uden for mit vindue. Altså det stik man bruger til julepynt, det passer med at lyset bliver tændt når bilen er hjemme om aften og natten. Er det tyveri når stikket sidder uden lås ? Det er vel en offentligt lader ik?

Ja det må nok betegnes som tyveri med mindre der står et skilt "Opladning af elbil". 

FrederikC
FrederikC Jan 15 '15
Citat fra PeterJ

"Hvis man får gratis opladning af sin el-bil på arbejdspladsen, så vil denne el jo efterfølgende blive brugt til private aktiviteter. Derfor vil dette gode være omfattet skattepligtigt jf. ligningslovens §16, stk.3. Men er omfattet af bundgrænsen på 1.100(2015 niveau). Så hvis man oplader sin el-bil for mere end 1.100 kr., bliver man skattepligtig af hele beløbet.

Jeg vil gøre opmærksom på, at dette svar på kun er vejledende, så hvis du ønsker at svar du kan støtte ret på, skal du anmode om et bindende svar."

Konklusionen må vel være, at man kan tanke løs for de første 1.100 kr, hvorefter man skal betale den fulde pris på 2,20kr(evt. -1 kr) / kWh.

Hvad nu hvis du ikke fik strømmen gratis - men istedet dækkede firmaets udgift.

Det er sådan jeg gør, en måler på, også dækker jeg firmaet udgift ved at betale xx kr/kwh.

Intet gratis, og ingen beskatning.

Hookmaker
Hookmaker Jan 15 '15

@AP: Ja det går nok ind under "marktyveri", - min tolkning: man tager noget som ikke er ens eget, som står ubeskyttet hen fordi det ikke kan anderledes...;-)

@Martin: Tesla og SuC behøver du slet ikke bekymre dig om, de har (formodentlig) lavet en aftale med SKAT om, hvad demå dele ud /ikke dele ud. Jeg betragter mig i alt fald som værende i god tro her. 

Kiefer
Kiefer Jan 15 '15

Hookmaker: SuC er jo heller ikke noget de forærer væk, det er en del af bilens pris, og som sådan noget du betaler for.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Jan 15 '15

...og derfor også noget jeg bestemt regner med at tesla har aftalt med SKAT.

Werge
Werge Jan 15 '15
Citat fra PeterJ

-------------------

Werge:
De 1.100 gælder det for alt hvad virksomheden giver i løbet af et år ?
Tænker på jule gave, kaffe, frugt.... eller er det 1.100 pr. ting. Så jeg må få for 1.100 kroner i julegave, og for 1.100 kroner kaffe og for 1.100 kroner strøm ?

Og ja, hvordan prisfastsættes diees ting - virksomhedens faktiske omkostninger eller den værdi de har for mig hvis jeg selv skulle købe det...
Forummets indlæg er redigeret af Werge Jan 15 '15
PeterJ
PeterJ Jan 15 '15

SKAT har som regel nogle principielle måder at anskue tingene på, hvilket jo kan være meget godt selv om det ikke måtte være det bedste for os. Når værdien af et gode skal gøres op, vil jeg mene at SKAT ser på markedsværdien af godet. Markedsværdien af fri strøm må derfor antages at være den fulde normalpris minus el-afgift reduktionen for el-biler, så det bliver ca 1,20 kr/kWh.

Torben_E
Torben_E Feb 11 '15

Hej Alle

Jeg er sikker på at der er nogen der kan hjælpe mig med følgende ....

I min virksomhed er der allerede en kollega med en Model S :-). Og inden længe får jeg også en :-). 

Ledelsen vil gerne investere/installere i opladnings muligheder til 3-4 EV´s og jeg har påtaget mig opgaven at komme med en anbefaling på hvad der skal investeres i. Derfor har jeg  et par spørgsmål :

Hvilke universal opladere med kWh måler kan anbefales så andre EV´er også kan bruge dem ?  

Mvh

Torben_E

Kristian70k
Kristian70k Feb 11 '15

Hej, helt klart type 2.. måske en fordel med en 22 kw specielt hvis i har valgt dobbelt lader :) men tror Kim fra EVSE.DK kan komme med forslag til en løsning.. den jeg har handlet ved ham fungere fint.. :)

Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Feb 11 '15
Kiefer
Kiefer Feb 11 '15

Der findes ikke ret mange opladere med indbyggede målere med mindre man selv installerer/bygger en lader.

/Martin

Torben_E
Torben_E Feb 11 '15

Hej Kristian70k og Martin

Ja det var mit næste spørgsmål, det med måler og afregning.

Kan jeg så spørge på en anden måde til alle. Hvilke erfaringer findes der i jeres virksomheder (Type 2 opladere uden et afregningssystem) ? Her tænker jeg på formuleret politik, personalegode og sidst men ikke mindst beskatning.

Iøvrigt. Kan Teslaen ikke selv dokumentere hvor og hvornår der er blevet ladet. Så kunne dette jo bruges til afregningen !!

Mvh

Torben_E

PeterJ
PeterJ Feb 12 '15

SKAT har nogle helt specifikke krav til måling af strøm. Som jeg kan vurdere det, kræver det en måler, der opfylder relevante EU direktiver og som dermed er CE mærket fra fabrikantens side. Se også min tidligere kommentar (i denne tråd) om beskatning af strøm på arbejdspladsen.

Torben_E
Torben_E Feb 20 '15

Hej til de erfarne Model S brugere

Er det muligt at dokumentere opladningsforbrug og tidspunkt i Teslaen så det kan bruges til dokumentation for at afregne kWh (på en opladestation uden afregner).

Jeg tænker på en arbejdsplads hvor der ikke er målere men hvor man så selv på månedsbasis kan dokumentere hvad man har brugt ?

Kan det evt sendes pr mail eller skal man skrive/printscreen fra skærmen ?

På forhånd tak

Torben_E

FrederikC
FrederikC Feb 20 '15
Det korte svar er nej! Tesla'en skriver ik pr opladning hvor meget strøm den har taget. Du må købe en måler som kan sættes mellem lader og stik.
Sider: « 1 2 3 »