Loading...
dk

Strøm er blevet dyrt.. | Tesla Forum

PeterE
PeterE Sep 13 '21
Citat fra cth

Jeg har overvejet luft / vand VP.

Men en af god kvalitet løber op i 100.000kr.

I følge div. beregninger ville jeg nemt kunne spare 7000kr. om året nogen siger mere.

Men de sidste tror jeg overdriver.

 

Er der nogen her der har luft/vand i et ældre 50'er hus som er isoleret? :-)

 

 

 

Ja, lidt off topic men vi har luft-til-vand i vores villa fra 1962. Skiftede fra oliefyr og en regning på næsten 40000,-/år til lige under 10000,-/år - og ja, selve anlægget kostede lige omkring 100k. Regnestykket er fint og den grønnere profil også. 
jth
jth Sep 13 '21
Du skal jo også indregne besparelsen i strøm. Hvis du bruger 12000kWh årligt til hus og bil, så kommer du fremover til spare 8000kr årligt pga nedsat elafgift.

Jeg gik i øvrigt fra 25000kr olie til 6000-8000kr strøm årligt for mit jordvarme anlæg i mit hus fra 1973.
webercarbmann
webercarbmann Sep 13 '21

Umuligt at regne ud med to streger under.  Hvor meget stiger værdien på huset efter montering af varmepumpe?  Hvis huset bare stiger 50k er det en ret god investering. 

webercarbmann
webercarbmann Sep 15 '21

Priserne er stadig amok.  

https:///...d=DK2&view=table

Idag DK2 1,0 - 1,40 pr Kwh fra kl. 0600 og resten af dagen.  

jonsiii
jonsiii Sep 15 '21

Den stikker englænderne. Føjda. Over 15 kr/kWh:

Det er heller ikke blevet bedre af at der røg en 2 GW-forbindelse mellem UK og Frankrig:

https://twitter.com/BloombergUK/status/1438089673000300544

 

jramskov
jramskov Sep 16 '21

Av for dælen!

cth
cth Sep 16 '21

Er det nu man skal være glad for sit intro abo. til 0 kr. :-)

webercarbmann
webercarbmann Sep 16 '21

Fedt at kunne købe strøm til ca 90 ører/Kwh via elforbundet istedet for at være på variabel pris.  Har man solceller kommer man i lange perioder sælge solcelle strøm til en højere pris end man betaler for den samme strøm incl. transport!  

Jeg er spændt på den nye pris for første halvår i 2022 via elforbundet.  Overvejer samtidig at plastre taget til med solceller. Hvis man kan sælge overskuds strøm i sommerhalvåret til 50-100 ører/ kwh går det over stok og sten med at betale anlægget af.

Jeg tænker at solcellebaronerne hygger sig med champagne med mindre de har solgt produktionen til en fast pris på forhånd......

cth
cth Sep 16 '21

Ja lyder som en god deal...

Johannelund
Johannelund Sep 16 '21
@webercarbmann<br />
Hvorfor ikke bare gå med i et solcellebaron projekt, husk på at du kan få refunderet elafgiften på 112 øre til bilopladning fuldstændig for 75 kr om måneden, men har du først fået installeret solceller har du kun CLEVER muligheden tilbage, men den kræver mange kørte km før abb er betalt, og at CLEVER fortsætter med at refunderer elafgiften af egen lomme
Har lige droppet min clever hjemmeladeboks, da jeg ikke kører over 26000 km mere
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 16 '21
webercarbmann
webercarbmann Sep 16 '21
Quote from Johannelund @webercarbmann<br />
Hvorfor ikke bare gå med i et solcellebaron projekt, husk på at du kan få refunderet elafgiften på 112 øre til bilopladning fuldstændig for 75 kr om måneden, men har du først fået installeret solceller har du kun CLEVER muligheden tilbage, men den kræver mange kørte km før abb er betalt, og at CLEVER fortsætter med at refunderer elafgiften af egen lomme
Har lige droppet min clever hjemmeladeboks, da jeg ikke kører over 26000 km mere

Jeg har i forvejen elvarme så jeg betaler ikke afgift af strømmen over 4000Kwh. Har Clever all in one / Elforbundet. Bruger omkring 10.000 kwh til bil årligt.  I praksis er min egenproducerede strøm det værd som jeg skulle betale pt. ca. 90 ører/kwh eller det jeg får for at sælge den, normalt 20-30 ører/kwh men nu omkring 100 ører/kwh. Det er denne spotpris der er gået amok denne sommer. Lige (kl. 1500) nu koster strømmen fx.104 ører/kwh i DK2. Kommer vi mon til at se det samme billede i den kommende år? 

 

cth
cth Sep 16 '21

solceller er desværre nok et minus for mit hus i en salgssituation.

Det pynter ikke på en murermestervilla.

Men der er jo kommet nogle tagsten med solceller.

Mangler bare lige de ligner noget :-)

Johannelund
Johannelund Sep 17 '21
Har lige tjekket spotprisen som vindmølleejere kan prissikre til<br />
2022 = 32 øre<br />
2023 = 19 øre<br />
2024 = 18 øre<br />
Så pas på, i får aldrig forrentet et solcelleanlæg på time-time afregning, og et 10 kw batteri som giver 50km i elbil, ja det koster 18-20t<br />
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 17 '21
cth
cth Sep 17 '21

EL prisen skal nok komme ned igen... jeg er mere nervøs for at gassen trækker ud. :-)

 

fandt dog lige ud af at jeg har fastprisaftale på gas til 1/2-2020.

Så reddet på målstregen indtil videre...

 

Pt. stiger gassen pr. 1/2 til det 3 dobbelte

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 17 '21
webercarbmann
webercarbmann Sep 17 '21
Quote from cth

solceller er desværre nok et minus for mit hus i en salgssituation.

Det pynter ikke på en murermestervilla.

Men der er jo kommet nogle tagsten med solceller.

Mangler bare lige de ligner noget :-)

Har 100 m2 fladt tag i anden sals højde hvor panelerne ikke kan ses. Er ikke så sikker på at el bliver billigt om sommeren i den kommende år.  Der skal ingen ting ske for prisen drøner op. Time will tell.

Cubic
Cubic Sep 17 '21

Ice2EV og Johannelund.

Jeg er ikke helt sikker på at det kan betale sig, og så har mit anlæg lige betalt sig hjem ;) , jeg er ikke sikker på at jeg gider bøvle med det, men måske jeg tager fejl.

Jeg bør nok få gasfyret udskiftet til varmepumpe, og monteret batterier, og monteret flere solceller, men det koster kassen. Så presser næste spørgsmål sig på : kan huset bære det ? ( Jeg tænker på økonomi )

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Sep 17 '21
jramskov
jramskov Sep 17 '21

Jo højere elprisen er, jo mere mening vil solceller+batteri vel give?

Johannelund
Johannelund Sep 18 '21
Citat @jramskov
“Jo højere elprisen er, jo mere mening vil solceller+batteri vel give?
Tjaa, hvis man er fritaget for elafgift, giver det så mening at have solceller og batteri”
slipper man så dobbelt for elafgift 2x112 øre, det tror jeg næppe.
Har man solceller på nettoordningen, må man ikke røre solcelleanlægget, hvis man gør det udtræder man af nettoordningen.
cth
cth Sep 18 '21

Det er ikke altid ting skal kunne betale sig... :-)

Johannelund
Johannelund Sep 19 '21
cital @cth<br />
“Det er ikke altid ting skal kunne betale sig... :-)”<br />
Tjaa nu har jeg haft vindmølleandele i 20 år, og Solcelleanlæg 2stk<br />
Hvis man er ligeglad med økonomi får man alså frembragt 3 gange produceret el ved at købe andel i vindmøller end private små ineffektive solcelleanlæg på sin bolig<br />
Det er vel også derfor at Folketinget bekæmper de små private solcelleanlæg, som er et kæmpe resourserspild af grønne kroner ift den grønne omstilling.<br />
En kWh produceret på en lille privat solcelleanlæg producerer vel kun 1/6 el pr investeret krone.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 19 '21
Sider: « 1 2 3 »