Loading...
dk

Model Y - Performance Boost Upgrade | Tesla Forum

ThomasHej
ThomasHej Sep 13

Jeg har en Model Y...  

Se evt denne tråd omkring denne: 

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7974

Her til aften dukkede optionen for at købe accelration-boost, fra 5.0 ned til 4.4 fra 0-100 km/h.

Man kan købe det, og så prøve det af i 48 timer.  Det måtte man jo så gøre.  App'en vil ikke acceptere ens kreditkort hvis man har ekstra sikkerhed med nem-id slået til for "store beløb".  Men det kunne dog lade sig gøre via web-site, konto, køb opgradering, hvilket jeg så gjorde via web-site.

Et minuts tid efter, så re-bootede bilen (den var i park, og jeg sad i bilen og ventede det ville ske), og opdateringen blev så installeret (uden jeg accepterede andet end betalingen på web-site)...

Den efterlod en masse fejlmeddelelser og "inkompatible opdateringer", og man var nu reduceret til totalt sneglefart (fuld speed, ca 15 km/t).  Der stod dog, at hvis man forlod bilen og kom tilbage ville det blive afhjulpet.

Altså.  Ud af bilen, gå væk, lad den låse, vent 10 sekunder, og kom tilbage, og så var alting opdateret korrekt.

OG WOW - det kan godt nok mærkes, hel vild forskel - absolut pengene værd.  Jeg returnerer den ikke.

Blot til info.

Forummets indlæg er redigeret af ThomasHej Sep 13
cth
cth Sep 13

jeg havde 4.4 før i gl. S og 3.8 nu i ny S.

Jeg er overrasket over du synes der er så stor forskel.

Det kan jeg umiddelbart ikke mærke eller fornemme, selvom jeg stadig kører i begge.

Men måske er det fordi det er samme bil.

P85DK
P85DK Sep 14

@ThomasHej - ja, det er en billig performance opgradering

@cth - det er nok fordi den forbedring du oplever fra generation til generation fra 85D til Long Range der er performance forbedringen nogenlunde jævnt fordelt over hele accelerationen, mens den performance opgradering som ThomasHej har købt primært er øget moment i bunden/starten, så det føles markant anderledes.

Ikke helt 85D til P85D, men noget a la det.

fmm1000
fmm1000 Sep 14
Vist 50 hk ekstra. Det er rasende billigt i forhold til 50 hk ekstra på en fossil.
cth
cth Sep 15
50 HK i en fossil koster vel ikke meget... 4000 kr. og så får du mere end 50HK https://stage3.dk/
Bianco
Bianco Sep 15

Jeg tænker at det skal sammenlignes med opgraderinger som stadig er under fabriksgaranti.

cth
cth Sep 15

klart... Octavia 40 HK koster 16.000 kr. ved at tage motor nr. større.

Audi A4 20.000 kr. for 54 HK

Hvad koster det for en Y?

ThomasHej
ThomasHej Sep 15

Prisen i en Y'er for performance boost (5,0 sek ned til 4,4 sek for 0-100 km/h) er 13.800 kr og det giver 50 heste ekstra.

Skal man derimod have den "rigtige" performance udgave koster den 92.000 mere end long range udgave, men så får du også:

• Accelration 3,7 for 0-100 km/h
  • Sølv pedaler, og performance bremser.
  • 241 km/h topfart (mod 217 for Long range)
  • 21" uber turbine fælge
  • Sænket affjedring (ca 1 tomme lavere frigang)
  • Samt en lavere rækkevidde, 480 km mod 507 i long range.

Jeg mener ikke dette er attaaktivt.  Specielt de ekstreme lavprofil dæk er dyre at skifte, og giver en hårdere/stivere kørssel.  Kortere rækkevidde er heller ikke min kop the.

Så jeg er godt tilfreds med de 4,4 (uden tab af andet)...

Thomas

cth
cth Sep 16

Ja performance er skørt i dag....

Sjovt engang.

Rækkevidden er jo ikke prangende, så hvorfor komme ned på de andres niveau under 500 :-)

Men mon ikke Y rækkevidde bliver hævet med tiden via softwaren.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 16
ThomasHej
ThomasHej Sep 16

Jeg tror ikke de hæver rækkevidden via software i de model Y'ere som vi har fået indtil ny fra Giga Shanghai.  Batteriet er 75 kwh, og de 72 er så vidt jeg er orienteret anvendelige.  
I USA kører de med et andet batteri på 82kwh, som har været software låst ned til 75 kwh for long range, men til rådighed i performance udgaven. 

Jeg tror den næste ændring som kommer, bliver 4680 batteriet som de jo hele tiden siger kommer med de modeller som komme fra Giga Berlin sidst på året / næste år.  Her er der velsagtens 3 muligheder:
a) De bliver ikke klar med 4680, så de kører videre med nuværende batterier (mellem 75 og 82)
b) De laver en 4680 model med "et lille batteri" som yder de samme 75 kwh eller måske lidt mere
c) Udover (b) så laver de en model med fuldt 4680 batteri, men nu er rækkevidden +30%...

Ingen ved endnu hvad som der kommer til at ske - Tesla selv er tavse som graven.  En ting er dog sikkert: Der kommer ikke nogle performance udgaver fra Giga Shanghai til Danmark, det bliver dem fra Giga Berlin - og derfor er leveringstid også Q1 2022.

Hvis man bare venter på det som de snakker om (de nyeste)...   Så kan men blive konge af Sverige, men man får aldrig en Tesla, for der er altid noget på beding...

Thomas

cth
cth Sep 16

Har model 3 andet batteritype siden de har over 100 km mere i rækkevidde?

selsoe
selsoe Sep 16

Jeg mener at Model 3 LR har et 82 kWh batteri nu. Og så er den jo bare mere effektiv end den højere og tungere Model Y.

cth
cth Sep 16

ok tak.. ja det kunne ikke være vægt og højde alene der kan æde over 100 km

PeterDahl
PeterDahl Sep 17

Det bekræftiger meget godt at jeg nok ikke lige skal "prøve den af" med mindre jeg reelt har afsat pengene - den bliver nok ikke returneret her heller :). For mig er problemet lidt at vores M3 mest er en børnebus der skal fragte de små rundt, så presset ikke så tit pedalen helt i bund.

Jeg tilslutter mig holdet der siger at det er billigt. Har lige kigget på DBA og det er ikke meget hest man får for under ~20k. Dertil kommer der nok også ekstra udgifter på at transportere hestene til der hvor kræfterne skal anvendes.

cth
cth Sep 17

en test

https:///...-end-nogensinde/3836

jramskov
jramskov Sep 17

Jeg ved ikke helt hvad der er sket for journalisten, men afsnittet om affjedringen er svært at læse. Som jeg læser det, skriver journalisten at TMY har en mere behagelig affjedring sammenlignet med Model 3. Alle andre anmeldelser og kommentarer jeg har set, siger det omvendte.

"...personligt bryder jeg mig ikke om, at jeg skal fjerne øjnene fra vejen for at se, hvor hurtigt jeg kører."

Medmindre bilen har heads up display, så gælder det vel for alle biler?

Journalisten er tydeligvis heller ikke bekendt med Model 3 refresh siden han mener midterkonsollen er bedre end i Model 3.

Ioniq 5 kan lade med 350kW ifølge artiklen...

De snakker i øvrigt også om Model Y i seneste afsnit af FDM's podcast Frigear: https://soundcloud.com/...gens-lyttersporgsmal

De er ganske positive, primære kritikpunkt er manglende bagagerumsdækken.

Ice2EV
Ice2EV Igår, 08:20

Enig med @jramskov, det virker mærkeligt at der er så stor en forskel i oplevelsen af affjedringskomfort.

Faktisk så tænker jeg også det virker mærkeligt at denne artikel mener model 3 er hård som sten i forhold til en BMW 3 serie.

Vi har en 2015 c klasse(vel nærmest det samme som en 3 serie) og model 3 tager fartbump, kantsten etc. lysår mere behageligt end c klassen(som har gået 120.00 imod de 100.000 som model 3 har rundet).

Mercer kaster ting i bagagerum op i luften og det lander med et brag. Model 3 tager samme bump med samme fart nærmest blødt, uden at virke svampet.

Sammenligning med Ionic 5, er måske overall forståeligt, men eks bagagepladsen som der ellers snakkes rigeligt om, er vel omkring det halve i forhold til Y. Dertil så kunne jeg godt tænke mig at se den suge 350 kW. Jeg har mine tvivl om den kommer derop på en almindelig køre tur.

EDIT. TB har lavet en video. Det er ikke 2 minutter forskel imellem 4 biler med forskellig charging opsætning. 

https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU

Men reelt er % ladning vel ikke et sammenligningsgrundlag, når der er forskel på batteri størrelser. Ionic 5 er jo i denne test med det klart mindste batteri....... Kan man gøre testen på range, eller vil det være optil producenten af bilens BMS beregning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Igår, 09:11
cth
cth Igår, 18:40

Jeg tror de mener at skærmen i model 3, som sidder lidt til højre, betyder at man skal fjerne blikket mere fra vejen end hvis man har en lille skærm bag rattet.

Det er også min oplevelse når jeg kører i min S kontra min kollegas model 3.

Jeg  er super glad for min lille skærm bag rattet. Specielt ved navigation.

Er nok ikke tilfældigt at Tesla bebeholder det i den nye S.

Undrer mig at de ikke har genindført det i model Y.

Men nok et spørgsmål om dollars :-)

Ice2EV
Ice2EV Igår, 20:43

Man kigger jævnt sjældent på skærmen alligevel. Altså når kortet ellers afgiver korrekt hastighed, så holder man bare adaptiv fartpilot armen nede i 1 sekund og vupti så kører den tilladte hastighed og man behøver ikke kigge på skærmen.

MEN når kortet ikke angiver korrekt hastighed, så må man kigge lidt.