Loading...
dk

Interview med Audi chef | Tesla Forum

cth
cth Sep 27 '21

Artikel er desværre låst.

Jeg kan vel næppe paste den ind her.

Men kort siger hun:

Hybrid er noget midlertidigt

Rækkevidden er allerede god nok nu i elbiler, men lade infrastruktur skal fikses.

Audi har hentet Tesla på det hele undtagen software. Tager nogle år endnu.

 

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE13300778/auditopchef-plugin-hybrider-er-blot-et-overgangsfaenomen-vi-satser-alt-paa-rene-elbiler/

 

Er hun virklig 54 år :-)

KimT
KimT Sep 27 '21

Tvivler på de kan indhente Tesla på 2 år på software fronten.

Så længe de ikke har det hele in-house, men et hav af underleverandører så kommer det ikke til at ske.

Læste engang en tidligere udvikler hos VW nævne at de havde spurgt deres underleverandører om de kunne lave de samme som Tesla; svaret var ja. Problemet var at på det tidspunkt anede de ikke hvad det var de reelt spurgte deres underleverandører om. Og ind til videre har de vel heller ikke 100% styr på deres OTA endnu. Man har da bl.a hørt at Porsche stadig beder deres kunder komme forbi værkstedet.

Zyp
Zyp Oct 2 '21

Audi skal måske ikke frygte Tesla, men kinesere der også kan bygge biler som bliver svære at sige nej til.

Alt Audis teknologi er jo legacy. Det er jo nærmest kun deres "evner" til at lave et lækkert sæde og noget plastic indtræk de kan bruge fra gamle dage. Så hvordan vil de reelt holde sig relevante.
Jeg hørte også en bilanmelder sige at Audi nye Q4 e-tron i virkeligheden var modsat af tidligere - man fik et produkt som ikke var teknisk overlegent, men mere middelmådigt - og så pænt pakket ind. Det var bla. Ionic5 han sammenligende med.

P85DK
P85DK Oct 2 '21

Design og interiør bliver det afgørende punkt i fremtiden. Teknoligen bliver hurtig allemandseje. Kampen om 0-100 er jo allerede ved at være overstået. Batteriet / ladehastighed kommer til at betyde noget de næste 10 år, men derfra bliver det også en gængs teknologi. OTA og FSD bliver lige så almindeligt som Bluetooth.

Hvis vi er heldige så kommer vi til at opleve coach builders genoplivet i stor stil, da de kan købe sig til det meste af det tekniske for meget få penge.

Der er en grund til at Ferrari kunder betaler 30.000 kr. + afgift for at få Apple Carplay i deres nye Ferrari, selvom det er en teknologi der kommer gratis med i en VW Up til 90.000 kr. Det er fordi den Apple Carplay kommer indpakket i en Ferrari ;-)


@ cth, nope hun fyldte 55 da du postede dit indlæg. Det er de hvide sneakers der forvirrer dig

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 2 '21
Metguy2000
Metguy2000 Oct 2 '21


 

Citat fra P85DK

Hvis vi er heldige så kommer vi til at opleve coach builders genoplivet i stor stil, da de kan købe sig til det meste af det tekniske for meget få penge.

helt enig. Både Bosch og Continental har meldt ud. Men jeg tror nu privat bilismen stopper når FSD er modent. Jeg og konen har udelukkende kørt med über når vi har været i Paris og London, og nydt det til fulde. Bil efter lejlighed, Skoda i løbet af dagen, og S-klasse til og fra restaurant. Whats not to like. Ifølge Tony Seba, bliver kr/km så lav at privat bilen ikke kan konkurrere. 

P85DK
P85DK Oct 5 '21

Der er ingen tvivl om at private biler på et tidspunkt er lige som heste i dag. Til ren fornøjelse og sikkert kun til den tykke pengepung.

Nikola
Nikola Oct 5 '21

Man skal nok ikke holde vejret indtil vi har fuldt selvkørende biler i Europa. Jeg har svært ved at se dem operere i mange byer i Europa i en nogenlunde nær fremtid, med smalle gader, uregelmæssige vejforløb, manglende afstribning, mange forskellige køretøjer/fodgængere etc.

cth
cth Oct 5 '21

Jeg tror simpelthen ikke på at jeg kommer til at opleve det i storskala som bilist i DK.

Se bare hvor svært det er at få en letbane til at spille med resten af trafikken :-)

 

Måske på udvalgte motorveje og landeveje.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 5 '21
Metguy2000
Metguy2000 Oct 5 '21

@cth, nu nævner du ikke din alder ;-)), men de seneste video klip fra fsd v 10.x er meget overbevisende, selv i meget komplekse situationer. Bevares det er stadig ikke klart til en større udrulning. Men næste år ser realistisk ud i min optik. Jeg tror ikke vi havner i fusionskraft sagaen, som altid har været klar indenfor 25 år. 

P85DK
P85DK Oct 5 '21
Citat fra Metguy2000

Jeg tror ikke vi havner i fusionskraft sagaen, som altid har været klar indenfor 25 år.

Helt autonome biler - der tror jeg netop vi havner i fusionskraft sagaen.

Du kan starte med stille dig selv spørgsmålet om hvorfor piloter stadig lander fly manuelt, når flyene har kunne lande helt sikkert på autopilot de sidste mange årtier.

cth
cth Oct 5 '21
Citat fra Metguy2000

@cth, nu nævner du ikke din alder ;-)), men de seneste video klip fra fsd v 10.x er meget overbevisende, selv i meget komplekse situationer. Bevares det er stadig ikke klart til en større udrulning. Men næste år ser realistisk ud i min optik. Jeg tror ikke vi havner i fusionskraft sagaen, som altid har været klar indenfor 25 år. 


:-). om 25 år afleverer jeg nok kørekortet, medmindre du får ret.
Men det tror jeg ikke du får når vi taler DK..
 
P85 har en pointe med flyene.
Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 5 '21
baldur
baldur Oct 5 '21
Hvis vejret er for dårligt, så er det i nogle flytyper forbudt at lande manuelt :-)
MOS
MOS Oct 5 '21

En bil med FSD vil altid kunne standse, hvis der opstår en uventet, vanskelig situation. Det kan man ikke bare lige med et fly - i hvert fald ikke uden utilsigtet, vertikal translation samt fatal disintegration til følge. Fly vil derfor altid kræve et ekstra lag af sikkerhed. Så det er en lidt dårlig sammenligning.

Nikola
Nikola Oct 6 '21

Problematikkerne er naturligvis forskellige vej-/fly-trafik. Men overordnet set er sammenligningen ikke helt skæv.
Flytrafik kræver høj sikkerhed, da man ikke bare kan trække håndbremsen ;-)

Selvkørende biler kræver nær-perfekte evner til at håndtere komplekse/uforudsigelige situationer, for at sikre fremkommeligheden, især i større byer. Man kan ikke leve med selvkørende biler, der holder stille/giver op i "svære" situationer, så sander trafikken lynhurtigt til. 

Selv (kørende) biler der kører meget defensivt/forsigtigt kan også udgøre et problem, hvis de ikke kan manøvrere i situationer, hvor de er nødt til at bryde reglerne for at få trafikken til at glide (eks. i situationer, hvor man er nødt til at omgå ulovlige parkeringer etc)   

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Oct 6 '21
P85DK
P85DK Oct 6 '21
Citat fra MOS

En bil med FSD vil altid kunne standse, hvis der opstår en uventet, vanskelig situation. Det kan man ikke bare lige med et fly - i hvert fald ikke uden utilsigtet, vertikal translation samt fatal disintegration til følge. Fly vil derfor altid kræve et ekstra lag af sikkerhed. Så det er en lidt dårlig sammenligning.

Mit umiddelbare bud er at der opstår betydeligt mere komplicerede situationer på daglig basis for en bil bare i København end et fly nogensinde vil kunne opleve under en landing, så du har nok ret i at det ikke er en god sammenligning - eller var det ikke det du mente ;-) Og i mange situationer er det ikke en løsning at hakke bremserne i og stå stille. Du kan stadig være skyld i alvorlige uheld selvom du står stille.

Et fly står rigtig nok ikke stille, men kan afbryde landingen og vil gøre det et pænt stykke tid før det bliver rigtig farligt. De landinger der går galt er desværre typisk en fejl 40.

https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/omstridt-og-berygtet-lyskryds-faar-loesning-der-aldrig-foer-er-set-i-danmark

@baldur - enig, og alligevel så er vurderingen at under 5% af alle flylandinger er automatiske.