Loading...
dk

Højere Nettarif mellem kl. 17-20 | Tesla Forum

Nikola
Nikola Oct 14 '21

Andre end mig, der er havde overset den øgede nettarif fra OKT-MAR mellem kl. 17-20?

Som det ses her går nettariffen for private forbrugere fra ca. 19 øre generelt, til ca. 62 øre/kWh i vinter halvåret mellem 17-20 (for N1, ved ikke med andre netselskaber), så kan godt betale sig at lade udenfor dette tidsrum, hvis det er muligt:

https://n1.dk/priser-og-vilkaar

Kontaktede i øvrigt mit elselskab der svarede at det skulle jeg ikke tænke over, da jeg har fastpris abo. på el. Efter at have skrevet til dem senere, var meldingen dog at det også vedrørte mig....

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Oct 14 '21
jonsiii
jonsiii Oct 14 '21

Vi burde lige lave en liste over netselskaber og priser. Trefor er fx noget billigere med hhv. 14,53 (lav) og 44,96 øre/kWh (17-20). Men det hjælper jo selvfølgelig ikke så meget, da du ikke kan skifte netsselskab, men kun elselskab.

Her er grænserne:

https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/elnetgraenser.pdf

Ikke helt opdateret, da Radius og Cerius er blevet til Andel.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 14 '21
webercarbmann
webercarbmann Oct 14 '21

Ja det blev indført fra sidste vinter. Vi prøver at undgå bilopladning, opvask, tøjvask ol. i den periode.  Mest for at fremme forbruget af el udenfor kogespidsen.  

CaptainChaos
CaptainChaos Oct 15 '21
Citat fra webercarbmann

Ja det blev indført fra sidste vinter. Vi prøver at undgå bilopladning, opvask, tøjvask ol. i den periode.  Mest for at fremme forbruget af el udenfor kogespidsen.  

Hos radius blev det indført for 4 år siden (2017)
Jeg tror dog ikke på at det ikke giver en højere årligt pris, da jeg gætter på de fleste danskers elforbrug ligger ret højt mellem 17 og 20, da det er her komfuret, ovn, vaskemaskine, tørretumbler mm. bliver brugt
cth
cth Oct 15 '21

Jeg opdagede det sidste år og skrev det herinde...

Den er god nok oktober til marts.

nemt at huske og lade være med at lade der.

Være for dem der har varmepumpe. De kan jo ikke slukke den mellem 17-20 :-)

Men jeg lader aldrig før om natten alligevel.

Ganske enkelt for at være med til at holde belastning af elnet nede.

PeterE
PeterE Oct 15 '21
Citat fra cth

Jeg opdagede det sidste år og skrev det herinde...

Den er god nok oktober til marts.

nemt at huske og lade være med at lade der.

Være for dem der har varmepumpe. De kan jo ikke slukke den mellem 17-20 :-)

Men jeg lader aldrig før om natten alligevel.

Ganske enkelt for at være med til at holde belastning af elnet nede.

Hvis vi alle lader - primært - om natten, så imødegår vi de fleste kapacitetsudfordringer. Men ja, jeg kan sagtens slukke eller natsænke min varmepumpe 17-20 - det giver bare ikke mening :) 

MOS
MOS Oct 15 '21
Citat fra PeterE

Hvis vi alle lader - primært - om natten, så imødegår vi de fleste kapacitetsudfordringer. Men ja, jeg kan sagtens slukke eller natsænke min varmepumpe 17-20 - det giver bare ikke mening :) 

Det giver da fint mening at spare på strømmen til varmepumpen i tidsrummet kl. 17-20, hvor elnettet er hårdest belastet og strømmen er dyrest. Hvis du natsænker eller slukker for den i dette tidsrum, så vil du nok ikke mærke den store forskel i varmen, da det tager noget tid, før huset bliver koldt - især hvis du har gulvvarme. Til gengæld skal varmepumpen så nok lige arbejde lidt hårdere efter kl. 20 for at indhente det tabte. 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 15 '21