Loading...
dk

Salling Group | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Oct 21

Hej Folkens

Snakkede med en Salling Group medarbejder forleden.

Han havde en Kona Electric 64kW. 

Han fortalte at Føtex/Netto vil opføre hurtigladere ved så godt som alle butikker indenfor nærmeste fremtid. Forstod det som inden udløb af 2022.

Han var meget glad for hans Kona, dog var han lidt frustreret over max 70 kW ladeeffekt på supercharger. Han kørte en del i hele landet, og så var 70 kW lige i underkanten.

Når han selv mente 70 kW er i underkanten, udledte jeg også at hurtigladerene ville være bedre end 70 kW

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 21
SuneH
SuneH Oct 21

Hm. Så kommer der to forkølede standere ved hver Føtex fra en eller anden udbyder, hvor man så skal have abnonnement for at kunne lade til en fair pris. Til gengæld skal man så slås med taxachauffører som mener de har førsteret til hurtigladere... 

Så den anden dag en jublende nyhed om at nu ville man opføre 300 ladestandere i Kbh de næste 3 år. Fedest mand. Der er mere end 100.000 biler indregistreret i København, og endnu flere hvis man tæller alle dem der pendler derind hver dag. Så forslår 300 ekstra ladere på 3 år som en dråbe i et hav.

Ice2EV
Ice2EV Oct 21

I min optik, burde man installere 3,7 kW på alle parkeringspladser.

Dertil et antal superchargers. Så kan man næsten altid holde din bil opladt med 3,7 kW(med mindre man kører meget, hvilket de fleste i eks kbh ikke gør). Skal man så på rejse, så stopper man lige ind og suger et skud saft.

webercarbmann
webercarbmann Oct 21

Coop / OK planlægger også ladestandere ved alle deres butikker.  Simpel betaling med deres APP. 

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/coop-og-ok-etablerer-500-ladestandere-over-hele-danmark?publisherId=13559578&releaseId=13632547

Jeg er enig i at en masse 3,7KW udtag er overset og giver super god mening hvis man parkerer natten over men ved dagligvarebutikker giver fx. "50KW" (Chademo speed) meget god mening da man så kan få fx. ca. 20Kwh på 30 min. parkering i forbindelse med shopping. Tror at problemet er, at mange af dem der tager beslutninger ikke selv har praktisk erfaring med EV. 

selsoe
selsoe Oct 21

Citat fra SuneH

Så den anden dag en jublende nyhed om at nu ville man opføre 300 ladestandere i Kbh de næste 3 år. Fedest mand. Der er mere end 100.000 biler indregistreret i København, og endnu flere hvis man tæller alle dem der pendler derind hver dag. Så forslår 300 ekstra ladere på 3 år som en dråbe i et hav.

Er det denne nyhed du tænker på?

https:///...540559620792321-vCtm

Det er 300 ladere til Region H's egne biler, til gæster osv. Det er ikke 300 ladestandere i hovedstaden, punktum. Jeg tror du kan være sikker på, at der kommer tusinder af nye offentlige ladepunkter i hovedstaden over de næste 3 år.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 21
Ice2EV
Ice2EV Oct 21

Det burde være simpel betaling via Visa/dankort. Jeg hader man skal have en Bilka app for at få tilbudene. Eller en Matas, Wagner, Ecco, Netto, Salling, Rema 1000, Coop etc. Hvis ikke man kan give samme pris til alle, så gider jeg ikke handle der.

Dertil så tænker jeg de der Superchargers er smarteste med 350 kW fordelt på eks 5 ladere. Kommer der 5 på samme tid med lad SOC, så får de 70 kW hver. Men kommer man forskudt, så vil man i de fleste tilfælde have 125-150 kW til rådighed. 

Det er alligevel kun Taycan, e-tron, EV6 og Ionic 5 der kan suge mere. 

Så kunne man lave en "turbo" knap, hvis man har travlt og forlanger 150 kW. Det koster så bare eks 1 kr mere pr kWh. En hvis man bare tager det der tilfældigvis er til rådighed.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 22
MOS
MOS Oct 23
Citat fra SuneH

Jeg fornemmer en sarkastisk undertone her. Men find dog lige positivismen frem. 300 ladestandere er bedre end ingenting og er da et fremskridt, uanset hvordan man vender og drejer det. Det kan jo også sagtens være, at andre udbydere kommer med yderligere ladestandere.

Og så skal man lige huske på, at ud af de 100.000 biler, der er i Kbh, er der stadig kun en ret lille brøkdel elbiler. De skal jo ikke slås med de mange fossilbiler om ladestanderne. Der kommer naturligvis flere elbiler med tiden. Men det bliver helt sikkert også fulgt op med flere ladestandere. Man kan så diskutere, om det går hurtigt nok. Og så er der problemstillingen med hønen og ægget. Skal der opstilles ladestandere, før folk gider købe elbiler, eller skal folk allerede have elbiler, så der er et marked for opladning?

Endelig er det ikke alle elbilister, der lader uafbrudt døgnet rundt på offentlige ladestandere samtidigt. Således kan én hurtiglader i praksis servicere omkring 30 elbiler. 

MOS
MOS Oct 23
Citat fra webercarbmann

Coop / OK planlægger også ladestandere ved alle deres butikker.  Simpel betaling med deres APP.

Citat fra Ice2EV

Det burde være simpel betaling via Visa/dankort. Jeg hader man skal have en Bilka app for at få tilbudene. Eller en Matas, Wagner, Ecco, Netto, Salling, Rema 1000, Coop etc. Hvis ikke man kan give samme pris til alle, så gider jeg ikke handle der.

Her er jeg fuldstændig på linje med Ice2EV. Jeg hverken kan eller gider bøvle med at installere en ny app på min mobil for hvert nyt sted, jeg handler. Det ville i givet fald kræve, at jeg skal installere flere hundrede apps om året. Og der er ganske enkelt ikke plads til flere apps på min telefon. Hvis ikke man kan betale med en alm. gængs betalingsmåde (kontanter, Visa/Dankort eller MobilPay), så er jeg ganske enkelt ikke kunde det sted.

Og den med at tilbyde særpris til folk med abonnement eller en eller anden app, det gider jeg heller ikke støtte. At binde folk med et abonnement hæmmer konkurrencen. Og hvis de kan tilbyde en pris, der er en brøkdel til folk, der tilfældigvis har den "rigtige" app installeret, så burde de også kunne tilbyde den pris til alle andre. I modsat fald føler jeg mig i den grad taget i røven, hvis jeg skal betale flere 100% overpris. Samme pris til alle - ellers er jeg heller ikke kunde det sted.