Ser ud til at der kommer SuC til storcentre?
Ser ud til at der kommer SuC til storcentre?
Super fedt. Forhåbentligt sørger de for at laderne rent fysisk bliver nemt tilgængelige for alle biler uden at blokere for andre ladestandere.
Er kommet på Teslas kort - Target opening in Q4 2021. Mon det estimat er mere pålideligt når de nu har lavet en aftale med storcentret? ;)
===
Listen over shopping centre der er med i den forening kan findes her: https://danskeshoppingcentre.dk/
Det er 18 centre:
Storkøbenhavn:
Amager Centret
City2
Copenhagen Designer Outlet
Frederiksberg Centret
Glostup Shoppingcenter
Hvidovre C
Ishøj By Center
Lyngby Storcenter
Nørrebro Bycenter
Øvrige Sjælland:
Helsingør Bycenter
SlotsArkaderne
VestsjællandsCentret
Jylland:
Aalborg Storcenter
City Vest
Friis Shoppingcenter
herningCentret
Kolding Storcenter
Randers Storcenter
For os der synes at Ikast SuC er dårligt placeret er det interessant at Herning Centret er med på listen.
Interessant nok, og meget positivt - så er der både sikret lidt parkeringspladser og der er endeligt SuC'er i Nordsjælland et par steder eller tre. Det vil nogle sætte pris på.
I artiklen står der at den kommer til foråret, så 2021 Q4 er nok ikke realistisk.
Markering for Kolding på Teslas kort er dog ikke på Kolding storcenter. Til gengæld ligger markeringen i Odense meget tæt på Rosengårdscentrets parkingsplads (som dog ikke er en del af kæden her). Jeg ved ikke hvor præcise de der positioner til fremtidige stationer er dog. Den i Odense skal næppe ligge præcis hvor den er på kortet, da der er et stort boligbyggeri i forvejen.
Men mon dog nogen af dem der står til Q4 kommer i år, hvis arbejdet ikke er på begyndt.
Det samme gælder for den i Aarhus. Den er så vidt jeg husker mere eller mindre placeret i krydset mellem Ringgaden og Silkeborgvej, ikke et sted hvor der lige kan findes plads til en SuC :)
Indlægget er blevet opdateret - den del om adgang for alle elbiler er fjernet...
Mon ikke også kender placeringen af "Aalborg" nu.
Friis? Det vil så være den første SuC herhjemme hvor man også skal betale for parkeringen, ikke?
Giver for mig ikke den helt store mening. Mange vil så gå ind i centeret og blive derinde i en time eller to, og derved risikerer man at en bil holder og tager pladsen.
Det virker mere til at de er gået bort fra langturs-strategien hvor det var meningen at SuC skulle bruges til når man var på tur. Men når der nu skal betales for opladningen, så det vigtigere at få dem placeret steder hvor man kan tjene penge.
Intet ondt i det, Tesla er ikke sat i verdenen for at drive filantropi.
Listen over storcentre er jo blot en liste over centre der er med i foreningen, det er jo ikke ensbetydende med at det også er = en placering af en SuC samme sted. F.eks. Randers storcenter, her ligger SuC Randers jo blot 1-2km fra centeret i forvejen.
Og så er der vist også et par centre på listen hvor jeg ikke villa lade bilen holde uden opsyn, de steder risikerer man nok ikke, at der er nogen der bare lader bilen stå ;)
/Martin
Ladestandere ved indkøb gav rigtig god mening for ti år siden, da mange elbiler ikke kunne klare en fuld dag hvis der var et par ekstra køreture.
Som Kiefer siger: Hurtigladere er til når man er på tur.
(og langsom-ladere EVSE/11-22 kW giver kun mening der hvor man holder i timevis = hjemme og arb.)
SuC i byerne giver god mening hvis Tesla vil gøre noget for dem der bor i lejligheder.
Storcentre har pladsen og er sikkert etn billig måde at få SuC op. win win for begge parter.
40 min reglen gælder vel stadig og man straffes økonomisk for ike at overholde den?
I øvrigt burde den kun gælde når der er fyldt op til en vis % del. der er vell ikke noget i vejen for at lade 1 time på en tom SuC.
Men der burde indføres ladestandere på alle arb. pladser med parkeringspladser.
Gerne med tvang hvis ikke man kan finde en ordning :-)
SuC i byerne giver god mening hvis Tesla vil gøre noget for dem der bor i lejligheder.
Storcentre har pladsen og er sikkert etn billig måde at få SuC op. win win for begge parter.
40 min reglen gælder vel stadig og man straffes økonomisk for ike at overholde den?
I øvrigt burde den kun gælde når der er fyldt op til en vis % del. der er vell ikke noget i vejen for at lade 1 time på en tom SuC.
Men der burde indføres ladestandere på alle arb. pladser med parkeringspladser.
Gerne med tvang hvis ikke man kan finde en ordning :-)
God ide med tvangen, selvom den slags stritter lidt så lad os kalde det motivation :) Du sparker en åben dør ind, for det er allerede besluttet at virksomheder fra - vistnok - 2023 skal have hver 10.plads som en plads med mulighed for opladning. Jeg kan ikke detaljerne 100%, så bær over med mig hvis det er fra 2024 og kun hver 12.plads - men det er noget i den stil.
Nørd evt selv videre, det gode søgeord er 'ladestanderbekendtgørelsen' - happy Googling :)
sth: Tænker ikke 40 minutters reglen gælder for ældre Model S ;)
Betaling er vist også 5 minutter efter opladning er stoppet og pr. påbegyndt efterfølgende minut. så os med ældre Model S er home free, selv efter en time til halvanden ;)
nå ja... :-)
Ja så kan det jo godt være at storcentre SuC blivr model S permanent parkering.
Cirkle K har indført regler om ladning til 80% hvilket jeg synes er en god regel og er vel egentlig også meget god uskreven regel at følge de steder hvor der ikke er nogen.regler.
Hvis folk ellers overholder den.
https://pro.ing.dk/gridtech/artikel/akut-mangel-paa-elnet-kan-forsinke-ladestandere-lov-fix-kommer-sent-15746
desværre låst
Men kort sagt er elnettet ikke udbygget til de mange ladestandere man gerne vil opsætte
Er de 72 kW " by" SuC der tidligere har været på tale, stadig inde i billedet, eller er det droppet?
En større flok ladere med hurtig ladning kunne godt give mening i de større byer og ladetiden med 72 kW passer måske nogenlunde med et hurtigt hit and run på storcentret ;-)
sth: Tænker ikke 40 minutters reglen gælder for ældre Model S ;)
Betaling er vist også 5 minutter efter opladning er stoppet og pr. påbegyndt efterfølgende minut. så os med ældre Model S er home free, selv efter en time til halvanden ;)
:))) Og når folk - lige om lidt - skriver: Man kan jo bare selv sænke ladehastigheden, så falder vi over hinanden og råber at det kommer helt af sig selv...