Loading...
dk

Ladekabel Type2-Type2 justerbar amp… Findes det? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Nov 18 '21
Hej!

Da jeg helst kun må trække 6-8A (pga sammenbyg af el mellem rækkehusene), så har jeg følgende spørgsmål: 

Min Model 3 kan snildt justeres ned i ampere så min 3 fasede 16A Type 2 lader ikke trækker mere end bilen vil suge.
Indenfor nogle måneder vil jeg udskifte min ICE MC med en el MC. Dem jeg har kig på har typisk en 1-faset eller 2-faset AC lader der trækker 16A. De har ikke indbygget mulighed for justering af ampere.

Kan man få et ladekabel der går fra Type2-Type2 inkl en lille boks hvor man kan justere ned?
Synes kun jeg kan google mig til Type2-Schuko (hvis man vil kunne justere på det)?

I forhold til el MC batteriers størrelse ville det nok være okay kun at lade med en enkelt fase hvis der gør set mere muligt?  
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Nov 18 '21
bskaarup
bskaarup Nov 18 '21

Hvad er der for en "3 fasede 16A Type 2 lader" du har? Den kan med stor sandsynlighed justeres så det ikke bliver muligt at trække mere end de 6-8A du må. Dermed skal du ikke tænke mere over det uanset hvad du sætter til den.

ankjaers
ankjaers Nov 18 '21

Ville en Tesla Wall Charger ikke være løsningen? Blot skrue den ned til 6-8A

Bianco
Bianco Nov 18 '21

Vedr. overbelastning af fælles el-installation, så er det vigtigste at man undgår at lade mellem kl. 15 og 21. Bedst er mellem kl. 24 og 06.

Vedr. ned-justering, så kan alle fastmonterede ladebokse (EVSE) som f.x. Tesla Wall Connecter, sættes til at kun trække et fastsat antal AMP fra el-installationen.

Kiefer
Kiefer Nov 18 '21

Inde i type-2 kablet sidder der ofte en modstand mellem PE og Jord. Den bestemmer hvor meget du kan lade med. 

Med OpenEVSE kan du lave din egen boks :)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 18 '21
mbk
mbk Nov 18 '21

Det burde i hvert fald være muligt, men hvad der er tilgængeligt som færdig vare er måske lidt vanskeligt.

Her er Wallbox, jeg har ikke set produktet fysisk eller prøvet det, men ser du til at du kan sætte ladestrøm og timer.

https://support.wallbox.com/na/knowledge-base/schedule-charging-sessions/

Der er også eksempler på at overstyre Tesla Wall Charger gen 2 med den RS485 bus som er tilgængelig, her er et eksempel hvor det bruges til at oplade overskydende strøm fra solpaneler:

https://cleantechnica.com/2018/11/12/tesla-owner-hacks-the-tesla-wall-connector-to-charge-on-sunshine/

Her er et project til med webui til lign på samme lader. 

https://github.com/shreddedbacon/twc-controller

HrMogensen
HrMogensen Nov 18 '21
Hej alle og tak for svar! 

Den boks jeg har er “bonusboksen” fra Sperto. Fik den for over et år siden lige da de introducerede tilbuddet.

Så vidt jeg kan læse mig til i manualen så kan jeg kun nedjustere til minimum  10A. Har fint styr på at åbne den da jeg ad flere omgange tonede LED ringen fordi naboernes rækkehuse ellers var fuldstændig oplyst af blå den halve nat. Der sider en lille dut på printet man kan justere på. Som standard er det 16A.

Vi havde allerede Model 3 da vi fik boksen og vidste jo at amp justering kunne styres fra bilen. Dengang troede jeg at det var mere reglen end undtagelsen at at alle nyere rendyrkede elbiler og mc havde denne funktionalitet - men ak nej… 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Nov 19 '21
HrMogensen
HrMogensen Nov 18 '21
Okay jeg ved ikke hvad det er for en lille hjerneblødning jeg har haft da startede tråden…

Der er jo fastmonteret Type2 kabel på min hjemmelader :O 

Jeg vil gerne fortsat have de ca. 1kr retur pr kWh så foretrækker abonnement (så ikke Tesla wallbox).
Kan prøve at tale med Sperto om problemstillingen. Kan være jeg mod merpris kan få anden model.
mbk
mbk Nov 19 '21
  Kan prøve at tale med Sperto om problemstillingen. Kan være jeg mod merpris kan få anden model.

Jeg har Barry som elselskab, de tilbyder elafgiftreduktion, måske en af deres understøttede ladere har muligheden:

https://barry.energy/dk/faq/4408901617042/4408899400850

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 19 '21
MOS
MOS Nov 19 '21

Hvad med at sætte ladeboksen til max. 10 A, hvis det er det mindste, den kan indstilles til. Og så lade mellem kl. 24 og 06, som Bianco foreslår.

Der er jo ingen andre med en normal døgnrytme, der bruger væsentlige mængder strøm i det tidsinterval (vaskemaskine, tørretumbler, julemiddag på komfur og ovn osv. - det er nok mere noget med en hyggelampe og et køleskab, der tøffer i baggrunden, som jo ikke trækker ret meget strøm). Så jeg tror, du skal være meget uheldig for at få bøvl med dine naboer, hvis du holder dig til kun at lade i nattetimerne med max. 10 A. Det er i øvrigt også oftest mest "grønt" at lade om natten.

Man kunne også spørge: Får du bøvl med dine naboer, hvis du sætter en elkedel over for at koge vand til en kop te? En elkedel trækker også typisk 10 A (på én fase). Hvis nej, så skal du bare lade være med at koge vand til te, når dine ellerter står til opladning. Eller evt. lige slukke for ellerten de 5 min., det tager at lave te.

HrMogensen
HrMogensen Nov 19 '21
Jeg vil også lade minimum 90-95% mellem 22 og 6 da min el er billigst der. 

Jeg havde i et US forum for elektriske motorcykler fået beskeden at Energica (Italiensk el MC) ikke kunne justere AC amp ned men det kan det så alligevel… Jeg fik svar idag fra Energica som jeg havde mailet direkte for flere uger siden).
Zero (amerikansk el MC) mangler jeg stadig svar fra… 

De fleste vil bare lade så hurtigt som muligt men til hverdag skal det helst være langsommeligt her :)