Loading...
dk

Opladning udenfor spidsbelastning - virker ikke rigtig | Tesla Forum

H
H Nov 23 '21
Hej
Vi har sat bilen til at lade i appen under planlægning. 
Vi har sat den til at lade uden for spidsbelastning som vi har sat til kl 22.00. Og sat tilnærme ugen. 
Men vi oplever den går igang kl 18 eller kl 21 mm hvilket ikke ligefrem er udenfor spidsbelastning. 
Er der noget jeg overser? Tiden er rigtig inde i bilen og på tlf
Ice2EV
Ice2EV Nov 23 '21

Vores er sat til at starte hver nat kl 00. Med mindre vi manuelt sætter den igang, de dage der er suget i bund tidligt på dagen.

Det er kun glippet 2 gange på 38 måneder. Begge gange indenfor de sidste 3-4 uger og efter APP er opdateret. Men er sikker på den ene gang var EON's lader der var fejlet, idet den lyste rødt istedet for sædvanlig hvidt.

 

 

CaptainChaos
CaptainChaos Nov 24 '21
Tesla's planlagt opladning (afgang) virker ikke da man ikke selv er i kontrol over alle parametre. Den vil f.eks. altid prøve at slutte opladningen inden kl. 06:00 og opladningen starter som vinden blæser.
PL
PL Nov 24 '21

Jeg oplever samme kaos som CaptainChaos (sorry, kunne ikke dy mig) med planlagt opladning. Den er altid ladt op næste dag og den varme kabine er rar, men jeg kan ikke gennemskue hvornår den starter. Jeg har fast elpris, så det er ikke så afgørende, men jeg har også set den lade inden kl. 20, hvor vi jo betaler ekstra transportafgift.

selsoe
selsoe Nov 24 '21

Jeg tror også det er "planlagt afgang" du har indstillet og ikke "planlagt opladning". Jeg synes for øvrigt "planlagt afgang" indstillingen er den absolut mest kaotiske og uigennemskuelige del af UI'et i bilen (som ellers er ret godt). Jeg kan simpelthen ikke få det sat op som jeg ønsker det eller aflæse hvad den har tænkt sig at gøre. Og ja, min oplevelse er også, at den lader op som det passer den og varmer bilen til det angivne tidspunkt. Heldigvis synes jeg det er lettere at gennemskue i app'en på telefonen, men funktionaliteten er den samme.

Så det korte svar er: Tjek at det er "planlagt afgang" du har sat op og ikke "planlagt opladning".

PL
PL Nov 24 '21

Ja, "planlagt opladning" har jeg kun oplevet virke helt som det skal. Det er "planlagt afgang" der ikke er til at gennemskue.

Johannelund
Johannelund Nov 24 '21
I min TMS fra 15 har jeg kun planlagt afgang, planlagt start forsvandt ved en sw opdatering for ca 1/2 år siden.
Men noget jeg lige har fundet ud af at tarif c, dvs det man betaler til transport og vedligehold af elnettet her i vintermånederne dvs oktober til marts altid har en forhøjet tarif imellem 17 og 20 på min 30-50 øre pr kWh, så derfor oplad aldrig jeres biler i dette tidsrum da det koster kassen
Ice2EV
Ice2EV Nov 24 '21

@Johannelund Er du sikker på du ikke bare har kigget med et halvt øje i APP. 

Under planlægning, kan du klikke på enten "afgang" eller "opladning"

Klikker du på opladning(som ikke lige ser ud til et er et felt man kan klikke på) så får du muligheden for at sætte til timet opladning. 

KimT
KimT Nov 24 '21

Os med de gamle S/X'er har ikke denne mulighed i app'en. Det kræver 2021.36, og de fleste er på 2020.48.37.8

CanEl
CanEl Nov 24 '21

min S fra 14 har begge muligheder.

det er dog svært at skifte mellem disse valg. jeg ved ikke hvordan det lykkedes, men efter mange forsøg skiftede den.

enig i at afgang ikke kan bruges eller beregnes.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Nov 24 '21
MOS
MOS Nov 27 '21

For at skifte, skal man trykke på den meget lille skrift nederst på skærmen. Det er ikke et felt eller knap, som man tror, man kan klikke på. Men det kan man altså, hvis man har ekstraordinært god finmotorik.

cth
cth Nov 27 '21

Ja det er snart en gammel nyhed at det koster ekstra mellem 17-20.

 

Selv opdagede jeg det i 2019.

Det ryger lige på bundlinjen uden om refusion og alt andet :-)

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-12-13-stroem-bliver-dyrere-mellem-klokken-17-og-20

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 27 '21
H
H Nov 28 '21
Hej guys
Tak. Jeg konkluderer at planlagt afgang ikke virker og at jeg skal bruge planlagt opladning. 
Tak. Så er det ikke mig som har lavet en fejl. 
Cubic
Cubic Nov 29 '21
Citat fra H Hej guys Tak. Jeg konkluderer at planlagt afgang ikke virker og at jeg skal bruge planlagt opladning.  Tak. Så er det ikke mig som har lavet en fejl. 

Jeg har planlagt opladning til kl 05:45 og virker altid, eller rettere det tror jeg.

Jeg sidder ikke ude om natten ved bilen og tjekker, det er det for koldt til :), men mener i at jeg bør være mere obs på dette ? for jeg gik bare ud fra at det kørte bare ;) 

Ice2EV
Ice2EV Nov 29 '21

@Cubic Den starter helt sikkert kl 05:45, og er så varm når du kommer ud og skal på arbejde kl 08, eller when.

 

Men du lader den når strøm er dyrest. Selvom du har abonnement, så vil du spare ved at lade, så den er ladt til kl 06.

Med de fremherskende differentierede takster, så betaler du måske 3 kr/KWh og får retur 1,12 eller 2,02 eller ? afhængigt af dit abonnement....... OG så belaster du nettet unødigt ved at lade på det tidspunkt forbruget peakes om morgen.

jonsiii
jonsiii Nov 29 '21

Jeg bruger også altid planlagt opladning. I morgen ved jeg at jeg skal have ca. 85% klar kl 8, da jeg skal fra Fredericia til Videbæk i 4 graders varme og strid modvind. Den er nu på 50%, og så ved jeg at det tager 3 timer for 25% på 3x10A, dvs. det tager omkring 4½ time.

Jeg sætter den til kl 03, så rammer jeg lige de 4 billigste timer omkring 0,5 kr/kWh. Nåja, det var i dag anden og tredje dyreste time i år indtil videre, fra kl. 17-19, med hhv. 3,14 og 3,05 kr/kWh. Og det uden moms, afgifter og transport.

Hvis I vil vide hvornår den start/stopper opladningen, så kan du i app'en stille den til at give en notifikation, når den starter og stopper:

Cubic
Cubic Nov 29 '21

Ice2Ev. Der er afgang kl 05:45, og der er den opladet og varm, samt billigst opladning ;)

Jeg bruger altid optionen : Klar til afgang, og er engtlig ligeglad med hvornår den starter, men oppe i mit hoved (Ha Ha ingen spydigheder ;) ) er der billigst strøm typisk fra 23:00 tiden til 06:00 tiden, og den skal være klar og opvarmet kl 05:45.

Så burde det være ren r.. at trutte i, men hvis der er fejl i systemet som nævnt, og kan finde på at lade i de dyre timer, bliver jeg træt i mit ansigt :)

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Nov 29 '21
Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '21

Husker for nogle år siden at Olieprisen steg og steg fordi der var så mange handler med olien.

 

Dvs den samme olie blev handlet rigtig mange gange, og derfor steg prisen, uden der reelt var mangel på olie.

Eks var OW bunker rigtig gode til det koncept. At de så ikke havde styr på hvem de "lånte" olie, som de aldrig fik betaling for, er en anden sag.

 

Kan det være noget af det samme der er igang med el?