Loading...
dk

Varmepumpe jord vand......Tager lige en ny tråd. | Tesla Forum

selsoe
selsoe Dec 2 '21
Solfangere er fine som supplement til huse der er opvarmet med fx. gas eller olie, til at sænke forbruget på fyret (også om vinteren), men hvis man har el som opvarmningsform, er der vist kun solceller der giver mening.
Ice2EV
Ice2EV Jul 8 '22

Genopliver lige tråden.

 

Solceller monteret, ikke registreret endnu. Er igang med processen.

DVI 16kW monteret og spiller.

 

Sidder så lige og kigge på om man kan få et overblik over elforbruget, og falder over Eloverblik.

 

Når jeg får solcellerne registret hos BBR og vindstød, vil jeg så på Eloverblik kunne se forbrug såvel som salg? eller skal jeg have en anden APP/side til at se salget fra solcellerne? evt Vindstød?

 

Ved godt jeg bare kan stå d. 1. i måneden kl 00.00 og trykke 3 gange på elmålene og se hvor meget der er solgt. Men det kender jeg mig godt nok til at det kommer ikke til at ske.

 

Vi forsøger såvidt muligt at lade hvis vognen kommer hjem og solen skinner. Men det er ikke helt Marts/april solskin pt.

 

 

CanEl
CanEl Jul 8 '22

du kan følge dit køb og salg, ned til time for time, eller anden tidsopløsning, fx dag for dag.
du kan ikke se hvad dit anlæg producerer, for det er kun værdierne i måleren der hentes.

Ice2EV
Ice2EV Jul 8 '22

@CanEl Altså det kan ses på Eloverblik?

 

Jeg forstår godt at Eloverblik ikke kan vise anlæggets produktion.... Der har jeg en anden APP der kan fortælle det.

Det er alligevel lidt spændende at prøve at time produktion med forbrug/ladning. Nogen dage lykkedes det at suge 50kWh, andre ikke rigtigt nogen som helst. Men kan vi bare hente 12-15 i snit om dage, så er det alligevel også 20.000 km om året på sol. Det er sgu da ufatteligt fedt, og jeg har aldrig været en økoflipper på nogen måde, men sådan kan verden vende på en 5 øre. ;-)

Johannelund
Johannelund Jul 8 '22
Ja kommende elpriser kan også ses på http://jorsal.dk/el/
Meget nemmere end Energinet og nordpols hvemmesider
Og næste dags priser offentliggøres kl 15.
jonsiii
jonsiii Jul 8 '22

Er også glad for denne one pager lige til telefon/iPad/PC. Selv fruen bruger den til at time vasketøj og tørretumbler.

Jylland/Fyn:

https://elpris1.wen.dk/

Sjælland:

https://elpris2.wen.dk/

Der blev godt nok billigt på Sjælland i morgen. Snitpris 3 øre/kWh for hele døgnet. =)

MOS
MOS Jul 8 '22
Citat fra Ice2EV

Vi forsøger såvidt muligt at lade hvis vognen kommer hjem og solen skinner. Men det er ikke helt Marts/april solskin pt.

Solen står noget højere på himlen og bliver længere oppe om aftenen i disse tider. Så mon ikke stadig der er en del at hente, selvom det er småskyet ind imellem?

MOS
MOS Jul 8 '22
Citat fra Ice2EV

Det er sgu da ufatteligt fedt, og jeg har aldrig været en økoflipper på nogen måde, men sådan kan verden vende på en 5 øre. ;-)

50-øre.

5-øren udgik for 33 år siden... 

Ice2EV
Ice2EV Jul 8 '22
Citat fra MOS
Citat fra Ice2EV

Vi forsøger såvidt muligt at lade hvis vognen kommer hjem og solen skinner. Men det er ikke helt Marts/april solskin pt.

Solen står noget højere på himlen og bliver længere oppe om aftenen i disse tider. Så mon ikke stadig der er en del at hente, selvom det er småskyet ind imellem?

Jamen det hjælper ikke ret meget, idet tagfladen vender stik syd.  Det betyder den går i "skygge" kl 18:30-1900. Den producerer fortsat, men det er noget aftaget fra 15 til 2,5-3 kW i timen. 

Oovervejer at sætte 3-5 kW op på østvendt gavl og på samme inverter, så giver det et skud om morgenen inden de sydvendte begynder at tage fat. Når så de sydvendte tager ved, så aftager de på østgavl. Så ville det lige tage morgen forbruget det meste af året.

Aften forbruget kan vi ikke afhjælpe pt, der er træer lige foran vestvendt gavl(men de kunne jo selvfølgelig fjernes)

Sider: « 1 2