Loading...
dk

Monta planlagt ladning og forvarmning fra lader? | Tesla Forum

Palle22
Palle22 Dec 21 '21
Hej

Har fået en model 3 og en Easee ladeboks med Zapp og monta. Jeg vil gerne lade om natten for at få billig strøm, og det billigste skulle være at bruge montas planlagte ladning. 

Nu er spørgsmålet så: Kan jeg udnytte strøm fra laderen, når jeg forvarmer batteri og kabine til afgang 7.30? Sætter laderen i gang igen, når den mærker at der bliver brugt strøm? Eller lukker monta helt ned for laderen, når den i løbet af natten har nået ladegrænsen, som er sat op i bilen?

Ved I mon det?

Mvh
CanEl
CanEl Dec 21 '21

jeg ved ikke hvad monta gør, men bilen forsøger at trække på nettet, når den skal forvarme, og stikket er i.
bare jeg åbner dåren og sætter mig i sædet, begynder den at varme fra nettet.

Palle22
Palle22 Dec 21 '21
Tak for det. Så længe jeg ikke direkte har afsluttet opladning i monta-appen, bør min nok gøre det samme. Kan du se det på skærmen i bilen, at den trækker på nettet, eller?
Ice2EV
Ice2EV Dec 21 '21

Så længe bilen er sat i stikket, så suger den på nettet. 

At Monta så kan justere din ladning, ser jeg personligt ikke som ret meget anderledes end scheduled charging i bilen, hvor du beder den lade fra kl 00 eller 01 eller 02.

 

Står selv for at skulle flytte om godt 2 måneder. Og er ikke afklaret med om jeg vil have min EON lader med eller en Zapp istedet..... EON forlanger 8400 for at flytte min lader!!!!

Men til historien hører at jeg er så heldig, at have et meget fornuftigt abonnement hos EON til 569 kr, som ikke er begrænset til 750 kWh eller for den sags skyld er steget i pris som alle andre abonnementer.

Cubic
Cubic Dec 22 '21
Citat fra Ice2EV

Så længe bilen er sat i stikket, så suger den på nettet. 

At Monta så kan justere din ladning, ser jeg personligt ikke som ret meget anderledes end scheduled charging i bilen, hvor du beder den lade fra kl 00 eller 01 eller 02.

 

Står selv for at skulle flytte om godt 2 måneder. Og er ikke afklaret med om jeg vil have min EON lader med eller en Zapp istedet..... EON forlanger 8400 for at flytte min lader!!!!

Men til historien hører at jeg er så heldig, at have et meget fornuftigt abonnement hos EON til 569 kr, som ikke er begrænset til 750 kWh eller for den sags skyld er steget i pris som alle andre abonnementer.

Det er lidt det samme som det Tesla har indbygget, så ingen grund til at bruge noget andet.

 

Når jeg nævner "lidt" se det fordi at de 3. parts App, gerne vil lade når det er billigst, dvs. at de kan og vil stoppe og starte flere gange i løbet af en nat.

 

Et eksempel vil være at man får 3 opladninger i løbet af en nat, og et batteri i en lidt ældre elbil har 2200-2500 (Ca) opladninger, de nye har 3500 opladninger, men i dette eksempel siger vi 3000 opladninger i et batteris livcyklus : 3 opladninger pr dag i 1000 dage, og dit batteri er nået til vejs ende. Så ved man da hvornår man skal investere 100,000 kr i et nyt batteri.

 

Dette eksempel er meget firkantet opsat, og det er lidt mere kompliceret end bare det nævnte.

 

Ice2EV
Ice2EV Dec 22 '21

@Cubic 3000 opladninger? du mener fulde cykluser, altså helt ned og helt op, eller?

 

Jeg mener det er helt ned og helt op. Hvor eks en 50-80% svarer til 30% af en cyklus, så ved daglig ladning på 30% giver så 3 gange så mange dage. Altså omkring 9000 dage eller 24 år.

 

PS. Så er der nogen der skrider i svinget, og andre der holder bedre. Ganske ligesom med alt andet teknik.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 22 '21
MOS
MOS Dec 22 '21

@Cubic

Det er noget vrøvl. Man plejer at regne i 100% cycles, hvis ikke andet er angivet. Hvis du lader fra 0 -> 30%, stopper opladningen, starter lidt senere igen og lader til 60%, stopper og starter igen og lader videre til 100%, så har du præcis én fuld cycle, ikke 3. Mht. slid på batteriet, så spiller det ikke nogen rolle, om du sætter opladningen på pause midtvejs i opladningen.

I øvrigt giver opladning til kun 90% ca. 30 gange så lidt slid, som hvis du lader til 100%. Små klatladninger fra f.eks. 40 -> 70% er endnu bedre. Batteriet slides mest ved at cycle det ude i enderne tæt på 0% og tæt på 100%. Så hold den gerne tæt på 50% og klatlad lidt hver gang muligheden byder sig.

Det svarer lidt til, hvis du skal løfte 100 kg med armene. Det kan du måske kun gøre én gang og så er du fuldstændig smadret. Skal du blot løfte 1 kg, kan du blive ved hele livet dag ud og dag ind uden at slide dig selv op.

Undtagelsen er nok her til vinter, hvor batteriet er koldt og skal forvarmes, før den kan lade. Mange små klatladninger vil kræve, at batteriet skal varmes op mange gange, hvis det altså når at blive koldt i mellemtiden. Dette giver naturligvis ekstra forbrug/spild, hver gang batteriet skal forvarmes. Så det giver måske mening at samle til bunke og lade lidt større portioner ad gangen, når det er koldt.

Jeg plejer at time opladningen, så den lader lige før jeg skal køre. Så er batteriet dejlig lunt og regen virker, når jeg skal køre. Alternativt kan man lade straks efter man er kommet hjem, da batteriet så allerede er varmt efter køreturen, og så skal den ikke bruge ekstra på at varme batteriet op. Det passer så ikke altid med, hvornår strømmen er billigst/mest grøn. Men man kan så kombinere de forskellige strategier efter ens kørselsmønster og hvad der lige giver mest mening i den specifikke situation.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 22 '21
Palle22
Palle22 Dec 22 '21
Det ser ud til at virke fint - tak for hjælpen
Cubic
Cubic Dec 22 '21
Ice2ev. Nej det er opladninger hvor man opnår, en såkaldt flydespænding, derved bliver det til en opladning. Det er ikke en ide jeg har:)., det er sådan det virker :)
Forummets indlæg er redigeret af Cubic Dec 22 '21
Cubic
Cubic Dec 22 '21
@Mos. Det er overhovedet ikke sludder. Jeg har som teknikker, arbejdet med traktionsbatterier i 15 år :)

Det er enormt teknisk, men den korte version er, at en opladning er en opladning, og man kan ikke lave en ladecyklus i feks.10 bidder.
Desuden er der en helt anden kemisamnensætning, i feks Lfp batterier, end der er i cobolt holdige celler, og har en mindre tæthed af energi, men det er en længere historie ;)

Hvordan man tilpasser sin kørsel, og optimeret opladning, skal passe til individet, men man skal vide at det ikke bare er ligemeget, hvordan man “propper” strøm på. Der er ligeledes forskellige ladekurver på de forskellige typer batterier, og en ladekurve har op til flere hundrede steps, fra start til slut.
Man kan desuden optimere ladekurverne, efter specifik ønske, hvis man feks ønsker lang levetid på batteriet, eller hæve slutspændingen, eller ønsker hurtig opladning.

Så, næ nej, det er desværre ikke bare lige til højrebenet :)
Ice2EV
Ice2EV Dec 22 '21

A charge cycle is when you've used 100% of rated battery capacity. And, keep in mind, it's not necessary to deplete the battery from 100% – 0% in one trip. To that end, we can understand a charge cycle via a simple example: let’s assume you've driven your car 120 miles today (50% depletion on SR+) and plugged-in for the night and charged it to 100% and you went on a 120 mile road trip the next day, using 50% of the battery again — this would be counted as ‘one cycle’ according to Apple Inc.

 

sakset fra 

https://www.tesla.com/da_DK/blog/bit-about-batteries

 

Ups havde vist 6-7 sider åbnet, så det var en anden artikkel, Men kan ikke lige finde den nu.

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 23 '21
jramskov
jramskov Dec 23 '21

@Cubic Dvs. det er en dum ide at lade bilen op fra 30-90% via f.eks. 4 opladninger henover natten? Det er jo sådan f.eks. True Energy app'en håndterer det. Den kan sættes til at oplade når det er billigst og så oplader den måske kl. 01-02 og igen kl. 03-04 osv.

SuneH
SuneH Dec 23 '21

@Cubic - med din logik om at " en opladning er en opladning", bør man jo så slå regen-bremsning fra, da det jo ellers nemt giver 10-12 opladninger a 5-10 sekunder på en almindelig køretur?  Og så er batteriet jo slidt op efter få måneder. Eller hva?

Der er ingen tvivl om at mange små sjat-ladninger omkring 50% er bedre end få 0 - 100% opladninger, det er naturligvis derfor regen-bremsning er muligt. 

Cubic
Cubic Dec 26 '21
&jramskov. Ja det er korrekt, at det ikke er den bedste ide, jeg ved at der kigges på det, hos True Energy
Cubic
Cubic Dec 26 '21
@Sune. Det er derfor jeg nævnte det man kalder “flydespænding”, som opstår efter “nogen” tids opladning. Jeg ved ikke præcist hvor lang tid det er, da det variere efter hvordan batteriet er opbygget, og efter hvilken teknologi man taler om, så regen er noget helt andet end opladning.

Ja du har ret i, at oplade til yder grænserne ikke er godt, med mindre man har et LFP batteri, og dybde afladning er heller ikke ret godt, faktisk er det skadeligt for batteriet, men det sørger softwaren for at det ikke sker.

Når batteriet er helt tomt, er det ikke tomt for strøm, men uden for det “vindue” hvor et batteri fungere.

Så når nogen taler om at man bare kan lade løs, efter eget forgodtbefindende, er det fordi at man bevæger sig inden for det låste område (vindue) hvor batteriet befinder sig bedst, og grunden til dette er at fru Jensen ikke skal forholde sig til det dybdeliggende teknisk, og den info jeg har ligger langt fra hvad fru Jensen skal bruge :)

Rigtig glædelig Jul, til jer alle. :)
Ice2EV
Ice2EV Dec 26 '21

Blander du ikke noget sammen?

Når vores bådbatterier holdes på 14,4 volt/eller 27volt, afhængig af om det er 12V eller 24V system, så kaldes det flydespænding, som vedligeholder batteriet i dage/uger uden brug.

 

Ellers er der noget jeg har misforstået. 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 26 '21
CaptainChaos
CaptainChaos Dec 26 '21
@Cubic Tesla er ikke enig med dig og det tror jeg heller ikke der er nogen andre batteri producenter der er:

Cycle Life For Li-ion cells, manufacturers define cycle life as the number of full discharge-charge cycles that it takes to reduce a cell's capacity to some fraction of its original state. (A common threshold used in the laptop industry is 80 percent.)


Jeg har hørt den samme vandre historie omkring mobil telefon batterier og laptops, jeg ved ikke hvor det kommer fra...
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Dec 26 '21
Cubic
Cubic Dec 26 '21
@capraikCaos. Så kan jeg meddele at Battery University ikke er enige med Tesla.

Evaluering af batterilevetid ved optælling af cyklusser er ikke afgørende, fordi en afladning kan variere i dybden, og der er ingen klart definerede standarder for, hvad der udgør en cyklus (se BU-501: Grundlæggende om afladning). I stedet for cyklustælling foreslår nogle enhedsproducenter batteriudskiftning på et datostempel, men denne metode tager ikke hensyn til brug. Et batteri kan svigte inden for den tildelte tid på grund af kraftig brug eller ugunstige temperaturforhold; dog holder de fleste pakker betydeligt længere end hvad stemplet angiver.

Vi taler jo ikke om Hr og Fru Jensen brugsanvisning her.
Og ja vandrehistorier er det mange af.

Hen læs lidt på hvad ingeniørererne skriver. :) og glædelig jul.
Cubic
Cubic Dec 26 '21
Hvad angår “sjatladning” er der helt andre måleværktøjer og metoder :<br />
<br />
Henvisning til afladningscyklus eller cyklustælling er ikke lige godt relateret til alle batteriapplikationer. Et eksempel, hvor optælling af afladningscyklusser ikke afspejler levetiden nøjagtigt, er i en lagerenhed (ESS). Disse batterier supplerer vedvarende energi fra vindkraft og fotovoltaik ved at levere kortsigtet energi, når det er nødvendigt, og lagre, hvis det er i overskud. Tidsvarigheden mellem opladning og afladning kan være i millisekunder; en typisk batteriladningstilstand er 40–60 %. I stedet for cyklustælling kan coulomb-tælling bruges som et middel til at måle slitage.

Og vi taler her om mennesker der udvikler batterierne. :)
Forummets indlæg er redigeret af Cubic Dec 26 '21
Ice2EV
Ice2EV Dec 26 '21

Hvordan kan Sonnen batterier til hybrid solcelle anlæg så give 10 år garanti på mindst 70% og 10.000 cyklusser?

 

Producenten selv der giver:

 

Hvilken garanti har Sonnen og hvordan skiller det sig ud ift. konkurrenterne?
SonnenBatterie leveres med markedsledende garantier på hhv. 10 års produktgaranti og 10.000 cyklusserydelsesgaranti. Ydelsesgarantien går på, at batteriet ikke vil være mindre end 70% af dets installerede kapacitet efter de 10.000 cyklusser. 

 

Plus:

 

Hvad er én cyklus?

Én cyklus er én fuld op- og afladning, hvilket man kan forvente at bruge én gang dagligt, i det man lader op i løbet af dagen og aflader aften/nat. Derfor er 10.000 cyklusser også ca. 10.000 dage, hvilket svarer til +27 år.

Dog er vi mere konservative når vi taler med vores kunder og fortæller, at der medfølger en ydelsesgaranti på, at anlægget stadig præsterer +70% efter ca. 25 år.

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 26 '21
Sider: 1 2 »