jeg ved ikke hvad monta gør, men bilen forsøger at trække på nettet, når den skal forvarme, og stikket er i.
bare jeg åbner dåren og sætter mig i sædet, begynder den at varme fra nettet.
Så længe bilen er sat i stikket, så suger den på nettet.
At Monta så kan justere din ladning, ser jeg personligt ikke som ret meget anderledes end scheduled charging i bilen, hvor du beder den lade fra kl 00 eller 01 eller 02.
Står selv for at skulle flytte om godt 2 måneder. Og er ikke afklaret med om jeg vil have min EON lader med eller en Zapp istedet..... EON forlanger 8400 for at flytte min lader!!!!
Men til historien hører at jeg er så heldig, at have et meget fornuftigt abonnement hos EON til 569 kr, som ikke er begrænset til 750 kWh eller for den sags skyld er steget i pris som alle andre abonnementer.
Så længe bilen er sat i stikket, så suger den på nettet.
At Monta så kan justere din ladning, ser jeg personligt ikke som ret meget anderledes end scheduled charging i bilen, hvor du beder den lade fra kl 00 eller 01 eller 02.
Står selv for at skulle flytte om godt 2 måneder. Og er ikke afklaret med om jeg vil have min EON lader med eller en Zapp istedet..... EON forlanger 8400 for at flytte min lader!!!!
Men til historien hører at jeg er så heldig, at have et meget fornuftigt abonnement hos EON til 569 kr, som ikke er begrænset til 750 kWh eller for den sags skyld er steget i pris som alle andre abonnementer.
Det er lidt det samme som det Tesla har indbygget, så ingen grund til at bruge noget andet.
Når jeg nævner "lidt" se det fordi at de 3. parts App, gerne vil lade når det er billigst, dvs. at de kan og vil stoppe og starte flere gange i løbet af en nat.
Et eksempel vil være at man får 3 opladninger i løbet af en nat, og et batteri i en lidt ældre elbil har 2200-2500 (Ca) opladninger, de nye har 3500 opladninger, men i dette eksempel siger vi 3000 opladninger i et batteris livcyklus : 3 opladninger pr dag i 1000 dage, og dit batteri er nået til vejs ende. Så ved man da hvornår man skal investere 100,000 kr i et nyt batteri.
Dette eksempel er meget firkantet opsat, og det er lidt mere kompliceret end bare det nævnte.
@Cubic 3000 opladninger? du mener fulde cykluser, altså helt ned og helt op, eller?
Jeg mener det er helt ned og helt op. Hvor eks en 50-80% svarer til 30% af en cyklus, så ved daglig ladning på 30% giver så 3 gange så mange dage. Altså omkring 9000 dage eller 24 år.
PS. Så er der nogen der skrider i svinget, og andre der holder bedre. Ganske ligesom med alt andet teknik.
@Cubic
Det er noget vrøvl. Man plejer at regne i 100% cycles, hvis ikke andet er angivet. Hvis du lader fra 0 -> 30%, stopper opladningen, starter lidt senere igen og lader til 60%, stopper og starter igen og lader videre til 100%, så har du præcis én fuld cycle, ikke 3. Mht. slid på batteriet, så spiller det ikke nogen rolle, om du sætter opladningen på pause midtvejs i opladningen.
I øvrigt giver opladning til kun 90% ca. 30 gange så lidt slid, som hvis du lader til 100%. Små klatladninger fra f.eks. 40 -> 70% er endnu bedre. Batteriet slides mest ved at cycle det ude i enderne tæt på 0% og tæt på 100%. Så hold den gerne tæt på 50% og klatlad lidt hver gang muligheden byder sig.
Det svarer lidt til, hvis du skal løfte 100 kg med armene. Det kan du måske kun gøre én gang og så er du fuldstændig smadret. Skal du blot løfte 1 kg, kan du blive ved hele livet dag ud og dag ind uden at slide dig selv op.
Undtagelsen er nok her til vinter, hvor batteriet er koldt og skal forvarmes, før den kan lade. Mange små klatladninger vil kræve, at batteriet skal varmes op mange gange, hvis det altså når at blive koldt i mellemtiden. Dette giver naturligvis ekstra forbrug/spild, hver gang batteriet skal forvarmes. Så det giver måske mening at samle til bunke og lade lidt større portioner ad gangen, når det er koldt.
Jeg plejer at time opladningen, så den lader lige før jeg skal køre. Så er batteriet dejlig lunt og regen virker, når jeg skal køre. Alternativt kan man lade straks efter man er kommet hjem, da batteriet så allerede er varmt efter køreturen, og så skal den ikke bruge ekstra på at varme batteriet op. Det passer så ikke altid med, hvornår strømmen er billigst/mest grøn. Men man kan så kombinere de forskellige strategier efter ens kørselsmønster og hvad der lige giver mest mening i den specifikke situation.
A charge cycle is when you've used 100% of rated battery capacity. And, keep in mind, it's not necessary to deplete the battery from 100% – 0% in one trip. To that end, we can understand a charge cycle via a simple example: let’s assume you've driven your car 120 miles today (50% depletion on SR+) and plugged-in for the night and charged it to 100% and you went on a 120 mile road trip the next day, using 50% of the battery again — this would be counted as ‘one cycle’ according to Apple Inc.
sakset fra
https://www.tesla.com/da_DK/blog/bit-about-batteries
Ups havde vist 6-7 sider åbnet, så det var en anden artikkel, Men kan ikke lige finde den nu.
@Cubic Dvs. det er en dum ide at lade bilen op fra 30-90% via f.eks. 4 opladninger henover natten? Det er jo sådan f.eks. True Energy app'en håndterer det. Den kan sættes til at oplade når det er billigst og så oplader den måske kl. 01-02 og igen kl. 03-04 osv.
@Cubic - med din logik om at " en opladning er en opladning", bør man jo så slå regen-bremsning fra, da det jo ellers nemt giver 10-12 opladninger a 5-10 sekunder på en almindelig køretur? Og så er batteriet jo slidt op efter få måneder. Eller hva?
Der er ingen tvivl om at mange små sjat-ladninger omkring 50% er bedre end få 0 - 100% opladninger, det er naturligvis derfor regen-bremsning er muligt.
Blander du ikke noget sammen?
Når vores bådbatterier holdes på 14,4 volt/eller 27volt, afhængig af om det er 12V eller 24V system, så kaldes det flydespænding, som vedligeholder batteriet i dage/uger uden brug.
Ellers er der noget jeg har misforstået.
Hvordan kan Sonnen batterier til hybrid solcelle anlæg så give 10 år garanti på mindst 70% og 10.000 cyklusser?
Producenten selv der giver:
Hvilken garanti har Sonnen og hvordan skiller det sig ud ift. konkurrenterne?
SonnenBatterie leveres med markedsledende garantier på hhv. 10 års produktgaranti og 10.000 cyklusserydelsesgaranti. Ydelsesgarantien går på, at batteriet ikke vil være mindre end 70% af dets installerede kapacitet efter de 10.000 cyklusser.
Plus:
Hvad er én cyklus?
Én cyklus er én fuld op- og afladning, hvilket man kan forvente at bruge én gang dagligt, i det man lader op i løbet af dagen og aflader aften/nat. Derfor er 10.000 cyklusser også ca. 10.000 dage, hvilket svarer til +27 år.
Dog er vi mere konservative når vi taler med vores kunder og fortæller, at der medfølger en ydelsesgaranti på, at anlægget stadig præsterer +70% efter ca. 25 år.