Loading...
dk

Strømpriser | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 18 '22
Citat fra P85DK

@Johannelund - den tyske 'finte' skulle vist være færdig eller være ved at være færdig, da en stor del af de tyskejede parker vist er blevet opkøbt og dermed er ude af tysk ejerskab.

Hvorfor skulle det stoppe "finten"? Gætter på at langt de fleste mølleejere uanset hvilken nationalitet de har vil gå efter at tjene så mange penge som muligt. Hvis de kan tjene flere penge på at møllerne står stille, så stoppes møllerne naturligvis. 

P85DK
P85DK Jan 18 '22

nope - lige tyskerfinten var/er at hvis de tyskevindmøller sender for meget strøm ud i nettet, så bliver de pålagt en strafrate. Den undgik de ved at købe vindmøller uden for Tyskland og så slukke dem ved meget blæst/høj produktion, så de kunne eksportere den overskydende tyske vindmøller el og dermed undgå strafraten. Et slags molbo kvotesystem.

Jeg mener at den strafrate er blevet fjernet eller at der er kommet en anden lovændring som gør at behovet ikke er der mere.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 18 '22
jramskov
jramskov Jan 19 '22

OK, havde ikke hørt at den tyske lovgivning var ændret. 

jonsiii
jonsiii Jan 19 '22

Vi er langt fra max endnu. Skotland har lige udbudt 10 GW, men fik bud tilbage for 25 GW. De får penge tilbage i kassen, som på det danske Thor-projekt, for i alt 6,3 mia. kr.

https://www.offshorewindscotland.org.uk/news-events/2022/january/scotwind-1-results/

Dvs. der betales penge, for at få lov til at sælge strøm til markedspris. Ikke dårligt.

webercarbmann
webercarbmann Jan 22 '22

Det bliver ofte fremført at afgifte på elektricitet burde afskaffes.  Det bliver den faktisk næste frem mod 2030.  Afgiften i dag er 90 ører pr Kwh.  Allerede 1/7-22 falder den til 76 ører/Kwh og ender på 22,6 ører/Kwh i 2030 hvis jeg ellers kan regne....

Der er vel godt nyt for den grønne omstilling og der gør det bare tiltagende attraktivt at bruge egen strøm uden om div. ladeoperatører. 

• Elafgiften udgør i dag 90 øre/kWh, men lempes gradvist til 79,6 øre/kWh i 2025 som følge af Energiaftale 2018. Det er primært husholdninger og ikke-momsregistrerede erhverv, der betaler den almindelige elafgift. Med den nye aftale lempes den almindelige elafgift yderligere med 14 øre/kWh fra d. 1. juli 2022, 16 øre/kWh i 2024-2029 og 17 øre/kWh fra 2030.

https:///...m-oeget-arbejdsudbud

Johannelund
Johannelund Jan 22 '22
@jramskov, hvis det ikke er tyskerne der stopper de danske Møller, kan det jo kun være Energinet.
Derfor må det jo være oplagt at Energinet på deres hjemmeside også viser hvor stor produktion de betaler for at stå stille. Dette tal må da være vital for den videre udbygning af vindmølleproduktionen.
Hanssing
Hanssing Jan 24 '22
Citat fra Johannelund @jramskov, hvis det ikke er tyskerne der stopper de danske Møller, kan det jo kun være Energinet.
Derfor må det jo være oplagt at Energinet på deres hjemmeside også viser hvor stor produktion de betaler for at stå stille. Dette tal må da være vital for den videre udbygning af vindmølleproduktionen.

Der betales ikke noget for at holde stille, men de modtager ikke deres garati-pris på afsætning ved negative spot-priser.

Møllerne kan på lige fod med andre storforbrugere og store producenter indgå i balance-markedet og der kan de til tider tjene mere på at nedregulere en del af parken fremfor fuld produktion. Ligesom en elkedel kan "tjene" på at opregulere elforbruget i et fjernvarmeværk.

Til sidst er der så CutOut-vinden, dvs. der hvor møllens produktion stoppes grundet for megen vind. Den ligges i dag mig bekendt lavere end f.eks. Horns Rev I, fordi vi har nettet fyldt med rigelig vindenergi inden da, så der er bedre økonomi i at udnytte lidt lavere vindforhold og så give afkald på møllens produktion i stormvejr - det er en beslutning som tages i parkdesignet.

I 2020 lå Anholt I og Hors Rev III som er med de største mølletype med kapacitetsfaktor på 50%, hvilket er væsenligt højere end de første hav-mølleparker.

Links:

www.emd.dk

https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/anlaegprodtilnettet.xlsx

Johannelund
Johannelund Jan 24 '22
@Hanssig<br /><br />
Se venligst https://winddenmark.dk/...vindmoellestop<br /><br />
16,2 øre pr kw, betalte tyske Telnet, med den spotpris der var i starten af 2020,<br />
Og nu er spotsprisen jo steget betydelig mere, både Energinet og tyske Telnet må vel betale det som markedet forlanger, Ps har lige fået opgørelse på solcelleafregning for dec 2021 her var den gennemsnitlige spotpris alså over 160 øre,,
Men kom da til Vestjylland her ser du næsten altid vindmølleparker hvor mange af møllerne ikke kører, dvs de bliver betalt for ikke at producerer, dvs nedregulering
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jan 24 '22
jramskov
jramskov Jan 24 '22

Det er overordnet set et frit marked, selvfølgelig underlagt de tekniske begrænsninger der nu engang er og hvad lovgivningen eller siger. Jeg er ikke i tvivl om at Energinet hele tiden forsøger at bruge vedvarende energi så vidt det er muligt. 

cth
cth Jan 24 '22

Ja vi forbrugere mærker effekten af det frie marked pt.

f.eks. forstår jeg ikke at gassen er så dyr.

Vi producerer mere gas i nordsøen end vi selv bruger.

Så staten må få nogle enorme indtægter i disse tider.... formoder jeg.

Når man er et selvforsynet land hvorfor kanaliseres overskudet ikke tilbage til forbrugerne, så prisen holdes på et max.

jeg skal nok klare de nuværende priser, selv hvis jeg ikke havde en fastpris som jeg har haft længe.

Men der mange der risikerer at gå fra hus og hjem i disse tider.

Ikke alle kan finde 1000kr eller mere hver måned.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 24 '22
jonsiii
jonsiii Jan 24 '22
Citat fra cthVi producerer mere gas i nordsøen end vi selv bruger.

Det gør vi så faktisk ikke lige for tiden:

https://energinet.dk/Gas/Forsyningssikkerhed/Tyra

"Tyra-feltets anlæg i Nordsøen er midlertidigt lukket for at blive genopbygget. I perioden mellem september 2019 og juni 2023 vil der ikke komme gas fra Tyra-gasfeltet og kun små mængder fra Sydarne-gasfeltet.

Indtil Baltic Pipe forbindelsen idriftsættes til oktober 2022 vil danske og svenske forbrugere få gas fra Tyskland, fra gaslagrene i Danmark og fra biogas, der tilføres gasnettet. Herefter vil Norsk gas være den primære forsyningskilde."

Det var også programsat i dag i P1 i Følg Pengene: Når gas gør nas

https://www.dr.dk/lyd/p1/foelg-pengene/foelg-pengene-2022-01-24

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 24 '22
cth
cth Jan 24 '22

Ahh.. ok.

Ja det info jeg fandt var også fra før 2019.

Så giver det god mening.

webercarbmann
webercarbmann Jan 24 '22

Så lige nu støtter man direkte Putin hvis man fyrer med gas! Det er bare de færreste der ved det / går op i det. 

Cubic
Cubic Jan 24 '22

@ webercarbmann

Hmmmmpffff.

Det er jeg ganske godt klar over :(  , og det græmmes jeg ved, men det er ikke så nemt at smide et gas fyret efter Putin, mest fordi jeg ikke kan kaste så langt ;), men også fordi det koster så lige 80-100 kg, og det står der ikke lige i budgettet. 

Det pisser mig også af, at jeg SKULLE have et gasfyr da jeg byggede hus, fordi det var der en politikker med lav Iq der havde bestemt, at sådan skulle det være. :-0

Pffff. Hmmmf. Fnys.

Men det må jeg spare sammen til. Så kan jeg også få strømmen billigere, med elvarme priser. :-)

cth
cth Jan 24 '22

Jeg ville gerne have varmepumpe for 4 år siden.

Men når gammel gasfyr går i stykker i minus 8 grader, så har man bare ikke tid til at sætte sig ind i varmepumper.

Kan man ikke få kombineret varmepumpe / pillefyr ? :-)

Nå jeg håber på fjernvarmen fra Glostrup kommer til os... den er ikke steget meget.

Desværre lagde de den for nogle år siden hele vejen uden om mit villa kvarter.

webercarbmann
webercarbmann Jan 24 '22

Cubik - det var ikke for at hælde vodka i såret... :)   Vi byggede hus i 2013/2014.  Der var også pligt til at tage naturgas på vores grund men vi kom udenom det ved bygge en hus efter BR15. Fik lavet jordvarme. Det kostede en god sjat ekstra men jeg er glad for at vi ofrede de ekstra kroner dengang. 

Cubic
Cubic Jan 24 '22

Det var både Vodka ( Den Russiske ) og salt. He He

Jeg fik det regnet ud med jordvarme, og det var tjent hjem efter 60 år, så det blev et nej tak, men jeg skulle have overvejet luft/vand en ekstra gang. Var der nogen der sagde bagklog. Hø Hø.

Hvis jeg skulle gøre noget om i dag, og pungen var fyldt : Varmepumpe, og et batterilager til mine solceller.

jramskov
jramskov Jan 24 '22

Batterier må vel blive mere og mere interessante? Tænker prisen er faldende og med de strømpriser vi har pt...

Cubic
Cubic Jan 24 '22

Ja netop, og Tesla batterilageret er ude af billedet, for du kan ikke købe deres batterier, med mindre du også køber deres solceller.

Det er så bare en investering på 50-60 kilo, og det kan man få meget gas for :)

cth
cth Jan 24 '22

Vi kommer os nok over 1-2 års høje gaspriser.

Jeg tænker mere på hvor det kommer fra...

Kan ikke se hvorfor vi skal støtte Rusland.

Sider: « 1 2 3 »