Loading...
dk

Bilen vil ikke lade | Tesla Forum

Marlin
Marlin Dec 11 '14
Så skete det man har gruet for. Bilen vil ikke lade. Kablet lyser grønt men lyser blåt i stikket på bilen.
Flere gange roboot af bilen hjælper ikke.
Vi har haft mange problemer med ladekablerne som vi efterhånden har fået byttet 7-8 gange.
Vi ringer så til servicenummeret som står i manualen og vi får faktisk kontakt med en amerikaner. Det er torsdag kl. 21:30 så vi blev faktisk lidt overrasket over at der faktisk var en "levende" person der svarede
kajakaj
kajakaj Dec 11 '14

Det plejer nu at være en vagttelefon i Holland der tager over når DK er lukket. Prøv at tage ladekablet ud i begge ender og start med at sætte stikket i væggen først. Håber det lykkes for dig.

Kiefer
Kiefer Dec 11 '14

Marlin: Hvad har Tesla belsuttet at gøre?

Hvis du ikke kan lade kan bilen jo ikke køre længere, så må de vel komme ud med enten en lånebil med lader eller en ny lader?

/Martin

Marlin
Marlin Dec 12 '14
Min tekst er forsvundet. Havde faktisk skrevet det
Marlin
Marlin Dec 12 '14
Jeg vender tilbage når jeg sidder ved en computer. Tekst forsvinder igen
MS
MS Dec 12 '14

Hm - er ikke ekspert - men hvis lyset i bilens stik lyser blåt - er det så ikke et udtryk for at timeren er aktiveret? Hvis der er en fejl ville det lyse rødt som jeg husker det. Men jeg må erkende jeg kan tage fejl. Jeg en én gang haft problemet da jeg skulle lade på et alm 220 V stik - årsagen var en dårlig jord-forbindelse.

FrederikC
FrederikC Dec 12 '14
Blåt kan også være fordi bilens elektronik gør klar til at kunne lade. For mig lyder det som en fejl på laderen i bilen. Gætter bare.
Bianco
Bianco Dec 12 '14
Blåt lys i bilens stik betyder at den har fundet en partner at kommunikere med, f.eks. El ladestander eller klumpen på Tesla-ladekablet.
Det skifter så til blinkende grønt når ladning begynder.
Hvis du sætter bilen i stikkontakt, men har sat den til at begynde ladning senere, så vil den lyse blå indtil ladningen starter.

PS Tesla ladekabler nulstiller kun når begge ender er taget ud af stik og bil.
Marlin
Marlin Dec 12 '14

Så kom jeg til en computer.
Som tidligere skrevet fik vi fat i en Teslasupporter i går aftes og fik aftalt at der ville komme en ladvogn i dag kl. 10:00 og samtidig aflevere en lånebil.
Alt kom til at passe. Præcis kl. 10:00 ringede supporten for at høre om der var kommet en lånebil. Han kom så et minut efter. Supporteren ringede igen 20 minutter efter for at høre om alt var i orden. Det kunne jeg fortælle ham det var......pånær altså lige at lånebilen var en BMW. Det er jo en katastrofe når nu man er Tesla-'mand' :D Og så oven i købet en ryger-BMW......føj for pokker hvor den stinker.
Jeg fik at vide at supporten man ringer til ganske rigtig som kajakaj skriver, ligger i Holland men at de har amerikanere siddende der.
Nu har Tesla så ringet og fortalt at vi får et nyt kabel.........suk. Det har vi jo ligesom prøvet 8 gange før og jeg orker ikke at bytte kabel mere. Hun sagde det var en ny type kabel som ikke skulle pakkes ind i plastic så vi må jo prøve og se om det kommer til at virke. Kablet må ikke være i direkte regn og det er jo ret vanskeligt at undgå når man ikke har en carport. Min mand har konstrueret en plastikkasse hvor kablet kan ligge i og det bør være nok ifølge Tesla. Nu kommer Tesla med bilen kl. 18:00 så håber vi at vi i morgen kan komme frem og tilbage fra Ringsted med efterfølgende ladning.
Om supporten kan der kun siges rosende ord. Det fungerer perfekt.
#Bianco/FrederikC. Det er ganske rigtigt at den lyser blåt når man sætter den i Schedule for ladning. Det var den bare ikke sat til og vi prøvede også at reboote computeren flere gange uden det hjalp.

Kiefer
Kiefer Dec 12 '14

Hold da op, havde jeg fået udleveret en BMW rygerbil, havde de fået besked på at komme og hente den igen med det samme.

Og pakke kablet ind i plastic? ... altså mit har ligget ude i solskin, regnvejr og snevejr uden problemer. Jeg har ikke set i manualen at de skriver man ikke må bruge det medfølgende ladekabel udendørs?

/Martin

kajakaj
kajakaj Dec 12 '14

Kan kablet holde til sne i Norge, burde lidt fugt i DK ikke være noget problem

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152396253152085&set=pcb.780958561976592&type=1&theater

DerHansi
DerHansi Dec 12 '14

Det lyder i mine ører også som en dødsyg forklaring. Mit kabel ligger i sne, regn og sjap når jeg lader på job. Aldrig haft noget problem dermed,

Marlin
Marlin Dec 12 '14
Det lyder underligt hvis vores kabler er de eneste der ikke kan tåle regn, hvis jeres ligger ude uden beskyttelse. Det er selve kabel "computeren" der skal beskyttes iflg. Tesla.
Nu siger de vi har fået et nyt type kabel som bør virke og som ikke skal pakkes i plastik. Det ligner fuldstændig det andet men vi må se om det virker nu. Har ladet her til aften uden problemer.
DerHansi
DerHansi Dec 13 '14

Hmmm, godt at I har fundet en løsning. Jeg kunne nu godt tænke mig at Tesla meldte lidt klarere - og officielt ud - hvis problemstillingen er som du beskriver det.Det virker godt nok lidt ugennemtænkt hvis det skulle vise sig at være tilfældet. Tænk på hvor ofte det kan være nødvendigt at lade et sted hvor man er på besøg, som ikke nødvendigvis er under tag. Besynderligt !

Kiefer
Kiefer Dec 13 '14

Hvis dette havde været et generelt problem, så havde vi hørt en masse larm fra de norske ejere i vinter.

/Martin

Marlin
Marlin Dec 23 '14

Lige en opfølgning/status:
Vi har nu d.23/12 og har kunnet lade uden problemer siden vi fik skiftet kablet til en ny type kabel. Enten er det rigtigt at kablet er en anden type, eller også har de opdaget et problem i ladeporten på bilen som de har rettet uden at fortælle det.
Jeg skal ikke kunne sige hvad der er rigitgt men vælger at tro på Teslas egen forklaring om nyt kabel og krydser så fingre for at det bliver ved at virke.

Rigtig god jul til jer alle :)

Pedersen
Pedersen Dec 23 '14

Som husbond til Marlins Tesla her jeg efter de mange udskiftninger af ladekabler har jeg kigget nærmere på mærkningen af det sidste ankomne kabel. Mærkninger sidder på den sorte boks og er  IP44 dvs. at den er beskyttet mod ovesprøjtning, så det skal kunne holde til at ligge i regnvejr da det er over klasse IP42

De andre komponeneter er ikke særskilt mærket, så derfor må mærkningen gælde hele kablet, minus adapteren fra US standard til det røde CE stik.

Jeg er kommet i tvivl om ikke de første kabler var IP42, hvis man har et sådant kabel er det ikke godkendt til regnvejr.

Ifølge Teala er det sidste kabel en ny udgave, så det er måske en god ide lige at kigge på hvad der står på ens ladekabel.

God Jul

DerHansi
DerHansi Dec 25 '14

@Hr. & Fr. Pedersen :-). Jamen det lyder da som om I har lokaliseret problemet. Jeg synes stadig det lyder besynderligt at Tesla har valgt en komponentsammensætning der ikke er vejrbestandig. Meneeh desværre ikke usandsynlig :-). Glædelig baghjul til alle - og nu også med et kabel som kan tåle at ligge ude - hvad bliver det næste ikke ? - Et soltag som kan tåle det regner ?????????

osorgjerd
osorgjerd Jan 24 '15
Hei Jeg er fra Norge og har hatt lignende problemer. Noe jeg så var at jeg ladet på en offentlig kontakt. Når jeg etter en time gikk ut for å se lyste det blått. Da hadde det koblet en til bil av typen lief på samme stolpe. Det jeg så inne i bilen var at spenning som teslaen mottok var rundt 210 volt. Og jeg trakk selvfølgelig 13 amper for å lade mest mulig. Det jeg gjorde var å sett strøm trekket ned til 8 amper. Da holdt den seg på grønt hele tiden og ladet. Så det jeg kom fram til, er å sjekke hva spenningen er inne i bilen før du går, er den over 220-230 volt prøver jeg å lade med ca 11 amper. Er den rundt 230 lader jeg med 13 amper. Osv. Jeg er elektriker og tenker at det er en viss grense over hvor lavt volten kan være for å ikke skade elektronikken i bilen. Dette er No jeg ikke vet men kanskje tesla gjør. Så mitt tips sjekk alltid hvor mye strøm, hvor mye volt før du går på jobb, eller parkere hjemme. Volten forandre seg med hvor mye strøm det trekkes fram til trafoen som strøm leverandøren har. Så det vil si at naboer og spesielle tider på døgnet når det er mye strøm trekk kan voldet bli lavere. Eller som jeg opplevde var at flere biler koblet seg på slik at det ble et spenningsfall. Håper dette kan hjelpe. Skriv gjerne et svar om det hjelper. Øystein
Forummets indlæg er redigeret af osorgjerd Jan 24 '15
Kiefer
Kiefer Jan 25 '15

Havde lige igen et problem i dag med at bilen ikke ville lade, den går i gang men efter ca. 1 minut afbryder den forbindelsen til kablet. Sidste gang kørte jeg en tur til SuC i Randers og kunne konstatere at der kunne jeg godt lade og opladning virkede igen da jeg kom hjem. Havde tanken at det nok var fordi bilen var for kold til at den kunne lade.

Da det så skete igen idag ville jeg lige ringe til Tesla samtidig for at se om de kunne se problemet når jeg skulle lade. Han gav mig en løsning på problemet, så gør følgende:
1. Tag ladekablet ud af bilen.
2. Luk chargeport.
3. Sæt dig ind i bilen og tryk en 4-5 gange på bremsen
4. Åben ladeporten igen
5. Sæt kablet til.

Bilen begyndte herefter at lade normalt igen. Hans forklaring er at, denne procedure laver en reset af ladeforbindelsen. Altså endnu en del i bilen der med "skjulte funktioner" kan genstartes :-)

/Martin

Sider: 1 2 »