I tirsdags fik vi endelig vores Tesla. 465 dage efter jeg første gang stiftede bekendtskab med bilen. Fra første gang jeg læste om Tesla var jeg solgt, og har siden brugt MANGE af min vågne timer på at undersøge, se anmeldelse, regne og overveje. Fandt heldigvis hurtigt dette dejlige forum, hvor jeg kunne suge til mig af gode informationer.
I starten blev der skrevet et indlæg hver gang en Tesla blev spottet i gadebilledet. Det blev også gættet på hvor mange SuperChargere der ville komme i DK og Europa generelt. Som meget interesseret Tesla fan, var det fedt at følge jer, first movers – TAK for at I valgte at dele så mange af jeres oplevelser med os andre.
Netop udbygningen af SuC nettet var vigtigt for mig, da vores hverdags behov og bil budget kun rækker til en S60, men vores interesse for golf og ferie turen i bilen krævede mere. Så da vi I sommer kunne se SuC nettet vokse voldsomt, var jeg ikke længere i tvivl, en Tesla Model S 60 kWh kunne uden problemer være vores næste og eneste bil. Så efter at have overvejet i 333 dage, slog vi til i sensommeren og bestilte drømmen.
Som alle ved er ventetiden lang, og de sidste dage på job var lidt svære at komme igennem.
MEN – i tirsdags var de 132 dag siden bestilling så endelig gået. Min dejlige konen og jeg selv havde taget fri (Bils-første-køre-dag), og børnene havde ”fået” fri fra skolen. Da klokken slog 11.00 fik vi overdraget ”nøglerne” til bilen. Selve udleveringen gik fint, men var ikke den vilde oplevelse som vi havde forventet. Dette var nok en kombination af at vi ikke fik nogen informationer vi ikke allerede havde og at de havde meget travlt (fx var der ikke plader på bilen da vi kom). MEN – alt dette var lige meget, for da vi efter 56 min rullede ud fra Kirstinehøj var vi i stødet…ha..ha.
Hold k..t en fed bil, jeg er en lykkelig mand.
Vi kørte en tur rundt på Ø’en og efter en masse smil og glæde kørte vi pigerne til Rødovre centeret, hvorefter drengene kørte tilbage til Tesla for at hente sommer dækkene (man kan ikke have 4 personer og 4 dæk i bilen på samme tid).
At være tilbage gav os også mulighed for at test SuC’en, og det er jo genialt nemt. Sønnen på 9 klarede det hele, og mens den ladet, fik vi leget lidt med skærmen.
Resten af dagen gik med at køre rundt. Hjem med dækkene, ud at hente pigerne, hjem til svigerforældrene og spise og hjem for at lade. 250 km blev tilbagelagt på dage 1.
Vi skal have bygget carport i starten af det nye år, så vi har valgt ikke at få lavet noget rød stik (eller andet), så jeg var meget spænd på at komme hjem og sætte den til opladning i en almindelig stikkontakt. Igen går alt efter bogen, i med stikket og bilen lader. Ja, kun med 228V / 13A = 13 km/hr, med det virker – og næsten morgen har jeg en fuld (80%) opladt bil.
Før levering var jeg på MyTesla flere gange hver dag – dette er nu overtaget af APP’en, hvor er det smart at man kan ligge i sengen og sige god nat til bilen, og samtidig sikre at den stadig lader. Og når man vågne op næste morgen kan man får sikkerhed for at det er gået godt hele natten. Under morgenmaden kunne jeg starte for klima, så bilen kunne når at blive dejlig varm inden jeg var klar til afgang, genialt. I morges gik den fra 6,5 grader i kabine til 17,0 på 16 min. Ude temp var 4,2, og bilen holder i det fri.
Også en sjov detalje at man kan følge bilens færden – der er lidt Jack Bauer over det:

Bilen køre som en drøm, og jeg har ikke et sekund fortrudt. Vi havde haft to test kørsler inden vi bestilte, men ingen af gangene har min kone ville køre. Det ville hun så godt tirsdag – og nu forstår hun mig endelig. Det er bare noget specielt at være den som køre bilen. Så hvis der er andre som har svært ved at overtale konen, så ”pres” dem til at prøve, også selvom de ikke er specielt bil interesseret – jeg tror vi kunne have sparet mange lange bil snakke hvis det var sket her hos os.
Nå jeg må hellere slutte her, beklager det blev lidt langt, det var ikke planen.
Godnat, Lars