Loading...
dk

Vindstød - vær opmærksom | Tesla Forum

P85DK
P85DK Feb 16 '22

Jeg har lige modtaget faktura for det kommende kvartal og i den er også endelig afregning af perioden 1/10/21 - 31/12/2021.

Jeg har haft en fastprisaftale frem til 1/1/2022, altså også dækkende for denne periode, men Vindstød har åbenbart lidt rod i deres systemer, da de har faktureret mig spotpris i Q4 2021, hvilket så er 8 gange så højt som min fastprisaftale og derfor mener de mangler nogle penge fra mig ...

NOELON
NOELON Feb 16 '22

Jeg har også modtaget min regning i dag. Og jeg har også været med i ordningen med fastpris på 0,15 Kr. pr KwH. Men på min regning har de beregnet det korrekt med fastprisen for sidste kvartal i 2021.

cth
cth Feb 16 '22

Tak for info...

Er selv hos vindstød via elforbundet her fra 1/1.

Men må indrømme jeg ikke helt forstår konceptet.

Tror jeg er på spotpris, hvilket er godt nok når vi taler elbil opladning som mange nætter koster under 20 øre.

Men der er jo også et forbrug i dagtid i huset, som så er til en noget højere spotpris.

Jeg får at vide jeg blot skal kigge på nordpool spotpriser, da det er min pris og der er ikke abonnement eller andet.

Men umuligt at tjekke op på, så vil egentlig også foretrække fastpris.

De fastpriser i har er vist fra en anden tid eller?

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 16 '22
P85DK
P85DK Feb 16 '22

@TSLA - interessant. Jeg kiggede lige på mine gamle regninger og der står på dem alle at min aftale udløber d. 1.1.22. Det står således også på den regning som jeg får i august som er forudbetaling af Q4. Men jeg kan se at regningen for Q1-22 som jeg modtager i nov21, der står lige pludselig at min fastprisaftale udløber d. 1.10.21 - altså en bagudrettet ændring?

De har vist en del rod i deres systemer

@cth - ja, den fastpris blev låst fast før elpriserne gik amok, det er pænt mange tusind kroner der er sparet på den konto.

KimT
KimT Feb 16 '22

Har også hørt at de har rod.

Min står også med rigtig pris : Forbrug 01/10/2021 - 31/12/2021 4.672 kWh à 0,1500 kr./kWh

Det som jeg ikke har fundet ud af endnu er om vi reelt er gået over til timeafregning, eller om de tager en gennemsnintspris for dagen. For mig kan det betyde en forskel fordi Kona'en kun kan lade på 1 fase (lang lade tid) hvilket gør det svært "bare at lade når det er billigst"

@cth - det som gør det lidt besværligt er at man hos Vindstød betaler aconto. Dvs. de skal gætte dit forbrug, samt at de også skal gætte sig til en pris (nu når det ikke er fastpris længere). Andre selskaber sender bare en regning på dit faktisk forbrug

cth
cth Feb 16 '22

Jeg har kørt på intro abon. i mange år indtil 1/1.

Så jeg skal lære :-)

0 øre på intro kontra 15 øre, så vil jeg dog hellere betale 15 øre i en fastpris.

Så vidt jeg kan se er det umuligt at tjekke hvad man betaler for, når man ikke har fastpris men har timeafregning.

Er vi enige i det?

jonsiii
jonsiii Feb 16 '22
Citat fra cth

Så vidt jeg kan se er det umuligt at tjekke hvad man betaler for, når man ikke har fastpris men har timeafregning.

Er vi enige i det?

Du kan hente dine data på enten eloverblik.dk eller måske fra elselskabet. Du kan også hente historiske elpriser fra https://www.energidataservice.dk/dataset/elspotprices

"Lidt" Excel-gymnastik, og så kan du tjekke om det passer. Du kan også simulere hvad din elpris ville have været ved timepriser vs. fastpris.

Jeg tjekkede på et tidspunkt mine data fra EWII, og den gennemnitlige elpris pr. kWh passede inden for en hundrededel øre.

Edit: Tjekkede december '21: Regningens pris 1,13862 kr/kWh. Data fra måler+energidataservice i Excel 1,138618 kr/kWh. Det er afrunding på 5. decimal.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Feb 16 '22
NOELON
NOELON Feb 17 '22

En bekendt har samme problem som P85DK. Blev opkrævet 1,28 pr Kwh istedet for 0,15 for sidste kvartal. Ved at logge ind på Vindstød stod denne info:

Du deltog i Elforbundets rabataftale. Nogle medlemmer af Elforbundet har oplevet, at det på aconto fra os fremgår, at den faste pris hører op på anden tid end tiltænkt. Er du berørt, skal du skrive til 2021fastpris@vindstoed.dk.

P85DK
P85DK Feb 17 '22

De skrev tilbage til mig i går og undskyldte og rettede fakturaen til, så heldigvis ikke det store problem, men irriterende

P85DK
P85DK May 9 '22

Den ser ud til at være gal igen med deres fakturering. Den ovennævnte faktura dækkede perioden 01/10/2021 - 31/12/2021, og den faktura de lige har sendt er dækker perioden 15/12/2021 - 31/03/2022, så der er åbenbart 16 dage de mener de skal have dobbeltbetaling for.

NOELON
NOELON May 9 '22

Min regnings (periode) ser ok ud, men nu skal jeg lige have regnet på deres gennemsnitspris.

webercarbmann
webercarbmann May 9 '22

Jeg har også haft problemer med at de "glemte", at jeg var på elforbundets pris i 2021. Man skal være vågen. 

Har lige modtaget afregning for Q1 22.  Min rå elpris blev 0,7178 kr/Kwh  Jeg har virkelige gjort mig umage med opladning når strømmen har været billig. Med refusion fra Clever ser det fint ud.  En udgift på ca 450 kr. for el til bilen i Q1. 

Gustavsfar
Gustavsfar May 9 '22

Er fandme frækt at mam selv skal kontakte dem! Det burde da være dem som kontakter kunderne der er berørt. Det er jo den rene elmafia!

KimT
KimT May 9 '22

Min regning gælder fra 15/12 '21 - 31/3 '22 - så lige 15 dage for meget.

Men jeg kan ikke få forbruget til at passe hvis regningen dækker over 14 dage ekstra. For i de 14 dage har jeg brugt 812kWh, men forbruget på fakturaen er kun "forhøjet" med 50kWh

Min "rene" strømpris - vest - ligger på 0,7911, som skulle give et snit på 2,4976/kWh inkl moms/afgift - så her dækker E.on's refusion på 2,31 ikke helt

EDIT : Tror det er data fra d. 31/12 '21 som ikke er med på den sidste faktura, men som er med denne gang. Sammenlignet med Eloverblik mangler der 1/10-31/12 47kWh, og der er 50kWh for meget dene gang. 

På de forrige 5 fakturaer har angivelse af forbrug være +/- 0,5kWh - afrunding

Og hvis man ganger mit timeforbrug med den aktuelle spotpris, så passer min regning med et par kroner i forskel - det hænger nok sammen med den diff. på 3kWh

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 10 '22
P85DK
P85DK May 10 '22

Jeg har nu fået svar fra Vindstød som siger at de manglede én aflæsning fra d. 15.12.21 og den er derfor med der. Det kunne de jo bare have skrevet ...

KimT
KimT May 10 '22

Hvis jeg tager data fra d. 15/12 (51,013 kWh) til en pris af 0,15/kWh og fra 1/1-31/3 tager forbrug * spotpris så passer min regning

NOELON
NOELON May 10 '22

Hvis jeg tager mine data fra 1/1 - 31/3 passer de ikke med Vindstøds. Forbruget er ok: aflæst 4035,65 og faktureret 4036.

Men faktureret spotpris passer ikke. Beregnet udfra forbrug er den på 1,0043 Dkr, men faktureret 1,0316 Dkr.

Derfor lyder regningen på 4.163,15 Dkr i stedet for 3.827,95 Dkr.

cth
cth May 10 '22

OK.. så det ser ud til det passer rimeligt. Måske TSLA også er noget forskydning af en art?

NOELON
NOELON May 10 '22

Nej, jeg har ingen forskydning, 1.1-31.3 - kun fejl beregning på spotprisen. Og det er jo det interessante og sværeste at kontrollere for meningmand. Så jeg hører gerne hvis der er andre der har lignende oplevelser.

P85DK
P85DK May 11 '22

@TSLA - ser lidt underligt ud. Du skal huske hvis du er via elforbundet, så tager Vindstød 5 øre + moms pr. kWh. Men det kan jeg heller ikke lige få til at passe med dine tal.

Jeg må nok også lige tjekke mine tal, selvom jeg ikke rigtig gider ;-)

Sider: 1 2 3 4 5 6 »