Loading...
dk

Variabel el: "Din pris følger spotprisen" (Skal jeg tage sølvpapirshatten af) | Tesla Forum

AgentP
AgentP Feb 25 '22

Vi jagter en ny el-aftale. 

De fleste med variable priser skriver "Din pris følger spotprisen". Der står ikke at min pris er spotprisen. Det er umuligt at gennemskue, om de lægger et overhead på. 

Skal jeg bare tage sølvpapirshatten af? Jeg er på vagt overfor smarte strømsælgere. Kan man gå ud fra, at "Følge spotprisen" er lig med spotprisen? 

Omvendt har vi kigget på Vindstød's "Dansk Vind". Der står, at min pris er spotprisen. Intet abonnement, intet fakturagebyr, ingen binding. Så hvad pokker tjener de penge på?  

En del var glade for Barry. Men hvis Vindstød tilbyder spotpris uden abonnement, hvad overser jeg så? 

EDIT: Og i øvrigt undskyld for endnu en tråd om el-leverandør...

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Feb 25 '22
NOELON
NOELON Feb 25 '22

Jeg har aftale hos Vindsød gennem Elforbundet. Her er det spot prisen rent der er gældende. Jeg har spurgt Vindstød om det er spotprisen i den time hvor forbruget finder sted eller det er en gennemsnits pris pr. dag. Var det det sidste ville der jo penge at tjene og intet incitament for at forbruget lægges hvor det er billigst. Men de bekræfter at det er pr. time efter forbrug. Derfor er det også noget uklart hvad de tjener penge på. Men nu har der jo været en masse rod med deres systemer. En bekendt havde fået en fejlagtig regning som blev klaget og en ny korrekt regning viste så at de havde krævet over 800 for meget for kvartalsregningen, så nu bliver de gamle regninger gennemgået. Jeg ved også at P85DK herinde har haft en lignende fejlregning. Men hvis der er mange som ikke checker deres regning så er der jo mange pange at tjene:) 

Jeg har nu fundet frem til hvordan jeg kan tage et datasæt ned over mit forbrug for f.eks. et kvartal fra eloverblik.dk og et andet datasæt fra energidataservice.dk med spotprisen pr. time i samme kvartal. Ved at sammenkøre disse kan jeg nu se om de har gjort der korrekt. Tidligere havde vi jo fastpris, men nu med spotpris er det blevet meget vanskeligere at kontrollere. 

PL
PL Feb 28 '22

Behold hatten på lidt endnu. For flere selskaber gælder det, at de sælger med et overhead/tillæg, men slet ikke vil oplyse hvad tillægget er. Det virker helt forrykt i min verden, men de henviser til, at de blot skal deklarere hvad prisen har været i sidste kvartal eller lignende og så må man tage bestik af det.

Vindstød gennem Elforbundet lever af, at kunderne glemmer det når der er gået 6 måneder, tror jeg. Lidt ligesom alle andre selskabers introabonnementer.

KimT
KimT Feb 28 '22

@TSLA - hvad hedder den datasource hos energidataservice du bruger. Synes kun jeg kunne finde en som returnere data 5 dage tilbage

NOELON
NOELON Feb 28 '22

@KimT: https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/elspotprices

Her kan du sætte div. filtre som dato fra / til og område DK1/DK2 og rækkefølgen (order by) før du trykker Submit. Derefter kan du downloade datasættet.

KimT
KimT Feb 28 '22

Fejl 40 - kikkede ikke i Excel arket, men kun i det som blev vist på skærmen

webercarbmann
webercarbmann Mar 7 '22

Et par af mine kolleger siger det de har fået fået forlænget den faste lave elpris via Elforbundet / Vindstød til at dække Q1 2022 ved at ringe til vindstød omkring nytår.  Synes det lyder mærkeligt at det kan lade sig gøre, når vindstød taber kassen på aftalen fra 2021. Er der nogen der klan forklare hvad der er op og ned i den sag? 

P85DK
P85DK Mar 7 '22

Så har de været mere end heldige. Der var nogle heldige der tegnede aftalen med start 1. okt 2021 som vist udløber 31. marts. Men det var også før det rigtigt gik amok. Hvis Vindstød har forlænget 15 øre + moms ved årsskiftet, så er de dummere end politiet tillader.

Jeg håber dine kolleger har det på skrift :-)

Ledsager
Ledsager Mar 8 '22

I følge mail fra Elforbundet i dag skulle der komme en ny aftale d. 11. Marts gældende fra 1. April. Så må vi se hvad den går ud på. Jeg synes også det er svært gennemskueligt.

Ice2EV
Ice2EV Mar 8 '22

Jeg løb tør for intro tilbud i september, hvor det så også var tydeligt at vi var over 15.000 kWh om året.

Så tegnede jeg Elforbundet lige før 1/10 og fik den med 15 øre indtil 1/4.

MEN jeg skal tilstå jeg har ikke brugt tid på at tjekke op på om det reelt er endt sådan.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 8 '22
cth
cth Mar 8 '22

Jeg må lade i sommerhuset hvor jeg har modstrøm til 0 øre indtil 1/5 :-)

men det var nok også sidste gang jeg fik et intro abo. til 0 øre...

webercarbmann
webercarbmann Mar 8 '22
Quote from P85DK

Så har de været mere end heldige. Der var nogle heldige der tegnede aftalen med start 1. okt 2021 som vist udløber 31. marts. Men det var også før det rigtigt gik amok. Hvis Vindstød har forlænget 15 øre + moms ved årsskiftet, så er de dummere end politiet tillader.

Jeg håber dine kolleger har det på skrift :-)

Det står i en mail fra vindstød så jeg tror den er god nok.  Jeg har set beskeden.....

P85DK
P85DK Mar 8 '22

Det er en god mail at have :-)

PL
PL Mar 9 '22
Citat fra Ice2EV

Så tegnede jeg Elforbundet lige før 1/10 og fik den med 15 øre indtil 1/4.

MEN jeg skal tilstå jeg har ikke brugt tid på at tjekke op på om det reelt er endt sådan.

Jeg gjorde det samme, og regningerne har set fine ud. Den sidste må komme i næste måned.