Loading...
dk

Ukraine | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Feb 28 '22

Kære alle. 

Nu sidder jeg lige og får en ide.  Hvorfor bruger vi ikke tesla supercharger netværket til at transportere fygtninge ud fra Ukraine?  Jeg forestiller mig at der ikke er så meget trafik på netværket i Polen men så snart man kommer ind i Tyskland kan flytgning komme rundt i Europa med supercharger netværket som HUB. Masser at biler der kører rundt med 1-2 personer.  Hvem ville ikke tage flygtning med.  Kan Tesla community i Europa ikke gøre noget godt her? Er der brug for nogen der kører til Polen og fragter folk fra den Ukrainske grænse til Tyskland er jeg siker på at der møder folk op. 

KimT
KimT Feb 28 '22

Tesla har gjort SuC gratis på 4 SuC i nogle områder i nærheden af Ukraine - også for ikke-tesla biler

Tilfældig opslag : https://teslanorth.com/...ukraine-for-all-evs/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 28 '22
MOS
MOS Feb 28 '22

Altså at flygtninge får et lift fra én SuC og bliver sat af ved en anden SuC, hvor en ny bil tager over? God idé! Hvordan får vi det koordineret? Er der nogen, der er gode til Fjæsbook? Har hørt at det kan være en måde at skabe kontakt til grupper af flygtninge.

MOS
MOS Feb 28 '22

Når jeg lige tænker over det, er det en kæmpe opgave rent logistisk at transportere det enorme antal flygtninge, der sikkert skal alle mulige forskellige steder hen. Så der skal tænkes et system, der er rimeligt effektivt. Samt information, som når ud til så mange som muligt - både flygtninge og chauffører. Jeg forestiller mig, at man annoncerer med tiltaget helt generelt på FB, hvor der opfordres til at dele opslaget blandt både flygtninge og potentielle chauffører. Det er nok naivt at forestille sig, at informationen når ud til alle, så for at gøre det mere effektivt, tænker jeg at inddrage gammeldags, analoge papskilte som hjælp. Altså opfordring til at flygtninge stiller sig klar ved en Tesla SuC med et papskilt el.lign. hvorpå der står en ønsket destination/SuC. Så kan chauffører, der kommer forbi, give dem et lift, hvis de alligevel skal den vej. På den måde bliver der naturligvis lidt et element af tilfældighed, om de pågældende flygtninge er så heldige at få et lift. Men hvis der er god opbakning til projektet, tror jeg godt, det kan batte noget.

MOS
MOS Feb 28 '22

Og et råd til chauffører: Medbring gerne autostol(e)/selepude(r), da der sikkert er tale om en del børn blandt flygtningene.

MOS
MOS Feb 28 '22

Kunne man evt. twitte til Elon Musk og spørge, om han vil være med til at koordinere og samarbejde om sådan et projekt? Forslag er hermed givet videre. Er der nogen, der er på Twitter?

Cubic
Cubic Feb 28 '22

Rigtig god initiativ. Stop endelig ikke. Jeg køre gerne turen i en Model 3

webercarbmann
webercarbmann Feb 28 '22

Er ikke den store Twitter eller FB haj.  Er der nogen der har erfaringer med SUC i det sydlige Polen?  Tænker at det ikke er steder med meget trafik.  Måske kunne der være behov for ekstra kørsel mellem den Ukrianske grænse og SUC i vest Polen eller Tyskland med mere trafik. 

webercarbmann
webercarbmann Feb 28 '22

Hvis først der står flygtninge med et skilt ved en SUC - så kommer de hurtigt med videre! Det er jeg ikke i tvivl om. Det er nok fra den Ukrainske grænse og et stykke vestpå der er udfordringen. Som MOS skriver så tror jeg faktisk at kapaciteten for at få transporteret folk ud i Europa er betydelig. Tror også at mange lokale gerne vil køre et par ture i deres nærområde hvis de hører at der skulle stå flygtninge med et transportbehov ved deres lokale SUC.

Ice2EV
Ice2EV Feb 28 '22

Det er en virkelig sød og fornuftig tanke.

Men mener at der kan være noget med menneskesmugling involveret.

Nu er jeg ikke den skarpeste kniv på grænsekontrol eller juridiske perspektiver deromkring. 

Det er måske kun hvis dem der flyttes er mere solbrændte?

Mener forøvrigt det er skrækkeligt at den stodder kan gøre som det passer ham! Det er satme uhyggeligt, du!

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 28 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 28 '22

Jeg mener ikke der kan være juridiske problemer med det da mange pt gør det. Kan være jeg tager fejl…

P85DK
P85DK Feb 28 '22

Der er også mange som kører for stærkt på motorvejen, men er sikker på at det ikke betyder at det er ok. Kan være jeg tager fejl ;-)

Cubic
Cubic Feb 28 '22

Fuck juristerne og hastigheds kontrollen, det handler om mennesker der overfaldet af Hitler II, og jaget på flugt, og det tilmed kvinder og børn.......................

jramskov
jramskov Feb 28 '22

Relevant artikel: https://www.dr.dk/nyheder/udland/peter-er-paa-vej-hjem-med-en-fremmed-familie-i-bilen-jeg-kunne-ikke-holde-ud-bare-se

Bla. følgende info:

Gode råd fra Udenrigsministeriet
  • Den danske ambassade i Warszawa har på grund af situationen i Ukraine etableret en midlertidig tilstedeværelse i Rzeszów tæt på grænseovergangen i Medyka. Herfra ydes konsulær bistand - også i weekenden.

• Ukrainske statsborgere med biometriske pas har visumfri indrejse til Danmark med mulighed for ophold af 90 dages varighed. Ukrainske statsborgere med ikke-biometriske pas vil i den nuværende situation godt kunne komme ind i eksempelvis Polen.

• Hvis en person med et ikke-biometrisk pas ønsker at rejse videre til Danmark, vil vedkommende skulle have visum, hvilket den danske ambassade i Warszawa vil kunne hjælpe med. Sagsbehandlingstiden vil i den nuværende situation være ganske få dage.

• De ukrainske myndigheder tillader ikke i den nuværende situation, at mandlige ukrainske statsborgere mellem 18 og 60 år forlader Ukraine.

Kilde: Udenrigsministeriet.

Cubic
Cubic Mar 1 '22

@MOS. Er der nogen opdatering på emnet ?

MOS
MOS Mar 1 '22
Citat fra Cubic

@MOS. Er der nogen opdatering på emnet ?

Jeg har kontaktet Røde Kors og spurgt, om de vil hjælpe med at få projektet i gang. Jeg har modtaget følgende standardagtige svar, som jeg læser som et "Ellers tak, vi har travlt, men du må da gerne udfylde vores formular for at melde dig som frivillig sådan helt generelt".

Kære Mark, Tak for din henvendelse, der vidner om stort engagement. Vi er i færd med at organisere vores respons på krisen i Ukraine og kender endnu ikke de konkrete behov. Forskellige hjælpeopgaver kan hurtigt opstå og vi kan få brug for mange flere frivillige her i landet. Vi sender desværre ikke frivillige ud af landet. Du må meget gerne allerede nu melde dig parat ved at udfylde formularen her: https://www.rodekors.dk/parat/hjaelper Du kan sætte kryds i boksen: Opgaver hvis der opstår behov i forbindelse med kriser i Danmark? Og skriv meget gerne ”Ukrainefrivillig” øverst i feltet ”egne bemærkninger”. Tak for det Krista

Jeg tror, hvis projektet skal blive til noget, så kommer vi nok selv til at drible videre med det på egen hånd blandt Tesla-ejerne. Evt. med hjælp fra Tesla/Elon Musk. Jeg har desværre ikke personligt overskud til selv at tage teten med det lige p.t., da jeg lige er startet på nyt arbejde. Så jeg håber, at andre vil gribe bolden og gøre noget aktivt.

cth
cth Mar 1 '22

Tanken er god...men jeg tror umiddelbart at det ville være bedre at støtte økonomisk og så lade nogle andre kører busser derned.

MOS
MOS Mar 2 '22

Men det ene udelukker jo ikke det andet. Alle bidrag, store som små kan gøre en forskel. Alene tanken om, at andre nok gør noget, og at noget andet vil være mere effektivt, får jo ikke automatisk tingene til at ske. Så jeg vil stadig opfordre alle til aktivt at bidrage med, hvad man nu kan. Stort som småt. Praktisk, administrativt og/eller økonomisk.

cth
cth Mar 6 '22

Polakkerne frabeder sig venligt enkeltbilister ved den polske grænse til Ukraine, medmindre man decideret har nogle bestemte personer man skal hente.

Det skaber mere bøvl end gavn.

Hjælp i stedet for som frivillig derhjemme hvor der bliver brug for det eller åben dit hjem for en familie.

Cubic
Cubic Mar 13 '22

@MOS

Du har ret.

Ja, de store hjælpe organisationer står i kø for at hjælpe, men de er uflexible og langsomme i optrækket, og der er en del private hjælpe organisationer som beder om hjælp.