Loading...
dk

Høje brændstofpriser | Tesla Forum

KimT
KimT Mar 6 '22

Brændstofpriserne er steget med under 50%, og nu skriger folk og kræver indgreb.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/benzinprisen-er-gaaet-amok-maaske-hjaelp-paa-vej/9157293

At elprisen er 4 doblet ( i morgen kl.8 ca. 6,25/kWh (3,83 uden afgift, moms) er de åbenbart ligeglad med...

Det er jo lige før at det er billigt hos Ionity, og endnu billigere hos Q8/Cirkle K til 4,95/kWh

http://elpris1.wen.dk

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 6 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 6 '22

Mon ikke det er fordi at brændstofpriserne er mere håndgribelige når de står bøjet i neon på hvert et gadehjørne? Der er jo ingen mennesker på denne planet der kan gennemskue sammensætningen af elprisen inklusiv elselskaberne selv. De ved blot at el er steget.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 6 '22
MOS
MOS Mar 6 '22

Jo. Og så er det nok også fordi EBs læsere kører på benzin.

jramskov
jramskov Mar 6 '22

Der er bestemt fokus på elpriserne i diverse Facebook grupper.

burns
burns Mar 7 '22
Det der nogen der har regnet på hvornår det er billigere at bruge en generator i stedet for hente strøm fra nettet?
Ice2EV
Ice2EV Mar 7 '22

Man får vel ikke meget over 2 kWh effektivt ud af en liter benzin/diesel i en generator.

Og til en pris på 15 kr/literen, så skal man over 7,5 kr/kWh før det bliver lige op. 

cth
cth Mar 7 '22

Tesla 3.20kr pt. hvis man kigger på sin skærm i bilen.

Vi kommer nok til at leve med det sålænge krigen kører i det gear den gør.

Jeg har selv plads nok i økonomien til at håndtere det.

Men sjovt er det da ikke og slet ikke for dem der ikke har den plads.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 7 '22
MOS
MOS Mar 7 '22

Det er egentlig tankevækkende, så uigennemtænkt det er, når folk kræver tilskud til varme, el og fradrag for benzin m.m., blot fordi priserne stiger. Virksomheder skal vel også have ekstra tilskud/fradrag/støtte, da deres produktion er hårdt ramt. Ellers risikerer de at gå konkurs. Men det er jo opskriften på hyperinflation.

Kraftigt stigende priser skyldes en ubalance mellem udbud og efterspørgsel og prisjusteringer skal normalt være med til at udligne den ubalance ved f.eks. at få forbrugerne til at spare lidt eller omlægge deres forbrug til andre varegrupper. Men hvis man kortslutter den mekanisme og bare giver tilskud og siger "køb ligeså meget som I plejer - staten betaler merprisen", så udligner man jo ikke den ubalance. De ekstra penge, der bliver pumpet ud, får så bare priserne til at stige yderligere.

Skal man gøre noget rationelt, så bør man i stedet gå ind og kigge på, hvad der kan udligne den ubalance. Altså enten købe mindre (spare på benzin, varme, el m.m.) eller øge udbuddet (bygge flere vindmøller, solceller m.m.).

P85DK
P85DK Mar 7 '22

Tja, det er vel svært ikke at have varme. Gasprisen stiger fx. 80% her mandag morgen på den europæiske gasbørs. Og det er jo ikke fra et lavt niveau !!!

jramskov
jramskov Mar 7 '22

Det er med at finde det lange uldne undertøj frem :)

webercarbmann
webercarbmann Mar 7 '22

Det er ret vildt. Jeg er fandme glad for at jeg ikke har et stort gammelt hus med naturgas.  I denne periode med høj elpris bruger vi 30-40 kwh/dag til varme og el. Det er vel godt 100/dag. His Muskness giver strøm til bilerne... Må vi bede om noget blæsevejr. 

cth
cth Mar 7 '22

Stort gammelt hus med naturgas ...det er mig :-)

Jeg overlever, men det bliver da ikke sjovt hvis det fortsætter ud over min fastpris periode engang i foråret.

Så jeg skal nok finde en løsning inden næste vinter.

https://finans.dk/privatokonomi/ECE13800837/borgerforslag-vil-fjerne-benzinafgifter-fdm-kraever-koerselsfradraget-sat-op/?st=1&ctxref=ext

NOT... jeg skriver ikke under.

Der skal jo laves en samlet løsning hvis noget skal laves.

GAS,EL og brændstof er jo alle steget.

Dec14
Dec14 Mar 7 '22

Flere danskere bliver for første gang i deres liv nødt til at sætte tæring efter næring - en øvelse de åbenbart finder så uhørt at andre skal betale gildet. Fraset de få, der virkelig ikke har mere end til dagen og vejen kan vi alle sagtens spare på energien. Det er basalt at have varme på om vinteren, men ikke nødvendigvis 22-24 grader som efterhånden er blevet den nye standard. 18-19 grader kan også gøre det.

Når jeg cykler forbi bilerne på vej til arbejde kan jeg se at næsten alle sammen med et snuptag kan reducere brændstofudgifterne til 50%, blot ved at tage en enkelt passager med i bilen - stort set alle har kun føreren om bord. Men det kræver selvfølgelig at man skal vise hensyn og måske bruge lidt ekstra tid hver dag. Alle med mindre end 10km til job kan sagtens cykle også om vinteren. Jeg er selv 55 år gammel og cykler små 10000 km om året til jobbet. Hvis ikke man er ramt af sygdom eller magelighed er der ingen grund til at tage bilen.

Med det som som Ukrainerne må stå igennem lige nu, er det simpelthen ufatteligt at danskerne overhovedet vil være bekendt at klage sig.

MOS
MOS Mar 7 '22

@Dec14

+1

webercarbmann
webercarbmann Mar 7 '22

@Dec14. Enig - i sidste uge var der flere kolleger der gerne ville høre mere om elbiler....  Det er brændstofpriser på 15-20 kr/L der for alvor vil få folk til at tænke sig om! 

cth
cth Mar 7 '22

Det følges jo lidt af det hele.

EL er jo også steget kraftigt...

Men tænker i er nogen i disse dage, som ikke er så kede af jeres langsomt ladende 85'ere :-)

Det er jo gratis.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 7 '22
KimT
KimT Mar 7 '22
Citat fra cth

Men tænker i er nogen i disse dage, som ikke er så kede af jeres langsomt ladende 85'ere :-)

Det er jo gratis.

Det kan da godt være det er nu man skal sælge bilen til overpris pga. gratis strøm.

Jeg har jo i forvejen "gratis" strøm igennem E.on's all-inclusive 

P85DK
P85DK Mar 7 '22
Citat fra webercarbmann

@Dec14. Enig - i sidste uge var der flere kolleger der gerne ville høre mere om elbiler....  Det er brændstofpriser på 15-20 kr/L der for alvor vil få folk til at tænke sig om!

Hvis du lader til 4-6 kr/ kWh hjemme i øjeblikket, så er det da billigere at køre diesel og moderne benzinbiler pr. kilometer

NOELON
NOELON Mar 7 '22

Ja og det er jo der at afgifts junglen viser sin svaghed. Hvad der var designet til en virkelighed viser sig katastrofal ift en anden. Det kan kun gå for langsomt at få lavet en ny el afgift politik, der til fulde itænker den grønne omstilling....

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 7 '22

Ja lige nu koster det alt mellem stort set gratis og 4-500kr for mig at lade raketten op derhjemme…

Sider: 1 2 3 »