Loading...
dk

Kør selv ferie til Paris | Tesla Forum

SuneH
SuneH Jun 21 '22

Bispingen SuC i Tyskland, lige syd for Hamburg er ret fed med stor legeplads og bedst af alt en kæmpe indendørs skibakke med stolelift og det hele. Og man kan spise på en tysk alpe-knejpe med udsigt til skiløjperne mens man spiser currywurst :-)

Vi har engang booket en overnatning dér på vej hjem fra sommerferie i Østrig, på den måde fik vi stået på ski 3 timer om formiddagen inden vi kørte videre hjem. Og selvfølgelig med fuldt opladt bil ved afgang,.

RobertJ
RobertJ Jun 21 '22

Bispingen er super, lige ved rundkørsel efter du drejer ned mod ladepladsen og 'SnowDome' er der en kæmpe labyrinth. Et MonkeyTonkey agtigt land og en super fed Gokart bane.

Ren slarafenland - Kræver dog du kører over Hannover - Köln  og ikke Bremen.

Speak of the devil, Bremen laderen er et stort outlet marked - tænk Ringsted outlet bare større.

Edit: Men de har flyttet laderen et par meter, nu ligger den på Rudolf Diesel Strasse - 100m overfor outlet :(

@Tintin - kører selv mod Nice i u28-29.
Har lejet en lejlighed på Zum alten Fritz ved Seesen, der kan huse jer alle til spot pris. (de har lader)
Hvis i kører tidligt kan i nå Bad Kissingen, en charmerende by med Therme bad og en stor Sauna-welt hvis i lige skal lade op. Og husk Aldi-Süd og Lidl har ofte hurtig ladestationer nede sydpå. God til en lille kaffe og snoller handel.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jun 21 '22
Noogi
Noogi Jun 22 '22

Super. Tak for forslag. Vil helt sikkert overveje Bispingen SuC.

Seppe
Seppe Jun 22 '22

Bare kun kom i åbningstiden, Bispingen er virkelig død om natten!

webercarbmann
webercarbmann Jun 23 '22

Når snakken falder på Bispingen må jeg anbefale Blitz Döner der ligger hvor man kører ind til McDonalds. De laver god kebab! Er det spisetid, sætter vi altid en af der går ind og bestiller mens andre kører ned til Sonw Dome og sætter bilen til og går tilbage. 

Seppe
Seppe Jun 23 '22

Ja det er en mulighed lige at fange den på vejen - det er dog en anstændig gåtur man skal ud på :-) 

Arpe
Arpe Jun 30 '22

Tesla har lige åbnet 5 nye supercharger lokationer i Frankrig i går, så nu er der 124 nye ladestandere. Det bliver nemt at køre på sommerferie i år. 

tintin
tintin Jun 30 '22

Vi har tidligere kørt sydpå og altid kun brugt Tesla supercharger. Vi kører til Sydfrankrig i næste uge og for første gang er jeg nervøs for kødannelse når der skal lades nu hvor der er åbnet for alle el-biler. Jeg vil derfor gerne have mulighed for at lade ved andre udbyder men jeg synes det er en jungle at finde ud af opkobling og betaling. Er der nogen der kan anbefale en app eller en udbyder for dummies?

jonsiii
jonsiii Jun 30 '22

Godt nok kun eet datapunkt, men jeg var på Eindhoven SuC for en måneds tid siden, og der var ikke andet end Tesla'er. Lad bilen bestemme, så kører den også udenom overfyldte SuC'er.

For tiden hører jeg en del om Aral, hvor du kun betaler 0,39 €/pr. minut via Swisscharge. Dvs. lader du med mere end 60 kW, så er det markant billigere end Tesla. Men okay.. spørgsmålet er om man gider at bøvle.

Der er masser af dem:

https://tankstellenfinder.aral.de/?prefilters=products.electric_charging

Edit 4. juli: Det er nu slut med billig ladning via Swisscharge. Der er nu BÅDE kWh- (0,89€ kWh) og minut-pris (0,35€/min). Billigere på standeren via kreditkort (0,69 €/kWh).

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 4 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 30 '22

@tintin. Vi kører til Sydfrankrig i morgen. Det burde absolut ikke blive noget problem. Tast ruten ind og så kan du se hvor mange ledige stalls det er på suc på ruten.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 30 '22
tintin
tintin Jun 30 '22

Det tror og håber jeg også men jeg fandt en app. til Eborn, de har stander i Frankrig og det virker som om at det er rimeligt nemt at lade når man har tilknyttet et kreditkort til appen. Aral har som jeg ser det ikke stander i frankrig

MOS
MOS Jul 1 '22

@tintin

Det virker ikke som om, der er ret mange non-Teslaer, der lader på Tesla SuC. Af og til kan man dog støde på et par stykker. Men det er klart Teslaerne, der fylder mest. Så jeg tror bare, du skal finde optimismen frem. Tjek evt. antal ledige standere på den SuC, du planlægger at køre til og vælg evt. en anden, hvis det giver mening. Hvis der er fuldt hus på en SuC med mange ladestandere, burde der statistisk være en bil, der er færdig med at lade inden for 5 min., så medmindre der er en lang kø af ventende biler, så burde der ikke blive meget ventetid.

Personligt gider jeg ikke bøvle med andre ladere, apps, kort, brikker, besværlige og uigennemskuelige abonnementsordninger og priser og hvad ved jeg. Men jeg har også gratis SuC, så det giver selvfølgelig et ekstra incitament til at klare sig eksklusivt med Tesla SuC.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 1 '22
tintin
tintin Jul 1 '22

MOS. Helt enig. Jeg har også gratis SuC så at lade andre steder vil kun være i yderste nødstilfælde. Jeg havde ikke købt el-bil tilbage i 2015 hvis det ikke havde været for Tesla SuC. Jeg er  fuld af beundring for de el-bil ejere der ikke har Tesla alligevel får det til at fungere. Tænk hvis det var det samme betalings cirkus ICE ejere skulle igennem når der skal tankes fuel.

MOS
MOS Jul 1 '22
Citat fra tintin

Jeg er  fuld af beundring for de el-bil ejere der ikke har Tesla alligevel får det til at fungere. Tænk hvis det var det samme betalings cirkus ICE ejere skulle igennem når der skal tankes fuel.

Jeg vil ikke kalde det beundring. Snarere undren. Jeg fatter ikke, at andre elbilister finder sig i det. Det ladecirkus er så elendigt og pivringe, at jeg mangler ord. Det er decideret pinligt og jeg hader at skulle forklare (potentielt) nye elbilsfolk, hvordan man lader en elbil, hvis det ikke lige er en Tesla. Nu kan man så endelig bare henvise til Tesla SuC.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 3 '22

Er nu ankommet til Sydfrankrig med 4 lade stop og en overnatning undervejs. For dælen det var en fornøjelse. Der er smæk for skillingen på bilen når der lades. Bilen ventede altid på os og ikke omvendt. Gns forbrug 168wh/km. Køretid 26 timer pga af meget trafik. Som forventet ingen ventetid på suc.

MOS
MOS Jul 3 '22

Pro tip til dem, hvor bilen lader for hurtigt:

Lad være med at navigere til SuC. Så forvarmer bilen ikke batteriet og den lader langsommere. Du skåner dermed batteriet en smule og du kan nå at tygge af munden, inden du skal ud at flytte bilen for at undgå spærreafgifter. Desuden sparer du en smule strøm, da den ikke varmer batteriet unødigt op tilsvarende igen på ikke at skulle køle batteriet så meget ned igen. Det er billigere og også mere klimavenligt. Hvis der er andre på SuC (V2), som man deler ladepar med, får de også lidt mere effekt, når din ikke trækker så meget. Win-win-win-win-win :-D

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 3 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Jul 4 '22

Well noted :-)

Seppe
Seppe Jul 5 '22

Men så vil den jo bare varme op for fuld smadder når man ankommer, så tænker ikke man undgår slid og ekstra forbrug? - jeg tror i øvrigt det er meget marginalt hvad det har af betydning for gennemsnitsbrugeren

Ice2EV
Ice2EV Jul 5 '22

Umiddelbart har jeg ikke bemærket et højere forbrug under "preconditioning". 

Jeg tror, uden at vide det, at det der reelt sker er, at bilen undlader at køle batteriet under kørsel, og derved stiger temperaturen.

Det skal være usagt om den reelt varmer batteriet op vinteren under frostgrader.

KimT
KimT Jul 5 '22

Det er vel det Octovalve'en styrer. Altså den kan trække varme fra motor, og lade være med at køle batteriet, så længe der er "overskudsvarme"

Sider: « 1 2 3 4 5 »