Loading...
dk

Køre ferie sydpå. Tør man? | Tesla Forum

heinzemann
heinzemann Jul 22 '22
Citat fra P85DK

Det er desværre ikke noget hverken servicecenter eller du kan gøre fra eller til ved, der kommer det der kommer

Tak for info!

MOS
MOS Jul 22 '22
Citat fra P85DK

Hos nogle SW begrænser de 90 kWh batteriet hvis de sætter det i en 85'er. Det slap jeg for. Hvis man får et 90'er så kan man for små 5.000 kr. få låst de sidste kWh op og få ændret bilen fra 85 til 90 i al konfiguration.

Da jeg allerede har de fulde kWh, så har jeg ikke gidet betale for at de ændre grafikken fra P85DL til P90DL

Ved du, hvorfor de ikke har SW-begrænset dit nye batteri til 85 kWh, når det nu oprindeligt er en 85DL? Er det en forglemmelse fra Teslas side, eller er der en anden teknisk forklaring? 

P85DK
P85DK Jul 22 '22

Jeg tror det er vilkårligt og det er vist også lidt vilkårligt hvor meget de begrænser når de gør det. Jeg kender til en der har fået begrænset til det hans batteri havde da den kom ind (370 km) og en der har fået begrænset til ny P85D (407 km) og så et par stykker som min hvor der ingen begrænsning er. Jeg tror bare det er klassisk Tesla og fuldstændigt tilfældigt.

MOS
MOS Jul 22 '22

Men ved SW-begrænset kapacitet er det vel en konstant begrænsning over tid? Dvs. bruttokapaciteten aftager over tid pga. degenerering, men det tages jo så bare af top-bufferen? Det er da meget fedt, hvis man kan regne med konstant batterikapacitet i mange, mange år - og måske endda resten af bilens levetid. Plus at man roligt kan lade til 100%, da der stadig er en top-buffer til beskyttelse. Der må også være mere regen til rådighed i toppen samt højere ladehastighed specielt i den høje ende af SoC.

 

Gad vide, hvad der sker, hvis man starter på toppen af et bjerg med 100% opladet batteri og kører ned. Normalt falder regen jo gradvist til 0 kW, når man nærmer sig 100% SoC. Men hvis der er en top-buffer pga. SW-begrænset kapacitet, så er der vel stadig regen til rådighed? Kan man så regen'e batteriet op til over 100%, hvis kan kører ned af en lang bakke/bjerg? Jeg så på et tidspunkt en video, hvor en af de gamle Hyundai Ioniq gjorde netop dette og endte vist med omkring 103% på batteriet (husker ikke det præcise tal).

P85DK
P85DK Jul 22 '22

Ja, det er også derfor jeg aldrig ville betale for en ophævning af en begræsning, da den alligevel forsvinder over tid. Men når det er sagt, så er det nu meget rart med de 438 km ved 100%

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 22 '22
cth
cth Jul 22 '22

Hjemkommet fra Harzen med gennemsnit på 199 wh/km

Meget godt synes jeg selv når nu den fik fuld skrald på autobahn hvor muligt.

230 km/t går den fint og der er mere.

 

ladede til 580 km ved Rhüden før vi kørte ind i harzen område.

4 dage med kørsel rundt i området og vi nåede tilbage til Rhüden med 150 km.

Så meget rart med rigelig rækkevidde, selvom der da fandtes lademulighder i området vi var.

 

Mødte fortvivlet E-tron ejer på Rhüden SuC hvor han forgæves forsøgte alle standere hos den anden lade udbyder Allego.

Han vidste ikke at Tesla var en mulighed.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jul 23 '22
Ice2EV
Ice2EV Jul 23 '22

@cth udover det er imponerende at en stor slæde af en S'er kan rende motorvejen kort med 199 Wh/km. Så er jeg måske blevet gammel, men synes 230 kmt er meget. 

Har jo selv lige været sydpå, og med 145, så kommer der bare sådan et missil forbi suuuuuum. Det er altså voldsomt, hvis der lige er en tosse der trækker ud, så går det dælme galt.

Forstår ikke de statistisk undgår voldsomme uheld med væsentlig større antal dødsfald i trafikken, end her hjemme eller Sverige/Norge.  Ja tyskland ligger mellem 30 og 40 pr mill indbyggere. Danmark/sverige ligger under 30.... Hvad det så end betyder. 

P85DK
P85DK Jul 24 '22
Citat fra Ice2EV

@cth udover det er imponerende at en stor slæde af en S'er kan rende motorvejen kort med 199 Wh/km. Så er jeg måske blevet gammel, men synes 230 kmt er meget. 

Har jo selv lige været sydpå, og med 145, så kommer der bare sådan et missil forbi suuuuuum. Det er altså voldsomt, hvis der lige er en tosse der trækker ud, så går det dælme galt.

Forstår ikke de statistisk undgår voldsomme uheld med væsentlig større antal dødsfald i trafikken, end her hjemme eller Sverige/Norge.  Ja tyskland ligger mellem 30 og 40 pr mill indbyggere. Danmark/sverige ligger under 30.... Hvad det så end betyder.

Det er 100% rigtigt at fart dræber. I næsten 9 ud af 10 tilfælde vurderes det at en eller flere af de involverede parter har kørt hurtigere end hastighedsgrænsen i Danmark i 2020.

Men hvor er det ulykkerne sker? I 2020 var der 163 dræbte i trafikken, 2/3 af dødsulykkerne skete i en landzone. 93% af de dræbte i trafikken var i zoner med en hastighedsgrænse på 90 km/t eller mindre. Fodgængere, cyklister, knallertkørere og motorcykler tegner sig for halvdelen af dræbte i træfikken. På motorvejen var der 14 dræbte, hvoraf 8 var eneulykker og 3 forårsaget af spøgelsesbilister.

Yes, jeg ved godt at der ikke kan være 14 døde på motorvej (+110 km/t) samtidig med 93% af 163 er dræbt i zoner optil 90 km/t, men det er de tal der er i rapporten :-)

Så motorveje er stadig det sikreste sted at køre hurtigt, men det skal selvfølgelig gøres med hensyn overfor medtrafikanter (som i helst ingen), i en bil man kender og et sted det er tilladt.

Er de ting opfyldt, så er der nogle biler der har godt af at få strakt benene ordentligt ud en gang i mellem ...

 

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 24 '22
Cubic
Cubic Jul 24 '22

Nu siger jeg ikke at farten ikke dræber, for det gør den, men det er ikke farten alene, det er mere dem der køre med hovedet dybt begravet oppe i r...., dem der er 100% overbevist, om at det er lige præcist dem der ejer vejen, og i øvrigt kun er dem der køre der. Det er dem der dræber, og ikke så meget hastigheden i sig selv.

 

Arrrr, det var dejligt at komme af med :)

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jul 24 '22
cth
cth Jul 24 '22
Quote from Ice2EV

@cth udover det er imponerende at en stor slæde af en S'er kan rende motorvejen kort med 199 Wh/km. Så er jeg måske blevet gammel, men synes 230 kmt er meget. 

Har jo selv lige været sydpå, og med 145, så kommer der bare sådan et missil forbi suuuuuum. Det er altså voldsomt, hvis der lige er en tosse der trækker ud, så går det dælme galt.

Forstår ikke de statistisk undgår voldsomme uheld med væsentlig større antal dødsfald i trafikken, end her hjemme eller Sverige/Norge.  Ja tyskland ligger mellem 30 og 40 pr mill indbyggere. Danmark/sverige ligger under 30.... Hvad det så end betyder. 

Bare rolig.... jeg kørte kun så stærkt på de 3 til 4 sporede stykker hvor der ikke var nogen der kunne trække ud.

Når man har en bil der kan så skal det prøves.

Vi lå generelt på de 100 til 170  og 230 skete 3 gange over kort strækning og kort tid fordi konen sagde stop. Teenage sønnen sagde kør kør :-)

Jeg er ikke typen der hamrer forbi langsomt kørende biler i sporet lige til højre, uanset de kunne have tanker om at trække ud eller kører alene. 

Jeg holder mega afstand og kører bil når jeg kører bil og ikke andet og er mega forsigtig.

 

Jeg må så sige at jeg er imponeret over hvor dårlige tyskere er til at holde afstand.

 

Vi kørte 1800 km i alt...de 400 var så i Harzen med meget lavt forbrug, så den har ikke gået 199 wh på motorvejen :-)

Desuden er der ufattelig meget hastighedsbegrænsning.

F.eks. 100 på et mega langt 3 sporet stykke hvor der intet var at begrænse for... meget underligt.

 

P85DK
P85DK Jul 24 '22
Citat fra Cubic

Nu siger jeg ikke at farten ikke dræber, for det gør den, men det er ikke farten alene, det er mere dem der køre med hovedet dybt begravet oppe i r...., dem der er 100% overbevist, om at det er lige præcist dem der ejer vejen, og i øvrigt kun er dem der køre der. Det er dem der dræber, og ikke så meget hastigheden i sig selv.

Arrrr, det var dejligt at komme af med :)

Ja, den typer hjælper i hvertfald ikke på statistikken, men over 60% af dødelige uheld skyldes primært uopmærksomhed, hvor der måske også har været for høj hastighed indvolveret. Og knap en 1/4 af alle dødlige uheld i trafikken involverer en person på +75 år.

Men den type du beskriver vil nok betegnes som groft uagtsom tenderende forsætlig adfærd og de er den primære årsag til den nuværende lov om vanvidskørsel.

Det er dog indiskutabelt at hvis ingen på noget tidspunkt kørte mere end 20 km/t så ville antallet af dødlige uheld i trafikken være tæt på 0.

jramskov
jramskov Jul 24 '22
Citat fra cth

Hjemkommet fra Harzen med gennemsnit på 199 wh/km

Meget godt synes jeg selv når nu den fik fuld skrald på autobahn hvor muligt.

230 km/t går den fint og der er mere.

 

ladede til 580 km ved Rhüden før vi kørte ind i harzen område.

4 dage med kørsel rundt i området og vi nåede tilbage til Rhüden med 150 km.

Så meget rart med rigelig rækkevidde, selvom der da fandtes lademulighder i området vi var.

Godt at høre - kører til Harzen i morgen og planen her er også at lade godt op ved Rhüden.

cth
cth Jul 24 '22

Rhüden tankstation sælger faktisk nogle fine prisvenlige stenovnsbagte sandwich.

Vi endte der fordi MacD var proppet og i øvrigt ingen aircon havde, så der var dømt sauna.

Der ligger også en tysk restaurant, hvis man vil betale lidt mere.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jul 25 '22
jramskov
jramskov Jul 31 '22

Kan verificere at det er varmt hos McD :)

jramskov
jramskov Aug 2 '22

Kom hjem i går efter en uge i Harzen i vores TM3 AWD LR fra 2019. Det er gået praktisk taget uden problemer. Vi boede i et feriecenter (Salztag Paradise) i en lille by der hedder Bad Sachsa. Byen er ikke noget specielt, men feriehusene er OK og badelandet er udmærket. Der er en 150kW lynlader i byen, så opladning der er ikke noget problem. Det er der man er glad for at man primært bruger Tesla SuC. Jeg forsøgte at bruge adskillige forskellige af de RFID ladekort jeg har liggende men aldrig bruger. Ingen virkede, så jeg endte med at downloade den app der var nævnt på ladestanderen og bruge den.

Glemte at kigge statistik osv. på turen derned og undervejs, men fik sat en triptæller for hjemturen:

Der var en del trafik, vejarbejde og vi stødte også ind i 20-25 minutters næsten stillestående køkørsel pga. et uheld længere fremme. Det har helt sikkert bidraget til lavere hastigheder og et lavere forbrug.

Første ladestop på hjemturen var denne helt nye SuC (vist åbnet den 23. juli) med 20 V3 ladere:

Den ligger et par km fra motorvejen, men til gengæld er der mange fristelser for dem der gerne vil ose lidt - der er vel 30 butikker. Jeg oplevede dog at mobiltelefonen ikke kunne få forbindelse til bilen af en eller anden grund, så jeg kunne ikke se status på opladningen. Der var fin mobilforbindelse, så ved ikke hvad der gik galt. Jeg burde have gået tilbage til bilen og tjekket for da vi kom tilbage var bilen stoppet med at lade ved 68% og vi måtte blive siddende og lade i 10 minutter mere for at have nok til kunne nå Rødekro SuC.

Oplevede en enkelt gang at AP opførte sig underligt, men må bare sige at adaptiv fartpilot og "lane keeping" gør det utroligt mere afslappende at køre langt.

Arpe
Arpe Aug 4 '22

Har holdt mig opdateret med følgende link de sidste par dage:

https://teslalogger.de/suc-map.php

 

Ser ud til at langt de fleste superchargers har ledigt kapacitet i EU, de danske lokationer ser faktisk ud til at være nogle af de mest belastede i EU. 

Jeg fik også lige prøvet den nye i Kolding i går, ankom med 3 km tilbage på batteriet, stadig kun 12 af de 16 standere der er kommet i brug. Yderligere 4 er klargjort til senere. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Aug 4 '22
KimT
KimT Aug 4 '22

Eneste vi oplevede da vi kørte sydpå for 14 dagen siden var at den ville have os udenom Bispingen da den var fyldt (torsdag ca kl 11). Ellers var der masse af plads på alle andre

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 4 '22
jramskov
jramskov Aug 4 '22

Vi oplevede heller ikke nogen problemer og generelt så vi ikke ret mange elbiler i Harzen. Tror ikke de er helt så langt med omstillingen som vi er.

cth
cth Aug 4 '22

I harzen tror jeg ikke de har set en model S før.

Som tilbage i 2015 hvor folk kiggede meget.

Vi så heller ikke mange elbiler i harzen...kun hybrider.

Cubic
Cubic Aug 8 '22

Ikke sydpå, men Nordpå.

Fin video han har lavet Gedser-Skagen uden stop.

https://www.youtube.com/watch?v=3qRXLkPWRyk

Sider: « 1 2 3 4