Loading...
dk

Hvilket elselskab skal man bruge?? | Tesla Forum

cth
cth May 8 '22
Citat fra P85DK

Koster nok omkring 500.000 kr. for solcellerne alene, så kommer montering, batterier etc og eventuelle ændringer i tagkontruktion oveni.

Vist nok 400.000 som jeg husker det. 

Men stadig mange penge hvor man dog skal trække nye tagsten fra, hvis man gør det i forbindelse med et nødvendigt tagskift.

Dem man får i dag er dog mere effektive end dem han fik sat op. 

Man skal ville det mere end bare det økonomiske i det og helst bruge penge man har i banken.

Forummets indlæg er redigeret af cth May 8 '22
CanEl
CanEl May 8 '22

Citat fra cth

Så i et andet forum en der havde fået plastret 230 kvm tag til med solceller.

Både på syd siden og den mindre effektive nordside og alle andre sider.

Tagsten som var solceller. Enogie dansk firma.

Han lavede i ´februar solskinsdage 35 KwH om dagen.

jeg er i gang med at tilslutte et anlæg fra Ennogie, som lå i Ikast, men nu er flyttet til herning.
anlægget er på 11kW. jeg mener at det ligger på ca 300.000
på nordsiden og vestsiden er der monteret dummies, som ligner men ikke genererer strøm.
det første anlæg jeg tilsluttede var på 17kW

Forummets indlæg er redigeret af CanEl May 8 '22
KimT
KimT May 8 '22

En kammerat fik i november et tilbud på et solcelleanlæg til huset. Et alm. 6,3kW anlæg inkl et 6,5kW batteri. Pris 108.000,-

De regnede med et årligt afkast på 8,8%, og at hen over året ville de kunne få dækket 35% af deres årlige strømforbrug til bilen af grøn strøm ved 25.000km årligt (ca 5.000kWh), nu når bilen jo netop ikke holdt hjemme i dagstimerne.

Anlæget - på den måde det blev sat op - var sat til en årlig produktion på 5.300kWh

jramskov
jramskov May 9 '22

Jeg synes dette her ser lidt bedre ud: https://solartag.eu/referencer/#

Ice2EV
Ice2EV May 9 '22

Øh er det ikke håbløst lidt pr m2? 56W

Et ganske almindeligt standard solcelle panel ligger vel på 380-400 Watt. Et panel er vel noget der ligner 2 kvm. Så næste 4 gange så meget.

MOS
MOS May 9 '22
Citat fra Ice2EV

Øh er det ikke håbløst lidt pr m2? 56W

Et ganske almindeligt standard solcelle panel ligger vel på 380-400 Watt. Et panel er vel noget der ligner 2 kvm. Så næste 4 gange så meget.

Jeg ved ikke, hvor du har de 56 W/m² fra. Men lad os bare sige, det er korrekt.

De 56 W/m² er et udtryk for soltagpladernes virkningsgrad. Den vil være lavere end for alm. solcellepaneler, da der går en del areal "til spilde" i kanterne på de mange tagplader. Desuden er der måske brugt teknologi, der giver en lavere virkningsgrad pga. kompromisser for at få tagpladerne til at se æstetisk pænere ud m.m. Jeg mener også, at Teslas soltagsten har en relativt lav virkningsgrad sammenlignet med toptunede solcellepaneler.

I øvrigt er virkningsgraden ofte ikke specielt relevant. Det skyldes, at man jo ikke betaler for "brændstoffet", som i dette tilfælde er sollyset. En lav virkningsgrad betyder blot, at man skal have lidt større areal for at få samme mængde energi. I sidste ende er det et spørgsmål om, man har nok tagareal, hvilket normalt ikke er noget problem. Og så naturligvis totalprisen for et anlæg med x kW effekt. Skal man have mange soltagsten (pga. lav virkningsgrad), så skal man have tilsvarende færre "dummy" tagplader til at udfylde resten af taget. Det må være totalprisen, der er afgørende.

Ice2EV
Ice2EV May 9 '22

@Mos det har du da ret i, jeg blander vist 2 indlæg sammen.

Vi fik 15,6 kW anlæg op sidste mandag, producerer 110 kWh på en solskinsdag. Eksempelvis idag.

Vi mangler lige at få trimmet nogle træer, ellers begynder taget at få skygge ca kl 17:15 på den har tid af året. Men man kan ikke det hele på en gang. Tænker man kunne suge 5-10 kWh mere hvis ikke træerne skygger. De skal bare stynes plus 5-6 halvtrætte grantræer skal ned.

Sugede 50 kWh sol til Raketten igår. Så begynder det da at ligne noget.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 9 '22
cth
cth May 9 '22

110 KwH på en dag?

Så meget?

Johannelund
Johannelund May 9 '22
@selsoe
Ikke for at være negativ, du er på timeafregning, har installeret et batteri på 5 kw som giver 25 km i Tesla, de skide solceller udelukker at du for 75 kr/mdr kan få 112 øre i refusion for den strøm du putter på raketten, ved 25000 km giver det manglende refusion på 5000 - 900 = 4100
Kr, så dette skal du også indregne, Ps har et solcelleanlæg på 7.68 kWp den gamle nettoordning, og i perioden 010421 til 310322 har dette anlæg producerede 7000 kwh heraf overskudsproduktion 5100 kwh solgt til en gennemsnit pris på 66 øre
Ps hvis du vil tappe el direkte fra solcellerne over på raketten kan du skrue raketten ned til 5 - 6 amp, men du kan forhåbentlig se hvornår dine solceller begynder at producerer over 3kw i hvilket tidsrum med solskind
cth
cth May 9 '22

Det med at skrue ned på 5 amp kender jeg flere der bruger.

Men så igen taler man om at bruge tid og energi på at spare.

Når det er skiftevis skyet/sol skal du rende og skrue, da du ellers betaler dyr strøm fra nettet.

I øvrigt læste jeg om en der havde fået kølevædske installeret under solceller.

gav mere effektive solceller og kølevandet blev så brugt til at lave varmt vand.

Forummets indlæg er redigeret af cth May 9 '22
webercarbmann
webercarbmann May 9 '22

Til jer der har solceller.  Har I hørt om denne lader? 

https://myenergi.com/product/zappi/

https:///...BwE&gclsrc=aw.ds

Lidt smart lader der kan sættes op til at smide effekt der ellers ville blive solgt til nettet, på bilen.  

Jess - tillykke med solcellerne. så blev der ikke købt pelsdyr for alle kronerne :) 

Gustavsfar
Gustavsfar May 9 '22

Har godt set den men vælger i stedet blot at lade i sommerhalvåret når solen skinner med Max 5 kW. Tænker ikke den kan tjenes hjem men lettere er det da…

Ice2EV
Ice2EV May 9 '22

Den ser smart ud Peter...

Har ligeledes fået en 16 kW DVI varmepumpe installeret i onsdags. Så nu spiller klaveret en god melodi.

Overvejer at smide 10 kW mere på taget. Til 1,40 i retur pr kWh solgt, så kan det tjene sig hjem på 4-5 år.

Prisen holder nok bare ikke ved, tænker den falder som en sten, når Putin endelig opgiver hans herskerdrømme, og den røde russer olie og gas med et trylleslag bliver kosher igen..... De 2 store krige viste jo, at man ikke kan holde et folk nede. Det er bedre at bringe dem op i standard, således de ikke føler trang til at følge en tosset stodders ideer!

Johannelund
Johannelund May 10 '22
@Selsoe
Ja har man nedsat elafgift pga elvarme, ja det giver et helt andet regnestykke, men det burde
du have skrevet i dit opslag, for det er præcis det der gør om et solcelleanlæg og elbil er en god investering eller ej.
cth
cth May 10 '22

@Johannelund

"men det burde du have skrevet i dit opslag"

Man kunne jo sige det modsatte "det burde du med din viden kunne have sagt dig selv".

Johannelund
Johannelund May 10 '22
@cth
Ja så kom Tesla gruppens politi lige på banen igen.
“Men kunne jo sige det modsatte Osv. “
Ser du der kommer rigtig mange opslag fra solcellefirmaerne der priser solceller sammen med elbiler, de gør meget behændig ikke opmærksom på at solceller udelukker elafgiftsrefusion, tror sku også der er mange i denne gruppe der hellerikke ved det, tror sku at over 80% af nystartede solceller ejere ikke er blevet oplyst om denne sammenhæng. Ps hvis man har elvarme, hvorfor så kun et 9.00 kwp anlæg sammen med en elbil der snildt kan bruge 5000 kw om året,
PeterE
PeterE May 10 '22

Ro på folkens :)

Vi løfter hinanden fordi vi er - nogenlunde - gode til at dele viden; Og fordi, vi for det meste er relativt fordomsfri. Her er plads til alle, bare vi husker at rumme vores forskelligheder. 

cth
cth May 10 '22

ja ja ..:-)

cth
cth May 10 '22

Jeg må indrømme at jeg bliver mere og mere lun på at få de solceller som jeg i princippet har ønsket mig i mange år.

Men en murermestervilla, i bestemte kvarterer, har indtil nu faktisk tabt i værdi med grimme solceller på taget.

For grimt er det på et rødt tegltag.

Men jeg skal jo ikke sælge næste mange år :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth May 10 '22
jramskov
jramskov May 10 '22

@cth Det er også derfor jeg næsten kun er interesseret i solcelletag. Vores tag er dog ikke i nærheden af at kræve udskiftning og vil sandsynligvis kunne holde længere end vi ender med at bo der.

Sider: « 1 2 3 »