Loading...
dk

Musk vil fyre hver 10 tesla ansatte på grund af inflation | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jun 3 '22

Tror at han er en tough cookie at have som bos.   

 

Spørgsmålet er lidt om det nødvendigvis er smart at være så rigid? Har Corona ikke vist at de fleste mennesker formår kan være produktive hjemme?  På den anden side  -  er det let nok at skaffe dygtige folk alligevel, så går det nok. 

SuneH
SuneH Jun 3 '22

Ingen tvivl om at Hr. Musk er en meget kontant chef. Og at man aldrig ved hvor man har ham - lidt lige som Trump, hvor man starter morgenen med at læse hvilke tossede ting ens chef har postuleret på Twitter i løbet af natten.

Jeg ville personligt ikke trives med at arbejde direkte under ham. Men længere nede i rækkerne er det nok mere spiseligt hvis ens egen chef er OK.

JohnnyB
JohnnyB Jun 3 '22
Hold your horses :-)

Her er den mail som Musk har sendt ud til sine ansatte. Bemærk, at der er ikke tale om fyringer af folk i produktionen. Det er slipsedyr der skal fyres.

https://twitter.com/..._ZRhBb2NSD42O9hSOG7g

Og det er btw ikke noget nyt at Tesla skiller sig af med ansatte. De fyrede 7 procent tilbage i 2019 så det sker. Og med udsigt til resession i verden er det ikke nogen dum beslutning.
P85DK
P85DK Jun 3 '22
Citat fra JohnnyB Hold your horses :-)

Og med udsigt til resession i verden er det ikke nogen dum beslutning.

Så din vurdering er at der vil ske en nedgang i salget af elbiler?

Eller er det en undskyldning for lige at lave en udrensning på samme måde som en masse producenter nu sætter deres priser op, fordi andre også gør det?

baldur
baldur Jun 3 '22

Så meget som vi elsker Elon Musk, så skal vi huske at han har nogle ultraliberale holdninger. Løsningen på skoleskyderier er at bevæbne lærerne, markedets usynlige hånd, fagforeninger skal bekæmpes, ytringsfrihed i den mest ekstremistiske fortolkning hvor alt er ligeværdigt og lovligt, også løgne og fake news. Og så videre.

 

Det er ikke Elon Musk der har opfundet en filosofi om at man hvert år bør fyre en vis procentdel. Ideen er at skille sig af med de dårligste og forbedre kvaliteten af medarbejderne via survival of the fittest. Der er naturligvis nul samfundssind i det og de negative effekter, såsom at velkvalificerede medarbejdere også skrider, sandsynligvis overstiger den tænkte gavnlige effekt. Men det er meget amerikansk.

 

Jeg skulle ikke nyde at arbejde et sådant sted. Men noget må han gøre rigtigt for det er ikke Elon Musk der personligt har opfundet mange af Teslas og SpaceXs nyskabelser eller ham der sider og udvikler på FSD. Jeg gætter på at det kan være rigtig sjovt hvis du er "a winner" i det system og rigtigt træls ellers.

JohnnyB
JohnnyB Jun 4 '22
Næh, salget af elbiler vil kun blive ved med at stige de kommende mange år :-)

Men omkostningsoptimering er altid godt. Hvis han på denne måde kan trimme organisationen synes jeg det lyder som en fin plan.
PeterE
PeterE Jun 4 '22

Skønt, og nej - han er ikke kun en kontant chef; Manden er både gal og genial - og fedt at der stadigvæk er plads til den slags faktisk :)

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 4 '22

Det er en hårfin grænse.

JohnnyB
JohnnyB Jun 5 '22
En lidt mere nuanceret udgave af historien - som er knap så newsy og breaking som de traditionelle medier fremlagde den forleden:

https://www.tesmanian.com/...el-of-their-salaries
P85DK
P85DK Jun 5 '22

Så Elon's svar på den højeste inflation i årtier er at som minimum holde lønningerne i skak eller faktisk sænke dem, da han siger at de samlede lønninger skal holdes på samme niveau, men der skal leveres flere timer af de ansatte.

Popcornene frem, det skal nok blive underholdende :-)

Mit bud er at det bare er endnu et Tweet fra Elon og så hører vi ikke mere om det, eller meningen bliver korrigeret til at passe til det der er muligt.

Jeg tror ikke folk er så vilde efter at arbejde for Tesla at de vil have penge med på arbejdet og den amerikanske økonomi skaber stadig meget imponerende 'Employment numbers'